21.10. 2017 Svět motorů

Dobový test Lady Niva 1600 z roku 1989. Změnilo se od té doby vůbec něco?

 

Terénní automobil Lada Niva (VAZ 2121) s pohonem všech kol představoval v době svého vzniku výraznou změnu v tradici konstrukce sovětských vozidel obdobného určení a vlastností.

Při zachování vysoké průchodnosti v terénu nabízel totiž pohodlí a vybavení osobního automobilu. Tyto jeho vlastnosti nalezly ocenění především v zájmu zákazníků, takže se nelze divit, že se niva stala v mnoha zemích nejprodávanějším vozidlem své kategorie. Bohaté zkušenosti s automobily Lada Niva mají také uživatelé v Československu. V mnoha zemědělských i lesních závodech a na dalších pracovištích spojených s okolním světem méně kvalitními komunikacemi prokazují neocenitelné služby již řadu let a spokojeni jsou zřejmě i soukromí majitelé těchto vozidel. Využili jsme služeb poskytovaných půjčovnou Auto Rent Dopravního podniku Mariánské Lázně, kde jsme si vypůjčili vozidlo Lada Niva 1600, se kterým jsme uskutečnili obvyklá měření potřebná pro redakční test, v tomto případě poněkud modifikovaná s ohledem na charakter vozidla.

Účelná konstrukce

I když terénní automobil Lada Niva využívá řadu dílů a ústrojí z vozidel typové řady VAZ 2101 až 2107, při jeho vývoji i konstrukci musely být respektovány především požadavky, které jej od představitelů uvedené typové řady dost výrazně odlišují. Při zvoleném dvoudveřovém uspořádání karoserie byl rozvor náprav zmenšen na 2200 mm (VAZ 2101 – 2424 mm) a rozchod kol naopak zvětšen na 1430/1400 mm (vpředu/vzadu). Zvětšení průměru kol, zdvihu pérování i světlé výšky přineslo zvětšení celkové výšky vozidla o 200 mm na hodnotu 1640 mm v nezatíženém stavu.

Použití pohonu všech kol si vyžádalo zcela novou konstrukci přední poháněné nápravy. Jejím základem je masivní nápravnice z ocelové trubky s přivařenými kovanými závěsy lichoběžníkových polonáprav. Celek přední nápravy je uchycen do samonosné karoserie a doplněn dvěma šikmými vzpěrami mezi nápravnicí a podlahou. Zlepšení jízdních vlastností vozidla zajišťuje použití příčného zkrutného stabilizátoru.

Bazar: Lada Niva

Zadní tuhá náprava je osvědčené konstrukce VAZ se dvěma dvojicemi podélných suvných ramen a příčným ustavením panhardskou tyčí. Pérování vinutými pružinami s vně šikmo umístěnými teleskopickými tlumiči umožňuje dostatečný zdvih kol i při jízdě v terénu.

Základem složitého poháněcího ústrojí automobilu Lada Niva 1600 je čtyřválcová „šestnáctistovka“ – nejvýkonnější motor typové řady vozidel VAZ, použitý kromě nivy také v typu VAZ 2106. Jeho běh je klidný, pravidelný a tyto vlastnosti se výrazněji nemění ani v oblasti otáček největšího výkonu (5400 1/min), kdy se však znatelně zvětšuje přenos hluku i vibrací do interiéru. Přechody motoru mezi jednotlivými provozními režimy jsou spojité a spouštění i při nízkých vnějších teplotách je díky použitému mechanismu s přívěrou karburátoru spolehlivé. Přímo na motor navazuje jednokotoučová suchá spojka s talířovou pružinou a kapalinovým ovládáním, zajišťující plynulý rozjezd vozidla i snadné řazení rychlostních stupňů a čtyřstupňová hlavní převodovka se synchronizací všech stupňů pro jízdu vpřed.

Součástí převodného ústrojí pro pohon všech kol je přídavná redukční a rozdělovací převodovka, spojená s hlavní převodovkou pružným a křížovým kloubem. Je v ní umístěn dvoustupňový redukční převod (1,2:1, terénní 2,135:1), mezinápravový diferenciál a jeho závěr. Ovládání této převodovky je dvěma dalšími pákami na středním podlahovém tunelu.

Dvouokruhová soustava provozních brzd s podtlakovým posilovačem má zajímavé uspořádání okruhů, vycházející z třípístkové konstrukce plovoucích třmenů předních kotoučových brzd. Jeden okruh ovládá po jednom pístku předních brzd a zadní bubnové brzdy, druhý okruh po dvou pístcích předních brzd. Řízení se šnekem a kladkou je zřejmě pro vozidlo obdobného určení optimální. Je dostatečně přesné i účinné, přitom však výrazněji nepřenáší rázy od kol do volantu, což oceníme zejména v terénu.

Pohodlná karoserie

Celkový tvar automobilu byl především podřízen účelnosti, jež se od vozidla s převážným určením pro jízdu v terénu vyžaduje v první řadě. Kompaktní dojem, jímž působí, potvrzuje i celková délka 3720 mm. Rozměrné a masivní nárazníky vytvářejí kromě účinné ochranné zóny přední a zadní části karoserie také příznivý optický dojem. Přes značnou výšku nepůsobí karoserie neohrabaným dojmem, na čemž se podílí i podélný prolis a rozměrné vykrojení blatníků. V pravém zadním blatníku je pod výklopným hákem umístěno nalévací hrdlo nádrže paliva.

