Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropský trh v pololetí 2016: Přehled 20 nejprodávanějších aut

David Bureš
Diskuze (65)
Mezi 20 nejprodávanějšími modely v Evropě jsou dvě škody. Na druhém místě tentokrát skončil Renault Clio.

Evropské prodeje nových aut v prvním pololetí letošního roku překonaly hranici osmi milionů, když zde bylo registrováno celkem 8.089.730 aut, o výrazných 9,1 % více než před rokem. Stále důležitější roli přitom hrají SUV. Vyplývá to ze statistik společnosti JATO Dynamics.

Na starém kontinentu se díky tomu prodalo nejvíce aut od prvního pololetí roku 2008. Za výsledky stojí hlavně zlepšující se ekonomická situace nebo nové produkty. V následujících měsících ale evropské prodeje mohou být postiženy situací na jednom z největších trhů – Velké Británii. Britské prodeje aut totiž v červnu klesly kvůli nejistotě zákazníků v důsledku výsledku referenda o vystoupení země z EU. Další pokles přitom může nastat i v dalších měsících.

V menších státech naopak prodeje v prvních šesti měsících roku výrazně rostly – na Slovensku o 19 %, v Chorvatsku o 21 % a v Litvě dokonce o 27 %. Velký nárůst hlásí i Itálie, a to o 19 %.

Největší evropskou značkou zůstává Volkswagen, 905.006 registrovaných aut v období leden až červen ale znamená minimální nárůst o 0,6 %. Globální analytik Felipe Munoz z JATO Dynamics tvrdí, že za tím mohou být nejen následky emisního skandálu, ale také klesající prodeje golfu. Ten už se brzy dočká modernizace, což ovlivňuje jeho prodeje.

Renault je naopak důkazem, co může způsobit inovovaná modelová řada. Francouzská značka v prvním pololetí roku prodala 594.968 aut, což bylo o mohutných 15 % více než před rokem. Díky tomu se Renault vyšvihl před Ford, který býval stabilní evropská dvojka. Americká značka totiž hlásí pouze 3,8% nárůst registrací. Výsledek ovlivnil hlavně propad prodejů fiesty (-9 %) a focusu (-6 %).

Významný nárůst prodejů hlásí i prémiové značky. BMW si polepšilo o 10,5 %, Audi o 14,3 % a Mercedes o 14,9 %. Vůbec největší růst z top 10 však zaznamenal Fiat, 410.974 prodaných aut je o 17,3 % více než před rokem. Fiatu se dařilo hlavně na domácím trhu, roli hrál i úspěch pandy. Nejlepší desítku značek pak uzavírá Škoda s 349.369 prodanými auty (+9,4 %).

Evropský trh v pololetí 2016: Nejprodávanější auta podle značek
Poř.ZnačkaProdej 1-6/2016 [ks]Meziroční rozdíl [%]
1.Volkswagen905.006+0,6
2.Renault594.968+15,0
3.Ford569.299+3,8
4.Opel/Vauxhall539.500+8,1
5.Peugeot480.207+6,7
6.Audi442.651+14,3
7.Mercedes-Benz426.846+14,9
8.BMW425.268+10,5
9.Fiat410.974+17,3
10.Škoda349.369+9,4
-CELKEM8.089.730+9,1

Nejprodávanějším vozem zůstává již zmíněný Volkswagen Golf. Druhý je však Renault Clio, jehož faceliftovaná verze přitom také teprve pomalu míří na trh. Ford Fiesta se naopak tentokrát musel spokojit až se čtvrtým místem, dostal se před něj i Volkswagen Polo.

Naopak se dařilo Peugeotu 208 a Opelu Astra. První si meziročně polepšil o 14 %, druhý dokonce o 26 %! Evropské auto roku 2016 se tak stalo sedmým nejprodávanějším vozem na starém kontinentu. Devátá je tentokrát Škoda Octavia, 121.297 prodaných kusů byl více než slušný 9% nárůst.

Škoda má v nejlepší dvacítce modelů ještě jednoho zástupce. Fabia skončila s 92.294 prodanými exempláři devatenáctá, její prodeje vyrostly o mohutných 19 %. Dvacátá je mimochodem Dacia Sandero, která s růstem 20 % dokazuje, že levným autům se stále daří.

