Ferrari Challenge Stradale – návrat ke kořenům

Ferrari Challenge Stradale – návrat ke kořenům

 
 

Ve stínu supervozu Enzo připravila legendární značka Ferrari také další velice zajímavou novinku – Challenge Stradale na bázi modelu 360 Modena.

Rozepisovat se o značce Ferrari a její proslulosti je bezpochyby nošením dříví do lesa, nicméně sama firma se rozhodla poněkud připomenout své kořeny. Od počátku své existence je spojována s technicky vyspělými sportovními a závodními vozy. Postupem doby se však jejich charakter poněkud změnil, tak jak se měnily požadavky movitých zákazníků pro něž jsou tyto vozy především určeny. Ze spartánských sporťáků jako byly např. typy 166, 250 GT či naposledy F40 se vyvinuly luxusně vybavená GT jako 456 GT, 575 M Maranello či menší osmiválcová řada 355 a později 360 Modena. