10.10. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Automatické tísňové volání eCall: Jak funguje? A jak sníží počty obětí dopravních nehod?

 

Všechna osobní a lehká užitková auta uvedená na evropský trh po 31. březnu 2018 musejí být povinně vybavena systémem samočinného nouzového volání eCall. V čem spočívá a jakým způsobem pracuje?

Koncem června roku 2014 byla ustavena pravidla, která se týkají infrastruktury nezbytné pro zavedení systému nouzového volání eCall. Ta v členských státech EU vstoupila v platnost před několika dny, přesně 1. října letošního roku. Celý koncept je ale ještě mnohem starší.

Využijte Galileo!

Úplně poprvé se začalo v Evropě mluvit o systému, který by umožnil automobilu po havárii samočinně zavolat pomoc posádce, už na sklonku 90. let. Stalo se tak v souvislosti s představením evropského navigačního systému Galileo, který je z pohledu technologie obdobou amerického GPS/Navstar, stejně jako ruského GLONASS. A zatímco GPS a GLONASS jsou pozůstatky Studené války, kdy měly původně sloužit k navádění raket s plochou dráhou letu na cíl, byl systém Galileo od začátku zamýšlen primárně pro civilní použití.

Schváleno: Europoslanci prosadili zavedení tísňového volání 112 u aut

Po četných dohadech mezi jednotlivými členskými státy Evropské unie byl nakonec základní koncept systému eCall přijat v roce 2013. Některé automobilky, jmenovitě BMW, PSA a Volvo, však nabízely toto zařízení, respektive službu coby příplatkovou výbavu, již o něco dříve. Konkrétně třeba Citroën už od roku 2010 v luxusní C6. Dnes už je situace jiná. Například u Škody Auto se stal systém eCall součástí standardní výbavy u modelů Superb a Kodiaq. Jako mimořádná výbava je v rámci služby Škoda Connect dostupný pro všechny ostatní modely s výjimkou Citigo, kde zatím vůbec k dispozici není.

Na „stodvanáctku“

Jak vlastně celý systém eCall funguje? Základem, nebo chcete-li mozkem celého systému, je elektronická telematická jednotka, například u PSA nazývaná autonomní telematická jednotka (označují ji BTA - Boîtier Télématique Autonome). Její vlastností je, že dokáže komunikovat jak v síti mobilních operátorů GSM, tak přijímat data z navigačního systému (GPS, Galileo) a dále je vybavena vlastním napájecím zdrojem.

Telematická jednotka systému eCall musí být ve vozidla umístěna tak, aby splňovala dvě základní podmínky. Jednak musí být dobře chráněná před účinky různých druhů nárazů vozidla a dále musí být zajištěn dobrý příjem/vysílání signálu. Z toho důvodu ji nelze uložit třeba mezi přední sedadla na podlahu vozidla. Tady by sice byla v bezpečí, avšak se signálem by bylo obtížnější. Třeba u některých vozů skupiny PSA ji najdete v horní části palubní desky, kde je přístupná po demontáži přístrojového štítu.

Služba Bosch eCall urychlí příjezd záchranářů na místo nehody

Systém eCall dokáže pracovat buď zcela samočinně na základě vstupních údajů z vozidla, nebo po zásahu posádky auta. Ta jej aktivuje po stlačení tlačítka SOS. Aby se zaručilo použití systému opravdu jen v nouzi, je třeba tlačítko SOS držet po dobu několika sekund. Tím je vyloučeno aktivování systému třeba v případě, že o něj nechtíc zavadíte rukou. A protože se tlačítko obvykle nachází v oblasti vnitřního zpětného zrcátka, respektive osvětlení kabiny, je to jenom dobře.

Samočinná aktivace eCall přichází v úvahu po dopravní nehodě, kdy posádka není schopná sama přivolat pomoc. Systém je díky datové sběrnici CAN napojen na snímač aktivace airbagu spolu se signálem o záporném zrychlení (zpomalení). Dále systém bere v potaz údaje z bezpečnostních pásů. Z nich jednotka BTA pozná, kolik pasažérů je na palubě havarovaného auta.

Pokud eCall aktivuje řidič či někdo z posádky, dovolá se vždy na tísňovou linku 112, neboli integrovaný záchranný systém. Tam může operátorovi sdělit, co se stalo a proč systém aktivoval. Centrála pro Evropu se nachází v Holandsku, přičemž systém je řešen tak, aby se eliminovala jazyková bariéra mezi operátorem a posádkou vozidla v nouzi. Celé je to založeno na mezinárodně kompatibilní automatizované zprávě doručované GSM bránou.

Brusel chce všechna auta se systémem tísňového volání

V rámci zprávy o stavu nouze je současně odeslán soubor dat, obsahující čas nehody, aktuální polohu havarovaného auta a směr jízdy. To poslední je důležité zejména na silnicích dálničního typu. Nechybí ani počet zapnutých bezpečnostních pásů, z nichž záchranáři určí, kolik osob je v havarovaném autě. Rovněž se odesílá i výrobní číslo vozidla (VIN) z důvodu informace o bezpečnostních systémech auta a jejich rozmístění. Uvedené údaje má operátor k dispozici za 14 až 17 sekund. Takovým mezistupněm byly plakety s QR kódem lepené na sloupky B například vozidel Mercedes-Benz. Teprve po jejich naskenování záchranáři věděli, kde se jednotlivé systémy nacházejí.

