Dodávka s designem BMW: Od léta v prodeji. V Číně!
Čínská Brilliance v Evropě neuspěla, ale doma chrlí nové a nové modely. Neuniká jí ani segment lehkých užitkových vozů, kde chce s divizí Jinbei zatopit konkurenčnímu Wulingu. Jejím aliančním partnerem však není General Motors jako v případě protivníka, nýbrž BMW. Vyrábí některé jeho modely, ale hlavně: designéři se inspirují vzhledem bavorských vozů. Jak je vidět na posledním příkladu, někdy až příliš.
Fanoušci moderních produktů mnichovské značky určitě trpí při pohledu na novou rodinku vanů Jinbei Haixing (v překladu „mořská hvězda“). Nejenže se jedná o nebetyčnou drzost potírající tradici a image německého výrobce. Z hlediska evropského práva je to přece normální krádež! Ale Číňané, ti vlastně jen „vzdávají hold“ evropské značce... Navíc, soud vzhledem ke spolupráci obou automobilek určitě nehrozí, nedopadl by dobře, tamní vláda má hodně dlouhé prsty. My můžeme zůstat v klidu, na starém kontinentu se tyhle dodávečky určitě neobjeví, pak teprve z Mnichova může zaznít důrazné NE!
Nejnovější portfolio modelů Haixing čítá maličký busík X7 s délkou 3,73 m a rozvorem 2,43 m. Ten je poháněn litrovým čtyřválcem s výkonem 46 kW (62 k) a Číňany přijde minimálně na 29.800 jüanů (95.400 Kč). O pět tisíc více (respektive v přepočtu 16 tisíc korun) stojí luxusnější varianta X9 s totožným motorem. Technické údaje odvozeného pick-upu T20 server China Car News neuvádí. Zřejmě má tedy také stejná „střeva“, ale měří skoro 4,6 m. Je totiž postaven na šasi s delším rozvorem 2,76 m a zájemce za něj zaplatí 31.800 jüanů, tedy 101.800 Kč. O dodávkách a náklaďáčku se psalo již zhruba před rokem, tehdy se jmenovaly A7 a T22 a vypadaly prakticky stejně.
Minibus X30 má pod kapotou větší čtyřválec 1,3 l/65 kW (88 k). Ač na to nevypadá, je pouze 4,2 m dlouhý, optické proporce zvětšuje rozvor 2,7 m. Má také drsnější vizáž a hlavní světla s ledvinkami propojená. Karim Habib jistě skáče štěstím několik metrů vysoko, jak se jeho práce v Říši středu líbí. Základní cena tohoto exotického busíku činí 40 tisíc jüanů, na naše koruny 128 tisíc. Částky věru směšné, byť v těchto končinách nijak výjimečné.
Všechny modely se začnou prodávat na čínském trhu letos v létě. Doufejme, že se dále na západ nedostanou, možná maximálně do Ruska. Pak není vyloučeno, že je potkáte s trochou štěstí s tamní registrační značkou také na našich silnicích. U Brilliance to není zdaleka první případ „inspirace“, „proslavila“ se kopírováním už v nedávné minulosti, kdy doslova obšlehla BMW X1. Masku si ale ještě tehdy designéři, pokud je tak vůbec lze nazvat, okopírovat netroufli.... Nechávají se však ovlivňovat nejen BMW, ale dalšími bývalými, nebo současnými partnery: Alfou, Mercedesem...