Euro NCAP 2013: Mazda 3 – Podruhé s plným počtem hvězd
Aktuální Mazda 3 je v historii své značky již pátým vozem, který si z testů Euro NCAP odváží plný počet hvězd. Novinka předvedla velmi slušné výsledky prakticky ve všech kategoriích, i když v oblasti ochrany chodců má ještě prostor pro zlepšení.
Předmětem testu byla Mazda 3 2.0 Core s karosérií pětidvéřový hatchback, pohotovostní hmotností 1249 kg a volantem na levé straně.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala DSC, omezovač rychlosti, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy a připomínání zapnutí pásů na předních i zadních sedadlech.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a a opěrné nohy) autosedačka Römer Babysafe, pro starší figurínu pak autosedačka Römer Duo Plus (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether) s orientací po směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje z figurín ukázaly dobrou ochranu stehen a kolen cestujících řidiče i spolujezdce. Mazda poskytuje stejnou úroveň ochrany cestujícím různých rozměrů sedících v různých pozicích.
Při testu bočního nárazu byla ochrana všech částí těla dobrá a vůz získal maximální počet bodů.
Při nárazu na sloup prokázal vůz malou ochranu hrudníku a dobrou ochranu všech ostatních částí těla cestujících.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).
Euro NCAP 2013: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na sloup | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 15,4 | 96% | 8 | 100% | 6,6 | 83% | 3,7 | 93% | 34 | 93% |
Ochrana dětí
Na základě údajů z figuríny při dynamických testech získala Mazda 3 maximum bodů za ochranu 18měsíčního dítěte. Pohyb hlavy 3leté figuríny dopředu při čelním nárazu nebyl nadměrný. Při bočním nárazu byly obě figuríny dobře ochráněny před nárazem hlavy do interiéru vozu.
Airbag spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat a řidič má jasnou představu o jeho stavu. Upozornění na nebezpečí umístění sedačky na sedadlo spolujezdce bez předchozí deaktivace airbagu je v autě dobře vyznačeno.
Všechny dětské autosedačky, pro které byl vůz navržen, mohou být ve voze nainstalovány kromě sedaček skupiny 0+ připevňovaných pomocí bezpečnostního pásu a podpůrné nohy na prostřední zadní sedadlo. Podpůrná noha totiž spočívá na centrálním tunelu a zvedá sedačku do nevhodné polohy.
Euro NCAP 2013: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | ||
Ochrana dětí | 23,6 | 98% | 7 | 88% | 11,8 | 74% | 42 | 86% |
Ochrana chodců
Nárazník získal maximum bodů za ochranu nohou chodců. Naopak přední hrana kapoty poskytuje převážně špatnou ochranu pánevní oblasti chodců. Povrch kapoty poskytuje chodcům převážně dobrou nebo dostatečnou ochranu se špatnými výsledky v okolí sloupků čelního skla.
Euro NCAP 2013: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 17,1 | 71% | 0,5 | 8% | 6 | 100% | 24 | 65% |
Asistenční systémy
Standardní výbavou Mazdy 3 je ESC, které splňuje požadavky Euro NCAP a připomínání zapnutí pásu pro všechna sedadla, stejně jako řidičem nastavitelný omezovač rychlosti.
Euro NCAP 2013: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 1,3 | 130% | 3 | 100% | 3 | 100% | 7 | 81% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Mazda 3 dosáhla výborných výsledků. Lépe by chtělo propracovat ochranu poskytovanou přední hranou kapoty.
Euro NCAP 2013 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 34 | 93% | 42 | 86% | 24 | 65% | 7 | 81% | 85% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2013?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2013) | |||||||||
2013 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |