10.10. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Automatické tísňové volání eCall: Jak funguje? A jak sníží počty obětí dopravních nehod?

 

Všechna osobní a lehká užitková auta uvedená na evropský trh po 31. březnu 2018 musejí být povinně vybavena systémem samočinného nouzového volání eCall. V čem spočívá a jakým způsobem pracuje?

Koncem června roku 2014 byla ustavena pravidla, která se týkají infrastruktury nezbytné pro zavedení systému nouzového volání eCall. Ta v členských státech EU vstoupila v platnost před několika dny, přesně 1. října letošního roku. Celý koncept je ale ještě mnohem starší.

Využijte Galileo!

Úplně poprvé se začalo v Evropě mluvit o systému, který by umožnil automobilu po havárii samočinně zavolat pomoc posádce, už na sklonku 90. let. Stalo se tak v souvislosti s představením evropského navigačního systému Galileo, který je z pohledu technologie obdobou amerického GPS/Navstar, stejně jako ruského GLONASS. A zatímco GPS a GLONASS jsou pozůstatky Studené války, kdy měly původně sloužit k navádění raket s plochou dráhou letu na cíl, byl systém Galileo od začátku zamýšlen primárně pro civilní použití.

Schváleno: Europoslanci prosadili zavedení tísňového volání 112 u aut

Po četných dohadech mezi jednotlivými členskými státy Evropské unie byl nakonec základní koncept systému eCall přijat v roce 2013. Některé automobilky, jmenovitě BMW, PSA a Volvo, však nabízely toto zařízení, respektive službu coby příplatkovou výbavu, již o něco dříve. Konkrétně třeba Citroën už od roku 2010 v luxusní C6. Dnes už je situace jiná. Například u Škody Auto se stal systém eCall součástí standardní výbavy u modelů Superb a Kodiaq. Jako mimořádná výbava je v rámci služby Škoda Connect dostupný pro všechny ostatní modely s výjimkou Citigo, kde zatím vůbec k dispozici není.

Na „stodvanáctku“

Jak vlastně celý systém eCall funguje? Základem, nebo chcete-li mozkem celého systému, je elektronická telematická jednotka, například u PSA nazývaná autonomní telematická jednotka (označují ji BTA - Boîtier Télématique Autonome). Její vlastností je, že dokáže komunikovat jak v síti mobilních operátorů GSM, tak přijímat data z navigačního systému (GPS, Galileo) a dále je vybavena vlastním napájecím zdrojem.

Telematická jednotka systému eCall musí být ve vozidla umístěna tak, aby splňovala dvě základní podmínky. Jednak musí být dobře chráněná před účinky různých druhů nárazů vozidla a dále musí být zajištěn dobrý příjem/vysílání signálu. Z toho důvodu ji nelze uložit třeba mezi přední sedadla na podlahu vozidla. Tady by sice byla v bezpečí, avšak se signálem by bylo obtížnější. Třeba u některých vozů skupiny PSA ji najdete v horní části palubní desky, kde je přístupná po demontáži přístrojového štítu.

Služba Bosch eCall urychlí příjezd záchranářů na místo nehody

Systém eCall dokáže pracovat buď zcela samočinně na základě vstupních údajů z vozidla, nebo po zásahu posádky auta. Ta jej aktivuje po stlačení tlačítka SOS. Aby se zaručilo použití systému opravdu jen v nouzi, je třeba tlačítko SOS držet po dobu několika sekund. Tím je vyloučeno aktivování systému třeba v případě, že o něj nechtíc zavadíte rukou. A protože se tlačítko obvykle nachází v oblasti vnitřního zpětného zrcátka, respektive osvětlení kabiny, je to jenom dobře.

Samočinná aktivace eCall přichází v úvahu po dopravní nehodě, kdy posádka není schopná sama přivolat pomoc. Systém je díky datové sběrnici CAN napojen na snímač aktivace airbagu spolu se signálem o záporném zrychlení (zpomalení). Dále systém bere v potaz údaje z bezpečnostních pásů. Z nich jednotka BTA pozná, kolik pasažérů je na palubě havarovaného auta.

Pokud eCall aktivuje řidič či někdo z posádky, dovolá se vždy na tísňovou linku 112, neboli integrovaný záchranný systém. Tam může operátorovi sdělit, co se stalo a proč systém aktivoval. Centrála pro Evropu se nachází v Holandsku, přičemž systém je řešen tak, aby se eliminovala jazyková bariéra mezi operátorem a posádkou vozidla v nouzi. Celé je to založeno na mezinárodně kompatibilní automatizované zprávě doručované GSM bránou.

Brusel chce všechna auta se systémem tísňového volání

V rámci zprávy o stavu nouze je současně odeslán soubor dat, obsahující čas nehody, aktuální polohu havarovaného auta a směr jízdy. To poslední je důležité zejména na silnicích dálničního typu. Nechybí ani počet zapnutých bezpečnostních pásů, z nichž záchranáři určí, kolik osob je v havarovaném autě. Rovněž se odesílá i výrobní číslo vozidla (VIN) z důvodu informace o bezpečnostních systémech auta a jejich rozmístění. Uvedené údaje má operátor k dispozici za 14 až 17 sekund. Takovým mezistupněm byly plakety s QR kódem lepené na sloupky B například vozidel Mercedes-Benz. Teprve po jejich naskenování záchranáři věděli, kde se jednotlivé systémy nacházejí.

