Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropský trh v květnu 2017: Úspěch pro Fiat, Škoda desátá

David Bureš
Diskuze (70)
Prodeje nových aut v Evropě se v květnu přiblížily rekordním výsledkům z doby před hospodářskou krizí. Prodeje hodně rostly Dacii, Suzuki, Toyotě nebo Škodě.

Jestliže v dubnu prodeje nových aut v Evropě kvůli velikonočním svátkům meziročně poklesly, v květnu se trh zase vrátil k obvyklému růstu. Výsledných 1.433.236 prodaných aut je o 7,7 % více než před rokem. Vyplývá to ze statistik Sdružení evropských výrobců automobilů (ACEA).

ACEA sleduje prodeje ve státech Evropské unie mimo marginální Maltu, u níž měsíční prodeje nejsou k dispozici, doplněné o vybrané členy Evropského sdružení volného obchodu, jmenovitě Island, Norsko a Švýcarko.

Výrazný květnový růst znamená, že se prodeje přiblížily výsledkům z května 2007, tedy z doby před hospodářskou krizí, po níž evropské prodeje aut klesly a ani po letech se zatím nevrátily na stejnou úroveň. A změny v preferencích zákazníků, kteří si auta přestávají kupovat a raději si je půjčují nebo sdílejí, naznačují, že k dlouhodobému návratu na takovou úroveň možná ani nedojde.

Růst prodejů táhly největší evropské trhy. V Německu počet prodaných aut meziročně vzrostl o 12,9 %, ve Španělsku o 11,2 % a třeba ve Francii o 8,9 %. Velká Británie se naopak zatím vzpamatovává ze změn v daňových sazbách, a tak i v květnu tamější prodeje klesly, tentokrát o 8,5 %.

Česká republika naopak patří mezi trhy, kde počet registrovaných aut výrazně vzrostl. Květnový růst byl 11%. Rostly i prodeje v sousedních státech, na Slovensku o 11,1 %, v Rakousku o 13,9 % a v Polsku dokonce o 20,5 %.

Rostoucí prodeje jsou znát i na výsledcích jednotlivých značek. Hodně si polepšil Fiat, s růstem o 15,6 % celkově pátý, ve významném růstu pokračuje celkově sedmý Mercedes-Benz, jehož prodeje vzrostly o 16,8 %. Úspěšný měsíc zaznamenala také Škoda, s růstem o 15,2 % celkově desátá. Za ní je Toyota, která si meziročně polepšila o 20,7 %. Hodně rostla i celkově čtrnáctá Dacia, o 27,9 %. Do top 20 se pak překvapivě dostalo také Mini, které využilo pokles Mazdy.

Nejvýše je nicméně Volkswagen, růst o 8,4 % znamenal 162.032 prodaných aut. Hranici sta tisíce prodaných kusů překonal také druhý Renault, výsledných 106.330 prodaných automobilů je nárůst o 4,1 %. Z nejlepších si v květnu pohoršil jen Opel, a to o mírných 1,8 %.

Evropský trh v květnu 2017: Nejúspěšnější značky
Poř.ZnačkaProdej 4/2017 [ks]Meziroční rozdíl [%]Tržní podíl [%]
1.Volkswagen162.032+8,411,3
2.Renault106.330+4,17,4
3.Ford90.783+4,16,3
4.Opel/Vauxhall86.517-1,86,0
5.Fiat86.229+15,66,0
6.Peugeot84.517+5,45,9
7.Mercedes-Benz81.529+16,85,7
8.Audi76.162+1,05,3
9.BMW71.454+2,25,0
10.Škoda67.748+15,24,7
11.Toyota61.101+20,74,3
12.Citroën55.690+8,53,9
13.Nissan47.402+5,43,3
14.Dacia47.373+27,93,3
15.Hyundai46.860+8,23,3
16.Kia41.527+5,32,9
17.Seat34.825+12,12,4
18.Volvo26.390+10,21,8
19.Suzuki20.973+21,41,5
20.Mini18.747+4,21,3
-CELKEM1.433.236+7,7-

Pohled na období leden až květen dokazuje, že na starém kontinentu se letos prodalo už 6.920.496 aut, o 5,1 % více než před rokem. Nejlepší je s přehledem Volkswagen, následuje Renault a s mírným odstupem Ford.

