30.4. 2015 Aleš Dragoun Aleš Dragoun - asd.png

Facel II: Francouzská kráska na videu od Petrolicious

Auta francouzského Facelu stála hodně už v době výroby, o dnešku nemluvě. Svébytné karoserie ukrývaly americkou velkosériovou techniku, takové bylo i kupé Facel II.

Pařížan Jean Daninos založil společnost FACEL (zkratka z Forges et Ateliers de Constructions d'Eure-et-Loir) v Colombes na severozápadním předměstí francouzské metropole už před druhou světovou válkou, v roce 1939. Nejdříve vyráběl nářadí, skútry, součástky pro letecké tryskové motory Rolls-Royce a dokonce kancelářský nábytek! Na počátku padesátých let minulého věku se však přeorientoval na automobilové karoserie. Oblékal zejména domácí podvozky: Delahaye, Ford SAF, Panhard i Simcu, „přešil" ale například také britský čtyřlitrový Bentley.

Poté přišly na řadu vlastní vozy, ovšem patřičně luxusní a drahé, později i změna názvu na Facel Vega. I když se jedná o v dějinném kontextu mladou značku, je dnes Facel neprávem pozapomenutý, přitom si rychle získal reputaci díky kvalitní, stylové a rychlé dvoustopé produkci. Ta v drtivé většině využívala relativně levné americké vidlicové osmiválce od Chrysleru, vynikala ovšem originálními a pohlednými tvary. Auta si kupovali boháči včetně králů, umělců, závodníků a celebrit. Za všechny třeba herečka Ava Gardner a její kolega Tony Curtis, „Brouk“ Ringo Starr a korunní princ formule 1 Stirling Moss.

Facel II je opravdovým zástupcem třídy GT, vozem pro „velké cestování“ a polykačem kilometrů na evropských dálnicích, tehdy ještě většinou bez rychlostních limitů. Vždyť se rozjel až na 240 km/h. Výkony včetně zrychlení z klidu na stovku za působivých 8,3 s si vyžádaly montáž čtveřice kotoučkových brzd. Ve své době stál více než konkurence od Aston Martinu a Maserati. Vznešené dvoudveřové kupé poskytovalo čtyřem cestujícím maximum komfortu a za časů aktivní kariéry bylo nejrychlejším vozem této kategorie na světě! Motor Typhoon V8 objemu 6,29 l s výkonem 261 kW se kombinoval s třístupňovým automatem, ke čtyřstupňovému manuálu Pont-à-Mousson se dodával výkonnější, s 287 kW. Rozhodoval počet karburátorů, slabší měl jeden dvojitý, silnější dva, spoustou síly však disponovaly oba.

Maska se čtveřicí podélných mřížek, jednu centrální a vodorovně orientovanými hlavními světly představuje výrazný stylistický prvek těchto nádherných, 4,75 m dlouhých a 1,5 tuny těžkých dvoudveřových automobilů s ostrými linkami. Karoserie vycházela z předchozích modelů HK500, byla prodloužena o 150 mm. Facel II se udržel v produkci pouhé tři roky (1961-1964), díky neúspěchu menšího modelu Facellia s nespolehlivým francouzským motorem značka zkrachovala. Nezachránily ji ani dotace, které přinášel Facel-Metallon, tam se vyráběly právě „šaty“ z lisované oceli.

Exemplář na videu od Petrolicious vlastnoručně zrestauroval jeho nizozemský majitel Jasper Beukenkamp. Musel, před dvanácti lety mu totiž kompletně vyhořela dílna... Všechny facely jsou dnes vysoce ceněny a vyhledávány, „dvojek“ vyjelo z manufaktury pouhých 180 kusů.

VETERÁN.AUTO.CZ: Facel Vega – Šarm a luxus z Paříže








Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu.…

Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici

Při nákupu ojetiny s vyplatí sledovat i zdánlivé…

 





 
Nový Aston Martin Vantage je tu. S motorem Mercedesu a elektronickým diferenciálem

Nový Aston Martin Vantage je tu. S motorem Mercedesu a elektronickým diferenciálem

Dnes 13:31

Baby Aston se dočkal nové generace. O pohon se stará čtyřlitrový osmiválec s dvěma turby, který Aston využil již v modelu DB11.




Blesk.cz

Apple zrychlí bezdrátové nabíjení nových iPhonů. Stačit bude softwarový update

Apple zrychlí bezdrátové nabíjení nových iPhonů.…

Letošní iPhony vůbec poprvé nabízí možnost bezdrátového nabíjení díky podpoře standardu Qi. Od představení v…

Geislerová počtvrté těhotná?! Nebudu to komentovat, mlží Aňa

Geislerová počtvrté těhotná?! Nebudu to komentovat, mlží Aňa

Tají Aňa Geislerová (41) sladké tajemství? Trojnásobná matka a jedna z nejúspěšnějších českých hereček totiž…

 

iSport.cz

Zaskočený Gudas: S takovým trestem nesouhlasím. Brání ho i spoluhráči

Zaskočený Gudas: S takovým trestem nesouhlasím.…

Hokejový obránce Radko Gudas z Philadelphie přiznal, že ho zaskočil trest od vedení NHL za seknutí útočníka…

Boj o Filla! Plzeň ho chce zpátky, zájem mají i Baník se Zlínem

Boj o Filla! Plzeň ho chce zpátky, zájem mají i…

Zájemci aby si poslušně stoupli do fronty. O Martina Filla se po skončení podzimní části ligového ročníku…

 

Reflex.cz

Další protikuřácké tažení: Zakáže nám EU elektronické cigarety?

Další protikuřácké tažení: Zakáže nám EU…

Nenápadně a pozvolně nám aktivisté rozjíždějí, podobně jako rozjeli válku proti tabáku, válku proti…

Čína má poprvé více superpočítačů než USA. A daleko více než Japonsko, Německo a Británie dohromady

Čína má poprvé více superpočítačů než USA. A daleko…

Bouřlivě se rozvíjející Čína dosáhla dalšího milníku v nejmodernějších technologiích. Poprvé v historii má více…