Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropské Automobily roku: Opel Astra (2016)

Aleš Dragoun
Diskuze (19)
Opel Astra K je už desátou poválečnou generací kompaktních vozů rüsselsheimské značky v nepřetržité řadě. Oproti předchůdci je lehčí a lépe jezdí.

Jméno Astra má u Opelu zajímavou historii. Používal jej zprvu pouze sesterský britský Vauxhall, teprve s řadou F přišlo i do kontinentální Evropy, kde nahradilo předchozí Kadett. Písmeno I se pak nikdy nepoužívalo, protože příliš připomínalo římskou jedničku. „Blesk“ jej z tohoto důvodu prostě přeskočil, o první generaci přece nešlo a záměna by u laiků byla velmi pravděpodobná...

Lehkonohá

Aktuální řada K se představila na v září 2015 na IAA ve Frankfurtu, první fotky odhalila jedna z nejstarších dosud fungujících automobilek světa už v červnu. Oproti až příliš otylému „jéčku“ razantně zhubla až dva metráky. Váží od 1248 do 1364 kg podle provedení. Hmotnost samotné karoserie klesla díky štědrému použití vysokopevnostních ocelí o 20 % na 280 kg, šasi pak o půl metráku, tady se ve velké míře uplatnil hliník.

Design pětidveřových hatchbacků zaujal, silueta s ostrými linkami působí agresivně, elegantní střecha klesá směrem dozadu plynule. Osobně mi přijde nejzajímavějším prvkem tmavý „maskovaný“ zadní sloupek, který z dálky vypadá jako průhledný a novou generaci skutečně charakterizuje. Podobný optický klam použil Opel už dříve u mini Adam. Astra s výklopnou zádí a dvěma páry dveří ztratila na délce pět centimetrů, měří 4370 mm, je také 1809 mm široká a 1485 mm vysoká, součinitel odporu vzduchu vykazuje hodnotu 0,285.

Nová srdce

Paleta motorů začínala při zahájení výroby a spuštění objednávek v červenci 2015 atmosférickým čtyřválcem 1399 cm3 (74 kW/130 N.m). Objemově nejslabším byl však přeplňovaný tříválec 999 cm3 se 77 kW a 170 N.m. Taktéž dopovaná čtrnáctistovka (1399 cm3) nabízí buď 92, nebo 110 kW a v obou případech 245 N.m, v provedení EcoFlex ale jen 230 N.m. Nesmíme zapomenout na „tiché“ diesely CDTI 1598 cm3 ve třech stupních: 70 kW/280 N.m, 81 kW/300 N.m a 100 kW/320 N.m.

V říjnu 2015 se přidal benzinový 1.6 Turbo (1598 cm3/147 kW/280 N.m) s overboostem, který příval newtonmetrů krátkodobě zvýší na tři stovky. Vrchol dieselového portfolia tvoří od té doby 1.6 CDTI Bi-Turbo, tedy naftový motor se dvěma dmychadly, 118 kW a 350 N.m. Vždy jde o nově vyvinuté celohliníkové jednotky s rozvodem DOHC a přímým vstřikem (u zážehových se zkratkou SIDI), ten chybí jen atmosférické 1.4. Benzinové agregáty mají vždy proměnné časováním ventilů.

Poháněna jsou výhradně přední kola prostřednictvím pěti- a šestistupňových převodovek. Buď manuálních, nebo u „šestikvaltu“ též samočinných (pro 1.4 SIDI Turbo/110 kW a 1.6 CDTI/100 kW), poloautomat Easytronic 3.0 spojený výhradně s tříválcovým „litrem“ má pět rychlostí. Tato malá jednotka dostala také jako jediná standardně start-stop, k ostatním se dá přikoupit. Úsporné varianty EcoFlex (1.0 T, 1.4 T a 1.6 CDTI) jím disponují standardně, mají také klasické úpravy typu vylepšené aerodynamiky a pneumatik s nízkým valivým odporem.

