13.11. 2016 Martin Frei

Exkluzivní jízdní dojmy s Hondou Civic: Co přináší nová generace?

 

Desátá Honda Civic stále rozvíjí ufonsky švihlý styl. Po jízdní stránce je ale o další kus vstřícnější. Řídíme ji jako první Češi!

Před jedenácti lety jsme si mysleli, že Honda vlastně nový civic nechtěla prodávat lidem. Že se ho jenom nepovedlo vystřelit na oběžnou dráhu. Odvážný zevnějšek jsme obdivovali, ale vrtalo nám hlavou, jestli na auto, které schválně nevypadá jako auto, půjde v budoucnu nějak navázat. Designéři od té doby už podruhé dokázali, že to jde. Po tvarově umírněnější deváté generaci z roku 2012 zase přitlačili na pilu a osekali hrany, novinka vypadá jako inspirovaná vzpourou robotů.

Lidé od Hondy ale tvrdí, že pod ostře řezanou tváří se skrývá milá a přátelská bytost. Proto nás jako jedinou českou redakci pozvali do vývojového centra ve Frankfurtu, abychom se svezli prvními předprodukčními kusy.

Nižší, ale náš

Připravené vozy jsou ve výbavě Sport, která svéráznost designu zdůrazňuje vůbec nejvíc. Rozšklebené nádechy v náraznících vyplněné černou (místy falešnou) mřížkou se strukturou včelích pláství odkazují na různá svalnatá kupé a jasně kontrastují s bílým lakem. Třešničkou jsou uprostřed umístěné koncovky výfuku. Takové manýry by mohly u auta s motorem 1.5 Turbo vypadat přehnaně. Ale s trochou japonské nadsázky vkusně doplňují sníženou a prodlouženou siluetu karoserie, která skutečně působí atletičtěji.

To je znát už při nastupování, v novince se sedí o citelných 35 mm níž u podlahy. Spolu s tím se posunula dolů i palubní deska a horní hrana kapoty, která je plošší než dosud. Ani střecha se nám nad hlavou nesvažuje tak těsně. Kabina je díky tomu podstatně vzdušnější, zlepšení doznal i výhled řidiče dopředu.

Kompromisy vzadu

Snížení předních sedadel souvisí s přestěhováním palivové nádrže dozadu. Zaniká tím unikátní funkce magic seats, kde se zadní sedáky daly vyklopit vzhůru a uvolnily rovnou podlahu pro náklad. Novince musejí stačit sklopná opěradla. Důraz na nižší stavbu navíc stlačil zadní sedáky blíž k podlaze, takže navzdory přidaným centimetrům před koleny není sezení obzvlášť pohodlné. To ovšem můžeme říct i o většině konkurentů. Naopak objem kufru 478 litrů zůstává mezi klasickými hatchbacky na špičce.

Dojem z pobytu uvnitř navazuje na předchozí generaci. Materiály působí solidně beze snahy ohromit vizuálním dojmem. Zůstává i ovládání mnoha funkcí tlačítky volantu a poněkud překombinované zobrazování provozních údajů. Leccos je ale jednodušší díky tomu, že odpadá třetí displej se samostatným menu na vrchu palubní desky.

Pořád je to honda

Nejdůležitější změny nové generace ale musíme vyzkoušet za jízdy: s přeplňovaným motorem se Honda odklání od dlouhodobé tradice ďábelsky točivých strojů, naopak návrat k nezávislému zadnímu zavěšení znamená sympatickou vzpouru proti globálnímu trendu ředění mechanické podstaty.

Při poklidné jízdě na sebe patnáctistovka neupozorňuje ničím zvláštním. Z vysokých parametrů 134 kW a 240 N.m i nástupu maxima točivého momentu při 1900 ot./min se dá tušit větší turbo a citelnější zpoždění, ale v souladu s dobou jsou takové jevy maximálně potlačené. Potřeba hlubšího nádechu je cítit jen při rozjezdu do kopce. Jakmile se vůz uvede do pohybu, jde všechno snadno. Reakce na povely pedálu jsou jemné, předvídatelné a rychlé.

Teprve za městem nás malý motor ujišťuje, z jakého je chovu. Zatímco průměrné agregáty dneška si vystačí se silným středním pásmem a před hranicí 5000 otáček vadnou, honda to teprve začíná pořádně rozbalovat. Síla stále roste až do omezovače v 6300 ot./min, kterým otáčkoměr proletí jako olympijský sprinter. Škoda že jsou starobylé vesničky v okolí Frankfurtu rozesety tak blízko sebe, vytočeného ďáblíka bychom si chtěli užít déle.

S nadhledem prémie

Silný motor by ovšem nestačil, kdyby Honda nezapracovala také na podvozku. Ten se opírá o karoserii, která zhubla o 16 kg, ale zároveň přidala 50 % na tuhosti. Zejména zesílená je podlaha a nápravnice, které mají na jízdní vlastnosti zásadní vliv. Kouzlo podvozku tkví v nenápadné preciznosti. Vlastně se nic neděje, až najednou zjišťujeme, že letíme stovkou po hrbolaté okresce a civic se protahuje zatáčkami jako kočka. Schopnost víceprvkové nápravy izolovat síly působící z různých směrů se nejvíce odráží v naprosto klidných pohybech karoserie. Jestli si můžeme nějak představit přidanou hodnotu proti evropskému hlavnímu proudu, je to právě tady. Žádné drama, lomcování ani přemlouvání, žádné bubnování Afričanů pod podlahou kufru. Mír, klid a ubíhající krajina za okny. Snad jen hluku pneumatik by mohlo být o kapku méně.

Právě ve spojení obou pólů jízdní dynamiky vidíme nejsilnější kartu nového civiku. Podrží řidiče, který má zrovna čas a náladu na dobrodružství, ale zároveň velmi komfortně a nenáročně zvládne unavenou cestu z práce. V tomto ohledu bude hledat konkurenty nejspíše mezi hatchbacky prémiových značek.

Stále svůj, stále lepší

Pár výhrad k ergonomii zůstává a nízko uložených zadních sedadel je škoda, ale celková prostornost je lepší než dřív. Civic nás však nejvíc zaujal širokým rozkročením schopností v jízdní dynamice, které představuje čitelnou protihodnotu za tradičně vyšší ceny. Jejich přesnou výši zatím neznáme, prodej odstartuje až během jara a zpočátku budou k dispozici jen benzinové motory. Diesel kvůli emisním úpravám dorazí až koncem roku 2017.

Otázky pro Mitsuru Karije, šéfonstruktéra Hondy Civic

Proč má litrový tříválec rozvodový řemen a čtyřválec 1.5 Turbo naopak řetěz?

U tříválce jdeme po maximální efektivitě, někdy i za cenu dražšího řešení. Má například proměnný zdvih sacích ventilů, který u čtyřválce není. Pohon rozvodů řemenem má výhodu v nižším tření. U motoru 1.5 Turbo jsou důležitější požadavky na dynamiku než na efektivitu.

Proč mají verze s převodovkou CVT snížený točivý moment?

Třecí převod musíte zatěžovat citlivě, jde o jeho odolnost a životnost. Mohli bychom použít robustnější provedení CVT, bylo by ale pro civic příliš těžké.

U dieselu počítáte s devítistupňovým planetovým automatem. Je lehčí?

Přesně tak. To je důležité nejen kvůli celkové hmotnosti, ale i jejímu rozložení na nápravy. Všimněte si, že diesel s variátorem používají jen vozy Audi a Subaru, které mají převodovku až za nápravou.

Proč bude diesel uveden o tolik později?

Jak jste nejspíš postřehli, Evropská unie za pochodu změnila pravidla hry. Norma Euro 6d se bude měřit podle odlišné metodiky a tomu musíme celý vůz přizpůsobit. Zatím stále zkoušíme provedení s katalyzátorem LNT, ale v karoserii civiku je dost místa i na nádržku AdBlue.

