Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektromobily a nulové emise? Pohádka pro děti!

Aleš Dragoun
Diskuze (209)
Automobilky se chlubí nulovými emisemi svých elektřinou poháněných vozidel. Že je to i v případě CO2 nesmysl, víme dávno. Ale nejde pouze o oxid uhličitý...

Boj proti autům s konvenčními spalovacími motory neustává. Honba na „špinavé“ turbodiesely kvůli aféře Dieselgate se přesunula na radnice velkých měst, starostové Paříže, Madridu, Atén a Ciudad de México nedávno oznámili, že jim zakážou do roku 2025 vjezd. Přitom moderní common-railové jednotky dostaly filtry pevných částic. Například těch prachových produkují naopak menší množství než vozy se zážehovými motory. Navíc se bouřlivě diskutuje o zavedení takových zařízení i pro ně - a možná nebude dlouho trvat.

Jistě, i moderní přeplňované vznětové jednotky potřebují pořád delší dobu žhavení, ale zase mají menší spotřebu, i když její přepočet na emise CO2 je jiný, vyšší. Jenže život ve městech, to není není jen oxid uhličitý vypouštěný do ovzduší, který jaksi eliminovat nelze, že? Motoristé jsou obecně trnem v oku radnicím i vládám, zakázat vjezd autům na fosilní paliva je přece tak snadné! Jenže ten problémy se znečištěním ovzduší jaksi vůbec neřeší.

Násilná regulace dopravy a omezení jízdních pruhů způsobují kolony. A emise pevných částic, které rozhodně nejsou zanedbatelné a zdraví poškozují neméně, se tvoří právě při akceleraci a deceleraci. Čím plynulejší provoz, tím je jich méně. Německý úřad pro životní prostředí a ochranu přírody naměřil ve velkém městě, jakým je šestisettisícový Stuttgart, před dvěma lety zajímavá data. Přitom právě zde jsou zákazy vjezdu osobních i nákladních vozidel kvůli zhoršenému životnímu prostředí poměrně časté...

Pevné částice vypouštěné do vzduchu z motorů, respektive jejich výfukových systémů tvořily jen 6 % prachu, který obyvatelé dýchali. Dalších 31 % pochází z otáčejících se pneumatik, často používaného brzdového obložení a víření už ležícího prachu na ulicích. Své má na svědomí i příroda, tedy vítr a velké množství také domácí vytápění. Nikoli uhlím, jak by se na první pohled mohlo zdát, ale rádobyekologickými plynovými kotli. Znečišťovateli jsou samozřejmě rovněž velké podniky, i když konkrétně v Německu bylo už od 60. let (tehdy hlavně na západě, samozřejmě) učiněno v tomto směru mnoho opatření.

Stuttgartská Dekra se loni připojila a podle zveřejněných výsledků zjistila následující: ve městě se uvolní denně do vzduchu 476 kg jemných částic a prachu. Z výfuků jich auta vypustí jen 77 kg, tedy něco málo přes 16 %. Zbytek opět připadá na pneumatiky, brzdy a znovuzvířený prach, který už na asfaltu ležel předtím. Dostáváme se k jádru problému: kola se otáčejí také u elektromobilů a hybridů, i když opotřebení jejich brzdových soustav bývá díky rekuperaci mnohem menší. Jenže rozdíly se zrovna z tohoto pohledu prakticky smazávají.

Současné elektromobily (až na výjimky typu všemožně dotované Tesly, která za 13 let existence nevydělala ještě ani dolar) mají přitom v zimě dojezd kolem 100 km a v létě zhruba 130-180 km. Nikam jinam než do města, maximálně na kratší výlety za něj a cesty do práce se tedy prakticky vůbec nehodí. Jsou sice tiché, ale i to se bude muset v blízké budoucnosti řešit.

Jemné prachové částice samozřejmě eliminuje také důkladné čištění ulic. Jenže to by metropole musela vynakládat ze svých pokladen nemalé prostředky, že? Automobilový průmysl navíc v posledních 25 letech učinil ohledně vypouštění exhalací obrovský pokrok. Exhalační normy se neustále zpřísňují... Kdy už konečně někomu dojde, že emise z provozu čtyř- a vícekolových dopravních prostředků jsou jen malou částí problému?

Aleš Dragoun
Diskuze (209)
8. 12. 2016 17:50
Re: DŮLEŽITÉ je aby DÍZL-OFCOFÍLEJI moc NEZÁVIDĚLA !!!
jj
PŘECI JENOM, JE TO SOSIÁLNĚ PRASÁCKÝ LOUEND !!
>:D
>:D >:D
>:D >:D >:D
>:D >:D >:D >:D
>:D >:D >:D >:D >:D :yes:
7. 12. 2016 12:11
Re: dnes rano sem nameril -15C
Nemluvím o stávajících normách...
7. 12. 2016 10:57
Re: dnes rano sem nameril -15C
Jak jsi přišel na to, že normu nesplní? Pro testy je předepsaný rozsah teplot a s močovinou v něm nejsou žádné problémy. Norma nic neříká o tom, jaké mají být emise za jiných podmínek.
6. 12. 2016 14:25
Re: dnes rano sem nameril -15C
Zakázal tu technologii používat, když to teda nejde vyřešit. Prosté jako facka. Nesplníte normy? Smůla.
6. 12. 2016 14:23
Re: Moderné parné stroje od Tesly
Já jen, že u jádra je to docela jedno, protože jeho štěpením nevznikají zrovna škodliviny unikající do atmosféry.