Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dodge v Ženevě 2006

Libor Zezulka
Jeden dodržený slib a jeden příslib do budoucna. Tak lze shrnout působení automobilky Dodge na ženevském autosalonu.

Jelikož tato americká značka stojí na prahu evropských trhů, přitahovala ve Švýcarsku se svou novou studií a sériovým provedením modelu Caliber více pozornosti než kdykoliv předtím.

Dodge Hornet Concept

Se studií Hornet Concept se automobilka Dodge, jež co nevidět začne řádit s modelem Caliber na evropském trhu, pokusila spojit dva odlišné světy. Na jedné straně se rozhodla zavděčit fanouškům závodních vozů a propůjčila studii silný motor, sportovní podvozek a rychlé pruhy, na straně druhé si to nechtěla rozházet u prakticky orientovaných Evropanů a koncipovala interiér tak, aby se dovnitř vměstnalo co nejvíce lidí i nákladu.

Výsledek vypadá šíleně i impozantně zároveň. Při pohledu zboku máte dojem, že se díváte na pojízdnou krabici od bot, zepředu ovšem nemá tato krabice daleko k opravdovému sporťáku. Tenká sedadla šetří místo, jsou skladná a nastavitelná v mnoha směrech, přitom poskytují dobrý cestovní komfort. Boční dveře se pro maximálně pohodlné nastupování otevírají proti sobě.

Interiér koncipovali designéři s ohledem na jednoduchou změnu z pravostranného na levostranný a zároveň maximální zjednodušili ovládání palubních systémů. Do motorového prostoru naroubovali přeplňovaný zážehový čtyřválec s objemem 1.6 litru o výkonu 127 kW a točivém momentu 224 Nm, který roztáčí obrovská 19palcová kola.

Dodge Caliber

Americký konkurent evropských stálic C segmentu (VW Golf, Opel Astra, Ford Focus) neboli nižší střední třídy se už podruhé ukázal v sériové podobě na významném evropském autosalonu. Prodeje na starém kontinentu odstartují co nevidět, Dodge dokončuje plány útoku a konkurenti připravují obranný manévr či protiútok. Dodge Caliber se bude vedle zážehových čtyřválců s proměnným časováním ventilů o objemech 1,8 l (103 kW, 169 Nm), 2,0 l (110 kW, 190 Nm) a 2,4 l (125 kW, 224 Nm) vyvinutých ve spolupráci s automobilkami Hyundai a Mitsubishi prodávat také dvoulitrovým turbodieselem s výkonem 100 kW.

Ten bude disponovat vstřikovacími tlaky až 2000 bar, točivým momentem s maximem 310 Nm. Dodge Caliber nabídne ve všech verzích pohon všech čtyř kol, který bude rozdělovat točivý moment na přední a zadní nápravu v závislosti na trakčních podmínkách. Stále ještě netradičním převodovým ústrojím Caliberu bude převodovka s plynule měnitelným převodem. Jde o řešení, které uspokojí americké řidiče zvyklé na samočinné převodovky klasické konstrukce, ale umožní přitom dosahovat nižších spotřeb paliva (o 6-8%), které odrazují Evropany.

Těm bude vyhovovat šest předprogramovaných převodových stupňů. Při náhlém sešlápnutí akcelerátoru a potřebě maximální akcelerace dojde k plynulému zrychlování a přizpůsobování převodů aktuálním maximálním akceleračním potřebám (svižnější a plynulejší pružné zrychlení), klidnější jízda se projevuje standardním zvyšováním otáček motoru s rostoucí rychlostí. CVT umožní samozřejmě také manuální volbu převodu.


Libor Zezulka