Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2012: Mercedes-Benz A – Rezervy v ochraně chodců

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Mercedes-Benz sice opustil původní koncept třídy A s dvojitou podlahou a vyšší stavbou karoserie, ale ze svých bezpečnostních standardů neslevil, což potvrzují i výsledky Euro NCAP.

Mercedes-Benz třídy A ve své třetí generaci získal plný počet hvězd a navazuje na výsledek, kterého dosáhla druhá generace v roce 2005, která si rovněž odvážela pět hvězd. V případě první generace třídy se A musel Mercedes-Benz v roce 1999 spokojit jen se čtyřmi hvězdami.

I přes velmi dobré výsledky je i u nového Mercedesu třídy A prostor pro zlepšení a to celkem tradičně v ochraně chodců.

Předmětem testu byl Mercedes-Benz A180 s motorem 1,6 l, karosérií pětidvéřový hatchback, pohotovostní hmotností 1320 kg a volantem na levé straně.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních i zadních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, kolenní, boční a hlavové airbagy. Vůz byl také vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů pro přední i zadní sedadla.

Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu) autosedačka Britax Römer Babysafe, pro starší figurínu pak autosedačka Britax Römer Duo (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether), avšak s orientací ve směru jízdy.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Třída A je za příplatek vybavena systémem PRE-SAFE ®, který udržuje v pohotovosti sedačky a ochranné systémy vozu. Testovaný vůz byl tímto systémem vybaven.

crashtest mercedesbenz novemodely premioveznacky nizsistredni crashtest mercedesbenz novemodely premioveznacky nizsistredni

Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu většiny částí těla řidiče i spolujezdce. Mercedes-Benz poskytuje stejnou ochranu pro cestující různých výšek, sedících v různých pozicích.

Při testu bočního nárazu byla ochrana všech částí těla dobrá a získala maximální počet bodů. Při testu nárazu na sloup byla ochrana hrudníku a břicha přiměřená, ochrana hlavy a pánve dobrá.

Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).

Mercedes-Benz je standardně vybaven systémem Collision Prevention Assist (CPA, Asistent prevence nárazu), který pomáhá řidiči vyvarovat se nebo zmírnit podélné nehody, které mohou zapříčinit Whiplash.

Euro NCAP 2012: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa kůlWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých14,893%8100%7,391%3,383%3393%

Ochrana dětí

Pohyb dopředu hlavy 3leté figuríny při čelním nárazu nebyl nadměrný a obě dětské figuríny byly dětskými autosedačkami dobře ochráněny i při bočním nárazu.

Jako součást volitelné výbavy nabízí Mercedes-Benz systém CPOD. Systém automaticky deaktivuje airbag předního spolujezdce pro umístění sedačky Mercedes-Benz na přední sedadlo proti směru jízdy. Systém ale nespolupracuje s jinými autosedačkami a nezískal od Euro NCAP žádné body.

V automobilu jsou jasná varování před přepravou dítěte sedícího proti směru jízdy na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu.

Euro NCAP 2012: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyOznačeníUpevněníCelkem sedačkyCelkem
Jednotkybody%body%body%--body%
18 měsíční10,991%4100%2100%16,994%--
36 měsíční10,789%4100%2100%16,793%--
Vozidlo-646%
Ochrana dětí-4081%

Ochrana chodců

Třída A je vybavena tzv. aktivní kapotou. Senzory detekují náraz do chodce a zvednou kapotu, aby se zvětšil prostor mezi kapotou a tvrdými součástmi motoru pod ní. Mercedes prokázal, že systém funguje spolehlivě při různých rychlostech a pro různě vzrostlé chodce.

Oblasti možného nárazu hlavy dítěte na kapotě poskytují dobrou ochranu ve všech testovaných oblastech a získali Mercedesu plný počet bodů.

Kapota poskytuje převážně dobrou ochranu v oblastech možného nárazu hlavy dospělého. Špatná je ale ochrana v oblastech, kde hlava dospělého může narazit do čelního skla.

Nárazník a přední hrana kapoty získaly maximum bodů za dobrou ochranu nohou chodců.

Euro NCAP 2012: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců1875%00%6100%2467%

Asistenční systémy

Standardním vybavením pro Mercedes-Benz třídy A je ESC, čímž splňuje požadavky Euro NCAP. Dále připomínač zapnutí pásů pro přední i zadní sedadla. Omezovač rychlosti je součástí volitelné výbavy, což je proti požadavkům Euro NCAP.

Euro NCAP 2012: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy00%3100%3100%686%

Celkový výsledek: Pět hvězd

Mercedes-Benz třídy A získal výborné výsledky v ochraně cestujících i chodců. Především ochrana chodců by se ale přeci jen dala vylepšit. Aby vůz splňoval všechny požadavky Euro NCAP měly by se některé bezpečnostní prvky stát součástí standardní výbavy.

Euro NCAP 2012 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3393%4081%2467%686%85%
Počet hvězd*****

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2012?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2012)
2012Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%60%60%80%
Pro ****70%60%50%40%70%
Pro ***40%30%25%25%60%
Pro **30%25%15%15%55%
Pro *20%15%10%5%45%

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Avatar - vabis
29. 12. 2012 03:42
chodec není dogma
ale běžte s chodcema do p*dele, ideál je off road s pořádným trubkovým rámem, takže tato peřinka je pro chodce až až