19.7. 2014 Aleš Dragoun Aleš Dragoun - asd.png

Ferrari 330 P4: Rudá bestie na videu od Petrolicious

Ferrari 330 P4 je parádní ukázkou techniky sportovních prototypů konce šedesátých let minulého věku. V Le Mans jej sice porazil Ford, ale jinak se mu dařilo!

Ferrari 330 P4 bylo sice sportovním prototypem, ale je prostě krásné a atraktivní, i když vypadá trochu jako letadlo. No, výkony a hlavně dosahovanými rychlostmi k nim nemělo daleko... tedy k těm běžným malým motorovým. Zajímavostí P4 bylo i to, že nešlo o klasické spidery ani kupé, ale vlastně jakousi targu. Horní díl střechy však zcela chyběl. Vtip je v tom, že všechny tři vyrobené exempláře (nikoli konverze z P3) měly původně klasickou uzavřenou hliníkovou karoserii, dodatečnou úpravou shodily 40 kg. Tvary navrhl Piero Drogo. P4 s obvyklým řízením vpravo vzniklo jako kladivo na Ford GT40, který dominoval čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans v letech 1966-1969. Vzpínajícímu se koníkovi se jej tedy pokořit nepodařilo... Jenže v Daytoně modrý ovál pobil a slavil zde dokonce trojitý triumf! Mike Parkes a Lodovico Scarfiotti s čistokrevným P4 skončili na Floridě tenkrát druzí. V 1000 km Monzy se zase radovali Lorenzo Bandini a Chris Amon a pro Ferrari to znamenalo double.

Automobily byly poháněny uprostřed umístěnými vidlicovými dvanáctiválci Tipo 237 o objemu 3,97 l/336 kW, největší výkon byl k dispozici při 8000 otáčkách. Podélně uprostřed uložený motor zkonstruoval Aurelio Lampredi, pro sezónu 1967 dostal agregát s rozvodem DOHC a tříventilovou technikou vstřikování Lucas. Pětistupňová manuální převodovka přenášela točivý moment samozřejmě dozadu. Podvozek, který tvořil hlavně klasický trubkový ocelový rám, měl rozvor 2400 mm a kola byla od sebe vzdálena 1488, respektive 1450 mm. Klasické závodní dvojité lichoběžníky doplňovaly vinuté pružiny, tlumiče a příčné zkrutné stabilizátory. Při brzdění se piloti mohli spolehnout na čtveřici odvětrávaných kotoučů. Z maximální rychlosti 338 km/h se celkem hodily... Sportovní prototypy byly lehounké, vážily pouhých 792 kg. Za jejich vývoj byl zodpovědný slavný Mauro Forghieri.

V originálním stavu se dochovalo právě jen představované rudé 330 P4 z roku 1967 s číslem šasi 0856 a černou sedmičkou na bílém pozadí. Jedná se o první vyrobený kus pro tuto sezónu. Jediná úprava, která se jej dotkla, byla již vzpomínaná konverze z kupé na otevřenou verzi před červencovou šestihodinovkou BOAC International 500 v Brands Hatch, který dokončil se Scarfiottim a Peterem Sutcliffem na pátém místě. Zmíněnou Daytonu však zvládl na stříbro také právě on a vyhrál i Monzu. V Le Mans s ním Belgičané Willy Mairesse a Jean Beurlys dorazili do cíle třetí za dalším vozem stejného typu. Úspěchy nakonec vedly k zisku značkového titulu ve vytrvalostních kláních, tady Ford nestíhal. Ale ta prokletá La Sarthe! Poté, co se v Evropě změnily předpisy, závodily P4 za mořem v sérii CanAm. Jak na videu od Petrolicious říká Nick Longhi, závodní inženýr pro klienty a instruktor Ferrari Corso Pilota, téměř kdokoliv do něj může skočit a okamžitě jet rychle. No, budeme mu věřit, ale určitě by jej neměl ovládat nezkušený řidič... Stroj Longhi nevlastní, to ale neznamená, že se v něm nemohl svézt. A určitě si nádherný zvuk dvanáctiválce užil. Dnes je vůz v majetku Kanaďana Lawrence Strolla, ale kdysi jej měl ve své sbírce mimochodem i jakýsi Bernard Charles Ecclestone...








Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 





 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Dnes 17:15

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Neposlechla jsem svůj instinkt, říká přeživší obou vlakových nehod ve Studénce

Neposlechla jsem svůj instinkt, říká přeživší obou…

V roce 2008 zažilo nehodu vlaku ve Studénce několik stovek lidí. Málokdo z nich ale o sedm let později seděl…

 

iSport.cz

Liberec gólem Breiteho vyhrál v Chotěbuzi. Jablonec generálku nezvládl

Liberec gólem Breiteho vyhrál v Chotěbuzi. Jablonec…

Fotbalistům Jablonce nevyšla generálka na start nové soutěžní sezony. Severočeši dnes prohráli s nováčkem…

Lafata není podhrot, tupé kraje i jalový Janko. Pět věcí, které trápí Spartu

Lafata není podhrot, tupé kraje i jalový Janko. Pět…

Co Spartě ve čtvrteční generálce proti Vitesse Arnhem (1:1) fungovalo? Popravdě řečeno – prakticky nic.…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…