Probuďte SIM kartu

Aby mohl systém nouzového volání eCall fungovat, potřebuje mít vlastní kartu SIM. Jde v principu o to samé, co máte ve svém mobilním telefonu. Jenže SIM v eCall je trochu odlišného ražení. Odborníci ji nazývají „spící kartou SIM”. Proč? Důvodem je její aktivace v síti mobilního operátora až v případě aktivace telematické jednotky. Teprve v tuto chvíli může operátor zavolat zpět do vozidla, navíc jen po určitý časový úsek.

Druhou zajímavostí jsou data z navigace GPS/Galileo. V telematické jednotce se ukládají vždy jen tři poslední pozice vozidla. Smyslem obou uvedených opatření je eliminace zneužití systému eCall třeba pro nedovolené sledování vozidla a tedy jeho posádky.

I z druhé ruky

V dobách, kdy nebyl tento systém zdaleka ještě tolik diskutovaný, měli mnozí kupující ojetých aut vybavených eCall obavy, zda bude systém aktivní i v případě, kdy již auto nevlastní původní majitel. Třeba u vozů skupiny PSA (Peugeot-Citroën) tomu tak je. Noví majitel vozidla pouze musí navštívit autorizovaný servis, kde mu danou službu aktivují na základě podpisu příslušné smlouvy.

BMW uvádí SOS tlačítko pro motorky

Dokonce to údajně není u francouzského koncernu oficiálně zpoplatněno. Pokud po vás bude přesto pracovník zástupce značky nějaký finanční obnos požadovat, je to čistě marže jemu (koncesionáři), nikoliv výrobci automobilu.

V loňském roce se na pozemních komunikacích v České republice stalo 98.864 nehod, při nichž bylo usmrceno 545 lidí. Dalších 2580 osob utrpělo těžké zranění. Od systému eCall si Evropa slibuje snížení počtu obětí dopravních nehod o přibližně 10 procent ročně. Tak snad se to podaří!

Spolupracujeme s TipCars.com
Kauza ProMoPro: Nejvyšší správní soud zamítl žalobu úřadu vlády Kauza ProMoPro: Nejvyšší správní soud zamítl žalobu úřadu vlády

Soud zamítl žalobu úřadu vlády proti půlmiliardové pokutě…

Mediální dům CNC koupil platformu pro prodej jízdenek Bileto Mediální dům CNC koupil platformu pro prodej jízdenek Bileto

Mediální dům Czech News Center (CNC) začne provozovat…

E-shop CZC.cz zvýšil loni tržby o pětinu na 4,3 miliardy korun E-shop CZC.cz zvýšil loni tržby o pětinu na 4,3 miliardy korun

Prodejce počítačů a elektroniky CZC.cz zvýšil ve…

 

Štítky Technika

 

Přidat názorDiskuse: Automatické tísňové volání eCall: Jak…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem

Prototyp vozu střední třídy s označením Š 720 měl být…

Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii

I přes farmářské základy není tato přestavba z řady těch…

 





 
Automobilová „černá skříňka“: Věděli jste, že ji má i vaše auto?

Automobilová „černá skříňka“: Věděli jste, že ji má i vaše auto?

Dnes 08:00

O černých skříňkách známých z letadel se stále častěji mluví i v souvislosti s auty. Věděli jste, že už se dnes používají?




Blesk.cz

Putinova raketa s „neomezeným dosahem“ neprošla testy. Zřítila se po pár kilometrech

Putinova raketa s „neomezeným dosahem“ neprošla…

Revoluční ruská raketa na jaderný pohon, která měla být jediná svého druhu na světě a která podle prohlášení…

Ze sebe zklamaná Kopřivová opět opustila Jágra! Sama ale není...

Ze sebe zklamaná Kopřivová opět opustila Jágra! Sama…

Vztah Jaromíra Jágra (46) a Veroniky Kopřivové (26) je velmi zvláštní. Když Jarda hrál hokej na Floridě, tak se…

 

iSport.cz

Šumulikoski končí. Kapitán Slovácka zanechal v lize otisk, na jaře ale nehrál

Šumulikoski končí. Kapitán Slovácka zanechal v lize…

Další loučení borce, který zanechal v české lize významný otisk. Aktivní kariéru podle informací deníku Sport…

Davidová zazářila s jednorožci! Má nejkrásnější pažbu mezi biatlonisty

Davidová zazářila s jednorožci! Má nejkrásnější…

Modro-fialové nebe s hvězdičkami a jednorožci vynesli Markétě Davidové ocenění pro nejkrásnější pažbu mezi…

 

Reflex.cz

Bohumil Pečinka: Babiše a jeho ANO opouštějí lidé, kterým zbylo svědomí

Bohumil Pečinka: Babiše a jeho ANO opouštějí lidé,…

Andrej Babiš jako tenista Roger Federer, ČSSD jako Radek Štěpánek. Nerovný zápas, který má podle komentátora…

Zemětřesení na Chebsku: Knihy padaly z polic, postele cestovaly. Lidé popisovali neobvykle silné otřesy

Zemětřesení na Chebsku: Knihy padaly z polic,…

Na Chebsku a v okolí lidé v noci na úterý zažili zemětřesení. V západních Čechách není malé zemětřesení nic…