Koncernový základ

Podvozek koncernové platformy General Motors D2XX se chlubí štědrým rozvorem 2662 mm, i když někteří soupeři v nižší střední třídě už přesáhli donedávna limitní hranici 2,7 m. Přední kola jsou zavěšena nezávisle na vzpěrách McPherson, zadní náprava používá torzní pákový mechanismus, u špičkových modelů doplněný Wattovým přímovodem. Příčné zkrutné stabilizátory najdeme na obou. Adaptivní tlumiče FlexRide zatím chybějí, Opel jejich návrat slíbil v blízké budoucnosti.

Hřebenové řízení pochopitelně vyznává moderní elektrický posilovač, hydraulika je minulostí. Základní verze mají zadní brzdy překvapivě stále bubnové a šestnáctipalcová ocelová kola, litá mohou být až o dva palce větší. Parkovací je klasická mechanická, případně elektrická s tlačítkem. Do palivové nádrže se vejde 48 l pohonných látek. Zavazadelník pojme v základu 370 l zbytečností, ve dvoumístném uspořádání až 1210 l.

Matrix

Zatímco proporce vozu zůstaly zachovány, palubní deska byla zcela překonstruována. Výbavy nesou názvy podle trhů: Selection, Essentia, Enjoy, Business, Edition, Active, Dynamic, či Innovation. Na českém trhu jsou k dispozici nejlevnější Selection, Enjoy a poslední dvě jmenované. Pro firemní klientelu se dodávají Fleet Selection a Fleet Edition. Už naprostý základ má manuální klimatizaci, denní diodová světla, elektrická přední okna a hill-holder, nechybí samozřejmě ani dnes povinné ABS a ESC. Vyšší specifikace přidávají multifunkční kožený volant, dvouzónovou samočinnou klimu, přední mlhovky, bezklíčkové startování, dále pak armádu bezpečnostních pomocníků (tempomat,varování před kolizí a vyjetím z pruhu, hlídání vzdálenosti od ostatních vozidel, světelné, dešťové a parkovací senzory, kameru OpelEye za čelním sklem...).

Nová Astra dostala do volitelné výbavy rovněž hlavní Matrix LED, Opel je nazývá IntelliLux. Každá jednotka sestává z osmi diod a elektronická řídicí jednotka je rozsvěcuje a zhasíná sama tak, aby nedocházelo k oslnění ostatních účastníků silničního provozu. Informační a multimediální systém IntelliLink R 4.0 se sedmipalcovou centrálně umístěnou dotykovou obrazovkou podporuje veškerá multimédia včetně smartphonů (iPhone - Apple CarPlay i Android Auto) připojených přes USB. K dispozici je i větší osmipalcový IntelliNav, se kterým nejspíš už nezabloudíte. Komunikační rozhraní OnStar včetně navigace, asistence při poruchách, automatického hlášení o nehodě a sledování ukradených vozidel konečně od letošního roku funguje také u nás. Kdo se chce od davu lišit, může si koupit firemní sportovní doplňky OPC Line, případně ty od Irmscheru.

Evropský titul Automobilu roku 2016 vyhrála Astra letos na jaře. Získala i několik dalších ocenění. Bariérové testy Euro NCAP zvládla „na max“, odnesla si tedy pět hvězdiček. Vyrábí se mimochodem na dvou místech: v britském Ellesmere Port a polských Gliwicích, v mateřské zemi Opelu nikoli. S produkcí se ovšem dosud nerozloučil ani předchozí model J. I u nás jej stále koupíte jako sedan Classic.

