EU rozhodla: Emise CO2 výrazně klesnou

EU rozhodla: Emise CO2 výrazně klesnou

 

Evropská komise se nakonec víceméně přiklonila k návrhu komisaře pro životní prostředí a emisní limity tak budou povinné.

Ve středu Evropská komise konečně vydala konečný návrh na maximální množství emisí CO2, které budou moci nové automobily vypouštět. Výsledek je nakonec mnohem bližší představě evropského komisaře pro životní prostředí Dimase. Od roku 2012 budou muset podle návrhu všechny nové automobily povinně dodržet limit emisí CO2 ve výši 130 g/km. Jde sice o poněkud volnější limit, než jaký Dimas původně navrhoval (120 g/km), avšak Evropská komise současně prohlásila, že původně stanovenou úroveň bude možné dosáhnout za pomoci dalších opatření. Dalších 10 g/km by mohlo být sníženo např. efektivnějšími klimatizacemi, použitím biopaliv nebo úpravami pneumatik. Jde tedy o opatření, která by neměla doléhat přímo na výrobce automobilů. V současnosti automobily vypouštějí do ovzduší v průměru 160 g CO2 na kilometr.

Evropská komise dále stanovila, že stanovený limit bude platit také pro veškeré vozy, které se do Evropské Unie budou dovážet. Ačkoli jde o nejtvrdší emisní limity na světě, ochránci životního prostředí nejsou spokojeni a tvrdí, že se Evropská komise zaprodala německému automobilovému průmyslu. Byly to totiž zejména německé automobilky, které okamžitě po návrhu na snížení emisí CO2 na 120 g/km spustily lobistickou kampaň za to, aby toto břemeno nedopadlo pouze na producenty automobilů. Komisař zodpovědný za průmysl, Günther Verheugen, v této souvislosti upozornil na to, že tato opatření dopadnou mnohem více na producenty malých a středně velkých vozů, a nikoli na výrobce automobilů s vysokou spotřebou paliva. Verheugen varoval zejména před dovozem čínských a indických vozů, které podle něj tyto emisní limity snadno splní, a to při mnohem nižších nákladech.

Ačkoli je současný návrh již konečný, rozhodující bude podoba zákona, která na jeho základě vznikne. Zákon by měl být hotov nejpozději v příštím roce. Kolem návrhu přitom panuje stále mnoho nejasností. Není např. vůbec jasné, kdo bude zodpovědný za tvorbu zákona (zda komisař pro životní prostřední nebo pro průmysl), zda bude zákon přicházet v etapách nebo najednou, zda bude rozlišovat mezi malými a velkými automobily (a tedy zda větší břemeno nákladů dopadne na výrobce větších automobilů), a jaké budou postihy pro výrobce, kteří limity nedodrží.

Na návrh se různé automobilky dívají různě. Zatímco francouzští a italští producenti, zejména Renault a Fiat, návrh veskrze vítají, německé automobilky v čele s BMW a koncernem DaimlerChrysler jsou proti. Za německé výrobce se postavila i německá premiérka Angela Merkelová. Situaci navíc vyhrotily výrobci menších vozů, kteří požadují záruky, že němečtí výrobci budou odpovídajícím způsobem participovat na snižování emisí. Panuje totiž obava, že německý automobilový průmysl bude na národní úrovni nadále lobovat za lepší podmínky. Zákon totiž bude schvalován jednotlivými členskými zeměmi Evropské Unie. Takovou možnost nevyloučil komisař pro průmysl Verheugen, podle nějž je možné, že by mohly pro různé typy aut platit různé limity.

K návrhu se vyjádřila i automobilka Škoda Auto, podle které povede návrh v této podobě ke zdražení automobilů o 40 až 70 tisíc korun. Člen představenstva Škody, Martin Jahn, prohlásil, že v takovém případě automobilka zváží přesun výroby na východ, aby tak kompenzovala vyšší náklady.

Spolupracujeme s TipCars.com
Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy

Loterijní společnost Sazka koupila od skupiny Fortuna…

Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

 

Štítky BMW Renault Fiat

 

Přidat názorDiskuse: EU rozhodla: Emise CO2 výrazně klesnou







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

 






 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Dnes 18:50

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací: Hrozí to už brzy

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací:…

Česku hrozí, že po roce 2020 přijde o bezplatný pozemní příjem televizního vysílání. Stane se tak, pokud…

 

iSport.cz

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Po dlouhých 29 letech padl národní rekord ve skoku do dálky. Radek Juška skočil na Memoriálu Ludvíka Daňka…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…