Plusy

  • Větší vnitřní prostor
  • Spojení komfortu a obratnosti
  • Tichý a pružný motor

Minusy

  • Nízký zadní sedák
  • Složitější informační systém

Spolupracujeme s TipCars.com
Funguje tu „daňové gestapo“, říká Babišův poradce Bláha Funguje tu „daňové gestapo“, říká Babišův poradce Bláha

Před rokem říkal, že Andreji Babišovi nevěří, a že je pro…

Výdělky O2 letos vzrostly, výrazně přesahují miliardu Výdělky O2 letos vzrostly, výrazně přesahují miliardu

Operátor O2 zvýšil v prvním čtvrtletí zisk o tři procenta…

Komentář Bohumila Pečinky: Odvolání Babiše? Hra zašla daleko Komentář Bohumila Pečinky: Odvolání Babiše? Hra zašla daleko

Okolí premiéra Bohuslava Sobotky rozehrálo hru proti…

Microsoftu i Googlu výrazně vzrostly zisky Microsoftu i Googlu výrazně vzrostly zisky

Čistý zisk amerického softwarového gigantu Microsoft ve…

 
 

Přidat názorDiskuse: Exkluzivní jízdní dojmy s Hondou Civic: Co…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Z Nissanu Micra je klasické městské auto. Ceny v ČR začínají na 259 000 Kč Z Nissanu Micra je klasické městské auto. Ceny v ČR začínají na 259 000 Kč

Zatímco minulé generace malého Nissanu měly spíše…

Netradiční ukončení honičky. Policisté v Estonsku srazili motocyklistu Netradiční ukončení honičky. Policisté v Estonsku srazili motocyklistu

Policie v Estonsku se rozhodla netradičně ukončit…

 







 
Škoda Karoq konečně oficiálně! Nový Yeti má 1.5 TSI, ovládání gesty a digitální štít

Škoda Karoq konečně oficiálně! Nový Yeti má 1.5 TSI, ovládání gesty a digitální štít

Dnes 08:00

V Estonsku právě probíhají první testy Škody Karoq. Než zveřejníme první jízdní dojmy, pojďme si shrnout vůbec první oficiální informace.




Blesk.cz

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Milují módu, následují trendy, vyznávají minimalismus, disco cirkus, vintage, punk revoltu. Snaží nesplynout s…

Kde oslavit

Kde oslavit "čarodějnice"? Vezměte děti na výlet.

Filipojakubská noc či pohanský Beltine bývaly slavné svátky. Dnes se sice jejich magický aura trochu vytratila,…

 

iSport.cz

Plzeň uctí zesnulého Rajtorala a vyřadí jeho dres. Ivanschitz má nové číslo

Plzeň uctí zesnulého Rajtorala a vyřadí jeho dres.…

Fotbalová Viktoria Plzeň v sobotním ligovém utkání s Duklou Praha oficiálně vyřadí číslo 27, s nímž nastupoval…

Italský řád, tvrdost, rychlost. Hvězdám se líbí a Chelsea v Anglii jede

Italský řád, tvrdost, rychlost. Hvězdám se líbí a…

Ani Guardiola, ani Mourinho, natož Klopp. K titulu v Premier League uhánějí fotbalisté Chelsea pod velením…

 

Reflex.cz

Macronova žena by v USA dostala třicet let vězení

Macronova žena by v USA dostala třicet let vězení

Vracím se k cause, která mne nedávno pohnula k sepsání petice. K případu americké učitelky Jennifer, která si…

V Praze se budou vystavovat nahé ženy na kontroverzní výstavě Voayer

V Praze se budou vystavovat nahé ženy na…

Do Prahy přijede ze Slovenska výstava, na níž se prezentují nahé ženy převážně v pozicích odpovídajících…