Škoda za prvních pět měsíců drží celkově jedenáctou pozici s 301.189 prodanými auty. Na desátou příčku se prodrala Toyota, jejíž 305.678 prodaných vozů je o neskutečných 24,7 % více než před rokem. Je tak s přehledem nejúspěšnější asijskou značkou v Evropě, druhý je v tomto ohledu Nissan. S 261.767 prodanými auty je třináctý.

Evropský trh v období leden-květen roku 2017: Nejúspěšnější značky
Poř.ZnačkaProdej 1-5/2016 [ks]Meziroční rozdíl [%]Tržní podíl [%]
1.Volkswagen744.900+0,410,8
2.Renault492.246+6,87,1
3.Ford482.639+4,67,0
4.Opel/Vauxhall433.286-1,36,3
5.Peugeot406.708+3,15,9
6.Fiat383.134+11,65,5
7.Mercedes-Benz380.243+10,25,5
8.Audi365.881-0,15,3
9.BMW354.812+3,25,1
10.Toyota305.678+24,74,4
11.Škoda301.189+6,34,4
12.Citroën264.447+4,53,8
13.Nissan261.767+5,63,8
14.Hyundai221.272+3,53,2
15.Kia207.793+10,43,0
16.Dacia196.103+11,02,8
17.Seat172.235+16,92,5
18.Volvo131.198+9,01,9
19.Suzuki104.206+23,51,5
20.Mazda99.002-5,81,4
-CELKEM6.920.496+5,1-

David Bureš
Diskuze (70)
Avatar - miromen
19. 6. 2017 19:11
Re: Mazda
Lidi jsou koncernem zmasirovani. Mužou za to třeba i stranky jako je např. mistni auto.cz. Ono je to vidět i na jinych webech, kdy si někdo přijde pro radu v diskuzich, co si ma koupit a v hledačku ma, koncern nebo koncern a do třetice koncern. Když se mu nabidne nějaka jina alternativa, tak začinaji přichazet pochybnosti. Takže je hodně těch, kteři se ani neobtěžuji navštivit salony jinych a automaticky šmaruji ke koncernu, u nas samo hlavně ke škodovce. Tohle znam a zažil i ve svojem okoli a zdaleka nejsem jediny, kdo poznal prakticky stejny přistup.
Avatar - wakantanka
19. 6. 2017 11:52
Re: Mazda
hm neviem ako teraz, ale nie tak dávno bola Mazda v situácii keď nestíhala vyrábať. To je imho pre automobilku dobrá správa a nejaký trhový podiel riešiť nemá zmysel, hlavne ak ma dobre nastavené marže pri predaji. :-)
Avatar - wakantanka
19. 6. 2017 11:50
Re: Mazda
očividne im to Tipo funguje, keď rastú o 14 % :-) a ako vravíš, konečne sa rozhýbal aj Fiat v oblasti marketingu u nás a je to na cestách aj vidieť. :-)
Avatar - speedfred
19. 6. 2017 10:54
Re: Mazda
tak ja Fiat-u celkom fandím,a nikdy som netvrdil že robia/robili zlé autá.
Avatar - Stejsn
19. 6. 2017 10:44
Re: Fiat (snad) na dobré cestě
Musím říct, že reklama na Tipo je skutečně pěkná a je hodně vidět. A propaguje vlastnosti auta, ne pocity nebo pofidérní kraviny typu připojení na sociální sítě a dálkové ovládání telefonem. Nicméně na ulicích ho ještě moc nepotkávám. Pokud se ale do Evropy brzy dostane Argo a Fiat nesleví ze své reklamní aktivity, řekl bych že se bude prodávat dobře.