21.10. 2017 Svět motorů

Dobový test Lady Niva 1600 z roku 1989. Změnilo se od té doby vůbec něco?

 

Terénní automobil Lada Niva (VAZ 2121) s pohonem všech kol představoval v době svého vzniku výraznou změnu v tradici konstrukce sovětských vozidel obdobného určení a vlastností.

Při zachování vysoké průchodnosti v terénu nabízel totiž pohodlí a vybavení osobního automobilu. Tyto jeho vlastnosti nalezly ocenění především v zájmu zákazníků, takže se nelze divit, že se niva stala v mnoha zemích nejprodávanějším vozidlem své kategorie. Bohaté zkušenosti s automobily Lada Niva mají také uživatelé v Československu. V mnoha zemědělských i lesních závodech a na dalších pracovištích spojených s okolním světem méně kvalitními komunikacemi prokazují neocenitelné služby již řadu let a spokojeni jsou zřejmě i soukromí majitelé těchto vozidel. Využili jsme služeb poskytovaných půjčovnou Auto Rent Dopravního podniku Mariánské Lázně, kde jsme si vypůjčili vozidlo Lada Niva 1600, se kterým jsme uskutečnili obvyklá měření potřebná pro redakční test, v tomto případě poněkud modifikovaná s ohledem na charakter vozidla.

Účelná konstrukce

I když terénní automobil Lada Niva využívá řadu dílů a ústrojí z vozidel typové řady VAZ 2101 až 2107, při jeho vývoji i konstrukci musely být respektovány především požadavky, které jej od představitelů uvedené typové řady dost výrazně odlišují. Při zvoleném dvoudveřovém uspořádání karoserie byl rozvor náprav zmenšen na 2200 mm (VAZ 2101 – 2424 mm) a rozchod kol naopak zvětšen na 1430/1400 mm (vpředu/vzadu). Zvětšení průměru kol, zdvihu pérování i světlé výšky přineslo zvětšení celkové výšky vozidla o 200 mm na hodnotu 1640 mm v nezatíženém stavu.

Použití pohonu všech kol si vyžádalo zcela novou konstrukci přední poháněné nápravy. Jejím základem je masivní nápravnice z ocelové trubky s přivařenými kovanými závěsy lichoběžníkových polonáprav. Celek přední nápravy je uchycen do samonosné karoserie a doplněn dvěma šikmými vzpěrami mezi nápravnicí a podlahou. Zlepšení jízdních vlastností vozidla zajišťuje použití příčného zkrutného stabilizátoru.

Bazar: Lada Niva

Zadní tuhá náprava je osvědčené konstrukce VAZ se dvěma dvojicemi podélných suvných ramen a příčným ustavením panhardskou tyčí. Pérování vinutými pružinami s vně šikmo umístěnými teleskopickými tlumiči umožňuje dostatečný zdvih kol i při jízdě v terénu.

Základem složitého poháněcího ústrojí automobilu Lada Niva 1600 je čtyřválcová „šestnáctistovka“ – nejvýkonnější motor typové řady vozidel VAZ, použitý kromě nivy také v typu VAZ 2106. Jeho běh je klidný, pravidelný a tyto vlastnosti se výrazněji nemění ani v oblasti otáček největšího výkonu (5400 1/min), kdy se však znatelně zvětšuje přenos hluku i vibrací do interiéru. Přechody motoru mezi jednotlivými provozními režimy jsou spojité a spouštění i při nízkých vnějších teplotách je díky použitému mechanismu s přívěrou karburátoru spolehlivé. Přímo na motor navazuje jednokotoučová suchá spojka s talířovou pružinou a kapalinovým ovládáním, zajišťující plynulý rozjezd vozidla i snadné řazení rychlostních stupňů a čtyřstupňová hlavní převodovka se synchronizací všech stupňů pro jízdu vpřed.

