Euro NCAP 2012: Škoda Rapid a SEAT Toledo mají pět hvězd
V letošním roce došlo ke zpřísnění hodnocení nárazových testů Euro NCAP. K zisku pěti hvězdiček musí automobily nově získat v kategorii ochrany chodců alespoň 60 % dosažitelného maxima, do konce loňského roku vozům stačilo v této kategorii získat 40 % maxima.
Skutečnost, že jsou Škoda Rapid a SEAT Toledo jednovaječnými dvojčaty do jisté míry zjednodušila testování v rámci Euro NCAP. Automobilka SEAT ujistila testující, že Toledo má i stejnou výbavu jako Rapid a proto výsledky získané z testu Škody Rapid jsou platné i pro Seat Toledo.
Předmětem testu byla Škoda Rapid 1,2 TSI s karosérií pětidveřový liftback, výbavou Ambition, pohotovostní hmotností 1093 kg a volantem na levé straně.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy. Vůz byl také vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na předních sedadlech.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a podpůrného rámu) autosedačka Britax Römer Babysafe Plus, pro starší figurínu pak autosedačka Britax Römer Duo Plus (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether) s orientací ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Rapid získal maximální počet bodů za ochranu předního spolujezdce. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami naznačují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce a nová Škoda prokázala, že poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek, sedících v různých pozicích.
crashtest skoda rapid euroncap
Při testu bočního nárazu získal Rapid maximální počet bodů za dobrou ochranu všech částí těla řidiče. Při testu nárazu na sloup byla ochrana všech částí těla dobrá a ochrana byla dostatečná.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují mezní ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).
Euro NCAP 2012: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 15,4 | 96% | 8 | 100% | 8 | 100% | 2,6 | 65% | 34 | 94% |
Ochrana dětí
Na základě výsledků dynamických testů získala Škoda Rapid maximum bodů za ochranu tříletého dítěte. Pohyb hlavy dopředu při čelním nárazu nebyl nadměrný a při bočním nárazu byly obě figuríny dobře ochráněny autosedačkou, čímž se snížila pravděpodobnost nárazu hlavy do částí interiéru vozu.
Airbag spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat. Informace o jeho stavu však není dostatečně jasná a systém tudíž nezískal žádné body. V automobilu nejsou dostatečná varování před přepravou dítěte sedícího proti směru jízdy na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu.
Euro NCAP 2012: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Celkem sedačky | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | - | - | body | % |
18 měsíční | 11,2 | 93% | 4 | 100% | 2 | 100% | 17,2 | 96% | - | - |
36 měsíční | 12 | 100% | 4 | 100% | 2 | 100% | 18 | 100% | - | - |
Vozidlo | - | 4 | 31% | |||||||
Ochrana dětí | - | 39 | 80% |
Ochrana chodců
Nárazník poskytuje nohám chodců dobrou ochranu a získal maximální počet bodů.
Kapota sama poskytuje v oblastech možného nárazu hlavy dítěte převážně dobrou ochranu.
Oblasti možného nárazu hlavy dospělého však poskytují převážně špatnou ochranu.
Euro NCAP 2012: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 16,6 | 69% | 2,1 | 35% | 6 | 100% | 25 | 69% |
Asistenční systémy
Standardním vybavením Škody Rapid je ESC a připomínač pásu řidiče. Od čísla 009068 (posledních šest čísel VIN) je standardem Rapidu také připomínač nezapnutých pásů předního spolujezdce. U Toleda je tento připomínač standardem u všech vyrobených vozů. Rapid ani Toledo nemá připomínač pásu pro zadní sedadla ani omezovač rychlosti.
Euro NCAP 2012: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 2 | 67% | 5 | 71% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Škoda Rapid dosáhla vynikajících výsledků v ochraně cestujících včetně dětí. Zlepšit by se především ochrana chodců a bezpečnostní výbava vozu .
Euro NCAP 2012 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 34 | 94% | 39 | 80% | 25 | 69% | 5 | 71% | 84% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2012?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2012) | |||||||||
2012 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |
Euro NCAP Škoda Rapid (2012)