Euro NCAP 2012: Fiat 500L – Pět hvězd pro rodinnou pětistovku
Fiat 500L navazuje na velmi dobré výsledky, kterých dosáhl jeho starší a menší jmenovec 500 v nárazových testech Euro NCAP v roce 2007. Nyní mohou prodejci italské značky vábit zákazníky k tomuto modelu nejen prostřednictvím roztomilého designu, ale i díky pěti hvězdičkám od Euro NCAP.
Nový na rodiny zaměřený Fiat totiž dosáhl dobrých výsledků v ochraně dospělých cestujících i dětí. Nejvíce prostoru ke zlepšení nabízí ochrana chodců.
Předmětem testu byl Fiat 500L 1,4 l ve výbavě Easy, s karosérií pětidvéřové MPV, pohotovostní hmotností 1245 kg a volantem na levé straně.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem na předních a omezovačem síly na předních i zadních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy. Vůz byl také vybaven omezovačem rychlosti a připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů pro přední sedadla.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a podpůrného rámu) autosedačka Fair G0/1S, pro starší figurínu pak stejná autosedačka rovněž s orientací proti směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Ochrana všech částí těla spolujezdce byla dobrá. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce. Fiat poskytuje stejnou ochranu pro cestující různých výšek, sedících v různých pozicích.
crashtest fiat euroncap novemodely mpv
Při testu bočního nárazu získal Fiat 500L maximální počet bodů za dobrou ochranu všech částí těla. Při testu nárazu na sloup byla ochrana hrudníku dostatečná, zatímco ochrana ostatních částí těla byla dobrá.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují mezní ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).
Euro NCAP 2012: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 15,6 | 98% | 8 | 100% | 7,7 | 96% | 2,3 | 58% | 34 | 93% |
Ochrana dětí
Figuríny tří i 1,5letého dítěte seděly proti směru jízdy a při čelním nárazu byly jejich hlavy dobře pojmuty sedačkou. Sedačka menšího dítěte se posunula dopředu a poničila zadní část sedadla předního spolujezdce. Tato skutečnost ale neměla vliv na výsledky z figuríny a proto nebyl vůz penalizován.
Při bočním nárazu byly obě figuríny dobře ochráněny autosedačkami.
Airbag spolujezdce lze deaktivovat pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy, řidič ale nemá jasný přehled o jeho stavu. V automobilu jsou jasná varování před přepravou dítěte sedícího proti směru jízdy na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu.
Euro NCAP 2012: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Celkem sedačky | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | - | - | body | % |
18 měsíční | 11,9 | 99% | 4 | 100% | 2 | 100% | 17,9 | 99% | - | - |
36 měsíční | 9,1 | 76% | 4 | 100% | 2 | 100% | 15,1 | 84% | - | - |
Vozidlo | - | 5 | 38% | |||||||
Ochrana dětí | - | 38 | 78% |
Ochrana chodců
Nárazník získal maximum bodů za dobrou ochranu nohou chodců.
Kapota poskytuje dobrou ochranu v oblastech možného nárazu hlavy dítěte ale převážně špatnou ochranu v oblastech možného nárazu hlavy dospělého.
Euro NCAP 2012: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 15 | 63% | 2,5 | 42% | 6 | 100% | 23 | 65% |
Asistenční systémy
Standardním vybavením Fiatu 500L je ESC a připomínač zapnutí pásů pro přední sedadla. Řidičem nastavitelný omezovač rychlosti je standardem jen u některých verzí.
Euro NCAP 2012: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 2 | 67% | 5 | 71% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Fiat 500L má výborné výsledky v ochraně cestujících, i když má ještě co vylepšit v ochraně chodců.
Euro NCAP 2012 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 34 | 93% | 38 | 78% | 23 | 65% | 5 | 71% | 82% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2012?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2012) | |||||||||
2012 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |