Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ekova Electron: Nový elektrobus z Ostravy

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (6)
Společnost Ekova Electric a.s. se doposud specializovala na montáž a údržbu tramvají a trolejbusů, nyní ale vstupuje i mezi výrobce čistě elektřinou poháněných autobusů.

Ostravská společnost Ekova Electric a.s. představila letos na podzim elektrobus Electron, který je výsledkem vlastního vývoje a po světové premiéře na veletrhu Busworld v belgickém Kortrijku následuje národní premiéra na veletrhu Czechbus pořádaném od 24. do 26.11. v Praze.

Ekova Electric při vývoji svého vlastního elektrobusu využila bohatých zkušeností získaných s trolejbusy a především během montáže a údržby elektrobusů připravených ve spolupráci s firmou SOR pro provoz na vybraných linkách v Ostravě.

Nový elektrobus Ekova Electron s celkovou hmotností 18.000 kg má karoserii samonosné konstrukce svařenou z tenkostěnných uzavřených profilů, která je dlouhá 11.980 mm, široká 2550 mm, vysoká 3270 mm a má rozvor náprav 5940 mm.

K pohonu novinky může sloužit ve vozidle umístěný elektromotor LSM280-3400 o výkonu 155 kW, který kardanem roztáčí kola zadní nápravy. Výrobce nabízí i provedení s dvojicí elektromotorů v zadní nápravě Ziehl Abegg, z nichž každý disponuje výkonem 113 kW.

Potřebou energii elektromotorů poskytují lithium-iontové baterie s kapacitou 190 kWh nebo až 265 kWh, které jsou umístěny v zadním převisu a na střeše.

Nízkopodlažní elektrobus Ekova Electron má přepravní kapacitu až 90 cestujících, z nichž může být až 30 sedících. Výrobce nicméně uvádí, že rozmístění a počet sedadel závisí na přání klienta. Tomu je společnost Ekova Electric připravena vyhovět mimo jiné v počtu dveří i jejich provedení a další výbavě.

Vedle verze dlouhé bezmála 12 metrů hodlá ostravská firma nabízet svůj elektrobus i ve verzích s celkovou délkou 10,5 a 18 metrů.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (6)
23. 11. 2015 10:52
Re: Cena a další?
jo CNG se me v doprave taky libi, je to jedna z alternativ co se vyplaci jak ekonomicky tak "ekologicky" u dopravdnich podniku ma CNG i to opodstatneni ze si proste poridi vlastni plnicky do dep, tak jako maji ted v depech primo svoje cerpacky,navic napojenim na rozvod zemniho pluny by se usetrilo za dopravu toho paliva,ac asi by se to muselo hodne modernizovat a navisit kapacitu site (tohle nevim jak presne funguje, nijak jsem to nezkoumal jestli je to realne pro takovej kolos jako je treba DPP)
Avatar - pumpkin
22. 11. 2015 23:08
Re: Cena a další?
Dobre na to ideš, no stále tu máme iné možnosti, napríklad CNG, alebo aj trolejbusy. Pri nich sa dá ale ľahko argumentovať finančnou náročnosťou pri výstavbe zatrolejovanej trate. CNG potrebuje plničku, ale inak mi to príde zatiaľ ako najrentabilnejšia voľba.
22. 11. 2015 18:48
Re: Cena a další?
To už by se pražáci z toho čerstvýho vzduchu šokem zakuckali >:D
22. 11. 2015 14:03
Re: Cena a další?
s tou "190 kWh nebo až 265 kWh" baterii to odhaduja na dojezd v mestskem cyklu okolo 100-120km, otazkou tedy je jak maj vyresene nabijeni a jak silna nabijecka je soucasti, teoreticky muzou mit dobijeni i kratsi nez pul hodky, ale spise bych odhadoval v radu hodin, cos muze bejt u mestskeho busu problem, protoze beznej mestskej bus muze denne najezdit i 300km, prumer je tusim 120-160km za den

navratnost si spocitaj snadno kupujici, mestsky prumer i modernich busu co maji kuprikladu rekuperaci vyuzitelnou pro palubni systemy bejva okolo 40l na 100km + dnes adblue cca 15-20 litru mesicne, starsi busy treba stare Karosy maj spotrebu mezi 55-65 litry na 100km (Praha) kdy dopravni podniky po odecteni dani pocitaj tusim s cenou za litr nafty na urovni 13 korun

mnohem dulezitejsim faktorem nez je cenova navratnost je pro obcana informace, ze kdyby kuprikladu v Praze nejezdili naftove ale elektricke busy, tak by se v Praze spalilo denne asi o 82-85 tisic litru nafty min, ano kazdy den a jen v Praze, proste denne 4-5 plnych cisteren
Avatar - KANKUNEN
22. 11. 2015 13:34
Re: Cena a další?
Tak snad právě pro poskakování mezi lidma se elektrobus právě hodí