19.7. 2014 Aleš Dragoun Aleš Dragoun - asd.png

Ferrari 330 P4: Rudá bestie na videu od Petrolicious

Ferrari 330 P4 je parádní ukázkou techniky sportovních prototypů konce šedesátých let minulého věku. V Le Mans jej sice porazil Ford, ale jinak se mu dařilo!

Ferrari 330 P4 bylo sice sportovním prototypem, ale je prostě krásné a atraktivní, i když vypadá trochu jako letadlo. No, výkony a hlavně dosahovanými rychlostmi k nim nemělo daleko... tedy k těm běžným malým motorovým. Zajímavostí P4 bylo i to, že nešlo o klasické spidery ani kupé, ale vlastně jakousi targu. Horní díl střechy však zcela chyběl. Vtip je v tom, že všechny tři vyrobené exempláře (nikoli konverze z P3) měly původně klasickou uzavřenou hliníkovou karoserii, dodatečnou úpravou shodily 40 kg. Tvary navrhl Piero Drogo. P4 s obvyklým řízením vpravo vzniklo jako kladivo na Ford GT40, který dominoval čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans v letech 1966-1969. Vzpínajícímu se koníkovi se jej tedy pokořit nepodařilo... Jenže v Daytoně modrý ovál pobil a slavil zde dokonce trojitý triumf! Mike Parkes a Lodovico Scarfiotti s čistokrevným P4 skončili na Floridě tenkrát druzí. V 1000 km Monzy se zase radovali Lorenzo Bandini a Chris Amon a pro Ferrari to znamenalo double.

Automobily byly poháněny uprostřed umístěnými vidlicovými dvanáctiválci Tipo 237 o objemu 3,97 l/336 kW, největší výkon byl k dispozici při 8000 otáčkách. Podélně uprostřed uložený motor zkonstruoval Aurelio Lampredi, pro sezónu 1967 dostal agregát s rozvodem DOHC a tříventilovou technikou vstřikování Lucas. Pětistupňová manuální převodovka přenášela točivý moment samozřejmě dozadu. Podvozek, který tvořil hlavně klasický trubkový ocelový rám, měl rozvor 2400 mm a kola byla od sebe vzdálena 1488, respektive 1450 mm. Klasické závodní dvojité lichoběžníky doplňovaly vinuté pružiny, tlumiče a příčné zkrutné stabilizátory. Při brzdění se piloti mohli spolehnout na čtveřici odvětrávaných kotoučů. Z maximální rychlosti 338 km/h se celkem hodily... Sportovní prototypy byly lehounké, vážily pouhých 792 kg. Za jejich vývoj byl zodpovědný slavný Mauro Forghieri.

V originálním stavu se dochovalo právě jen představované rudé 330 P4 z roku 1967 s číslem šasi 0856 a černou sedmičkou na bílém pozadí. Jedná se o první vyrobený kus pro tuto sezónu. Jediná úprava, která se jej dotkla, byla již vzpomínaná konverze z kupé na otevřenou verzi před červencovou šestihodinovkou BOAC International 500 v Brands Hatch, který dokončil se Scarfiottim a Peterem Sutcliffem na pátém místě. Zmíněnou Daytonu však zvládl na stříbro také právě on a vyhrál i Monzu. V Le Mans s ním Belgičané Willy Mairesse a Jean Beurlys dorazili do cíle třetí za dalším vozem stejného typu. Úspěchy nakonec vedly k zisku značkového titulu ve vytrvalostních kláních, tady Ford nestíhal. Ale ta prokletá La Sarthe! Poté, co se v Evropě změnily předpisy, závodily P4 za mořem v sérii CanAm. Jak na videu od Petrolicious říká Nick Longhi, závodní inženýr pro klienty a instruktor Ferrari Corso Pilota, téměř kdokoliv do něj může skočit a okamžitě jet rychle. No, budeme mu věřit, ale určitě by jej neměl ovládat nezkušený řidič... Stroj Longhi nevlastní, to ale neznamená, že se v něm nemohl svézt. A určitě si nádherný zvuk dvanáctiválce užil. Dnes je vůz v majetku Kanaďana Lawrence Strolla, ale kdysi jej měl ve své sbírce mimochodem i jakýsi Bernard Charles Ecclestone...








Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku! Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku!

Může se Škoda 130L spojit s Audi TT? Takovou otázku si…

 





 
Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra měla svůj předobraz? V tomto konceptu?

Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra měla svůj předobraz? V tomto konceptu?

Dnes 18:52

Na výrazné zvýšení cen ropy v 70. letech odpověděli výrobci automobilů snahou o snížení spotřeby paliva. K tomu bylo zapotřebí mimo jiné výrazně zlepšit aerodynamickou účinnost aut.




Blesk.cz

V sexy oblečku provokativně jedla banán před muži: Zpěvačka skončila ve vězení!

V sexy oblečku provokativně jedla banán před muži:…

Egyptská popová zpěvačka (25), která v sexy oblečku provokativně jedla banán před skupinou mužů, skončila za…

Vánoční koncert Haničky Písničky: Margita líbal „falešnou“ Zagorku!

Vánoční koncert Haničky Písničky: Margita líbal…

Roztančila opět Lucernu a vedle záplavy květin na Hanu Zagorovou (71) čekalo překvapení. V zákulisí pod červenou…

 

iSport.cz

Konec pohádky! Češky po boji padly, semifinále MS si nezahrají

Konec pohádky! Češky po boji padly, semifinále MS si…

Překvapivé tažení českých házenkářek na mistrovství světa skončilo ve čtvrtfinále, kde Češky nestačily na…

Ředitel Slovanu: Trpišovský a Slavia? Jednání proběhnou tento týden

Ředitel Slovanu: Trpišovský a Slavia? Jednání…

Dopadnout to může jenom dvěma způsoby. Buď Jindřich Trpišovský odmítne Slavii a prodlouží ve Slovanu Liberec…

 

Reflex.cz

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily dějiny Afriky, myslí i na cestovatele Emila Holuba

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily…

Přestože se slavný český cestovatel, kartograf a etnograf Emil Holub (1847 – 1902) pohyboval při své první…

Ruský dezinformační web Sputnik vyhlásil anketu o nejkrásnější českou poslankyni

Ruský dezinformační web Sputnik vyhlásil anketu o…

Ruská státní propaganda a její dezinformační weby pravidelně šíří nejrůznější falešné zprávy a komentáře, nad…