DSE-1700A „Šerhant“: Lada Niva pro ruskou armádu!
Terénní automobil pro armádu musí splňovat daleko přísnější podmínky, než obdobně pojatý vůz pro civilní obyvatelstvo. Měl by být schopný dobře odolávat zejména nepříznivým vlivům okolí. Tady nejde pouze o vlhkost a z ní pramenící vznik koroze, ale také o mnohem náročnější podmínky, které se mohou v boji vyskytnout. Jde zejména o útok chemickými zbraněmi, či radiaci. A to vše by měl ruský Šerhant splňovat. „ Auto by mělo být schopno přestát mimo jiné i žár ohně, účinky chemických zbraní a samozřejmě radioaktivní záření,“ píše se na jednom ruském technickém fóru, který se zabývá vojenskou technikou. Vzhledem k tomu je trochu překvapivé, že auto používá otevřenou karoserii. Na to ruský specializovaný server odpovídá, že se zatím jedná pouze o prototyp, takže lze očekávat, že se toto do budoucna změní.
Veřejnost se poprvé o novém ruském stroji, který bude mít primárně za úkol podporovat ruské pozemní jednotky dozvěděla na výstavě Army 2017 v moskevském Patriot Expocentru, která probíhá právě teď ve dnech od 22. do 27. srpna.
K tomu navíc již skupina inženýrů ze státní univerzity v Toljatti vůz vyzkoušela v podmínkách, ve kterých by měl sloužit i ruským vojákům. Za tímto účelem byla zvolena oblast v okolí města Samary.
Niva jen z části
Nový armádní tereňák je přizpůsobený k montáži rozličného vojenského vybavení, zejména zbraní. Jak uvádějí jeho tvůrci, užitečná hmotnost je přibližně dvakrát vyšší, než u standardní Nivy z níž auto dle některých zdrojů vychází. Jenže najdete v útrobách „Šerhanta“ skutečně známé ruské SUV?
Ne tak docela. Jak je zřejmé z dostupných obrázků, zveřejněných přímo univerzitou v Toljatti, vůz DSE 1700-A využívá lehký a hlavně tuhý příhradový rám, svařený z trubek o různě velkém obdélníkovém průřezu. Zejména podlaha je dimenzovaná opravdu příkladně, stejně jako rámy, které hrají důležitou roli v případě převrácení vozidla. Jak známo, sériová niva používá samonosnou karoserii a tedy úplně jinou konstrukci nosného skeletu.
Pokud je něco převzato z Nivy, bude to pravděpodobně systém pohonu všech kol s centrálním diferenciálem. Z dostupných fotek se zdá, že z Nivy pochází také zavěšení kol. Přední lichoběžníková s vinutými pružinami. Ta zadní na připojených snímcích vidět příliš není, avšak lze předpokládat, že je z nivy také. Niva totiž používá tuhou nápravu s Panhardskou tyčí, která je pro jízdu mimo zpevněné cesty velmi dobrým řešením. Vždyť jak jistě víte, staré drsné offroady nic jiného nepoužívaly.
Malý a lehký
Šerhant je zatím pouze dvoumístný. Když už jsme u nivy, nabízí se srovnání rozměrů obou těchto aut. Dle dostupných pramenů je Šerhant dlouhý přes 12 stop, tedy více než 3657 mm. A dále 1676 mm široký a konečně necelých 1828 mm vysoký. Hmotnost vozu činí 1610,25 kg, což není úplně málo. Důvodem je jistě dílčí pancéřování ve snaze zvýšit odolnost vozidla proti účinkům například protipěchotních min.
Pro srovnání konkurenční americký vojenský stroj M1161 Growler projektovaný od roku 1999 a zařazený do služby Americké námořní pěchoty o deset let později váží až 2058 kg, při využití maximálně povoleného zatížení dokonce 3872 kg. Growler je však o něco větší (na délku přibližně o 0,49 metru) než ruský konkurent. Zmínili jsem, že Šerhant má v tuto chvíli otevřenou karoserii, což platí také pro konkurenční americký Growler. O motoru vozu zatím mnoho nepadlo, avšak z označení 1700 lze usuzovat na použití známé sedmnáctistovky, vídané opět v Ladě Niva.
Kompaktnější rozměry ruského armádního teréňáku jsou výhodné nejen z pohledu jízdních vlastností a manévrovatelnosti v terénu, ale také při potřebě tato vozidla dopravit vzdušnou cestou na místo určení. Při návrhu auta se tak bral v potaz přepravní prostor ruského vrtulníku Mi-17.