19.7. 2014 Aleš Dragoun Aleš Dragoun - asd.png

Ferrari 330 P4: Rudá bestie na videu od Petrolicious

Ferrari 330 P4 je parádní ukázkou techniky sportovních prototypů konce šedesátých let minulého věku. V Le Mans jej sice porazil Ford, ale jinak se mu dařilo!

Ferrari 330 P4 bylo sice sportovním prototypem, ale je prostě krásné a atraktivní, i když vypadá trochu jako letadlo. No, výkony a hlavně dosahovanými rychlostmi k nim nemělo daleko... tedy k těm běžným malým motorovým. Zajímavostí P4 bylo i to, že nešlo o klasické spidery ani kupé, ale vlastně jakousi targu. Horní díl střechy však zcela chyběl. Vtip je v tom, že všechny tři vyrobené exempláře (nikoli konverze z P3) měly původně klasickou uzavřenou hliníkovou karoserii, dodatečnou úpravou shodily 40 kg. Tvary navrhl Piero Drogo. P4 s obvyklým řízením vpravo vzniklo jako kladivo na Ford GT40, který dominoval čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans v letech 1966-1969. Vzpínajícímu se koníkovi se jej tedy pokořit nepodařilo... Jenže v Daytoně modrý ovál pobil a slavil zde dokonce trojitý triumf! Mike Parkes a Lodovico Scarfiotti s čistokrevným P4 skončili na Floridě tenkrát druzí. V 1000 km Monzy se zase radovali Lorenzo Bandini a Chris Amon a pro Ferrari to znamenalo double.

Automobily byly poháněny uprostřed umístěnými vidlicovými dvanáctiválci Tipo 237 o objemu 3,97 l/336 kW, největší výkon byl k dispozici při 8000 otáčkách. Podélně uprostřed uložený motor zkonstruoval Aurelio Lampredi, pro sezónu 1967 dostal agregát s rozvodem DOHC a tříventilovou technikou vstřikování Lucas. Pětistupňová manuální převodovka přenášela točivý moment samozřejmě dozadu. Podvozek, který tvořil hlavně klasický trubkový ocelový rám, měl rozvor 2400 mm a kola byla od sebe vzdálena 1488, respektive 1450 mm. Klasické závodní dvojité lichoběžníky doplňovaly vinuté pružiny, tlumiče a příčné zkrutné stabilizátory. Při brzdění se piloti mohli spolehnout na čtveřici odvětrávaných kotoučů. Z maximální rychlosti 338 km/h se celkem hodily... Sportovní prototypy byly lehounké, vážily pouhých 792 kg. Za jejich vývoj byl zodpovědný slavný Mauro Forghieri.

V originálním stavu se dochovalo právě jen představované rudé 330 P4 z roku 1967 s číslem šasi 0856 a černou sedmičkou na bílém pozadí. Jedná se o první vyrobený kus pro tuto sezónu. Jediná úprava, která se jej dotkla, byla již vzpomínaná konverze z kupé na otevřenou verzi před červencovou šestihodinovkou BOAC International 500 v Brands Hatch, který dokončil se Scarfiottim a Peterem Sutcliffem na pátém místě. Zmíněnou Daytonu však zvládl na stříbro také právě on a vyhrál i Monzu. V Le Mans s ním Belgičané Willy Mairesse a Jean Beurlys dorazili do cíle třetí za dalším vozem stejného typu. Úspěchy nakonec vedly k zisku značkového titulu ve vytrvalostních kláních, tady Ford nestíhal. Ale ta prokletá La Sarthe! Poté, co se v Evropě změnily předpisy, závodily P4 za mořem v sérii CanAm. Jak na videu od Petrolicious říká Nick Longhi, závodní inženýr pro klienty a instruktor Ferrari Corso Pilota, téměř kdokoliv do něj může skočit a okamžitě jet rychle. No, budeme mu věřit, ale určitě by jej neměl ovládat nezkušený řidič... Stroj Longhi nevlastní, to ale neznamená, že se v něm nemohl svézt. A určitě si nádherný zvuk dvanáctiválce užil. Dnes je vůz v majetku Kanaďana Lawrence Strolla, ale kdysi jej měl ve své sbírce mimochodem i jakýsi Bernard Charles Ecclestone...








Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 






 
Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Včera

Není to tak dávno, co se media a internet hemžily články či videi s vozem Tesla model S a jeho autonomním systémem řízení Autopilot. Tragická nehoda z května 2016 však dohnala tvůrce se nad celou věcí zamyslet. Jak to celé zatím vypadá?




Blesk.cz

Strach o Věru Špinarovou: Náhlý převoz vrtulníkem do nemocnice!

Strach o Věru Špinarovou: Náhlý převoz vrtulníkem do…

Měl to být další skvělý večer během jejího koncertního turné. Jenže se změnil v drama. Zpěvačka Věra Špinarová…

Další tunel v Praze? Povede mezi budovami, vystaví v něm exponáty

Další tunel v Praze? Povede mezi budovami, vystaví v…

Více jak dva roky probíhá rekonstrukce Národního muzea v Praze. Obě budovy nově propojí podzemní tunel, který by…

 

iSport.cz

Indrák přispěl k obratu hattrickem: Řekli jsme si, že to nezabalíme

Indrák přispěl k obratu hattrickem: Řekli jsme si,…

Už se zdálo, že je s nimi amen. Plzeňští hokejisté prohrávali po první třetině na ledě mistrovského Liberce 1:3.…

Úžasná Koukalová! Na domácí exhibici rozdala fanouškům své medaile

Úžasná Koukalová! Na domácí exhibici rozdala…

Biatlonistka Gabriela Koukalová předvedla fanouškům svoji bezprostřednost i skvělou formu. Na domácím exhibičním…

 

Reflex.cz

Terorista zabil v Londýně nedaleko parlamentu tři lidi, sám pak přišel o život

Terorista zabil v Londýně nedaleko parlamentu tři…

Muž ozbrojený nožem zranil blízko britského parlamentu v Londýně policistu. Bezprostředně po útoku jej policie…

Krutost první světové války. Podívejte se, jak zachytili fotografové události na bojištích

Krutost první světové války. Podívejte se, jak…

Před sto lety probíhala 1. světová válka. Velká část bitev se odehrávala v zákopech, od bojů minulých století se…