23.9. 2015 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Emisní TDI od VW pod kapotou. Důvod ke strachu?

Emisní TDI od VW pod kapotou. Důvod ke strachu?

Kauza s podvodem při měření emisí koncernu Volkswagen se pomalu přesouvá z USA do Evropy. Sám koncern VW přiznává, že se týká až 11 milionů aut po celém světě. To znamená, že se dotýká také českých uživatelů vybraných aut. Co to pro ně může znamenat?

Již včera koncern Volkswagen vydal oficiální tiskovou zprávu, že se v posledních dnech silně medializovaný problém týká vznětových motorů řady EA189. Co si pod tím konkrétně představit? Jedná se agregáty 1.6 TDI a 2.0 TDI splňující emisní normu Euro5. Jejich výroba započala v roce 2009 a poslední prodané vozy s těmito motory se datují do jara letošního roku (v užitkových verzích Volkswagenů). Spadá sem tedy velké množství modelů německého koncernu, tedy včetně tuzemské Škody.

Že vozy Škoda používají motory EA189 nám potvrdil také Jozef Baláž z tiskového oddělení. A dále k celé věci dodal: „Technický vývoj skupiny Volkswagen v tuto chvíli intenzivně pracuje na řešení. Zákazníky budeme odpovídajícím způsobem informovat.“ Jak ale bude celá věc probíhat, zatím neupřesnil. Je dost možné, že to v tuto chvíli to ani sama automobilka neví.

Dotaz ohledně toho, jaký bude v dané věci další postup, jsme samozřejmě vznesli i na tuzemské zastoupení značky Volkswagen. „Prosíme o pochopení. Tato záležitost je momentálně předmětem šetření na koncernové úrovni, které mimo jiné ověřuje veškeré technické náležitosti,“ sdělil Jan Klíma, tiskový mluvčí českého Volkswagenu.

Nejčastěji se mluví o nahrání nového softwaru řídicí jednotky motoru. Jde o takzvané „flashování“, tedy proces, který se již léta dělá u aut zcela běžně. Většinou se tak děje na základě stížností zákazníků na různé chyby a anomálie, která auto, častěji po náběhu produkce, při provozu vykazuje. Někdy tak servis učiní i bez vědomí zákazníka, obvykle v rámci garanční opravy. Důležité je, že vozidlo po tomto servisním zásahu funguje zcela normálně. Lze předpokládat, že tak tomu bude i nyní.

Jaký bude postup?

Pokud koncern Volkswagen rozjede svolávací akci, je otázkou, jak bude v praxi probíhat. Běžný postup je ten, že automobilka, pokud zjistí problém u konkrétní skupiny vozidel (téměř vždy jsou to auta vyrobená v jistém časovém období ohraničeným příslušnými čísly VIN), obešle zákazníky dopisem, v němž je kulantní formou vyzve, aby si udělali čas a navštívili servis. Jindy se celá věc vyřeší podobně jako v případě výše zmíněné změny softwaru v tichosti v rámci pravidelné servisní prohlídky.

Skandál VW s emisemi. Kde je zakopaný pes? Nejsou v tom sami!

V daném případě ale vidíme problém v tom, že řada „postižených“ vozidel již není v držení původních vlastníků. Je tedy obtížné je kontaktovat. A pokud navíc nejezdí do autorizovaného servisu, je prakticky nemožné u jejich vozidel byť i třeba v tichosti provést probíranou úpravu. Něco jiného je, pokud se budou noví majitelé inkriminovaných aut sami zajímat a autorizovaný servis navštíví z vlastní iniciativy.

Zřejmě to ani nepoznáte

Majitelé vozů koncernu VW poháněné zmíněnými agregáty z řady EA189 mají přirozeně obavy, jak se případné úpravy projeví na jejich autech. Dotázaní specialisté se shodují, že i po servisním zásahu budou vozidla fungovat prakticky stejně, jako před ním. „Medializovaná nelegální softwarová úprava řídící jednotky motoru se aktivovala pouze při procesu, při němž se měří emise. To znamená třikrát za sebou a v rychlém sledu plné sešlápnutí pedálu akcelerace, při němž navíc motor pracuje bez zátěže,“ říká k problematice Petr Petřík, uznávaný nezávislý specialista na servis vozů koncernu Volkswagen v Praze. Při běžném užívání zmíněná úprava softwaru nikterak chování motoru neovlivní.. Podle Petříka by se z pohledu motoristy nemělo na voze po případném svolávacím zásahu nic změnit.

Čisté jsou dost

Současná kauza se samozřejmě týká emisí jako takových, nicméně je pouze a jen špičkou ledovce. A ten jak známo leží z převážné části pod hladinou moře. Hlavním viníkem je ve většině případů legislativa, která automobilové výrobce často až nesmyslně tlačí k tomu, aby vyráběli co možná nejekologičtější automobily. Ty ale zároveň musejí být co nejbezpečnější, dobře vybavené, rychlé a pohodlné. Jde vlastně o zcela protichůdné požadavky, takže najít vysněný optimální průsečík všeho není úplně lehké.

Volkswagen Dieselgate: Vyšetřování se rozšiřuje na 3.0 TDI

Podle Libora Fleischhanse, jednatele společnosti IHR-TECHNIKA, předního české specialisty na automobilovou diagnostiku, jsou současné automobily čisté dost. „Mnohdy nepřiměřeně přísné laboratorní podmínky ovšem někdy doslova donutí výrobce ke konstrukčním změnám, zcela postrádajícím jakékoliv opodstatnění,“ říká Fleischhans. „Příkladem může být jeden nejmenovaný výrobce menšího SUV, jenž zkrátil první převodový stupeň jen proto, aby byl zařazen do kategorie vozidel s terénním charakterem převodovky. Co tím získal? V emisním testu na válcové zkušebně se tak podle předpisu může rozjíždět na dvojku, čímž posunul hodnoty spotřeby sníží,“ dodává Fleischhans.

Zajímavý postřeh zaznamenal také Petr Petřík. „Před časem jsem uskutečnil netradiční měření emisí. Při něm jsem porovnával Volkswageny Golf čtvrté a páté generace a Passat B7 bez filtru pevných částic. Všechny byly poháněny vznětovými motory TDI a vybaveny běžným oxidačně-redukčním katalyzátorem. Když jsem všechna měření porovnal, došel jsem k překvapivému výsledku. Nejnižší souhrnné emise vykazoval k mému údivu nejstarší Golf.“ Žel byl zmíněný Passat B7 poháněn propíraným motorem z řady EA189, jistě nemusíme dodávat.

Spolupracujeme s TipCars.com
Svoboda: Kvůli Vondráčkovi vypadáme divně a nehrdě i před Rusy, s trestanými se neměl stýkat Svoboda: Kvůli Vondráčkovi vypadáme divně a nehrdě i před Rusy, s trestanými se neměl stýkat

Bývalý šéf české diplomacie Cyril Svoboda ostře kritizuje…

Majiteli televize Nova znatelně vzrostl provozní zisk i výnosy Majiteli televize Nova znatelně vzrostl provozní zisk i výnosy

Mediální společnost Central European Media Enterprises…

Komplikace pro dohodu o brexitu: mimořádný summit nebude Komplikace pro dohodu o brexitu: mimořádný summit nebude

Prezidenti a premiéři sedmadvaceti zemí Evropské unie…

 
 

Přidat názorDiskuse: Emisní TDI od VW pod kapotou. Důvod ke strachu?







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny

BMW rozšiřuje nabídku vozů o zatím největší model řady X,…

 





 
Modernizovaný Fiat 500X odhaluje své ceny. Kolik dáte za nové turbomotory FireFly?

Modernizovaný Fiat 500X odhaluje své ceny. Kolik dáte za nové turbomotory FireFly?

Dnes 09:53

Malé italské SUV se v rámci faceliftu dočkalo nových přeplňovaných benzinových motorů, které reagují na nejnovější emisní normy.




Blesk.cz

Rodičovský příspěvek vyšší o 40 tisíc? Koho se to týká? Odbornice odpovídala v redakci Blesku

Rodičovský příspěvek vyšší o 40 tisíc? Koho se to…

Velká naděje pro žadatele o rodičovský příspěvek! Pokud schvalovací proces dopadne dobře, dojde v příštím roce…

Kalouskova žena může vynést Kuberovi „trůn“. Zastaví ji ANO?

Kalouskova žena může vynést Kuberovi „trůn“. Zastaví ji ANO?

Nikdy nebyla situace v Senátu tak zamotaná, jako po právě skončených volbách. Na místo jednoho nejsilnějšího…

 

iSport.cz

Plekancova noc v NHL, ta nej ale chyběla: Oslava »tisícovky« bez Šafářové!

Plekancova noc v NHL, ta nej ale chyběla: Oslava…

Tleskala mu vyprodaná hala v Montrealu, na led za ním přišli synové Adam s Matyášem a hokejista Tomáš Plekanec…

Úsměvy i objetí, Djokovič dorazil za Štěpánkem: Velký chlap si to zaslouží!

Úsměvy i objetí, Djokovič dorazil za Štěpánkem:…

Když nabídku kamaráda Radka Štěpánka uslyšel, neváhal ani dvě vteřiny. Srbský tenisový démon Novak Djokovič ve…

 

Reflex.cz

Útok na české vojáky: 5 zraněných, jeden těžce. Víte, jak dlouho jsou Češi v Afghánistánu a kolik jich tam je?

Útok na české vojáky: 5 zraněných, jeden těžce.…

V Afghánistánu bylo ve středu zraněno při útoku na hlídku pět českých vojáků. Jeden byl zraněn těžce, po operaci…

Boxerská mistryně světa: Nebojím se ničeho, Češi mě i tak posílají k plotně, můj úspěch tu nedocení

Boxerská mistryně světa: Nebojím se ničeho, Češi mě…

Box je její celoživotní láska. Fabiana Bytyqi vybojovala po letech tréninku titul profesionální mistryně světa…