Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Důležitost systému eCall v praxi: Řidič havaroval a jeho Kodiaq mu sám zavolal pomoc

Stanislav Kolman
Diskuze (32)
Od prvního dubna minulého roku musí být každý nově homologovaný vůz vybaven systémem automatického tísňového volání eCall. A novinka si zřejmě připisuje první zachráněné životy.

Nehoda s nehezky vypadajícími následky se odehrála 15. ledna před čtvrtou hodinou ranní nedaleko obce Hořice na Šumavě. Osmačtyřicetiletý řidič tu havaroval se Škodou Kodiaq a přivodil si blíže nespecifikovaná těžká zranění, načež byl transportován vrtulníkem na traumatologické oddělení českobudějovické nemocnice.

Těžko říct, jak rychle by mu v danou hodinu pomohl některý z projíždějících řidičů. Černý Kodiaq byl ale naštěstí vybaven systémem automatického tísňového volání eCall, jenž řidiči bezprostředně zavolal pomoc. „Vozidlo, které je vybaveno technologií k přivolání pomoci při dopravní nehodě, vyslalo signál na linku 112 a na základě toho byly k nehodě vyslány všechny složky IZS,“ popsala tisková mluvčí Českokrumlovských policistů Lenka Pokorná.

Systém eCall je ve všech nově homologovaných autech od 1. dubna minulého roku povinný. Ve voze se nachází jednotka GNSS s vestavěnou SIM kartou a hlasovým telefonem. Spojení s operátorem na lince 112 lze navázat dvěma způsoby: v lepším případě stisknutím tlačítka SOS, v tom horším po aktivaci senzorů nárazu. K pracovníkovi operačního střediska posléze putují veškeré důležité informace: poloha auta, směr jízdy, typ pohonné jednotky či počet osob ve vozidle (na základě zapnutých bezpečnostních pásů).

Provoz v úseku nehody byl policí řízen kyvadlově a obnoven za zhruba dvě a půl hodiny. Celková škoda byla odhadnuta na zhruba 700 tisíc korun. Přesná příčina a míra zavinění zatím zůstávají v šetření.

Stanislav Kolman
Diskuze (32)

Doporučujeme

Avatar - Ada je zase tady
9. 7. 2019 12:53
Re: vrak
naivo
17. 1. 2019 13:42
Re: vrak
Stačí si prostudovat veřejně dostupnou specifikaci eCallu. Zatím můžeme být v klidu. Prapory bych zvedal až v okamžiku, kdy vyjde návrh nové specifikace, kde bude permanentní spojení, to už si koleduje o průšvih a budu první, kdo bude hledat cestu, jak to odstříhnout.
Ale zatím spím klidně a v tuto chvíli je eCall opravdu pomocník, který se s okolním světem spojuje jen v okamžiku nehody nebo při manuální aktivaci.
17. 1. 2019 09:10
Re: Kampan
Podle množství diskutujících je článek evidentně úspěšný a o to jde, ne???
Avatar - wakantanka
17. 1. 2019 06:44
Re: vrak
Keď to auto niekto bude kradnúť, tak odruší jak GPS, tak nejak znefunkční aj toto. Otázka času.
17. 1. 2019 01:36
Re: vrak
A není to jedno, když máš mobil v kapse. Tak jako se dá vysledovat telefonní číslo telefonu, tak půjde identifikovat i auto. A data z pohybu telefonů už se dnes využívají třeba pro kolony. Ke všemu spousta lidí má nainstalované waze, google mapy nebo určení polohy při ztrátě telefonu. A věřím, že spousta odpůrců bude požadovat sledování auta jako první, až mu auto někdo odcizí :-) Kromě možných poruch už převládají přednosti.