Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektromobily si to rozdají v rallyekrosu. Už v roce 2018!

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
Elektřinou poháněná vozidla se čím dál častěji objevují i na závodních tratích. Máme formuli na baterky, vítězí na Pikes Peaku. A teď se chystají také do rallyekrosu.

Moderním průkopníkem elektromobilů na nezpevněných tratích je vlastně francouzská zimní Trophée Andros, kde startují bzučivé buginy od roku 2010. Něco podobného se ale chystá i v GRC. Ano, jde o převážně americkou sérii Global Rallycross Championship, která nás na rozdíl od MS až zas tolik zajímat nemusí. Ale je starší, vznikla už před pěti lety.

Navíc poslední dva ročníky vyhrál bývalý pilot F1 Scott Speed, což není zas až takové závodnické béčko, Tanner Foust, který zvítězil naopak v prvních dvou, rovněž ne. Speed seděl za volantem ostrého Beetle GRC, který připravuje Andretti Autosport. Ten přece působí i ve formuli E. Elektrická třída doplní současné kategorie: prestižní Supercars a juniorskou Lites od sezóny 2018.

Pokud se vám to zdá podivné, tak iniciativa vzešla od samotných výrobců. Proč? Zkrátka a dobře: kromě patřičné propagace potřebují vývojové laboratoře pro sériovou produkci. Navíc při krátkých jízdách speciálům nedojdou baterky... Ze všech nejvíc tlačily dvě automobilky: právě Volkswagen a také Peugeot. FIA jim zatím vstříc nevyšla, takže se obě obrátily za Velkou louži. Francouzský lev se zde zatím na asfaltu a šotolině příliš neangažuje...

Sérii bude organizovat GRC ve spolupráci s USAC (United States Auto Club), známou to organizací, která kdysi stála za americkým formulovým šampionátem. Výkonným ředitelem první společnosti Red Bull GRC je Colin Dyne. Ten prohlásil: „Elektrické vozy jsou jedním z nejžhavějších témat v automobilovém průmyslu. Výrobci na celém světě si uvědomují v této oblasti svůj obrovský potenciál. Chceme přijmout tuto techniku tím, že ji uvítáme do našich řad, protože pokračujeme v růstu.“

„Naše současná platforma láká hodně mladé publikum, které se narodilo už v novém miléniu. Menší turbomotory s pořádným stádem koní umožňují předvést výrobcům předvést jejich schopnosti právě této cílové skupině. Poskytují pohled do vzrušující budoucnosti automobilového průmyslu. Elektrická série přidá novou dynamiku, nikdy zcela nenahradí současnou formuli, ale stane se součástí naší expanze,“ řekl dále Dyne.

To je pozitivní zpráva, ne? Vše je samozřejmě hlavně o marketingu a mladí Američané v současnosti nejeví zájem o získání řidičáku, přitom pořád můžou sedat za volant už od šestnácti. Čtyřkolové střely ze série GRC jsou samozřejmě závodními speciály, stále však připomínají své mnohem krotší sériové sourozence... Momentálně zde působí čtyři značky: Volkswagen, Ford, Honda a Subaru (to s přímou podporou amerického importéra), ale také týmy Chipa Ganassiho a Bryana Herty.

Letošní startovní listina byla plná hvězd, z těch známějších bodovali kromě Speeda a Fousta dále třeba Patrik Sandell, Joni Wiman (i on už byl šampionem), Jeff Ward, Rhys Millen, Chris Atkinson, Nelson Piquet, David Higgins, Sverre Isachsen a Toshihiro Arai... Soutěžáci, formuloví piloti i evropští rallyekrosaři.

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
Avatar - Barry Lyndon
31. 10. 2016 10:03
Re: To musí být paráda,
Co pořád všichni mají s tím zvukem? Jste jak infantilní prepuberťáci... >:D
Avatar - WinDiesel
30. 10. 2016 19:11
Re: To musí být paráda,
Jak to bez zvuku? Probzučí kolem Tebe jako hejno vzteklých vos. :-)
Avatar - KANKUNEN
30. 10. 2016 17:50
To musí být paráda,
Auta bez zvuku nebo budou mít zesilovač a subwoofer.