Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2016: Kolik hvězd získala Alfa Romeo Giulia?

David Bureš
Diskuze (18)
Dlouho očekávaný italský sedan má za sebou první novinářské testy. Po nich auto prošlo i evropskými crash testy.

Organizace Euro NCAP zveřejnila nejnovější výsledky svých nárazových testů. Zúčastnila se jich také Alfa Romeo Giulia, o níž se spekulovalo, že její opožděný příchod na trh je způsoben i mizernými výsledky v interních crash testech. Ať už to pravda je, či nikoliv, je potřeba říct, že výsledný vůz se z hlediska bezpečnosti podle všeho povedl. Giulia totiž od Euro NCAP získala plný počet pěti hvězd.

Nárazových zkoušek se zúčastnila letos vyrobená giulia, jejíž pohotovostní hmotnost činila 1.449 kilogramů. Automobil byl vybaven předními, bočními a hlavovými airbagy, chránícími hlavu, trup i pánev posádky vpředu, tříbodovými bezpečnostními pásy s předpínačem a omezovačem síly na předních i zadních sedadlech nebo varováním před nezapnutým pásem. Nechyběla ani funkce automatického brzdění, omezovač rychlosti nebo asistent pro jízdu v pruzích.

Bezpečnostní výbava je bohatá už ve standardu, díky čemuž giulia nemusela získat dvojité hodnocení jako nedávno Suzuki Baleno. Euro NCAP ale bez bližších detailů tvrdí, že výsledky lze aplikovat pouze na giulie s vin kódem ZARGAEDU007510937 a dál.

Ochrana dospělých

V oblasti ochrany dospělých hlásí giulia parádní výsledek, dosáhla na 98 % možných bodů. Po nárazu zůstal prostor pro cestující stabilní, hodnoty zaznamenané figurínami pak ukázaly dobrou ochranu kolen a stehenních kostí řidiče a spolujezdce. V případě nárazu plnou šíří vozu pak alfa dosáhla na plný počet bodů, což je výsledek, který hlásí i v případě bočního nárazu. V závažnějším bočním nárazu do sloupu se ukázala adekvátní ochrana oblasti hrudníku.

Při testech předních sedadel a jejich hlavových opěrek se prokázala vysoká ochrana proti zranění krční páteře při nárazu zezadu. Autu navíc pomáhá standardně dodávané automatické brzdění, které při provedených testech umožnilo se vyhnout hrozící srážce.

Euro NCAP 2016: Kategorie 1 – Ochrana dospělých
TestČelní – deformaceČelní – celá šířeBočníWhiplashAEB cityCelkem
Jednotkybodybodybodybodybodybody%
Giulia7,8815,92,7337,498%

crashtest alfaromeo novemodely video strednitrida crashtest alfaromeo novemodely video strednitrida

Ochrana dětí

Při hodnocení ochrany dětí byla pro obě figuríny simulující šestileté a desetileté dítě použita autosedačka Takata Maxi Plus. Figuríny zůstaly po nárazu řádně připoutány, v případě šestiletého dítěte ale bylo zaznamenáno silné zpomalení těla, což vedlo k hodnocení mezní ochrana. U bočního nárazu ale bylo vše v pořádku.

Airbag spolujezdce lze vypnout, což umožní na předním sedadle použít autosedačku orientovanou proti směru jízdy. Auto dostalo body též za to, že jasně informuje o hrozícím nebezpečí takového řešení. Autosedačky lze správně instalovat s výjimkou prostředního sedadla vzadu, o něm ale sám výrobce tvrdí, že je nevhodné pro univerzální zádržné systémy.

Euro NCAP 2016: Kategorie 2 – Ochrana dětí
TestČelní nárazBoční nárazBezpečnostní výbavaUpevněníCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Giulia14,58611,339,781%

Ochrana chodců

Výrazný italský design se poněkud podepsal na hodnocení ochrany chodců. Ochrana hlavy chodců je smíšená, vedle tradiční „slabé“ zóny u tuhých A sloupků karoserie hrozí chodcům nebezpečí také v předních rozích kapoty. Ochrana noh a pánví chodců ale byla hodnocena jako dobrá, za což „jůlie“ obdržela plný počet bodů.

