Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2014: Renault Mégane dostal jenom tři hvězdy

David Bureš
Diskuze (248)
Podle starších pravidel testů Euro NCAP byl Mégane ohodnocen pěti hvězdami. Přísnější zkoušky tentokrát znamenají o dvě hvězdy méně.

Renault Mégane se zúčastnil nárazových testů Euro NCAP naposledy v roce 2008. Od té doby však došlo ke zpřísnění hodnocení crashtestů, na trhu je navíc od loňska modernizovaná verze Méganu. Francouzský kompakt tak prošel testy znovu.

Testu se zúčastnil Mégane v podobě pětidveřového hatchbacku. Vůz měl pod kapotou turbodiesel 1.5 dCi. Automobil ve verzi Life s volantem na levé straně váží 1.299 kilogramů.

Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu 18měsíčního instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů Isofix) autosedačka Römer BabySafe +, pro figurínu tříletého dítěte pak autosedačka Römer Duo Plus s orientací po směru jízdy.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal po čelním nárazu stabilní. Při čelním nárazu se ukázala dobrá ochrana oblasti kolen a stehenních kostí dospělých osob. Plusem je fakt, že podobná úroveň ochrany je poskytnuta osobám různých výšek.

V roce 2008 dostal Mégane za ochranu posádky při bočním nárazu maximální počet bodů. Konstrukce auta se v tomto ohledu nezměnila a i tentokrát v této kategorii dostal Mégane maximum možných bodů.

Ve vážnějším testu na tyč však už Mégane tolik nezářil. Hodnoty komprese hrudníky dokonce ukázaly průměrnou ochranu této části těla posádky. Také s ochranou krční páteře je na tom Mégane špatně, u předních sedadel byla hodnocena jako průměrná, u zadních dokonce jako slabá.

Euro NCAP 2014: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa sloupWhiplashAEB CityCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%body%
Ochrana dospělých15,899%8100%6,683%1,435%0,00%3283%

crashtest renault euroncap novemodely video nizsistredni crashtest renault euroncap novemodely video nizsistredni

Ochrana dětí

V ochraně dětí starých 18 měsíců při čelním nárazu byl Mégane ohodnocen maximálním počtem bodů. Hlava figuríny tříletého dítěte se při čelním nárazu nepohybovala rychle, přesto v tomto ohledu vůz dosáhl jen hodnocení solidní.

Airbag spolujezdce je možné odpojit, tlačítko ale není jasně označeno, a tak auto nebylo za vypínání odměněno. Mégane nicméně upozorňuje na nebezpečí hrozící dětem v autosedačkách instalovaných proti směru jízdy na sedadle spolujezdce bez předchozího vypnutí airbagu. Dětské sedačky, pro které byl vůz navržen, lze dovnitř bez problémů nainstalovat.

Euro NCAP 2014: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyBezpečnostní výbavaUpevněníCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana dětí23,297%338%1275%3878%

Ochrana chodců

S ochranou chodců mělo Mégane problémy již před šesti lety a nejinak je tomu i tentokrát. Nárazník sice nohy chodců chrání dobře, auto v této kategorii získalo maximální počet bodů, hrana kapoty ale poskytuje slabou ochranu chodců. Při nárazu hlavy chodce do kapoty Mégane poskytuje adekvátní ochranu, v oblasti dolní hrany čelního skla a A-sloupků je ale ochrana chodců slabá.

Euro NCAP 2014: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců14,259%1,830%6100%2260%

Asistenční systémy

Signalizace nezapnutého bezpečnostního pásu je v Méganu dodávána standardně pro všechna sedadla, díky čemuž splňuje požadavky Euro NCAP. Problémem je ale fakt, že na nezapnutí pásů vzadu auto upozorňuje pouze textem. Ten není dostupný ve všech jazycích, což auto stálo body.

Omezovač rychlosti je standardní výbavou, díky čemuž automobil splňuje požadavky Euro NCAP.

Euro NCAP 2014: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůOpuštění pruhuAEB mimo městoCelkem
-bodybodybodybodybodybody%
Asistenční systémy1,3320,00,0648%

Celkový výsledek: Tři hvězdy

Textové upozornění na nezapnuté bezpečnostní pásy znamenaly zhoršení celkového výsledku, kdyby byl místo textu použit piktogram, získalo by Mégane dle Euro NCAP čtyři hvězdy. Renault ale již pracuje na vyřešení tohoto problému, což by mělo výsledek Mégane v případném opakování testu vylepšit.

Mégane nadále poskytuje dobrou ochranu posádky, především při bočním nárazu. Pouze v nárazu na tyč auto ukázalo průměrnou ochranu posádky.

Euro NCAP 2014 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3283%3878%2260%648%74%
Počet hvězd***

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2014?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2014)
2014Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%60%60%80%
Pro ****70%60%50%40%70%
Pro ***40%30%25%25%60%
Pro **30%25%15%15%55%
Pro *20%15%10%5%45%

David Bureš
Diskuze (248)
27. 6. 2014 16:38
Re: Konečně se odhaluje to,.............
Ale 850tka neni zadna "masa tvrde oceli", ale masa masla. Tedy v porovnani s dnesnimi standardy, ty materialy ze kterych se auta delaji dnes a ze kterych se delaly pred dvaceti lety jsou co se tyce tvrdosti zcela neporovnatelne.
27. 6. 2014 10:53
Re: Prapodivné
Ano, barevný panák ti jednoduše označí problematická místa. Ale někde si musím přečíst, jestli ta barva znamená riziko pohmoždění, nebo riziko zlomeniny. A jsem rád, když mi sdělí příčinu (například, že je hrudník žlutý kvůli agresivnějšímu předpínači). Není důvod, aby hodnocení říkalo, "v oblasti kolen je ochrana mezní." To mi neřekne nic navíc. Nebo snad ještě něco méně užitečného. Dříve v textech například psali, jak se co posunulo, jestli si dobře pamatuji.
Avatar - grifith
27. 6. 2014 08:06
Re: Majitel Megane 3
Adolfe, ty máš jediné štěstí, že blbost nebolí, jinak by ses musel svíjet neustále v křečích.
27. 6. 2014 07:55
Re: Testy
A rozumíš tomu, co znamená mezní ochrana v různých testech? Také nechci mezní nikde vidět, ale co mě zajímá, je text. Odůvodnění, proč je výsledek takový, jaký je. Těžko se dostaneš okolo stáří a ceny. Deset let zpět byly aktivní opěrky pořád raritou, byť je Saab měl už v minulém století. Až testy Thatcham je zpopulárnily v EU a EuroNCAP je zahrnul do testování teprve nedávno.

Volvo má pověst pionýra v bezpečnosti. Je jen dobře, že i po takové době dosáhne takového výsledku. I když pořád ve vzduchu visí nejistota spojená s novým majitelem.
27. 6. 2014 07:47
Re: je k tomu potřeba ještě něco dodávat?
Asi tam, kde se člověku ukazují upozornění v úředním jazyce země, v které auto koupil. Jinak je to z jejich pohledu, jako kdyby tam nebylo. Proto se běžně používají piktogramy. To je spíš diskutabilní, jakou roli dávají asistentům. A ta se bude pravděpodobně časem jen zvětšovat.