Euro NCAP 2017: Hyundai i30 – Pět hvězd i pro třetí generaci
Hyundai i30 se testů Euro NCAP poprvé účastnilo v roce 2007 a podle tehdejšího systému hodnocení získalo čtyři hvězdy za ochranu dospělých cestujících, tři za ochranu dětí a dvě za ochranu chodců. O rok později byl testům podroben opět zástupce první generace a ten již získal pět hvězd za ochranu dospělých cestujících, čtyři hvězdy za ochranu dětí a stále jen dvě za ochranu chodců.
Druhá generace modelu i30 byla testována v roce 2012 a získala plný počet hvězd. Nejnovější třetí generace tohoto hatchbacku pak jde ve stopách svého předchůdce a dosáhla rovněž hodnocení v podobě pěti hvězd.
Předmětem testu bylo Hyundai i30 1.6 CRDi GLS Comfort s pětidvéřovou karoserií hatchback a pohotovostní hmotností 1412 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy a připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla. Vůz byl také vybaven systémy automatického nouzového brzdění pro nízké i vysoké rychlosti, omezovačem rychlosti a sledováním jízdního pruhu.
Pro testy ochrany dětí byla pro šestileté dítě použita sedačka KidFix II XP a pro desetileté Graco Junior III.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu 40 procenty přídě stabilní. Údaje z figuríny indikují dostatečnou ochranu kolen řidiče. Konstrukce palubní desky představuje možné riziko zranění, a proto byla u řidiče i spolujezdce ochrana kolen, stehenních kostí a pánve vyhodnocena jako mezní. U ostatních částí těl figurín byla ochrana na dobré nebo dostatečné úrovni.
Při testech čelního nárazu celou šíří vozu a rovněž při nárazu z boku byla ochrana všech kritických částí těl figurín přinejmenším přiměřená.
Při náročnějším bočním nárazu na sloup byly síly působící na hrudníky figurín vyhodnoceny jako mezní.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech. Na základě posouzení geometrie opěrek hlav zadních sedadel se u nich předpokládá mezní ochrana krční páteře.
Hyundai i30 je standardně vybaveno systémem automatického nouzového brzdění, jehož funkci při testech v rychlostech odpovídajících městskému provozu označuje Euro NCAP za dobrou.
Euro NCAP 2017: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
Jednotky | body | body | body | body | body | body | % | |||
Ochrana dospělých | 6,4 | 7,5 | 15,1 | 2 | 2,4 | 33,5 | 88% |
Ochrana dětí
Při čelním nárazu 40 procenty přídě byla ochrana figuríny desetiletého dítěte dobrá a v případě krční páteře dostatečná. U figuríny šestiletého dítěte byla dobrá ochrana hlavy, ale mezní ochrana hrudníku.
Při bočním nárazovém testu byla ochrana obou figurín dobrá a Hyundai i30 získal maximum bodů.
Airbag předního spolujezdce lze vypnout pro umístění dětské sedačky proti směru jízdy a informace, které jsou poskytnuty řidiči o jeho stavu, jsou jasné a srozumitelné.
Na zadní sedadla lze správně umístit všechny běžné typy dětských autosedaček.
Euro NCAP 2017: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||
Test | Čelní náraz | Boční náraz | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | |||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | ||
Ochrana dětí | 14,6 | 8 | 7 | 12 | 41,6 | 84% |
Ochrana chodců
Kapota motoru poskytuje v případě srážky s chodcem převážně dobrou nebo dostatečnou ochranu jeho hlavě, výjimkou jsou oblasti v okolí A sloupků.
Přední nárazník poskytoval na všech zkoušených místech při srážce nohám chodců dobrou ochranu. K ochraně pánve chodců při srážce s novou generací modelu i30 uvádí Euro NCAP, že byla převážně dobrá.
Euro NCAP uvádí, že pro Hyundai i30 je k dispozici systém automatického nouzového brzdění s detekcí chodců, ale nebyl hodnocen, protože se jedná o prvek příplatkové výbavy.
Euro NCAP 2017: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | AEB | Celkem | |||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | ||
Ochrana chodců | 15,3 | 5,8 | 6 | 0 | 27,1 | 64% |
Asistenční systémy
Standardní výbavou Hyundai i30 je připomínání zapnutí bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech.
Systém automatického nouzového brzdění byl v testech provedených při dálničních rychlostech označen Euro NCAP jako dostatečný.
Řidičem nastavitelný omezovač rychlosti a systém sledování jízdního pruhu byl u testovaných vozů součástí standardní výbavy.
Euro NCAP 2017: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | |||
- | body | body | body | body | body | % | ||
Asistenční systémy | 1,3 | 3 | 2,7 | 1,3 | 8,3 | 68% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Hyundai i30 vychází z testů Euro NCAP jako bezpečný automobil. Dobrých výsledků dosahuje tento automobil v ochraně dospělých i dětských cestujících.
V kategorii ochrana chodců dosáhl tento model dobrých výsledků v oblasti ochrany nohou i pánve chodce. Hodnocení v kategorii asistenčních systémů pak snižuje automatické nouzové brzdění s detekcí chodců, které nebylo součástí standardní výbavy.
Euro NCAP 2017 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 34 | 88% | 41,6 | 84% | 27 | 64% | 8,3 | 68% | 78% |
Počet hvězd | ***** |
Jak se hodnotí v roce 2017?
Euro NCAP i v letošním roce věnuje pozornost asistenčním systémům. Jejich hodnocení se tak na celkovém výsledku podílí z 20 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí jen ze 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.
Do celkového výsledku je stejně jako v loňském roce zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.
Podobně jako v loňském roce i letos má být v testech Euro NCAP také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2017) | ||||
2017 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy |
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 50% |
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% |
Pro *** | 60% | 30% | 40% | 25% |
Pro ** | 50% | 25% | 30% | 15% |
Pro * | 40% | 15% | 20% | 10% |