Součástí převodného ústrojí pro pohon všech kol je přídavná redukční a rozdělovací převodovka, spojená s hlavní převodovkou pružným a křížovým kloubem. Je v ní umístěn dvoustupňový redukční převod (1,2:1, terénní 2,135:1), mezinápravový diferenciál a jeho závěr. Ovládání této převodovky je dvěma dalšími pákami na středním podlahovém tunelu.

Dvouokruhová soustava provozních brzd s podtlakovým posilovačem má zajímavé uspořádání okruhů, vycházející z třípístkové konstrukce plovoucích třmenů předních kotoučových brzd. Jeden okruh ovládá po jednom pístku předních brzd a zadní bubnové brzdy, druhý okruh po dvou pístcích předních brzd. Řízení se šnekem a kladkou je zřejmě pro vozidlo obdobného určení optimální. Je dostatečně přesné i účinné, přitom však výrazněji nepřenáší rázy od kol do volantu, což oceníme zejména v terénu.

Pohodlná karoserie

Celkový tvar automobilu byl především podřízen účelnosti, jež se od vozidla s převážným určením pro jízdu v terénu vyžaduje v první řadě. Kompaktní dojem, jímž působí, potvrzuje i celková délka 3720 mm. Rozměrné a masivní nárazníky vytvářejí kromě účinné ochranné zóny přední a zadní části karoserie také příznivý optický dojem. Přes značnou výšku nepůsobí karoserie neohrabaným dojmem, na čemž se podílí i podélný prolis a rozměrné vykrojení blatníků. V pravém zadním blatníku je pod výklopným hákem umístěno nalévací hrdlo nádrže paliva.

Snadný a pohodlný přístup k oběma předním sedadlům umožňují rozměrné dveře se spolehlivou aretací. Pohodlnější nastupování i vystupování vyplývá i z celkové výšky vozidla a polohy sedadel nad vozovkou. Velká zasklená plocha umožňuje dobrý výhled z místa řidiče všemi směry, podpořený také třemi zpětnými zrcátky. Z hlediska snadného manévrování s vozidlem je přínosem i rozměrné sklo v zadní výklopné stěně karoserie.

Uspořádání kontrolních a ovládacích prvků bylo podmíněno především funkčností, podařilo se však respektovat i obecná kritéria ergonomická a estetická. Platí to především o přístrojové desce a hlavních kontrolních přístrojích. Ve výrazně vystupujícím, shora i ze stran stíněném panelu před volantem je částečně zapuštěno pět kruhových přístrojů s hlavními kontrolními svítilnami. Všechny jsou uspořádány přehledně bez možnosti vzájemné záměny, intenzitu osvětlení lze regulovat reostatem.

Lada Niva slaví 40 let. Podívejte se, jak se kdysi vyráběla a testovala

Užitná hodnota automobilu Lada Niva vyplývá především z jízdních vlastností, možností použití i v provozních podmínkách, kde by běžný osobní vůz neprojel, nebo se nevyhnul poškození. Lze proto ocenit, že kromě uvedených vlastností nabízí variabilní zavazadlový prostor, přístupný po vyklopení zadní stěny, udržované v otevřené poloze plynovými vzpěrami, umožňujícími dopravu objemnějších zavazadel i na místa obtížně přístupná.

Na silnici i v terénu

Jestliže při návrhu i konstrukci nivy byl za hlavní považován požadavek dobrých jízdních vlastností v terénu, jemuž byl přizpůsoben především podvozek a převodné ústrojí, nelze se divit jistým omezením, která z této koncepce vyplývají pro jízdu po kvalitních vozovkách. Jedním z rozhodujících faktorů je poloha těžiště vozidla, respektive jeho výška nad vozovkou, ovlivňující především průjezd zatáčkami. Také poměr rozvoru náprav a rozchodu kol je do značné míry určující pro podélnou stabilitu, kterou je třeba zejména při jízdě vyšší rychlostí potřeba neustále střežit.

