30.4. 2015 Aleš Dragoun Aleš Dragoun - asd.png

Facel II: Francouzská kráska na videu od Petrolicious

Auta francouzského Facelu stála hodně už v době výroby, o dnešku nemluvě. Svébytné karoserie ukrývaly americkou velkosériovou techniku, takové bylo i kupé Facel II.

Pařížan Jean Daninos založil společnost FACEL (zkratka z Forges et Ateliers de Constructions d'Eure-et-Loir) v Colombes na severozápadním předměstí francouzské metropole už před druhou světovou válkou, v roce 1939. Nejdříve vyráběl nářadí, skútry, součástky pro letecké tryskové motory Rolls-Royce a dokonce kancelářský nábytek! Na počátku padesátých let minulého věku se však přeorientoval na automobilové karoserie. Oblékal zejména domácí podvozky: Delahaye, Ford SAF, Panhard i Simcu, „přešil" ale například také britský čtyřlitrový Bentley.

Poté přišly na řadu vlastní vozy, ovšem patřičně luxusní a drahé, později i změna názvu na Facel Vega. I když se jedná o v dějinném kontextu mladou značku, je dnes Facel neprávem pozapomenutý, přitom si rychle získal reputaci díky kvalitní, stylové a rychlé dvoustopé produkci. Ta v drtivé většině využívala relativně levné americké vidlicové osmiválce od Chrysleru, vynikala ovšem originálními a pohlednými tvary. Auta si kupovali boháči včetně králů, umělců, závodníků a celebrit. Za všechny třeba herečka Ava Gardner a její kolega Tony Curtis, „Brouk“ Ringo Starr a korunní princ formule 1 Stirling Moss.

Facel II je opravdovým zástupcem třídy GT, vozem pro „velké cestování“ a polykačem kilometrů na evropských dálnicích, tehdy ještě většinou bez rychlostních limitů. Vždyť se rozjel až na 240 km/h. Výkony včetně zrychlení z klidu na stovku za působivých 8,3 s si vyžádaly montáž čtveřice kotoučkových brzd. Ve své době stál více než konkurence od Aston Martinu a Maserati. Vznešené dvoudveřové kupé poskytovalo čtyřem cestujícím maximum komfortu a za časů aktivní kariéry bylo nejrychlejším vozem této kategorie na světě! Motor Typhoon V8 objemu 6,29 l s výkonem 261 kW se kombinoval s třístupňovým automatem, ke čtyřstupňovému manuálu Pont-à-Mousson se dodával výkonnější, s 287 kW. Rozhodoval počet karburátorů, slabší měl jeden dvojitý, silnější dva, spoustou síly však disponovaly oba.

Maska se čtveřicí podélných mřížek, jednu centrální a vodorovně orientovanými hlavními světly představuje výrazný stylistický prvek těchto nádherných, 4,75 m dlouhých a 1,5 tuny těžkých dvoudveřových automobilů s ostrými linkami. Karoserie vycházela z předchozích modelů HK500, byla prodloužena o 150 mm. Facel II se udržel v produkci pouhé tři roky (1961-1964), díky neúspěchu menšího modelu Facellia s nespolehlivým francouzským motorem značka zkrachovala. Nezachránily ji ani dotace, které přinášel Facel-Metallon, tam se vyráběly právě „šaty“ z lisované oceli.

Exemplář na videu od Petrolicious vlastnoručně zrestauroval jeho nizozemský majitel Jasper Beukenkamp. Musel, před dvanácti lety mu totiž kompletně vyhořela dílna... Všechny facely jsou dnes vysoce ceněny a vyhledávány, „dvojek“ vyjelo z manufaktury pouhých 180 kusů.

VETERÁN.AUTO.CZ: Facel Vega – Šarm a luxus z Paříže








Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Nástupce Škody Yeti poprvé na videu! Takto se prohání po českých dálnicích Nástupce Škody Yeti poprvé na videu! Takto se prohání po českých dálnicích

Již brzy odhalí mladoboleslavská automobilka novinku v…

Yeti končí a místo něj Škoda od října nabídne Karoq. Už máme i jeho data Yeti končí a místo něj Škoda od října nabídne Karoq. Už máme i jeho data

Design své letošní hlavní novinky zatím Škoda drží pod…

 






 
Exkluzivní jízdní dojmy se Škodou Karoq. Poprvé za volantem nástupce yetiho

Exkluzivní jízdní dojmy se Škodou Karoq. Poprvé za volantem nástupce yetiho

Včera

V Estonsku jsme se poprvé svezli s nástupcem yetiho, karoqem. To ale nebylo jediné překvapení, které na nás čekalo.




Blesk.cz

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Milují módu, následují trendy, vyznávají minimalismus, disco cirkus, vintage, punk revoltu. Snaží nesplynout s…

Exprezidenta Bushe konečně pustili z nemocnice. Skolil ho zápal plic

Exprezidenta Bushe konečně pustili z nemocnice.…

Bývalý americký prezident George Bush starší se od poloviny dubna zotavoval v houstonské nemocnici z lehkého…

 

iSport.cz

CELÝ SESTŘIH: Jihlava – Brno 3:0. Domácí slaví, Zbrojovka v problémech

CELÝ SESTŘIH: Jihlava – Brno 3:0. Domácí slaví,…

Fotbalisté Jihlavy porazili v 26. ligovém kole Brno 3:0. Vysočina rozhodla o výhře třemi góly v druhém poločase,…

Pastrňák: Jet na MS bylo jedno z nejtěžších rozhodnutí. Zlato je můj sen

Pastrňák: Jet na MS bylo jedno z nejtěžších…

Bez vytáček přiznává, že to pro něj bylo jedno z nejtěžších rozhodnutí v kariéře. Jít do risku a bez smlouvy v…

 

Reflex.cz

Zázrak! Podvodná „astrální aplikace“ vrací peníze!

Zázrak! Podvodná „astrální aplikace“ vrací peníze!

Když píšu o šmejdech, málokdy se podaří dosáhnout, aby přestali okrádat lidi. A to, že by podfukem získané…

Konec močení ve křoví? Aplikace WCkompas vám ukáže, kde jsou nejbližší veřejné toalety

Konec močení ve křoví? Aplikace WCkompas vám ukáže,…

I když podobné hledání aspoň jednou v životě absolvoval každý z nás, s nápadem na aplikaci přišli pacienti…