Snadný a pohodlný přístup k oběma předním sedadlům umožňují rozměrné dveře se spolehlivou aretací. Pohodlnější nastupování i vystupování vyplývá i z celkové výšky vozidla a polohy sedadel nad vozovkou. Velká zasklená plocha umožňuje dobrý výhled z místa řidiče všemi směry, podpořený také třemi zpětnými zrcátky. Z hlediska snadného manévrování s vozidlem je přínosem i rozměrné sklo v zadní výklopné stěně karoserie.

Uspořádání kontrolních a ovládacích prvků bylo podmíněno především funkčností, podařilo se však respektovat i obecná kritéria ergonomická a estetická. Platí to především o přístrojové desce a hlavních kontrolních přístrojích. Ve výrazně vystupujícím, shora i ze stran stíněném panelu před volantem je částečně zapuštěno pět kruhových přístrojů s hlavními kontrolními svítilnami. Všechny jsou uspořádány přehledně bez možnosti vzájemné záměny, intenzitu osvětlení lze regulovat reostatem.

Lada Niva slaví 40 let. Podívejte se, jak se kdysi vyráběla a testovala

Užitná hodnota automobilu Lada Niva vyplývá především z jízdních vlastností, možností použití i v provozních podmínkách, kde by běžný osobní vůz neprojel, nebo se nevyhnul poškození. Lze proto ocenit, že kromě uvedených vlastností nabízí variabilní zavazadlový prostor, přístupný po vyklopení zadní stěny, udržované v otevřené poloze plynovými vzpěrami, umožňujícími dopravu objemnějších zavazadel i na místa obtížně přístupná.

Na silnici i v terénu

Jestliže při návrhu i konstrukci nivy byl za hlavní považován požadavek dobrých jízdních vlastností v terénu, jemuž byl přizpůsoben především podvozek a převodné ústrojí, nelze se divit jistým omezením, která z této koncepce vyplývají pro jízdu po kvalitních vozovkách. Jedním z rozhodujících faktorů je poloha těžiště vozidla, respektive jeho výška nad vozovkou, ovlivňující především průjezd zatáčkami. Také poměr rozvoru náprav a rozchodu kol je do značné míry určující pro podélnou stabilitu, kterou je třeba zejména při jízdě vyšší rychlostí potřeba neustále střežit.

Dalším limitujícím faktorem je složitost převodného ústrojí se dvěma převodovkami a rozvodovkami a třemi diferenciály. S ohledem na robustnost jejich konstrukce, vyvolanou požadavkem spolehlivosti a životnosti, se nelze divit jednak růstu jejich hlučnosti s rostoucí rychlostí, jednak mechanickým ztrátám uvnitř ústrojí. Zejména hluk by mohl být při trvalé jízdě vyšší rychlostí nebezpečným zdrojem únavy řidiče. Opomenout nelze ani hledisko spotřeby paliva – nikomu by nemělo být lhostejné, kolik benzinu proteče karburátorem právě té jeho nivy působením „těžké“ nohy na pedálu plynu.

Závěrem

Provozními i užitnými vlastnostmi představuje Lada Niva v našich podmínkách především dopravní prostředek umožňující dosažení míst, kam by se běžný osobní automobil dostával jenom s obtížemi, nebo by je nedosáhl vůbec. Určitá omezení vyplývající z konstrukce plnohodnotného terénního podvozku a převodného ústrojí lze v provozu na vozovkách s kvalitním povrchem do značné míry eliminovat rozumným využíváním jeho dynamických a jízdních vlastností. Jeho užitnou hodnotu dále zvyšuje možnost variabilního uspořádání zavazadlového prostoru, ke kterému je snadný přístup výklopnou zadní stěnou. Nelze se proto divit, že niva nalezla i v Československu celou řadu spokojených majitelů a uživatelů.

Jestliže test sovětského terénního automobilu zveřejňujeme ve dnech, kdy si připomínáme čtyřiačtyřicáté výročí ukončení druhé světové války a osvobození Československa, chtěli bychom zároveň vyslovit přání, aby všechna terénní vozidla nejrůznějšího určení byla v budoucnu využívána jenom tam, kde poskytují lidem užitek a zábavu…

Základní technické údaje

Motor: Čtyřdobý řadový kapalinou chlazený zážehový čtyřválec s rozvodem OHC. Vrtání a zdvih 79 x 80 mm, zdvihový objem 1569 cm3, kompresní poměr 8,5:1. Největší výkon (SAE) 63 kW/5400 1/min, největší točivý moment 132 N.m/3000 1/min. Pětkrát uložený klikový hřídel. Vačkový hřídel v hlavě poháněn řetězem. Dvojitý postupný spádový karburátor. Akumulátorové zapalování s kontaktním ústrojím. Tlakové oběžné mazání s plnoprůtokovým čističem oleje. Uzavřená chladicí soustava. Alternátor 12 V – 500 W, akumulátor 12 V – 55 A.h.