Probuďte SIM kartu

Aby mohl systém nouzového volání eCall fungovat, potřebuje mít vlastní kartu SIM. Jde v principu o to samé, co máte ve svém mobilním telefonu. Jenže SIM v eCall je trochu odlišného ražení. Odborníci ji nazývají „spící kartou SIM”. Proč? Důvodem je její aktivace v síti mobilního operátora až v případě aktivace telematické jednotky. Teprve v tuto chvíli může operátor zavolat zpět do vozidla, navíc jen po určitý časový úsek.

Druhou zajímavostí jsou data z navigace GPS/Galileo. V telematické jednotce se ukládají vždy jen tři poslední pozice vozidla. Smyslem obou uvedených opatření je eliminace zneužití systému eCall třeba pro nedovolené sledování vozidla a tedy jeho posádky.

I z druhé ruky

V dobách, kdy nebyl tento systém zdaleka ještě tolik diskutovaný, měli mnozí kupující ojetých aut vybavených eCall obavy, zda bude systém aktivní i v případě, kdy již auto nevlastní původní majitel. Třeba u vozů skupiny PSA (Peugeot-Citroën) tomu tak je. Noví majitel vozidla pouze musí navštívit autorizovaný servis, kde mu danou službu aktivují na základě podpisu příslušné smlouvy.

BMW uvádí SOS tlačítko pro motorky

Dokonce to údajně není u francouzského koncernu oficiálně zpoplatněno. Pokud po vás bude přesto pracovník zástupce značky nějaký finanční obnos požadovat, je to čistě marže jemu (koncesionáři), nikoliv výrobci automobilu.

V loňském roce se na pozemních komunikacích v České republice stalo 98.864 nehod, při nichž bylo usmrceno 545 lidí. Dalších 2580 osob utrpělo těžké zranění. Od systému eCall si Evropa slibuje snížení počtu obětí dopravních nehod o přibližně 10 procent ročně. Tak snad se to podaří!

Spolupracujeme s TipCars.com
Janoušek neuspěl s žádostí o prominutí zbytku trestu Janoušek neuspěl s žádostí o prominutí zbytku trestu

Lobbista Roman Janoušek neuspěl s žádostí o prominutí…

 

Štítky Technika

 

Přidat názorDiskuse: Automatické tísňové volání eCall: Jak…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Emisní skandál není nová věc. Škodovky si uřízly ostudu už v 80. letech Emisní skandál není nová věc. Škodovky si uřízly ostudu už v 80. letech

Snaha obejít platné emisní limity není záležitostí…

Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč

Konfigurátor Škody Karoq se rozšířil směrem dolů. Příchod…

 





 
Další obětí nových emisních norem je Renault Koleos! Vrátí se vůbec?

Další obětí nových emisních norem je Renault Koleos! Vrátí se vůbec?

Dnes 11:50

Renault nestihl včas úpravu Koleosu podle nových emisních norem. Na čas tak přeruší jeho výrobu pro evropské trhy.




Blesk.cz

„Otloukánek“ Štika čeká dítě s mladší milenkou: Reakce dcer jsou drsné!

„Otloukánek“ Štika čeká dítě s mladší milenkou:…

Monika Štiková (46) se v reality show Štiky představila jako žena, která nejde pro ostrá slova daleko. Když tak…

»Férovka« před diskotékou v Praze: Čtyři cizinci zkopali ležícího mladíka. Pátrá po nich policie

»Férovka« před diskotékou v Praze: Čtyři cizinci…

Z noční návštěvy diskotéky 22. dubna si odnesl několikatýdenní neschopenku. Nejprve ho vyvedl vyhazovač z baru a…

 

iSport.cz

Polský jezdec Jedrzejak (†39), který závodil za Pardubice: sebevražda!

Polský jezdec Jedrzejak (†39), který závodil za…

Ve věku 39 let zemřel v úterý polský plochodrážní jezdec Tomasz Jedrzejak, který v posledních letech patřil v…

Naštvaný Trpišovský v Kyjevě: Rýpl si do Dynama, dva dotazy a konec

Naštvaný Trpišovský v Kyjevě: Rýpl si do Dynama, dva…

PŘÍMO Z KYJEVA | Nebyla to standardní tisková konference po zápase. Už na jejím začátku byli novináři…

 

Reflex.cz

Erotické motivy na katolických kostelech: obří penis, masturbující muž i soulož. Proč tam jsou?

Erotické motivy na katolických kostelech: obří…

Muž s obrovským penisem na katolickém kostele? Nebo vousatý muž, který masturbuje? Či žena, která vystavuje na…

Jsem rasistka, tak pozor na mě. Lidé komentují rozhodnutí JXD přihlásit se k romské národnosti

Jsem rasistka, tak pozor na mě. Lidé komentují…

„Dobrý den pane Doležal, asi mám dlouhé vedení, ale ve Vašem dnešním článku jsem důvod, proč se prohlásíte za…