Euro NCAP 2015: Lancia Ypsilon – Jen dvě hvězdy, začala hořet
Organizace Euro NCAP zveřejnila nejnovější výsledky nárazových zkoušek. Mezi 15 testovanými vozy byla i nedávno faceliftovaná Lancia Ypsilon, která dosáhla jen na dvě hvězdičky. Jedná se o nejhorší výsledek podle letos aktualizovaných testů.
Současná generace Lancie Ypsilon se prodává od roku 2011, nárazovými testy Euro NCAP však dosud neprošla. Zkoušek se zúčastnily pouze její sourozenci se stejnou platformou – Fiat 500 v roce 2007 dosáhl na plných pět hvězd, Fiat Panda Cross podle letos upravených pravidel získal jen tři hvězdy. Výsledek nynější Ypsilon nicméně navazuje na výsledek první generace vozu, která v roce 2000 také nezazářila a rovněž získala jen dvě hvězdy.
Nárazových zkoušek se zúčastnila Lancia Ypsilon s 1,2litrovým motorem pod kapotou s levostranným řízením. Výsledky se přitom vztahují na všechny nabízené verze vozu. Pohotovostní hmotnost auta činila 965 kilogramů. Ve výbavě nechyběly přední a boční airbagy, bezpečnostními pásy s předpínačem a omezovačem síly byla vybavena jen přední sedadla.
Ochrana dospělých
Nárazová zkouška se Ypsilonce nepovedla. Kabina sice po nárazu zůstala stabilní, ochrana cestujících vzadu však byla v případě nárazu plnou šíří vozu hodnocena jako špatná, a to ve všech částech těla kromě oblasti krku. Ochrana této partie je podle Euro NCAP slabá. V hodnocení tohoto typu nárazu tak vůz nedostal žádný bod.
crashtest lancia euroncap novemodely video malevozy
Řidič a spolujezdec jsou chráněni lépe, ani v tomto ohledu však Ypsilon nezazářil. Ochrana pasažéra je v případě částečného čelního nárazu dobrá, na místě šoféra ale data ukázala jen adekvátní ochranu. V případě nárazu plnou šíří vozidla je pak dle Euro NCAP ochrana řidiče v oblasti hrudníku průměrná a v oblasti hlavy dokonce špatná.
Po nárazu částí přídě auta se navíc z motorového prostoru vyvalil dým, který byl důsledkem zkratování autobaterie – jiskry zapálily brzdovou kapalinu unikající z nádrže. Lancia tvrdí, že během vlastních nárazových zkoušek k ničemu takovému nedošlo, přesto raději motorový prostor upraví. Opatření bude do výroby zavedeno v průběhu tohoto měsíce.
Euro NCAP 2015: Kategorie 1 – Ochrana dospělých | |||||||
Test | Čelní – deformace | Čelní – celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | |
Jednotky | body | body | body | body | body | body | % |
Ochrana dospělých | 7,2 | 0 | 8 | 1,8 | 0 | 17 | 44% |
Ochrana dětí
Jestliže pro dospělé není jízda v Ypsilonu příliš bezpečná, v ochraně dětí je na tom malá Italka podstatně lépe. V ochraně dětí ve věku 1,5roku i tří let dosáhl vůz na plný počet bodů. V obou případech však figuríny seděly v autosedačce umístěné proti směru jízdy. Ypsilon zvládne převézt všechny dětské sedačky, pro něž je navržen. Automobil nicméně ztratil body za to, že výstraha o vypnutém airbagu spolujezdce není jasně zřetelná.
Euro NCAP 2015: Kategorie 2 – Ochrana dětí | ||||||
Test | 18měsíční dítě | 3leté dítě | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | |
Jednotky | body | body | body | body | body | % |
Ochrana dětí | 12 | 12 | 3 | 12 | 39 | 79% |
Ochrana chodců
Nárazník Ypsilonu získal plný počet za ochranu chodců, u samotné kapoty se však ukázaly smíšené výsledky – ochrana chodců je převážně průměrná. Dolní část A sloupků je pak tuhá podobně jako u ostatních vozidel.
Euro NCAP 2015: Kategorie 3 – Ochrana chodců | |||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | |
Jednotky | body | body | body | body | % |
Ochrana chodců | 14,9 | 2,4 | 6 | 23,3 | 64% |
Asistenční systémy
V hodnocení asistenčních systémů získala Lancia pouhých pět bodů. V tomto ohledu se ukázala stará platforma auta, většina pomocníků totiž pro tento model není nabízena. Hodnoceny tak nemohly být takové systémy, jako je automatické brzdění, omezovač rychlosti a varování před opuštěním jízdního pruhu. Body Ypsilon ztratil také za to, že varování o nezapnutých bezpečnostních pásech na zadních sedadlech je dodáváno pouze za příplatek.
Euro NCAP 2015: Kategorie 4 – Asistenční systémy | |||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | |
- | body | body | body | body | body | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 3 | 2 | 0 | 0 | 5 | 38% |
Celkový výsledek: Dvě hvězdy
Lancia Ypsilon prošla testy Euro NCAP naposledy v roce 2000, ani po patnácti letech se však její výsledek nezměnil, v obou případech získala jen dvě hvězdy. Letos inovovaný Ypsilon srazily výsledky nárazových zkoušek – problémem byla ochrana posádky při čelním nárazu plnou šířkou vozu. V tomto hodnocení malá Italka nedostala ani bod. Problémem byl i fakt, že v motorovém prostoru začalo při jednom z provedených nárazů hořet. Další body pak Lancia ztratila kvůli chybějícím bezpečnostním pomocníkům – například nenabízí ani omezovač rychlosti.
Euro NCAP 2015 – Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 17 | 44% | 39 | 79% | 23,3 | 64% | 5 | 38% | 54,40% |
Počet hvězd | ** |