Evropský trh v pololetí 2016: Přehled 20 nejprodávanějších aut
Evropské prodeje nových aut v prvním pololetí letošního roku překonaly hranici osmi milionů, když zde bylo registrováno celkem 8.089.730 aut, o výrazných 9,1 % více než před rokem. Stále důležitější roli přitom hrají SUV. Vyplývá to ze statistik společnosti JATO Dynamics.
Na starém kontinentu se díky tomu prodalo nejvíce aut od prvního pololetí roku 2008. Za výsledky stojí hlavně zlepšující se ekonomická situace nebo nové produkty. V následujících měsících ale evropské prodeje mohou být postiženy situací na jednom z největších trhů – Velké Británii. Britské prodeje aut totiž v červnu klesly kvůli nejistotě zákazníků v důsledku výsledku referenda o vystoupení země z EU. Další pokles přitom může nastat i v dalších měsících.
V menších státech naopak prodeje v prvních šesti měsících roku výrazně rostly – na Slovensku o 19 %, v Chorvatsku o 21 % a v Litvě dokonce o 27 %. Velký nárůst hlásí i Itálie, a to o 19 %.
Největší evropskou značkou zůstává Volkswagen, 905.006 registrovaných aut v období leden až červen ale znamená minimální nárůst o 0,6 %. Globální analytik Felipe Munoz z JATO Dynamics tvrdí, že za tím mohou být nejen následky emisního skandálu, ale také klesající prodeje golfu. Ten už se brzy dočká modernizace, což ovlivňuje jeho prodeje.
Renault je naopak důkazem, co může způsobit inovovaná modelová řada. Francouzská značka v prvním pololetí roku prodala 594.968 aut, což bylo o mohutných 15 % více než před rokem. Díky tomu se Renault vyšvihl před Ford, který býval stabilní evropská dvojka. Americká značka totiž hlásí pouze 3,8% nárůst registrací. Výsledek ovlivnil hlavně propad prodejů fiesty (-9 %) a focusu (-6 %).
Významný nárůst prodejů hlásí i prémiové značky. BMW si polepšilo o 10,5 %, Audi o 14,3 % a Mercedes o 14,9 %. Vůbec největší růst z top 10 však zaznamenal Fiat, 410.974 prodaných aut je o 17,3 % více než před rokem. Fiatu se dařilo hlavně na domácím trhu, roli hrál i úspěch pandy. Nejlepší desítku značek pak uzavírá Škoda s 349.369 prodanými auty (+9,4 %).
Evropský trh v pololetí 2016: Nejprodávanější auta podle značek | |||
Poř. | Značka | Prodej 1-6/2016 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | Volkswagen | 905.006 | +0,6 |
2. | Renault | 594.968 | +15,0 |
3. | Ford | 569.299 | +3,8 |
4. | Opel/Vauxhall | 539.500 | +8,1 |
5. | Peugeot | 480.207 | +6,7 |
6. | Audi | 442.651 | +14,3 |
7. | Mercedes-Benz | 426.846 | +14,9 |
8. | BMW | 425.268 | +10,5 |
9. | Fiat | 410.974 | +17,3 |
10. | Škoda | 349.369 | +9,4 |
- | CELKEM | 8.089.730 | +9,1 |
Nejprodávanějším vozem zůstává již zmíněný Volkswagen Golf. Druhý je však Renault Clio, jehož faceliftovaná verze přitom také teprve pomalu míří na trh. Ford Fiesta se naopak tentokrát musel spokojit až se čtvrtým místem, dostal se před něj i Volkswagen Polo.
Naopak se dařilo Peugeotu 208 a Opelu Astra. První si meziročně polepšil o 14 %, druhý dokonce o 26 %! Evropské auto roku 2016 se tak stalo sedmým nejprodávanějším vozem na starém kontinentu. Devátá je tentokrát Škoda Octavia, 121.297 prodaných kusů byl více než slušný 9% nárůst.
Škoda má v nejlepší dvacítce modelů ještě jednoho zástupce. Fabia skončila s 92.294 prodanými exempláři devatenáctá, její prodeje vyrostly o mohutných 19 %. Dvacátá je mimochodem Dacia Sandero, která s růstem 20 % dokazuje, že levným autům se stále daří.
Evropský trh v pololetí 2016: Nejprodávanější auta podle modelů | |||
Poř. | Model | Prodej 1-6/2016 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | VW Golf | 269.430 | -2 |
2. | Renault Clio | 173.462 | +4 |
3. | VW Polo | 166.894 | +5 |
4. | Ford Fiesta | 159.534 | -9 |
5. | Opel/Vauxhall Corsa | 147.494 | -2 |
6. | Peugeot 208 | 138.368 | +14 |
7. | Opel/Vauxhall Astra | 129.691 | +26 |
8. | Nissan Qashqai | 126.113 | +1 |
9. | Škoda Octavia | 121.297 | +9 |
10. | Ford Focus | 120.534 | -6 |
11. | Renault Captur | 118.543 | +10 |
12. | Peugeot 308 | 113.722 | +9 |
13. | VW Passat | 111.686 | +0 |
14. | Fiat Panda | 109.694 | +20 |
15. | Audi A3 | 104.524 | -4 |
16. | Toyota Yaris | 104.442 | +9 |
17. | Fiat 500 | 103.014 | +3 |
18. | Peugeot 2008 | 96.035 | +13 |
19. | Škoda Fabia | 92.294 | +19 |
20. | Dacia Sandero | 92.110 | +14 |
JATO Dynamics si však všímá především růstu SUV. V mnoha případech rostou rychleji než trh, což se o mnoha tradičních modelech říci nedá. Stále důležitější roli hrají malá SUV, která v prodejích dohání kompaktní SUV. Na prodejích SUV se ta malá podílejí již z 38 %, zatímco ta kompaktní tvoří 40 % prodejů SUV. Růst pak hlásí i velká SUV.
Analytická společnost JATO Dynamics počítá prodeje v 29 státech Evropy. Z Evropské unie mezi nimi chybí Bulharsko a Malta, ze států mimo EU jsou v číslech zahrnuty prodeje z Norska, Srbska a Švýcarska.