Evropská anketa Car Of The Year 2013 zná své finalisty
Evropské Auto roku (Car Of The Year) je nejstarší anketou tohoto druhu na světě, vznikl již před půlstoletím, ročník 2013 je tak jubilejním. Jury je složená aktuálně z 58 motoristických novinářů a odborníků na automobilový průmysl z 22 států starého kontinentu. Ti jsou proporčně zastoupeni dle významu domovské země pro toto hospodářské odvětví.
Jaká jsou pravidla pro volbu jednotlivých vozů? Každý z nominovaných modelů se v letošním roce začal prodávat alespoň na pěti evropských trzích. Jediným omezením je předpoklad minimálního odbytu 5.000 kusů za rok. Tato podmínka ze soutěže zpravidla vylučuje všechna dražší sportovní auta. Hlavními kritérii pro hlasování jsou technické inovace a „value for money“. Každý člen poroty má 25 bodů, které rozdělí mezi nejméně pětici nominovaných. Žádnému z nich nesmí být uděleno více než 10 bodů.
Z masově vyráběných modelů, které mají velkou šanci na vítězství, mezi letošními finalisty najdeme agilní jihokorejský Hyundai i30, Peugeot 208, stále ještě novotou vonící čtvrté pokolení Renaultu Clio a bestseller Volkswagen Golf v sedmé generaci. Dražší auta, byť stále nižší střední třídy, zastupují Mercedes-Benz třídy A a Volvo V40. Malé MPV Ford B-Max se pyšní absencí středních sloupků a posuvným zadním párem dveří. Mezi nejlepší se dostala také dvojčata Subaru BRZ/Toyota GT 86. Nominovaných finalistů je tak nakonec devět, ale Subaru a Toyota jsou takřka identickými vozy, proto budou soutěžit společně. Naše Škoda Rapid nakonec chybí a výsledek Octavie třetí generace si musíme počkat ještě rok a čtvrt.
Ve finále zcela absentují elektromobily, které se radovaly v posledních dvou letech. V roce 2011 porazil Nissan Leaf Alfu Romeo Giulietta a Opel Meriva, naposledy si vavříny odnesl Opel Ampera, který překonal Volkswagen Up! i Ford Focus. Byť Ampera není klasickým elektromobilem, ale zážehový motor u ní slouží pouze ke zvýšení dojezdu a nefunguje samostatně.
Vítěz ročníku 2013 bude vyhlášen v předvečer zahájení novinářských dnů na autosalonu v Ženevě 4. března 2013. Tato tradice není nijak dlouhá, poprvé se tak stalo teprve letos. Nejúspěšnější značkou ankety je dosud Fiat s devíti triumfy před Renaultem (6) a Fordem (5). Clio už vyhrálo dvakrát (1991 první generace, 2006 třetí), Volkswagen Golf díky třetí řadě jednou (1992).