EU rozhodla: Emise CO2 výrazně klesnou

Ve středu Evropská komise konečně vydala konečný návrh na maximální množství emisí CO2, které budou moci nové automobily vypouštět. Výsledek je nakonec mnohem bližší představě evropského komisaře pro životní prostředí Dimase. Od roku 2012 budou muset podle návrhu všechny nové automobily povinně dodržet limit emisí CO2 ve výši 130 g/km. Jde sice o poněkud volnější limit, než jaký Dimas původně navrhoval (120 g/km), avšak Evropská komise současně prohlásila, že původně stanovenou úroveň bude možné dosáhnout za pomoci dalších opatření. Dalších 10 g/km by mohlo být sníženo např. efektivnějšími klimatizacemi, použitím biopaliv nebo úpravami pneumatik. Jde tedy o opatření, která by neměla doléhat přímo na výrobce automobilů. V současnosti automobily vypouštějí do ovzduší v průměru 160 g CO2 na kilometr.
Evropská komise dále stanovila, že stanovený limit bude platit také pro veškeré vozy, které se do Evropské Unie budou dovážet. Ačkoli jde o nejtvrdší emisní limity na světě, ochránci životního prostředí nejsou spokojeni a tvrdí, že se Evropská komise zaprodala německému automobilovému průmyslu. Byly to totiž zejména německé automobilky, které okamžitě po návrhu na snížení emisí CO2 na 120 g/km spustily lobistickou kampaň za to, aby toto břemeno nedopadlo pouze na producenty automobilů. Komisař zodpovědný za průmysl, Günther Verheugen, v této souvislosti upozornil na to, že tato opatření dopadnou mnohem více na producenty malých a středně velkých vozů, a nikoli na výrobce automobilů s vysokou spotřebou paliva. Verheugen varoval zejména před dovozem čínských a indických vozů, které podle něj tyto emisní limity snadno splní, a to při mnohem nižších nákladech.
Ačkoli je současný návrh již konečný, rozhodující bude podoba zákona, která na jeho základě vznikne. Zákon by měl být hotov nejpozději v příštím roce. Kolem návrhu přitom panuje stále mnoho nejasností. Není např. vůbec jasné, kdo bude zodpovědný za tvorbu zákona (zda komisař pro životní prostřední nebo pro průmysl), zda bude zákon přicházet v etapách nebo najednou, zda bude rozlišovat mezi malými a velkými automobily (a tedy zda větší břemeno nákladů dopadne na výrobce větších automobilů), a jaké budou postihy pro výrobce, kteří limity nedodrží.
Na návrh se různé automobilky dívají různě. Zatímco francouzští a italští producenti, zejména Renault a Fiat, návrh veskrze vítají, německé automobilky v čele s BMW a koncernem DaimlerChrysler jsou proti. Za německé výrobce se postavila i německá premiérka Angela Merkelová. Situaci navíc vyhrotily výrobci menších vozů, kteří požadují záruky, že němečtí výrobci budou odpovídajícím způsobem participovat na snižování emisí. Panuje totiž obava, že německý automobilový průmysl bude na národní úrovni nadále lobovat za lepší podmínky. Zákon totiž bude schvalován jednotlivými členskými zeměmi Evropské Unie. Takovou možnost nevyloučil komisař pro průmysl Verheugen, podle nějž je možné, že by mohly pro různé typy aut platit různé limity.
K návrhu se vyjádřila i automobilka Škoda Auto, podle které povede návrh v této podobě ke zdražení automobilů o 40 až 70 tisíc korun. Člen představenstva Škody, Martin Jahn, prohlásil, že v takovém případě automobilka zváží přesun výroby na východ, aby tak kompenzovala vyšší náklady.