Euro NCAP 2014: Renault Mégane dostal jenom tři hvězdy
Renault Mégane se zúčastnil nárazových testů Euro NCAP naposledy v roce 2008. Od té doby však došlo ke zpřísnění hodnocení crashtestů, na trhu je navíc od loňska modernizovaná verze Méganu. Francouzský kompakt tak prošel testy znovu.
Testu se zúčastnil Mégane v podobě pětidveřového hatchbacku. Vůz měl pod kapotou turbodiesel 1.5 dCi. Automobil ve verzi Life s volantem na levé straně váží 1.299 kilogramů.
Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu 18měsíčního instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů Isofix) autosedačka Römer BabySafe +, pro figurínu tříletého dítěte pak autosedačka Römer Duo Plus s orientací po směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal po čelním nárazu stabilní. Při čelním nárazu se ukázala dobrá ochrana oblasti kolen a stehenních kostí dospělých osob. Plusem je fakt, že podobná úroveň ochrany je poskytnuta osobám různých výšek.
V roce 2008 dostal Mégane za ochranu posádky při bočním nárazu maximální počet bodů. Konstrukce auta se v tomto ohledu nezměnila a i tentokrát v této kategorii dostal Mégane maximum možných bodů.
Ve vážnějším testu na tyč však už Mégane tolik nezářil. Hodnoty komprese hrudníky dokonce ukázaly průměrnou ochranu této části těla posádky. Také s ochranou krční páteře je na tom Mégane špatně, u předních sedadel byla hodnocena jako průměrná, u zadních dokonce jako slabá.
Euro NCAP 2014: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na sloup | Whiplash | AEB City | Celkem | ||||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 15,8 | 99% | 8 | 100% | 6,6 | 83% | 1,4 | 35% | 0,0 | 0% | 32 | 83% |
crashtest renault euroncap novemodely video nizsistredni
Ochrana dětí
V ochraně dětí starých 18 měsíců při čelním nárazu byl Mégane ohodnocen maximálním počtem bodů. Hlava figuríny tříletého dítěte se při čelním nárazu nepohybovala rychle, přesto v tomto ohledu vůz dosáhl jen hodnocení solidní.
Airbag spolujezdce je možné odpojit, tlačítko ale není jasně označeno, a tak auto nebylo za vypínání odměněno. Mégane nicméně upozorňuje na nebezpečí hrozící dětem v autosedačkách instalovaných proti směru jízdy na sedadle spolujezdce bez předchozího vypnutí airbagu. Dětské sedačky, pro které byl vůz navržen, lze dovnitř bez problémů nainstalovat.
Euro NCAP 2014: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | ||
Ochrana dětí | 23,2 | 97% | 3 | 38% | 12 | 75% | 38 | 78% |
Ochrana chodců
S ochranou chodců mělo Mégane problémy již před šesti lety a nejinak je tomu i tentokrát. Nárazník sice nohy chodců chrání dobře, auto v této kategorii získalo maximální počet bodů, hrana kapoty ale poskytuje slabou ochranu chodců. Při nárazu hlavy chodce do kapoty Mégane poskytuje adekvátní ochranu, v oblasti dolní hrany čelního skla a A-sloupků je ale ochrana chodců slabá.
Euro NCAP 2014: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 14,2 | 59% | 1,8 | 30% | 6 | 100% | 22 | 60% |
Asistenční systémy
Signalizace nezapnutého bezpečnostního pásu je v Méganu dodávána standardně pro všechna sedadla, díky čemuž splňuje požadavky Euro NCAP. Problémem je ale fakt, že na nezapnutí pásů vzadu auto upozorňuje pouze textem. Ten není dostupný ve všech jazycích, což auto stálo body.
Omezovač rychlosti je standardní výbavou, díky čemuž automobil splňuje požadavky Euro NCAP.
Euro NCAP 2014: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Opuštění pruhu | AEB mimo město | Celkem | ||||||
- | body | body | body | body | body | body | % | |||||
Asistenční systémy | 1,3 | 3 | 2 | 0,0 | 0,0 | 6 | 48% |
Celkový výsledek: Tři hvězdy
Textové upozornění na nezapnuté bezpečnostní pásy znamenaly zhoršení celkového výsledku, kdyby byl místo textu použit piktogram, získalo by Mégane dle Euro NCAP čtyři hvězdy. Renault ale již pracuje na vyřešení tohoto problému, což by mělo výsledek Mégane v případném opakování testu vylepšit.
Mégane nadále poskytuje dobrou ochranu posádky, především při bočním nárazu. Pouze v nárazu na tyč auto ukázalo průměrnou ochranu posádky.
Euro NCAP 2014 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 32 | 83% | 38 | 78% | 22 | 60% | 6 | 48% | 74% |
Počet hvězd | *** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2014?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2014) | |||||||||
2014 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |