Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropská anketa Car Of The Year 2013 zná své finalisty

Aleš Dragoun
Diskuze (104)
Volba evropského Automobilu roku se blíží, odborná porota vybrala osmičku finalistů z celkem 35 původně nominovaných.

Evropské Auto roku (Car Of The Year) je nejstarší anketou tohoto druhu na světě, vznikl již před půlstoletím, ročník 2013 je tak jubilejním. Jury je složená aktuálně z 58 motoristických novinářů a odborníků na automobilový průmysl z 22 států starého kontinentu. Ti jsou proporčně zastoupeni dle významu domovské země pro toto hospodářské odvětví.

Jaká jsou pravidla pro volbu jednotlivých vozů? Každý z nominovaných modelů se v letošním roce začal prodávat alespoň na pěti evropských trzích. Jediným omezením je předpoklad minimálního odbytu 5.000 kusů za rok. Tato podmínka ze soutěže zpravidla vylučuje všechna dražší sportovní auta. Hlavními kritérii pro hlasování jsou technické inovace a „value for money“. Každý člen poroty má 25 bodů, které rozdělí mezi nejméně pětici nominovaných. Žádnému z nich nesmí být uděleno více než 10 bodů.

Z masově vyráběných modelů, které mají velkou šanci na vítězství, mezi letošními finalisty najdeme agilní jihokorejský Hyundai i30, Peugeot 208, stále ještě novotou vonící čtvrté pokolení Renaultu Clio a bestseller Volkswagen Golf v sedmé generaci. Dražší auta, byť stále nižší střední třídy, zastupují Mercedes-Benz třídy A a Volvo V40. Malé MPV Ford B-Max se pyšní absencí středních sloupků a posuvným zadním párem dveří. Mezi nejlepší se dostala také dvojčata Subaru BRZ/Toyota GT 86. Nominovaných finalistů je tak nakonec devět, ale Subaru a Toyota jsou takřka identickými vozy, proto budou soutěžit společně. Naše Škoda Rapid nakonec chybí a výsledek Octavie třetí generace si musíme počkat ještě rok a čtvrt.

Ve finále zcela absentují elektromobily, které se radovaly v posledních dvou letech. V roce 2011 porazil Nissan Leaf Alfu Romeo Giulietta a Opel Meriva, naposledy si vavříny odnesl Opel Ampera, který překonal Volkswagen Up! i Ford Focus. Byť Ampera není klasickým elektromobilem, ale zážehový motor u ní slouží pouze ke zvýšení dojezdu a nefunguje samostatně.

Vítěz ročníku 2013 bude vyhlášen v předvečer zahájení novinářských dnů na autosalonu v Ženevě 4. března 2013. Tato tradice není nijak dlouhá, poprvé se tak stalo teprve letos. Nejúspěšnější značkou ankety je dosud Fiat s devíti triumfy před Renaultem (6) a Fordem (5). Clio už vyhrálo dvakrát (1991 první generace, 2006 třetí), Volkswagen Golf díky třetí řadě jednou (1992).

Aleš Dragoun
Diskuze (104)
Avatar - white label
20. 12. 2012 14:30
Re: GOLF ROKU
Nejde o nějakou výhru, ale o to, kde je pravda (a to jsem ještě pomlčel o G4 GTI), tady si u mě Rasto výrazně "pohoršil". >:-[]
Jinak ten borec co měl toho G1 byl neskutečné čuně, viděl jsi ten interiér, ty vrstvy prachu v mřížkách, všude stará usazená špína, Já podobnou lásku ke starším autům ze 70-80tých let zcela chápu, ale nechápu, jak se někdo může podobně "chovat" k něčemu o čem sám tvrdí, že je to jeho "láska"... 8-s ;-)
Avatar - iudex
20. 12. 2012 14:16
Re: GOLF ROKU
Dobre, vyhral si, uznávam (Tvojim vedomostiam o Golfe nemôžem konkurovať). ;-)
Avatar - white label
20. 12. 2012 14:11
Re: GOLF ROKU
Jen samotná modulární platforma je technická revoluce ve srovnání s tím, co přinesl G4 proti G3.
To všechno, co můžeš mít v G7, je pro jeho přímou konkurenci většinou jen hudba relativně daleké budoucnosti... a fakt, že značnou část toho, jsi mohl mít už v G6 na tom nic nemění. I mnohé možnosti výbavy starší G6, jsou u konkurence stále zcela nedostupné.
Napiš mi, který současný meinstreamový kompakt, je v globálu technicky revolučnější, nebo "dál", než G7? Co technicky revolučního/revolučnějšího přinesly nové generace konkurenčních kompaktů?
"Za výraznú zmenu napr. považujem prechod z nepriamovstrekových motorov na priamovstrekové, zavedenie multilinku či zavedenie dvojspojky."
Nic z toho právě G4 nepřinesl.
Teoreticky se můžemne bavit pouze o DSG, která se velmi! omezeně dostala (na konci výrobního cyklu) ještě do G4, jednalo se o limitovanou R32 (sériově s manuálem) do jejíž produkce se DSG omezeně dostala, a to ještě pouze pro domácí trh. Většího rozšíření (R32, GTI i běžné modely včetně TDI) se pak DSG dočkala až v G5.

Avatar - white label
20. 12. 2012 13:54
Re: GOLF ROKU
G5, který už byl technicky, prostorově apod. úplně jinde, tady vůbec nepotřebuji zmiňovat, bohatě si vystačím s konfrontací s G3.
Jediná zásadnější věc, se kterou se dá souhlasit, je ten kvalitní interiér, tedy především (na tehdejší dobu a třídu) velmi kvalitní materiály v něm, ale to už jsem v reakci (spolu s plynovou vzpěrou kapoty motoru) zmínil.
S těmi přímovstřikovými diesely (TDI) jsi vedle, jak ta jedle, ty do této třídy (mimo jiné také sériový airbag řidiče v kompaktu) přinesl právě (na svou dobu mnohem revolučnější, než G4) Golf 3! Nejprve ve verzi 66kW (07/1993) a později i 81kW (02/1996). G4 tyhle motory pouze převzal a díky velkým kolům ( a odlišnému zpřevodování) ala Passat (které navíc omezily prostor vzadu i ve srovnání se starším G3) s nimi byl dokonce o něco pomalejší, než G3 (viz první německá srovnávačka G3 1.9 TDI vs G4 1.9TDI). Až později do G4 přišly nechvalně známé TDI PD.
A co se týká benzínů, tak s šestiválcem (VR6) přišel také už Golf III VR6 (01/1992), 16V techniku používal VW už od první generace Golfu (GTI), je sice pravda, že ve čtvrté generaci se 16V technika přesunula do nižších (1.4 a 1.6) motorizací, ale o tom, že by zrovna tímto Golf 4 ovlivnil automobilový svět (který ji i v této třídě poměrně běžně používal už dávno) nemůže být ani řeč.
A (atmosferický) 1.8 20V byl pěkný průser, viz první novodobé Octavie s 1.8 20V, které s ním hodně žraly a k tomu moc nejely... 8-s Verze s turbem byla nesrovnatelně povedenější (žrala, ale jela!), ale že byla 20V technika( v konečném důsledku) "slepá ulička", podobně jako PD, je dnes zřejmé.
A kterou karosářskou verzi neměl G3 ve srovnámí s G4. Ani jednu (a místo Bory bylo Vento)! Navíc žádný Golf Cabrio postavený na VI. g. Golfu nebyl, GC byl zatím postavený jen a základu I. g. a III. g. (+ ten současný na základu 5/6 g.). A Golf III Cabrio (1993) byl v roce 1998 pouze opticky upraven ve stylu 4. g., ale základ z G3 zůstal stejný, viz i velikost/obvod kol z G3.
Takže se vracím na začátek, čím tedy skutečně změnil G4 automobilový svět??? Jednou plynovou vzpěrou a nadprůměrně kvalitními materiály v (mimochodem na svou dobu a třídu dost stísněném) interiéru? Leda tak RastoChválovy "zlatý voči"... ;-)
Avatar - iudex
20. 12. 2012 13:35
Re: GOLF ROKU
Samozrejme, že prechod z G5 na G6 nebol veľký progres, keď išlo viacmenej o facelift, z tohto hľadiska je bez debát G7 úplne nový a vzťah G5-G6 nie je moc dobrý porovnávací príklad. Pri G7 tých významných noviniek ale takisto moc nie je; modulárna platforma MQB je iste revolúcia pre koncern, umožňujúca výrazný cost-cutting a flexibilitu, pre Golf samotný to nemá o nič väčší význam, ako podvozok vyvinutý len pre neho. Technicky nie je G7 nijak dramatickou zmenou, pribudli výbavové prvky, TSI boli prepracované, ale inak sa moc nezmenilo, naopak je tu downgrade v podobe primitívnejšej zadnej nápravy pre slabšie verzie. Za výraznú zmenu napr. považujem prechod z nepriamovstrekových motorov na priamovstrekové, zavedenie multilinku či zavedenie dvojspojky. Nič z takýchto výrazných technických inovácií G7 neprináša (čo nevylučuje, že sa priebežne objavia).