Evropský trh v říjnu 2018 dle modelů: Pokles pokračuje, Toyota Yaris pátá, Škoda Octavia šestá
Evropský trh ani v říjnu nezastavil svůj pád, 1,12 milionu registrovaných aut je nejhorší říjnový výsledek od roku 2014, meziročně šlo o sedmiprocentní pokles. Patrné je to i na výsledcích jednotlivých modelů, v reakci na nové emisní normy a s tím způsobený nedostatek skladových zásob nadále klesají registrace hned několika klíčových modelů. Vyplývá to ze statistik analytické společnosti JATO Dynamics, která evropské statistiky počítá na základě prodejů v 27 státech starého kontinentu..
„Očekávali jsme v říjnu další pokles, spolu s tím, jak trvá homologační proces. Je nicméně varovné vidět, že někteří klíčoví hráči v oboru nadále nestíhají termíny,“ prohlašuje globální analytik JATO Felipe Munoz s tím, že ještě na začátku října nějakých 43 % dostupných variant na trhu dosud nebylo homologováno podle nových pravidel. O měsíc později toto číslo však kleslo na 37 %.
To je jasně vidět na výsledcích modelů, kterých se tento problém týká. Nejprodávanějším modelem na evropském trhu každopádně zůstává Volkswagen Golf, navzdory tomu, že 32.345 registrovaných kusů je o 26 % méně než před rokem.
Klesá také Škoda Octavia, jejíchž 18.043 registrací je o šest procent méně než před rokem, přesto se umístila na šesté příčce. Z desítky nejlepších pak klesl také Peugeot 208, o 17 %.
Naopak Volkswagen Polo se meziročně vyšvihl o 60 % na 20.987 registrovaných kousků, které mu vynesly třetí příčku mezi modely. U něj je ale vysoký růst způsobený loňským nižším výsledkem kvůli tehdejší mezigenerační výměně tohoto malého hatchbacku.
Na pátou příčku se nicméně vyšvihla Toyota Yaris, s 18.951 registrovanými kusy, což byl osmiprocentní nárůst. Stala se tak nejprodávanějším vozem asijské značky v Evropě, což je titul, který obvykle drží Nissan Qashqai. Ten se tentokrát musel smířit až s 24. příčkou mezi modely, 11.703 registrovaných kusů je o 35 % méně než před rokem.
V nejlepší dvacítce modelů má pak mladoboleslavská automobilka ještě jednoho zástupce, celkově osmnáctou Škodu Fabii, jejíchž 12.854 registrovaných kusů je o osm procent méně než před rokem, což může souviset s letošním příchodem modernizovaného provedení, které ještě nemusí být na všech trzích k dispozici. Top 20 uzavírá Renault Captur.
Setrvává i trend klesajících prodejů aut se vznětovým motorem, po měsících relativní stability došlo k dalšímu pádu. Registrace naftových automobilů klesly v říjnu o 24 %, tvořily tak jen 34 % trhu. Před rokem to přitom bylo 42 %. Vedle samotného nižšího zájmu zákazníků to však souvisí i s tím, že některé dieselové modely ještě nejsou homologovány. S expanzí vozů na alternativní pohon logicky roste i jejich tržní podíl, v Evropě v říjnu tvořily 7,5 % trhu, před rokem to bylo 5,4 %.
Evropský trh v říjnu 2018: Nejprodávanější auta podle modelů | |||
Poř. | Model | Prodej 10/2018 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | VW Golf | 32.345 | -26 |
2. | Renault Clio | 23.937 | +2 |
3. | VW Polo | 20.987 | +60 |
4. | Ford Fiesta | 20.811 | +2 |
5. | Toyota Yaris | 18.951 | +8 |
6. | Škoda Octavia | 18.043 | -6 |
7. | Peugeot 208 | 17.962 | -17 |
8. | Peugeot 3008 | 17.317 | +12 |
9. | Citroën C3 | 17.086 | 0 |
10. | Fiat Panda | 16.088 | -3 |
11. | Opel/Vauxhall Corsa | 15.988 | +9 |
12. | Dacia Sandero | 15.437 | +13 |
13. | Mercedes-Benz A | 15.429 | +32 |
14. | VW Tiguan | 15.079 | -21 |
15. | Ford Focus | 14.775 | -10 |
16. | Peugeot 2008 | 14.576 | +5 |
17. | Peugeot 308 | 13.111 | +9 |
18. | Škoda Fabia | 12.854 | -8 |
19. | Fiat 500 | 12.852 | -5 |
20. | Renault Captur | 12.462 | -27 |
21. | Mercedes-Benz C | 12.055 | +1 |
22. | Opel Astra | 11.789 | -14 |
23. | VW T-Roc | 11.758 | - |
24. | Nissan Qashqai | 11.703 | -35 |
25. | Dacia Duster | 11.335 | -2 |