Převodné ústrojí: Jednokotoučová suchá spojka s kapalinovým ovládáním. Čtyřstupňová hlavní převodovka s řadicí pákou na podlaze, převodové stupně 3,242 – 1,989 – 1,289 – 1,0 – Z 3,340. Redukční a rozdělovací dvoustupňová převodovka se silničním (1,2:1) a terénním (2,135:1) převodem a závěrem mezinápravového diferenciálu. Další pohon obou náprav kloubovými spojovacími hřídeli a hypoidními rozvodovkami s diferenciálem a stálým převodem 4,3:1. Hnací hřídele kol přední nápravy se stejnoběžnými klouby.

Podvozek: Bezrámová konstrukce. Přední kola nezávisle zavěšena na příčných lichoběžníkových polonápravách, zadní tuhá náprava zavěšena na dvojici podélných ramen a příčně ustavena panhardskou tyčí. Pérování vpředu i vzadu vinutými pružinami s teleskopickými tlumiči, vpředu příčný zkrutný stabilizátor. Provozní brzdy kapalinové s posilovačem, dvouokruhové, přední kotoučové s třípístovými plovoucími třmeny, zadní bubnové s omezovačem brzdného tlaku. Řízení se šnekem a kladkou, s bezpečnostním hřídelem volantu. Palivová nádrž o objemu 45 l. Pneumatiky 175/6,95 – 16.

Karoserie: Samonosná ocelová, dvoudveřová s výklopnou zadní stěnou. Přední sedadla posuvná, opěradla se seřiditelným sklonem a opěrkami hlav. Zadní sedadlo sklopné dopředu. Zavazadlový prostor 0,3 m3, po sklopení zadního sedadla až 1,3 m3. Otáčkoměr.

Testovali: Petr Košťál a Jiří Svoboda (1989)

Foto: Jan Blažek

Tento text je zkrácenou verzí testu z roku 1989.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Ministr průmyslu odvolal z vedení ČEPS bývalého šéfa marketingu ČSSD Ministr průmyslu odvolal z vedení ČEPS bývalého šéfa marketingu ČSSD

Ministr průmyslu a obchodu Tomáš Hüner (za ANO) odvolal z…

Morgan Stanley hlásí ztrátu stovek milionů dolarů kvůli daňové reformě Morgan Stanley hlásí ztrátu stovek milionů dolarů kvůli daňové reformě

Čistý zisk americké investiční banky Morgan Stanley ve…

Evropská komise chce větší volnost pro DPH Evropská komise chce větší volnost pro DPH

Evropská komise navrhla členským zemím Evropské unie nová…

Sněmovna bude hlasovat o zrušení povinných elektronických receptů Sněmovna bude hlasovat o zrušení povinných elektronických receptů

Sněmovna bude při schvalování vládní lékové novely o…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf! Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf!

Sečteno je kompletních 12 měsíců světových prodejů.

Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí

O více než šest procent navýšila v roce 2017, oproti tomu…

 






 
Ojetý Peugeot 308 (T7): Mnohem lepší! Až na jednu výjimku…

Ojetý Peugeot 308: Mnohem lepší! Až na jednu výjimku

Dnes 08:00

Původní Peugeot 308 vyjel na zdokonalené technice předchozí revolučně řešené, avšak problematické 307. Závad způsobených pochybením výrobce výrazně ubylo, přesto si někteří i s 308 užili své.




Blesk.cz

Závěje, sněhové jazyky a náledí: Jak po D1 i na hory dojet bez nehody?

Závěje, sněhové jazyky a náledí: Jak po D1 i na hory…

Česko zasypal sníh. I když jsou silnice s opatrností sjízdné, na řadě míst zůstává rozbředlý nebo ujetý sníh,…

Krásné moderátorce Primy zkrachoval vztah: Každý děláme chyby, připustila

Krásné moderátorce Primy zkrachoval vztah: Každý…

S Novým rokem nový začátek! S takovým heslem začala rok 2018 moderátorka Prima Lenka Špillarová (31). Ještě než…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Rytmus nastoupí v ringu! Slovenský král rapu kývl na nabídku XFN

Rytmus nastoupí v ringu! Slovenský král rapu kývl na…

To, že je Patrik Vrbovský alias Rytmus povahou bojovník, ví asi každý. Jeho písně jsou toho důkazem. Nyní se ale…

 

Reflex.cz

Topolánek: Z Hradu mi za podporu Drahoše přišly ošklivé SMS. Druhé kolo pro mě bude těžká volba

Topolánek: Z Hradu mi za podporu Drahoše přišly…

Prezidentská volba pro bývalého premiéra Mirka Topolánka skončila prvním kolem. Nyní se vrací zpět do práce.…

Na olympiádu nepojede ani prezident, ani premiér, ani ministři. Do Koreje míří Štěch a Vondráček

Na olympiádu nepojede ani prezident, ani premiér,…

Na rozdíl od olympiád v ruské Soči (2014) či v brazilském Rio de Janeiru (2016) se letos zimních her v Jižní…