Dalším limitujícím faktorem je složitost převodného ústrojí se dvěma převodovkami a rozvodovkami a třemi diferenciály. S ohledem na robustnost jejich konstrukce, vyvolanou požadavkem spolehlivosti a životnosti, se nelze divit jednak růstu jejich hlučnosti s rostoucí rychlostí, jednak mechanickým ztrátám uvnitř ústrojí. Zejména hluk by mohl být při trvalé jízdě vyšší rychlostí nebezpečným zdrojem únavy řidiče. Opomenout nelze ani hledisko spotřeby paliva – nikomu by nemělo být lhostejné, kolik benzinu proteče karburátorem právě té jeho nivy působením „těžké“ nohy na pedálu plynu.

Závěrem

Provozními i užitnými vlastnostmi představuje Lada Niva v našich podmínkách především dopravní prostředek umožňující dosažení míst, kam by se běžný osobní automobil dostával jenom s obtížemi, nebo by je nedosáhl vůbec. Určitá omezení vyplývající z konstrukce plnohodnotného terénního podvozku a převodného ústrojí lze v provozu na vozovkách s kvalitním povrchem do značné míry eliminovat rozumným využíváním jeho dynamických a jízdních vlastností. Jeho užitnou hodnotu dále zvyšuje možnost variabilního uspořádání zavazadlového prostoru, ke kterému je snadný přístup výklopnou zadní stěnou. Nelze se proto divit, že niva nalezla i v Československu celou řadu spokojených majitelů a uživatelů.

Jestliže test sovětského terénního automobilu zveřejňujeme ve dnech, kdy si připomínáme čtyřiačtyřicáté výročí ukončení druhé světové války a osvobození Československa, chtěli bychom zároveň vyslovit přání, aby všechna terénní vozidla nejrůznějšího určení byla v budoucnu využívána jenom tam, kde poskytují lidem užitek a zábavu…

Základní technické údaje

Motor: Čtyřdobý řadový kapalinou chlazený zážehový čtyřválec s rozvodem OHC. Vrtání a zdvih 79 x 80 mm, zdvihový objem 1569 cm3, kompresní poměr 8,5:1. Největší výkon (SAE) 63 kW/5400 1/min, největší točivý moment 132 N.m/3000 1/min. Pětkrát uložený klikový hřídel. Vačkový hřídel v hlavě poháněn řetězem. Dvojitý postupný spádový karburátor. Akumulátorové zapalování s kontaktním ústrojím. Tlakové oběžné mazání s plnoprůtokovým čističem oleje. Uzavřená chladicí soustava. Alternátor 12 V – 500 W, akumulátor 12 V – 55 A.h.

Převodné ústrojí: Jednokotoučová suchá spojka s kapalinovým ovládáním. Čtyřstupňová hlavní převodovka s řadicí pákou na podlaze, převodové stupně 3,242 – 1,989 – 1,289 – 1,0 – Z 3,340. Redukční a rozdělovací dvoustupňová převodovka se silničním (1,2:1) a terénním (2,135:1) převodem a závěrem mezinápravového diferenciálu. Další pohon obou náprav kloubovými spojovacími hřídeli a hypoidními rozvodovkami s diferenciálem a stálým převodem 4,3:1. Hnací hřídele kol přední nápravy se stejnoběžnými klouby.

Podvozek: Bezrámová konstrukce. Přední kola nezávisle zavěšena na příčných lichoběžníkových polonápravách, zadní tuhá náprava zavěšena na dvojici podélných ramen a příčně ustavena panhardskou tyčí. Pérování vpředu i vzadu vinutými pružinami s teleskopickými tlumiči, vpředu příčný zkrutný stabilizátor. Provozní brzdy kapalinové s posilovačem, dvouokruhové, přední kotoučové s třípístovými plovoucími třmeny, zadní bubnové s omezovačem brzdného tlaku. Řízení se šnekem a kladkou, s bezpečnostním hřídelem volantu. Palivová nádrž o objemu 45 l. Pneumatiky 175/6,95 – 16.

Karoserie: Samonosná ocelová, dvoudveřová s výklopnou zadní stěnou. Přední sedadla posuvná, opěradla se seřiditelným sklonem a opěrkami hlav. Zadní sedadlo sklopné dopředu. Zavazadlový prostor 0,3 m3, po sklopení zadního sedadla až 1,3 m3. Otáčkoměr.

