Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2012: Škoda Rapid a SEAT Toledo mají pět hvězd

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (59)
Koncernoví sourozenci Škoda Rapid a SEAT Toledo s pětihvězdičkovým výsledkem absolvovali nárazové testy Euro NCAP.

V letošním roce došlo ke zpřísnění hodnocení nárazových testů Euro NCAP. K zisku pěti hvězdiček musí automobily nově získat v kategorii ochrany chodců alespoň 60 % dosažitelného maxima, do konce loňského roku vozům stačilo v této kategorii získat 40 % maxima.

Skutečnost, že jsou Škoda Rapid a SEAT Toledo jednovaječnými dvojčaty do jisté míry zjednodušila testování v rámci Euro NCAP. Automobilka SEAT ujistila testující, že Toledo má i stejnou výbavu jako Rapid a proto výsledky získané z testu Škody Rapid jsou platné i pro Seat Toledo.

Předmětem testu byla Škoda Rapid 1,2 TSI s karosérií pětidveřový liftback, výbavou Ambition, pohotovostní hmotností 1093 kg a volantem na levé straně.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy. Vůz byl také vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na předních sedadlech.

Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a podpůrného rámu) autosedačka Britax Römer Babysafe Plus, pro starší figurínu pak autosedačka Britax Römer Duo Plus (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether) s orientací ve směru jízdy.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Rapid získal maximální počet bodů za ochranu předního spolujezdce. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami naznačují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce a nová Škoda prokázala, že poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek, sedících v různých pozicích.

crashtest skoda rapid euroncap crashtest skoda rapid euroncap

Při testu bočního nárazu získal Rapid maximální počet bodů za dobrou ochranu všech částí těla řidiče. Při testu nárazu na sloup byla ochrana všech částí těla dobrá a ochrana byla dostatečná.

Sedadlo a hlavová opěrka poskytují mezní ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).

Euro NCAP 2012: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa kůlWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých15,496%8100%8100%2,665%3494%

Ochrana dětí

Na základě výsledků dynamických testů získala Škoda Rapid maximum bodů za ochranu tříletého dítěte. Pohyb hlavy dopředu při čelním nárazu nebyl nadměrný a při bočním nárazu byly obě figuríny dobře ochráněny autosedačkou, čímž se snížila pravděpodobnost nárazu hlavy do částí interiéru vozu.

Airbag spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat. Informace o jeho stavu však není dostatečně jasná a systém tudíž nezískal žádné body. V automobilu nejsou dostatečná varování před přepravou dítěte sedícího proti směru jízdy na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu.

Euro NCAP 2012: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyOznačeníUpevněníCelkem sedačkyCelkem
Jednotkybody%body%body%--body%
18 měsíční11,293%4100%2100%17,296%--
36 měsíční12100%4100%2100%18100%--
Vozidlo-431%
Ochrana dětí-3980%

Ochrana chodců

Nárazník poskytuje nohám chodců dobrou ochranu a získal maximální počet bodů.

Kapota sama poskytuje v oblastech možného nárazu hlavy dítěte převážně dobrou ochranu.

Oblasti možného nárazu hlavy dospělého však poskytují převážně špatnou ochranu.

Euro NCAP 2012: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců16,669%2,135%6100%2569%

Asistenční systémy

Standardním vybavením Škody Rapid je ESC a připomínač pásu řidiče. Od čísla 009068 (posledních šest čísel VIN) je standardem Rapidu také připomínač nezapnutých pásů předního spolujezdce. U Toleda je tento připomínač standardem u všech vyrobených vozů. Rapid ani Toledo nemá připomínač pásu pro zadní sedadla ani omezovač rychlosti.

Euro NCAP 2012: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy00%3100%267%571%

Celkový výsledek: Pět hvězd

Škoda Rapid dosáhla vynikajících výsledků v ochraně cestujících včetně dětí. Zlepšit by se především ochrana chodců a bezpečnostní výbava vozu .

Euro NCAP 2012 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3494%3980%2569%571%84%
Počet hvězd*****

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2012?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2012)
2012Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%60%60%80%
Pro ****70%60%50%40%70%
Pro ***40%30%25%25%60%
Pro **30%25%15%15%55%
Pro *20%15%10%5%45%

Euro NCAP Škoda Rapid (2012)

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (59)
Avatar - twistedTSD
30. 11. 2012 15:45
Re: Výborně
Tak, a teď se vraťme do reality. Padala tu mnohem ostřejší a nesmyslnější kritika z řad místních odborníků, než jen narážky na věk některých částí podvozku. A nemám potřebu nic překrucovat, naopak se snažím o maximální objektivitu.
Avatar - Nerez
29. 11. 2012 20:15
Re: Výborně
Aha a Lodgy a Rapid míří na stejné zákazníky? Ale jdi...
Avatar - Ji/Ri
29. 11. 2012 19:28
Pěkné
ale není důvod si stříkat do textilu. A pak, s tím množstvím tvrdých plastů... se divím, že se to neobešlo jen s pár škrábanci.... >:D >:D
Avatar - Aladeen
29. 11. 2012 18:33
Re: Gratulace
Choď si to auto vyskúšať , chcel som len povedať že na Citrone a 301 vidno že sú okresané a to cítiť aj na pevnosti karosérie ... ;-)
29. 11. 2012 16:17
Re: Výborně
Proč by to nešlo? Btw k té druhé otázce, no nejsem si zcela jist, že obě auta míří na stejný zákazníky, Tj jestli je lze srovnávat. Osobně si myslím, že cena Rapidu je přestřelená tak o 30tis u benzínu a o 50tis u dieselu, dat 400k za Rapida TDi je blbost ;-)