Evropský trh v pololetí 2016: Nejprodávanější auta podle modelů
Poř.ModelProdej 1-6/2016 [ks]Meziroční rozdíl [%]
1.VW Golf269.430-2
2.Renault Clio173.462+4
3.VW Polo166.894+5
4.Ford Fiesta159.534-9
5.Opel/Vauxhall Corsa147.494-2
6.Peugeot 208138.368+14
7.Opel/Vauxhall Astra129.691+26
8.Nissan Qashqai126.113+1
9.Škoda Octavia121.297+9
10.Ford Focus120.534-6
11.Renault Captur118.543+10
12.Peugeot 308113.722+9
13.VW Passat111.686+0
14.Fiat Panda109.694+20
15.Audi A3104.524-4
16.Toyota Yaris104.442+9
17.Fiat 500103.014+3
18.Peugeot 200896.035+13
19.Škoda Fabia92.294+19
20.Dacia Sandero92.110+14

JATO Dynamics si však všímá především růstu SUV. V mnoha případech rostou rychleji než trh, což se o mnoha tradičních modelech říci nedá. Stále důležitější roli hrají malá SUV, která v prodejích dohání kompaktní SUV. Na prodejích SUV se ta malá podílejí již z 38 %, zatímco ta kompaktní tvoří 40 % prodejů SUV. Růst pak hlásí i velká SUV.

Analytická společnost JATO Dynamics počítá prodeje v 29 státech Evropy. Z Evropské unie mezi nimi chybí Bulharsko a Malta, ze států mimo EU jsou v číslech zahrnuty prodeje z Norska, Srbska a Švýcarska.

David Bureš
Diskuze (65)
Avatar - Emel
30. 7. 2016 09:37
Re: Panda +20%
Podle mě Megane zůstal ve stínu v minulé generaci, částečně asi díky designu, který byl hlavně v 5d takový mdlý a nijaký. Ta nová se mi líbí a čekám, že bude úspěšnější... jsem zvědavý na duel s Astrou (ale tam asi sázím na tu Astru).

Grandtour GT bych si v garáži představit uměl, i s tím EDC když to musí být.
Avatar - Ja Prvni 123
29. 7. 2016 22:25
Re: Hm hm
Rikal kdo s tim prumerem?
;-)
Punto s 1.4 je volba "na jistotu".
Neni nicim mimoradne... ale je to spolehlivej, jednoduchej kus auta.
;-)
Avatar - 3_diamanty
29. 7. 2016 21:31
Re: Panda +20%
megane mi pride ze v tejto generacii svoj tien neprekroci a nebude uz taka pecka ako astra alebo focus ... ale uvidime ... pockajme este kym sa naplno rozbehne ... ono hodne sa v nom testeri stazuju na malo miesta .... a mne ani jeho dizajn a kokpit nie je moc po chuti ale ok pockajme este ... mozno sa mylim...

co ma prekvapilo je neustaly rast kaskaju... isty cas som mal pocit akoby ta jeho saturacna faza bola uz ozaj na vrchole .... lenze to auto v eu stale rastie... pritom ozaj neviem co na tom kaskaji zakaznici vidia... ako fajn ... nevyzera zle.. ale napriklad s dci z renaultu by som ziaden nissan urcite nechcel a zase to jeho benzinove turbo nema ani v kombinacii so 4x4... ale ano viem... predaje nerobi zrovna vykonom najsilnejsia motorizacia
Avatar - Emel
29. 7. 2016 21:25
Re: Hm hm
Síla Golfu je v tom, že se právě dobře prodává všude, nebo skoro všude. Někde jsem viděl kdysi mapku, jaké auto je kde nejprodávanější... Golf měl asi 8 trhů a na spoustě dalších byl v top 3.

Ve Francii ne, tam je asi #15.
Avatar - 3_diamanty
29. 7. 2016 21:09
Re: Hm hm
ved to vravim stale... radsej male nove a vonave... ako nejaky 8 rocny super golfik na hlinach v "top stave" za polovicu od nejakeho jedineho majitela hoci aj priamo z nemecka ... toto nie.... co maju skusenosti kolegovia a niektori su ozaj riadne cisla :-) ... este nikto z nich od ruky nejake super auto nekupil ale naopak zvacsa si s nimi doniesli len kopec problemov... pripadne ich po kratkom case opat predali.... nie som ale ten typ co kupi a o rok preda a zase kupi a zase preda... mam takych kolegov ale ja radsej jedno hoci male auto ale nove a na dlhsi cas ;-)

PS: o bazarovke som nikdy neuvazoval a ani nebudem ... hoci by bola aj x krat silnejsia a vacsia a za polovicnu cenu noveho maleho auta