Testovali: Petr Košťál a Jiří Svoboda (1989)

Foto: Jan Blažek

Tento text je zkrácenou verzí testu z roku 1989.

Spolupracujeme s TipCars.com
Porsche už nebude montovat do aut dieselové motory Porsche už nebude montovat do aut dieselové motory

Německý výrobce sportovních vozů Porsche se stává první…

Šéf poslanců ČSSD: Zeman prý s Petříčkem nebude dělat problémy Šéf poslanců ČSSD: Zeman prý s Petříčkem nebude dělat problémy

Prezident Miloš Zeman údajně ve středu slíbil předsedovi…

Corbyn podpoří nové referendum o brexitu, když se labouristé dohodnou Corbyn podpoří nové referendum o brexitu, když se labouristé dohodnou

Šéf britských opozičních labouristů Jeremy Corbyn podpoří…

ČNB: Čistý zisk bank stoupl letos o 300 milionů na skoro 44 miliard korun ČNB: Čistý zisk bank stoupl letos o 300 milionů na skoro 44 miliard korun

Bankám a spořitelnám v Česku v prvním pololetí meziročně…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily

Oficiální premiéra nové Octavie proběhne až v příštím…

Jízdní dojmy z Česka: Peugeot 508 se základním motorem funguje skvěle Jízdní dojmy z Česka: Peugeot 508 se základním motorem funguje skvěle

Peugeot 508 druhé generace je bezesporu velmi zajímavým…

 






 
Tyto speciální Škody Pick-Up určitě neznáte! Jsou to okruhové speciály

Tyto speciální Škody Pick-Up určitě neznáte! Jsou to okruhové speciály

Dnes 08:00

Ve Švédsku jsou pick-upy notně populární. Není tak divu, že se tam podívali na zoubek i takovému autu od Škodovky. A „trochu“ si s ním pohráli!




Blesk.cz

Írán volá evropské velvyslance „na koberec“ kvůli krvavému útoku. A slibuje „hrozivou“ odpověď

Írán volá evropské velvyslance „na koberec“ kvůli…

Při sobotním útoku na vojenskou přehlídku ve městě Ahváz na jihozápadě Íránu zahynulo 29 lidí, včetně žen a…

„Doma mi nekouří a není hubatý.“ Věra Kuberová (70) o půlstoletí s politikem

„Doma mi nekouří a není hubatý.“ Věra Kuberová (70)…

V září oslavili zlatou svatbu, ve skutečnosti se ale znají od útlého dětství. Zatímco Jaroslav Kubera je…

 

iSport.cz

Koňská hvězda s bodyguardem a letadlem: favorit v Chuchli propadl

Koňská hvězda s bodyguardem a letadlem: favorit v…

Evropský pohár žokejů vyhrál podruhé Kazach Bajuržan Murzabajev, který se dostihovému řemeslu učil v Česku.…

Stanciu řádil jako v hokeji! 2+2, nejvyšší známka, Liberec neměl radost

Stanciu řádil jako v hokeji! 2+2, nejvyšší známka,…

I kdyby se hrál hokej, za 2+2 by z něj byla první hvězda večera. Rumunský fotbalista Nicolae Stanciu ve službách…

 

Reflex.cz

Exceloval jako král Kazisvět, cirkusák Carlo Humberto nebo fanatický jezuita Koniáš. Před sto lety se narodil herec Martin Růžek

Exceloval jako král Kazisvět, cirkusák Carlo…

Kazisvět šestý, z Boží vůle král, mocný panovník a hlava pomazaná. Tak se tituloval herec Martin Růžek v jedné…

Padesát odstínů sirotků aneb morální kýč jedné české europoslankyně

Padesát odstínů sirotků aneb morální kýč jedné české…

Českým mediálním a politickým prostorem již několik dnů rezonuje jako jedno z hlavních témat (ne)přijetí…