Kvalifikace VC Itálie F1 2016: Hamilton porazil Rosberga o takřka půl sekundy
Největší událostí před GP Itálie v Monze bylo oznámení Felipeho Massy, že na konci sezóny odejde z formule 1. Stalo se tak ve čtvrtek 1. září. Pětatřicetiletý Brazilec strávil v královně motoristického sportu takřka 14 sezón. Debutoval v roce 2002 coby čerstvý vítěz šampionátu Euro Formula 3000, vyhlédl si jej Peter Sauber. Ovšem Felipe vyváděl na trati takové skopičiny, že byl dokonce na jeden závod suspendován a v následujícím roce se nesvezl ani jednou. Přesto si jej vyhlédlo Ferrari jako testovacího jezdce, tenkrát dodávalo švýcarské stáji motory.
Do závodního kokpitu se vrátil až v sezóně 2004, u Sauberu ovšem nikdy nestál na pódiu. Nakonec nahradil u rudého koníka Rubense Barrichella. U Ferrari zažil nejúspěšnější období své kariéry (2006-2008), vyhrál 11 Velkých cen a málem se stal mistrem světa 2008, jenže v infarktovém závěru GP Brazílie předjel Lewis Hamilton Tima Glocka (Toyota) na suchých gumách a dojel pátý, což mu stačilo k titulu.
25. července 2009 mu při druhé kvalifikaci na Hungaroringu pružina z Barrichellova Brawnu BGP001 porazila hledí přilby a Felipe byl dokonce zpočátku v ohrožení života. Nakonec se však velmi rychle vyléčil, ale zbytek kariéry už neměl tak úspěšný, ani poslední tři sezóny u Williamsu. V britské stáji jej možná vystřídá Jenson Button, který na voze z Grove debutoval před šestnácti lety. Massa chce určitě závodit dál, ale zatím neví kde.
Monze hrozilo vypadnutí z kalendáře a nahrazení Imolou (stalo se již jednou, v sezóně 1980), ale smlouva s Berniem Ecclestonem je podepsána na další tři roky. Romain Grosjean měnil převodovku, která mu odešla v posledním tréninku, dnes dopoledne v Ascariho šikaně kvůli ní opustil trať. Znamená to penalizaci pěti míst na startu. Všem třem volným měřením sil v Královském parku dominoval Mercedes, nejdříve vyhrál Rosberg, poté dvakrát Hamilton. V pátek se opět testovala „svatozář“ (halo), ochrana hlavy jezdce. Sergio Pérez (Force India) si na vlastní kůži vyzkoušel že opustit takto vybavený kokpit trvá o 5 sekund déle než bez ní. To není zrovna příliš bezpečné... Řešení Red Bullu, které použil nedávno, bylo určitě nejen hezčí... Pérez byl mimochodem potvrzen u indické stáje sídlící v Silverstone i pro příští rok.
Monza je proslulá svou fantastickou atmosférou, kterou dokáží italští tifosi vytvořit a nic dlužni své pověsti nezůstali ani letos. První osmnáctiminutová bitva o nejrychlejší čas na slavné trati byla smolná pro Estebana Ocona (Manor), který se příliš nesvezl. Odešla mu elektrika, už podruhé během víkendu. Jeho rychlý kolega Wehrlein ovšem postoupil dále. Vypadly oba vozy Sauber a Renault a také Daniil Kvjat. Jemu výměna za momentálně hodně propíraného Maxe Verstappena rozhodně neprospěla a kdo ví, co s ním bude příští rok. Hamilton nadělil Rosbergovi 0,6 a třetímu Vettelovi 1,2 s, v Monze doslova létá.
McLareny skončily v Q2, stejně jako Massa, Grosjean (Haas), Wehrlein a Sainz (Toro Rosso). Týmový parťák Francouze u americké stáje Esteban Gutiérrez poprvé v životě postoupil do třetí části a utkal se se zbylou devítkou nejlepších. Znamenalo to zároveň první účast v závěrečném boji i pro Haas. Druhá část měla mimochodem stejné lídry, jen rozdíly se zmenšily.
Hamilton se nakonec přiblížil času 1:21,1 min, Rosberg za ním zaostal o takřka půl sekundy. Lewis získal na Monze už pátou pole position v kariéře (z toho třetí v řadě) a vyrovnal tak Juana Manuela Fangia a Ayrtona Sennu! Celkově je to již jeho 56. nevýhodnější pozice na roštu. Sebastian Vettel zajel třetí čas i přesto, že v nejrychlejším kole na chvilku zcela opustil trať. Druhá řada patří kompletně Ferrari, ale stříbrné šípy jsou „doma“ před nimi. Pátý zítra odstartuje zítra Valtteri Bottas (Williams).
VC Itálie F1 2016 – Kvalifikace | |||
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:21,135 min |
2. | Nico Rosberg | Mercedes | 1:21,613 min |
3. | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:21,972 min |
4. | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:22,065 min |
5. | Valtteri Bottas | Williams – Mercedes | 1:22,388 min |
6. | Daniel Ricciardo | Red Bull – TAG Heuer | 1:22,389 min |
7. | Max Verstappen | Red Bull – TAG Heuer | 1:22,411 min |
8. | Sergio Pérez | Force India – Mercedes | 1:22,814 min |
9. | Nico Hülkenberg | Force India – Mercedes | 1:22,836 min |
10. | Esteban Gutiérrez | Haas – Ferrari | 1:23,184 min |
11. | Felipe Massa | Williams – Mercedes | 1:22,967 min |
12. | Romain Grosjean | Haas – Ferrari | 1:23,092 min |
13. | Fernando Alonso | McLaren – Honda | 1:23,273 min |
14. | Pascal Wehrlein | Manor – Mercedes | 1:23,315 min |
15. | Jenson Button | McLaren – Honda | 1:23,399 min |
16. | Carlos Sainz | Toro Rosso – Ferrari | 1:23,496 min |
17. | Daniil Kvjat | Toro Rosso – Ferrari | 1:23,825 min |
18. | Felipe Nasr | Sauber – Ferrari | 1:23,956 min |
19. | Marcus Ericsson | Sauber – Ferrari | 1:24,087 min |
20. | Jolyon Palmer | Renault | 1:24,230 min |
21. | Kevin Magnussen | Renault | 1:24,436 min |
22. | Esteban Ocon | Manor – Mercedes | bez času |