Sports Tourer

Na loňské IAA ve Frankfurtu se vedle hatchbacků objevilo rovnou také praktické kombi. Do délky narostlo na značných 4702 mm, je také vyšší (1510 mm), Astra J Sports Tourer však čněla ještě více. Nejsem si jist, zda auto, které měří přes 4,7 m, lze ještě nazývat kompaktem, ale do současného segmentu C pochopitelně patří. Rozvor si zachovalo z hatchbacku, už ho nemá natažený jako v minulosti. Vypadá však poměrně mohutně, hlavně záď a boky připomínají chromovaným pásem už dříve vzpomínané mini Adam. Prosklená plocha se bohužel neustále zmenšuje, možná móda, avšak hodně podivná. Dozadu se však bagáže vejde poměrně hodně, od 540 do 1630 l.

Sports Tourer bylo možné objednávat už od října 2015, první vozy ale zákazníci obdrželi až v úvodu letošního roku, protože produkce (výhradně na Ostrovech) se rozběhla teprve v únoru. Jiná karosářská varianta nejnovější řady dosud neexistuje. Příchod sportovního třídveřového GTC a klasického „kufrového“ modelu nebyl zatím potvrzen.

Opel ve spolupráci s Kissling Motorsport vyvinul zákaznický závodní speciál pro mezinárodní okruhovou sérii TCR, prezentoval jej loni v říjnu. Ten pohání přeplňovaný benzinový dvoulitr s 243 kW a 420 N.m. Řádně rozšířené a ospoilerované auto má šestistupňovou sekvenční převodovku s páčkami pod volantem, přední lízátko i zadní křídlo jsou dle pravidel nastavitelná. Určení strojů odpovídají brzdy: 378mm kotouče se šestipístky vpředu a 265mm disky s dvoupístkovými třmeny vzadu. Závodní Astra K váží 1200 kg, postrádá ABS i stabilizaci, ty regule TCR naopak zakazují. Letos se zatím neprosadila, vozy však mohou startovat i v jiných šampionátech, například ve vytrvalostním VLN na Nordschleife.

S volantem vpravo

V rallye jako mnozí její předchůdci neúčinkuje. Nová generace ale slouží také záchranářům (hlavně kombi) a policistům, to je už tradice. Na britském trhu se prodává pod tradiční značkou Vauxhall (ale jako Mark 7, písmena se nepoužívají), jako Opel si ji koupí třeba Jihoafričané a chystá se do Austrálie coby Holden. První fotografie své verze představila zámořská divize General Motors v září 2016. Všechny tyto zmíněné odvozeniny mají volant vpravo.

Na stejném základě je počínaje červnem 2015 postaven i čínský Buick Verano, hatchback má vlastně pouze jinou masku, sedan na téže platformě však prozatím vypadá svébytně. Pohonné jednotky 1.5 SIDI Turbo (1490 cm3/87 a 124 kW), stejně jako šesti- a sedmistupňové dvouspojkové převodovky evropské modely postrádají

Astrou náš seriál o evropských Automobilech roku končí. Na dalšího vítěze této ankety si musíme počkat až do autosalonu v Ženevě, ale to už se bude psát letopočet 2017.

Aleš Dragoun
Diskuze (19)
Avatar - Emel
31. 10. 2016 21:15
Re: astra se prostě povedla
Uvidíme... Civic je zpět u ML, někteří ho mají pořád (Mazda, Ford, H&K), někteří aspoň někde (VW & spol., Toyota).

Rozumný motor má skoro každý, 1.6TGDI už je i u Hyundaie (nevím teda jak je to teď s přechodem na novou generaci). Horší je zase ta kombinovatelnost, Renault má 1.6TCe jen s EDC, Astra a 308 pro změnu jen s manuálem...

Nádrž souhlas, každý litr pod 50 je zločin... a i těch 50 je nic moc. Ale tak pod 50 mělo i WRX STi :-)
31. 10. 2016 19:25
Re: astra se prostě povedla
Suhlas, moznost vybrat si je ideal a najsilnejsie motory by multilink ocenili, zial v tejto triede sa od neho upusta. Na druhej strane ak by som si mal vybrat medzi nim a rozumnym motorom, radsej motor. O triedu vyssie ocakavam oboje a schopnost odviest 1000km a nebyt zniceny :-)

Na Astre ma osobne serie mala nadrz. 46l sa da ako tak prezit pri diesly, ale pre 200 benzin mi to vyslovene vadi. Chodit kazdy tyzden tankovat je otrava, aj ked da sa s tym zit.
Avatar - Verny_2013
31. 10. 2016 18:31
Re: Ale ano....
Tak jsem se byl podívat jak to mám vlastně s tím umístěním USB v Golfovi. měl jsi pravdu, je v uzavíratelné schránce před řadičkou. V klimatizované schránce před spolujezdcem je jen CD měnič s několika sloty na různé typy paměťových karet. Ještě jsem totiž žádný z nich nepoužil, při jízdě poslouchám rádio. Ale s tou velikostí kastlíku před spolujezdcem bych teda polemizoval. CD changer ho zaplnil tak že se tam stěží vejde jedna 0,3l plechovka piva.
31. 10. 2016 15:43
Re: Ale ano....
Jasně, je to otázka osobního vkusu, konkrétní nabídky a taky i náhody. Já bych toho Golfa taky klidně bral, a ani u Astry nebudu fanaticky tvrdit, že by nemohla být lepší.

Auta, která jsem srovnával já, nebyla k přímému srovnání moc vhodná. Golfy byly vesměs o něco zajetější, než Astry. Lidi dnes kupují hlavně diesely, takže předváděček v benzínu není tolik a v zamýšlené výbavě už vůbec ne. Takže Astry (2 ks), ve kterých jsem jel, měly pár km, naopak Golfy (4ks) měly už vesměs přes 5000 km. Astry mi taky připadly línější, ale přisuzoval jsem to syrovému motoru. U Golfa mi živější připadla i 1.2 TSI. Další téma by mohlo být multilink vs vlečka, DSG vs HDM....

U interiéru záleží i na stupni výbavy, levnější Astra se mi taky nelíbila, kožený interiér se mi líbil velmi. Stejně tak u Golfu se mi nelíbil světlý hliník, tmavější u Maratonu je mnohem lepší a piánová čerň u Highlinu to posouvá ještě o kus výš, tedy aspoň na pohled. Ergonomie mi přišla u obou v pohodě, ale já srovnávám s Focusem, kde si pravidelně vypínám světla kolenem, takže mám laťku nízko.

Držák na telefon je detail, kvůli kterému bych žádné auto ani nezavrhl, ani neomilostnil. Kastlík s deklem, jako to mají lépe vybavené Golfy, mi taky přijde nejlepší, už jen proto, že se tam vůbec nemusí strkat zrovna mobil. Ale řešení Astry má taky potenciál, právě v tom, že je to držák na držák, do kterého půjde koupit ledasco (zatím akorát nějaké vonítko a držák na smartphone s drátovým napájením) a v případě potřeby vyměnit. Zkrátka když se u Oplů rozhodli strčit pojistky do středového panelu pod ovládací panel klimatizace, tak už tam nemůže být jeskyně pro mobil. Takže nabídli modulární držák s napájením, s možností mít display mobilu aspoň částečně na očích, pokud by někomu nevyhovoval mirrorlink. Já to mít nebudu, bude tam jenom základní mělká kapsička.
Avatar - Emel
31. 10. 2016 15:39
Re: astra se prostě povedla
Jasně, já říkám že to nejsou zásadní věci...

Máš pravdu, tu nápravu už mají v ceníku... Uměl bych si ji představit i u té 1.4T 92kW, radši bych tam viděl víceprvek, ale ok.

Podle mě ne, možnost přepnutí dle toho kde a jak jedu je taky bonus.

Insignia se teď sice vyprodává v akci za zajímavé ceny, ale to je podle mě jen dočasná záležitost na podporu starého modelu. Bez akční slevy je nejlevnější Insi 4x4 za 916t.