Euro NCAP 2013: Peugeot 308 – Pět hvězd i pro druhou generaci
Peugeot s novou generací řady 308 míří mezi evropskou špičku nižší střední třídy, což potvrzuje i zisk plného počtu hvězd v testech Euro NCAP.
V případě předchozí generace Peugeotu 308 byl v letech 2007 a 2009 účastníkem nárazových testů pětidveřový hatchback, který podle tehdejších pravidel získal plný počet hvězd a stejně na tom byl kupé-kabriolet 308 CC, jehož výsledky byly dokonce o několik bodů lepší než u výchozího hatchbacku.
Předmětem testu byl Peugeot 308 1.6 HDI, s karoserií pětidvéřový hatchback, pohotovostní hmotností 1327 kg a volantem na levé straně.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy, omezovač rychlosti a připomínání zapnutí pásů pro přední i zadní sedadla.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí bezpečnostních pásů) autosedačka Römer Baby Safe, pro starší figurínu pak autosedačka Römer Duo Plus (pomocí úchytů ISOFIX a TopTether) s orientací ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce. Peugeot poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek sedících v různých pozicích.
Při testování bočního nárazu získal 308 maximum bodů. Při testování nárazu do sloupu byla ochrana hrudníku mezní.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).
Euro NCAP 2013: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na sloup | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 14,8 | 93% | 8 | 100% | 7,1 | 89% | 3,3 | 83% | 33 | 92% |
Ochrana dětí
Pohyb hlavy 3leté figuríny dopředu při čelním nárazu nebyl nadměrný, ale napětí v krku 3leté figuríny přesahovalo doporučenou mez a zpomalení hrudníku obou figurín bylo mezní. Obě dětské figuríny byly dětskými autosedačkami dobře ochráněny při bočním nárazu.
Airbag spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat a řidič má jasný přehled o stavu airbagu. Ve voze jsou umístěna dobře viditelná varování před používáním dětské autosedačky na předním sedadle bez předchozího vypnutí airbagu.
Dětské sedačky, pro které byl vůz navržen, lze bez problémů nainstalovat.
Euro NCAP 2013: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | ||
Ochrana dětí | 20,1 | 84% | 7 | 88% | 12 | 75% | 39 | 79% |
Ochrana chodců
Nárazník získal maximální počet bodů za ochranu nohou chodců. Přední hrana kapoty poskytuje převážně dobrou ochranu pánevní oblasti chodců.
Povrch kapoty poskytuje dostatečnou ochranu na většině svého povrchu, špatnou ochranu poskytuje v oblasti základny čelního okna a A-sloupků.
Euro NCAP 2013: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 12,2 | 51% | 5,2 | 87% | 6 | 100% | 23 | 64% |
Asistenční systémy
Peugeot 308 je standardně vybaven systémem elektronické kontroly stability, který splňuje požadavky Euro NCAP. Dále má manuálně nastavitelný omezovač rychlosti a připomínání zapnutí bezpečnostních pásů pro přední i zadní sedadla.
Euro NCAP 2013: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 1,3 | 130% | 3 | 100% | 3 | 100% | 7 | 81% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Druhá generace Peugeotu 308 předvedl velmi dobrou ochranu dospělých cestujících a poměrně vysoké hodnocení získal i v kategorii asistenčních systémů. V oblasti ochrany dětí je prostor pro zlepšení a podobná situace je i v případě ochrany chodců.
Euro NCAP 2013 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 33 | 92% | 39 | 79% | 23 | 64% | 7 | 81% | 83% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2013?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2013) | |||||||||
2013 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |