Euro NCAP 2015: Renault Mégane – Návrat k pěti hvězdám
Renault na letošním autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem představil čtvrtou generací Mégane, která v testech Euro NCAP dosáhla plného počtu hvězd a navázala tak na výsledky druhé generace z roku 2002 a třetí generace z roku 2008, i když ta v loňském roce ve své modernizované podobě získala jen tři hvězdy.
Předmětem testu byl Renault Mégane 1.5dCi, s karosérií pětidvéřový hatchback a pohotovostní hmotností 1318 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy. Vůz byl také vybaven připomínáním nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla.
Pro testy ochrany dětí byla pro figuríny obou dětí instalována proti směru jízdy autosedačka HTS iZi Kid X3 isofix.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během částečného čelního nárazu stabilní.Údaje z figurín indikují dobrou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce. Renault dokázal, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.
Při testu bočního nárazu byla ochrana všech částí těla dobrá a vůz získal maximální počet bodů. Při testu bočního nárazu na sloup byla ochrana hrudníku vyhodnocena jako dostatečná, ostatních částí těla dobrá.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash), geometrie zadních sedadel ukazuje na dobrou ochranu při tomto druhu nárazu.
Systém autonomního brždění při nízkých rychlostech není pro Mégane k dispozici, a proto nebyl hodnocen.
Euro NCAP 2015: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | body | % | ||
Ochrana dospělých | 7,8 | 8 | 15,4 | 2,5 | 0 | 0% | 33,8 | 88% |
crashtest renault euroncap novemodely video nizsistredni
Ochrana dětí
Mégane získal maximální počet bodů za ochranu obou věkových kategorií dětí při všech testech.
Airbag předního spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat a řidič má dobrý přehled o stavu tohoto airbagu.
Všechny běžné typy dětských autosedaček lze na zadní sedadla správně umístit.
Euro NCAP 2015: Kategorie 2 - Ochrana dětí | |||||||
Test | 18měsíční dítě | 3leté dítě | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | |
Ochrana dětí | 12 | 12 | 7 | 12 | 43,0 | 87% |
Ochrana chodců
Nárazník získal plný počet bodů za ochranu nohou chodců, stejně tak získala maximum bodů přední hrana kapoty za ochranu pánevní oblasti chodců.
Kapota jako taková poskytuje ochranu převážně dobrou nebo dostatečnou, s oblastí špatné ochrany v oblasti čelního skla a A sloupků.
Euro NCAP 2015: Kategorie 3 - Ochrana chodců | |||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | |||
Jednotky | body | body | body | body | % | ||
Ochrana chodců | 13,8 | 6 | 6 | 25,8 | 71% |
Asistenční systémy
Standardním vybavením Renaultu Mégane je ESC a připomínání nezapnutých pásů pro přední i zadní sedadla.
Systém autonomního brždění je součástí volitelné výbavy a nepředpokládá se, že by jím byla vybavena většina prodaných vozů, proto nebyl hodnocen.
Dalším bezpečnostním systémem ve volitelné výbavě, u kterého se naopak předpokládá jeho velký prodej, je omezovač rychlosti, který používá kameru k informování řidiče o povolené rychlosti a řidič tak může změnit nastavení systému.
Dále byl hodnocen systém varování před opuštěním jízdního pruhu, kterým bude dle předpokladu rovněž vybavena většina vozů Renault Mégane.
Euro NCAP 2015: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | ||
- | body | body | body | body | body | body | % | |
Asistenční systémy | 2,3 | 3 | 3 | 1 | 0 | 9,3 | 71% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Renault Mégane si velmi dobře vedl v ochraně dětských cestující a dobrých výsledků dosáhl i v kategoriích ochrany dospělých cestujících.
V kategorii asistenčních systémů dosáhl nový hatchback rovněž dobrých výsledků a špatně si nevedl ani v oblasti ochrany chodců, i když zde je i nadále hodně prostoru zdokonalení.
Euro NCAP 2015 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 34 | 88% | 43 | 87% | 26 | 71% | 9 | 71% | 83% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2015?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2015) | |||||||||
2015 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |