Euro NCAP 2012: Mercedes-Benz A – Rezervy v ochraně chodců
Mercedes-Benz třídy A ve své třetí generaci získal plný počet hvězd a navazuje na výsledek, kterého dosáhla druhá generace v roce 2005, která si rovněž odvážela pět hvězd. V případě první generace třídy se A musel Mercedes-Benz v roce 1999 spokojit jen se čtyřmi hvězdami.
I přes velmi dobré výsledky je i u nového Mercedesu třídy A prostor pro zlepšení a to celkem tradičně v ochraně chodců.
Předmětem testu byl Mercedes-Benz A180 s motorem 1,6 l, karosérií pětidvéřový hatchback, pohotovostní hmotností 1320 kg a volantem na levé straně.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních i zadních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, kolenní, boční a hlavové airbagy. Vůz byl také vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů pro přední i zadní sedadla.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu) autosedačka Britax Römer Babysafe, pro starší figurínu pak autosedačka Britax Römer Duo (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether), avšak s orientací ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Třída A je za příplatek vybavena systémem PRE-SAFE ®, který udržuje v pohotovosti sedačky a ochranné systémy vozu. Testovaný vůz byl tímto systémem vybaven.
crashtest mercedesbenz novemodely premioveznacky nizsistredni
Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu většiny částí těla řidiče i spolujezdce. Mercedes-Benz poskytuje stejnou ochranu pro cestující různých výšek, sedících v různých pozicích.
Při testu bočního nárazu byla ochrana všech částí těla dobrá a získala maximální počet bodů. Při testu nárazu na sloup byla ochrana hrudníku a břicha přiměřená, ochrana hlavy a pánve dobrá.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).
Mercedes-Benz je standardně vybaven systémem Collision Prevention Assist (CPA, Asistent prevence nárazu), který pomáhá řidiči vyvarovat se nebo zmírnit podélné nehody, které mohou zapříčinit Whiplash.
Euro NCAP 2012: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 14,8 | 93% | 8 | 100% | 7,3 | 91% | 3,3 | 83% | 33 | 93% |
Ochrana dětí
Pohyb dopředu hlavy 3leté figuríny při čelním nárazu nebyl nadměrný a obě dětské figuríny byly dětskými autosedačkami dobře ochráněny i při bočním nárazu.
Jako součást volitelné výbavy nabízí Mercedes-Benz systém CPOD. Systém automaticky deaktivuje airbag předního spolujezdce pro umístění sedačky Mercedes-Benz na přední sedadlo proti směru jízdy. Systém ale nespolupracuje s jinými autosedačkami a nezískal od Euro NCAP žádné body.
V automobilu jsou jasná varování před přepravou dítěte sedícího proti směru jízdy na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu.
Euro NCAP 2012: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Celkem sedačky | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | - | - | body | % |
18 měsíční | 10,9 | 91% | 4 | 100% | 2 | 100% | 16,9 | 94% | - | - |
36 měsíční | 10,7 | 89% | 4 | 100% | 2 | 100% | 16,7 | 93% | - | - |
Vozidlo | - | 6 | 46% | |||||||
Ochrana dětí | - | 40 | 81% |
Ochrana chodců
Třída A je vybavena tzv. aktivní kapotou. Senzory detekují náraz do chodce a zvednou kapotu, aby se zvětšil prostor mezi kapotou a tvrdými součástmi motoru pod ní. Mercedes prokázal, že systém funguje spolehlivě při různých rychlostech a pro různě vzrostlé chodce.
Oblasti možného nárazu hlavy dítěte na kapotě poskytují dobrou ochranu ve všech testovaných oblastech a získali Mercedesu plný počet bodů.
Kapota poskytuje převážně dobrou ochranu v oblastech možného nárazu hlavy dospělého. Špatná je ale ochrana v oblastech, kde hlava dospělého může narazit do čelního skla.
Nárazník a přední hrana kapoty získaly maximum bodů za dobrou ochranu nohou chodců.
Euro NCAP 2012: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 18 | 75% | 0 | 0% | 6 | 100% | 24 | 67% |
Asistenční systémy
Standardním vybavením pro Mercedes-Benz třídy A je ESC, čímž splňuje požadavky Euro NCAP. Dále připomínač zapnutí pásů pro přední i zadní sedadla. Omezovač rychlosti je součástí volitelné výbavy, což je proti požadavkům Euro NCAP.
Euro NCAP 2012: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 3 | 100% | 6 | 86% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Mercedes-Benz třídy A získal výborné výsledky v ochraně cestujících i chodců. Především ochrana chodců by se ale přeci jen dala vylepšit. Aby vůz splňoval všechny požadavky Euro NCAP měly by se některé bezpečnostní prvky stát součástí standardní výbavy.
Euro NCAP 2012 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 33 | 93% | 40 | 81% | 24 | 67% | 6 | 86% | 85% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2012?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2012) | |||||||||
2012 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |