Euro NCAP 2010: Kia Venga – Čtyři hvězdy a jeden problém
Testy, jejichž výsledky Euro NCAP zveřejnilo v březnu 2010, absolvoval model Kia Venga 1,4 GLS s karoserií pětidveřové MPV o hmotnosti 1220 kg a v provedení s levostranným řízením.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce. Boční a hlavové airbagy jsou součástí mimořádné výbavy (testovaný vzorek jimi osazen byl). Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce.
Úchyty ISOFIX byly pouze na zadních místech. Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu věku 18 i 36 měsíců shodně instalována (pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu) autosedačka FAIR G0/1 S ISOFIX, v případě mladší figuríny s orientací proti směru jízdy.
Ochrana dospělých
Když komisaři shlédli vůz po zkoušce čelního nárazu, objevili na bezpečnostním pásu poškození řezného charakteru v rozsahu asi jedné čtvrtiny šířky pásu. Tento částečný řez v místě ukotvení pásu do B sloupku karoserie byl přisouzen skutečnosti, že během přípravy vozu na zkoušku v laboratoři došlo patrně k zachycení pásu v kolejnici pro podélný posun sedadla.
Výrobce na toto zjištění pružně zareagoval a navrhnul opatření v podobě ochranného „rukávu“ na spodní části pásu. Toto opatření bylo okamžitě nasazeno do výroby.
Ti, kteří si vůz již zakoupili, jsou prostřednictvím dealerské sítě zváni na bezplatnou instalaci tohoto ochranného prvku.
Údaje zaznamenané zkušební figurínou řidiče při čelním nárazu indikují kontakt hrudníku s věncem volantu. Konstrukce přístrojové desky obsahuje tuhé struktury, které představují riziko vzniku poranění kolen a stehen řidiče i spolujezdce. Figurína spolujezdce zaznamenala velký rozdíl v pohybu horní a dolní části vnitřní nohy, což je neklamným příznakem vysokého rizika poranění kolena.
Prostor pro cestující zůstal celkově během čelního nárazu stabilní. Při bočním nárazu získala Kia Venga maximální počet bodů.
Při nebezpečnějším nárazu na kůl byla ochrana hrudníku hodnocena jako mezní a jako dobrá pro ostatní sledované oblasti. Rovněž dobrá je ochrana krční páteře při nárazech zezadu.
Euro NCAP 2010: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 9,7 | 61% | 8 | 100% | 7,2 | 90% | 3,4 | 85% | 28 | 79% |
Ochrana dětí
Při čelním nárazu nepřekročil dopředný pohyb hlavy starší z figurín povolené meze (mladší figurína byla usazena v sedačce s orientací proti směru jízdy). Nicméně při zpětném pohybu narazila hlavy figuríny do obložení C sloupku karoserie.
Při bočním nárazu byly obě figuríny spolehlivě ochráněny svými zádržnými systémy. Airbag spolujezdce lze deaktivovat a poté na sedadle spolujezdce použít k přepravě dítěte zádržný systém instalovaný proti směru jízdy.
Informace o stavu spolujezdcova airbagu směrem k řidiči je zřetelná a systém byl patřičně komisaři oceněn. Permanentní samolepka varuje na nebezpečí vyplývající z přepravy dítěte na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace airbagu spolujezdce.
Euro NCAP 2010: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Vozidlo | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
18 měsíční | 6,6 | 55% | 4 | 100% | 2 | 100% | 8 | 62% | - | - |
36 měsíční | 5,7 | 48% | 4 | 100% | 2 | 100% | - | - | ||
Ochrana dětí | - | 32 | 66% |
Ochrana chodců
Za ochranu nohou v oblasti nárazníku získává Kia Venga maximum bodů.
Ochrana pánve v oblasti pření hrany kapoty byla vyhodnocena jako mezní ve všech třech zkušebních sektorech. V oblastech s nejpravděpodobnějším kontaktem s hlavou dítěte (4 zkušební sektory uprostřed kapoty) byla ochrana oceněna známkou dobrá, ochrana ve zbylých 2 sektorech je převážně nedostatečná stejně jako ochrana hlavy dospělého.
Euro NCAP 2010: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 12,8 | 53% | 4,2 | 70% | 6 | 100% | 23 | 64% |
Asistenční systémy
Elektronický stabilizační systém je k dispozici jako mimořádná výbava pro čtyři evropské země, jinak je součástí základní výbavy. Souhrnně bude tedy k dispozici v základní výbavě pro většinu prodejních objemů, a proto byl tento systém organizací Euro NCAP zařazen do testu a hodnocen.
Omezovač rychlosti nastavitelný řidičem je sice k dispozici jako mimořádná výbava, jelikož však není součástí základní výbavy pro žádnou variantu modelu Venga, nebyl tento systém hodnocen.
Systém připomínačů nezapnutých bezpečnostních pásů řidiče a spolujezdce je standardní výbavou.
Euro NCAP 2010: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 2 | 67% | 5 | 71% |
Celkový výsledek: 4 hvězdy
Kia Venga podrobená nárazovým zkouškám organizace Euro NCAP podle nové přísnější metodiky pro rok 2010 získala v celkovém hodnocení 4 hvězdy.
Při čelním nárazu se objevilo nebezpečí v podobě naříznutého pásu. Tento problém ale výrobce rychle ošetřil.
Potenciál pro další zlepšení lze spatřit v ochraně dětí a v ochraně hlavy dospělého chodce.
Euro NCAP 2010 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 28 | 79% | 32 | 66% | 23 | 64% | 5 | 71% | 72% |
Počet hvězd | * * * * |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2010?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.
Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2010 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2010) | |||||||||
2010 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 40% | 60% | 75% | ||||
Pro **** | 65% | 60% | 25% | 40% | 60% | ||||
Pro *** | 35% | 30% | 15% | 25% | 50% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 10% | 15% | 35% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 5% | 5% | 25% |
Euro NCAP Kia Venga (2010) |