Automatické brzdění auta dokáže rozpoznat i chodce, přičemž provedené testy dokázaly, že systém funguje dobře.

Euro NCAP 2016: Kategorie 3 – Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyAutomatické brzděníCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Giaulia12,7664,529,269%

Bezpečnostní systémy

Giulia je standardně dodávána s omezovačem rychlosti, varováním před opuštěním jízdního pruhu nebo jíž zmíněným automatickým brzděním. Za automatické brzdění si automobil vysloužil body, funguje i při dálničních rychlostech (až do 200 km/h). Euro NCAP však nebyl spokojen s omezovačem rychlosti. Hovoří o něm, že během jízdy nelze snadno nastavit, a proto giulia za něj nedostala žádné body.

Euro NCAP 2016: Kategorie 4 – Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Připomínač pásůJízdní pruhyAEB InterurbanCelkem
-bodybodybodybodybody%
Giulia031,52,87,360%

Celkový výsledek: Pět hvězd

Nová Alfa Romeo Giulia si v nárazových testech Euro NCAP vedla nadmíru dobře. V nejdůležitější kategorii ochrany dospělých získala skvělých 98 %, což je opravdu hodně. V ostatních kategoriích sice měla jisté mezery, nebyly ale natolik závažné, aby nezískala plný počet pěti hvězd.

Euro NCAP 2016 – Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Giulia37,498%39,781%29,269%7,360%91,00%
Počet hvězd*****

Jak se hodnotí v roce 2016?

Euro NCAP se v letošním roce rozhodlo ještě více zaměřit na bezpečnostní pomocníky. Hodnocení bezpečnostních systémů se tak na celkovém výsledku nově podílí z 20 %, zatímco dosud to bylo jen 10 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí už jen z 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.

Navíc do celkového výsledku je nově zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Automatické brzdění bylo součástí testů už nyní, avšak pouze jako systém rozeznávající okolní vozidla. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se už nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.

Novinkou je také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2016)
2016Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémy
Pro *****80%75%60%50%
Pro ****70%60%50%40%
Pro ***60%30%40%25%
Pro **50%25%30%15%
Pro *40%15%20%10%

David Bureš
Diskuze (18)
Avatar - HitmanPB
23. 6. 2016 23:26
Re: Čítanie medzi riadkami - iba pre "Alfistov"
Presne tak :yes: :-!

Vidím, že sú tu aj ľudia, ktorí rozumejú problematike ;-)

23. 6. 2016 12:54
Re: 98%
Čekal jsem, který první chytrák s tím přiběhne ;-)
V nárazovém testu má 98%, což je nejvíce ze všech testovaných aut. To jaké jsou body za chodce a asistenty málokoho zajímá a o autě samotném toho moc už nevypovídá. Marketingově to jde výborně využít (v čemž je FCA "přeborník", takže je to asi stejně jedno ;-) )

1. 98% Giulia
2. 97% XC90
3. 96% Tiguan
23. 6. 2016 11:42
Re: 98%
Když už uvádíš hodnocení auta měl bys uvádět správná čísla. 91% je celkové hodnocení testu, nikoli 98%. Pořád krásné číslo, tak snad není třeba přikrášlovat ne?
Avatar - speedfred
23. 6. 2016 10:18
Re: Skvělé!
Ak chceš viacej hviezd,kúp Subaru to má myslim 6* (v znaku).
23. 6. 2016 10:08
Re: Čítanie medzi riadkami - iba pre "Alfistov"
Nikoliv, většina aut VIN uvedený nemá, stačí se podívat na souběžně testovaná auta z poslední doby, kde je uvedeno například:
VIN From Which Rating Applies - all Astras
[odkaz]
Konkrétní číslo VINu je uvedeno pouze tam, kde v průběhu testů dojde po dohodě s výrobcem k nějaké úpravě modelu a pak se udává číslo VIN od kterého platí výsledky testů, protože starší VIN tyto úpravy logicky nemají.