Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2012: Mazda CX-5 – Pět hvězd pro Skyactiv a Kodo

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (5)
Mazda CX-5 je prvním zástupcem své značky s moderní technikou Skyactiv a designovým stylem Kodo. Zároveň je tak i prvním vozem v nové éře Mazdy, který získal pět hvězd.

V letošním roce došlo ke zpřísnění hodnocení nárazových testů Euro NCAP. K zisku pěti hvězdiček musí automobily nově získat v kategorii ochrany chodců alespoň 60 % dosažitelného maxima, dosud vozům stačilo v této kategorii získat 40 % maxima.

Mazda CX-5 jako kompletně nově navržený automobil, který nemá žádné vazby na nějakého předchůdce, předvedla v nárazových testech Euro NCAP velmi dobré výsledky, ale i přesto má prostor pro zlepšení. Především v oblasti ochrany chodců, kde získ 23 bodů odpovídá 64 % maxima.

Předmětem testu byla Mazda CX-5 2.2 diesel s karosérií pětidvéřové SUV s pohotovostní hmotností 1586 kg a volantem vlevo.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy. Vůz byl také vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů pro přední i zadní sedadla.

Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a podpůrného rámu) autosedačka Britax Römer Babysafe Plus, pro starší figurínu pak autosedačka Britax Römer Duo Plus (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether), avšak s orientací ve směru jízdy.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce. Mazda poskytuje stejnou ochranu pro cestující různých výšek, sedících v různých pozicích.

crashtest mazda novemodely crashtest mazda novemodely

Při testu bočního nárazu byla ochrana všech částí těla dobrá a získala maximální počet bodů stejně jako při testu nárazu na sloup.

Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).

Euro NCAP 2012: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa kůlWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých14,188%8100%8100%3,690%3494%

Ochrana dětí

Na základě výsledků dynamických testů získala Mazda CX-5 maximum bodů za ochranu 3letého dítěte a ztratila půl bodu v ochraně 18 měsíčního dítěte. Pohyb dopředu hlavy 3leté figuríny při čelním nárazu nebyl nadměrný a obě dětské figuríny byly dětskými autosedačkami dobře ochráněny i při bočním nárazu.

Airbag spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat spínačem a řidič má jasný přehled o jeho stavu.

V automobilu jsou jasná varování před přepravou dítěte sedícího proti směru jízdy na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu.

Euro NCAP 2012: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyOznačeníUpevněníCelkem sedačkyCelkem
Jednotkybody%body%body%--body%
18 měsíční11,596%4100%2100%17,597%--
36 měsíční12100%4100%2100%18100%--
Vozidlo-754%
Ochrana dětí-4287%

Ochrana chodců

Nárazník získal maximum bodů za dobrou ochranu nohou chodců.

Přední hrana kapoty poskytuje chodcům mezní ochranu.

Oblasti možného nárazu hlavy dítěte i dospělého na kapotu poskytují převážně dobrou ochranu.

Euro NCAP 2012: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců1771%0,23%6100%2364%

Asistenční systémy

Standardním vybavením Mazdy CX-5 je ESC, které splňuje požadavky Euro NCAP, a připomínač zapnutí pásů pro přední i zadní sedadla. Omezovač rychlosti není součástí výbavy CX-5.

Euro NCAP 2012: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy00%3100%3100%686%

Celkový výsledek: Pět hvězd

Mazda CX-5 získala výborné výsledky v ochraně cestujících i chodců. Především ochrana chodců by se ale přeci jen dala vylepšit.

Euro NCAP 2012 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3494%4287%2364%686%86%
Počet hvězd*****

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2012?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2012)
2012Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%60%60%80%
Pro ****70%60%50%40%70%
Pro ***40%30%25%25%60%
Pro **30%25%15%15%55%
Pro *20%15%10%5%45%

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (5)
Avatar - ZaklinacTristan
24. 5. 2012 18:00
Ked to vidim
trha mi srdce :-(
Avatar - Choochoo
24. 5. 2012 14:51
Re: super výsledek
Myslim, ze by se z celkoveho poctu dostalo i na mě ;-)
Avatar - roman.rs
24. 5. 2012 13:52
Re: super výsledek
jj souhlas, taky bych se nezlobil ;-)
24. 5. 2012 13:47
Re: super výsledek
misto toho rozmlaceni mi ji mohli dat.
Avatar - roman.rs
24. 5. 2012 10:01
super výsledek
Velmi dobrý výsledek, gratuluji Mazdo. To auto je prostě skvělý o tom není pochyb a jde na dračku. :yes: