Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2015: Lancia Ypsilon – Jen dvě hvězdy, začala hořet

David Bureš
Diskuze (42)
Lancia Ypsilon letos prošla faceliftem a kvůli tomu si po letech vyzkoušela nárazové zkoušky Euro NCAP. Moc se nepředvedla.

Organizace Euro NCAP zveřejnila nejnovější výsledky nárazových zkoušek. Mezi 15 testovanými vozy byla i nedávno faceliftovaná Lancia Ypsilon, která dosáhla jen na dvě hvězdičky. Jedná se o nejhorší výsledek podle letos aktualizovaných testů.

Současná generace Lancie Ypsilon se prodává od roku 2011, nárazovými testy Euro NCAP však dosud neprošla. Zkoušek se zúčastnily pouze její sourozenci se stejnou platformou – Fiat 500 v roce 2007 dosáhl na plných pět hvězd, Fiat Panda Cross podle letos upravených pravidel získal jen tři hvězdy. Výsledek nynější Ypsilon nicméně navazuje na výsledek první generace vozu, která v roce 2000 také nezazářila a rovněž získala jen dvě hvězdy.

Nárazových zkoušek se zúčastnila Lancia Ypsilon s 1,2litrovým motorem pod kapotou s levostranným řízením. Výsledky se přitom vztahují na všechny nabízené verze vozu. Pohotovostní hmotnost auta činila 965 kilogramů. Ve výbavě nechyběly přední a boční airbagy, bezpečnostními pásy s předpínačem a omezovačem síly byla vybavena jen přední sedadla.

Ochrana dospělých

Nárazová zkouška se Ypsilonce nepovedla. Kabina sice po nárazu zůstala stabilní, ochrana cestujících vzadu však byla v případě nárazu plnou šíří vozu hodnocena jako špatná, a to ve všech částech těla kromě oblasti krku. Ochrana této partie je podle Euro NCAP slabá. V hodnocení tohoto typu nárazu tak vůz nedostal žádný bod.

crashtest lancia euroncap novemodely video malevozy crashtest lancia euroncap novemodely video malevozy

Řidič a spolujezdec jsou chráněni lépe, ani v tomto ohledu však Ypsilon nezazářil. Ochrana pasažéra je v případě částečného čelního nárazu dobrá, na místě šoféra ale data ukázala jen adekvátní ochranu. V případě nárazu plnou šíří vozidla je pak dle Euro NCAP ochrana řidiče v oblasti hrudníku průměrná a v oblasti hlavy dokonce špatná.

Po nárazu částí přídě auta se navíc z motorového prostoru vyvalil dým, který byl důsledkem zkratování autobaterie – jiskry zapálily brzdovou kapalinu unikající z nádrže. Lancia tvrdí, že během vlastních nárazových zkoušek k ničemu takovému nedošlo, přesto raději motorový prostor upraví. Opatření bude do výroby zavedeno v průběhu tohoto měsíce.

Euro NCAP 2015: Kategorie 1 – Ochrana dospělých
TestČelní – deformaceČelní – celá šířeBočníWhiplashAEB cityCelkem 
Jednotkybodybodybodybodybodybody%
Ochrana dospělých7,2081,801744%

Ochrana dětí

Jestliže pro dospělé není jízda v Ypsilonu příliš bezpečná, v ochraně dětí je na tom malá Italka podstatně lépe. V ochraně dětí ve věku 1,5roku i tří let dosáhl vůz na plný počet bodů. V obou případech však figuríny seděly v autosedačce umístěné proti směru jízdy. Ypsilon zvládne převézt všechny dětské sedačky, pro něž je navržen. Automobil nicméně ztratil body za to, že výstraha o vypnutém airbagu spolujezdce není jasně zřetelná.

Euro NCAP 2015: Kategorie 2 – Ochrana dětí
Test18měsíční dítě3leté dítěBezpečnostní výbavaUpevněníCelkem 
Jednotkybodybodybodybodybody%
Ochrana dětí12123123979%

Ochrana chodců

Nárazník Ypsilonu získal plný počet za ochranu chodců, u samotné kapoty se však ukázaly smíšené výsledky – ochrana chodců je převážně průměrná. Dolní část A sloupků je pak tuhá podobně jako u ostatních vozidel.

Euro NCAP 2015: Kategorie 3 – Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem 
Jednotkybodybodybodybody%
Ochrana chodců14,92,4623,364%

Asistenční systémy

V hodnocení asistenčních systémů získala Lancia pouhých pět bodů. V tomto ohledu se ukázala stará platforma auta, většina pomocníků totiž pro tento model není nabízena. Hodnoceny tak nemohly být takové systémy, jako je automatické brzdění, omezovač rychlosti a varování před opuštěním jízdního pruhu. Body Ypsilon ztratil také za to, že varování o nezapnutých bezpečnostních pásech na zadních sedadlech je dodáváno pouze za příplatek.

Euro NCAP 2015: Kategorie 4 – Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůJízdní pruhyAEB InterurbanCelkem 
-bodybodybodybodybodybody%
Asistenční systémy03200538%

Celkový výsledek: Dvě hvězdy

Lancia Ypsilon prošla testy Euro NCAP naposledy v roce 2000, ani po patnácti letech se však její výsledek nezměnil, v obou případech získala jen dvě hvězdy. Letos inovovaný Ypsilon srazily výsledky nárazových zkoušek – problémem byla ochrana posádky při čelním nárazu plnou šířkou vozu. V tomto hodnocení malá Italka nedostala ani bod. Problémem byl i fakt, že v motorovém prostoru začalo při jednom z provedených nárazů hořet. Další body pak Lancia ztratila kvůli chybějícím bezpečnostním pomocníkům – například nenabízí ani omezovač rychlosti.

Euro NCAP 2015 – Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky1744%3979%23,364%538%54,40%
Počet hvězd**

David Bureš
Diskuze (42)
Avatar - white label
3. 12. 2015 18:49
Re: ...Jen dvě hvězdy, začala hořet...
Myslíš do tchýně... :-O :*) >:D
3. 12. 2015 09:09
Re: Seicento style
V průběhu výroby každého modelu proběhne mraky úprav v procesu výroby i designu některých dílů a svolávačka se kvůli tomu svolává velice zřídka. Takže ani tady bych žádnou nečekal.
Avatar - Ja Prvni 123
3. 12. 2015 07:16
Re: Seicento style
No, v zásadě souhlasím. Přijde mi to víc legrační, tenhle článek, než že by avizoval nějaké drama.
Přesně jak píšeš.
A přitom by stačilo naučit software rozlišit, že na autě probíhá crash-test a vypnout elektriku, nebo tak něco.
;-)

Nesouhlasím jen s tím, že Ypsilonka není Lancia. Je, a krásná. Píšu na blogu své zážitky s Lancií letos v Římě - a veskrze pozitivní. Z mého pohledu je věčná škoda jen to, že je jediná.
:-(
Avatar - Fotosoutěž Moje auto.cz
3. 12. 2015 07:14
Re: ...Jen dvě hvězdy, začala hořet...
Upozorňuju, že reklamace za případně nevznícený vůz se nepřijímají. ;-)
Avatar - euro89
2. 12. 2015 23:15
Re: Seicento style
Kvůli zkratované baterce? Nedělal bych z toho bulvárního nadpisu takovou tragédii. Jakkoliv si o Ypsilonce myslím své a dle mého to není auto, které by zasloužilo logo Lancia, tak výsledek Euro NCAP testu nemá u mě žádnou váhu. Životní prostor posádky zůstal neporušen, hodnocení "nutného zla" v podobě různých asistentů stejně jako náraz do krypla, kterej bude přebíhat na červenou, mi je ukradenej. A jestliže vyzkratovaná baterka zapálila brzdovou kapalina, tak věřím tomu, že půjde o skutečně velkou náhodu, která by se mohla stát i u jiných aut. Pochybuji, že kdyby k tomu došlo při testování auta v továrně ještě před spuštěním výroby, že by to neupravili. Prostě zrovna u tohodle kusu byla smůla, že se to stalo během testu Euro NCAP a pak se to u dalších stovek nehod stát nemusí.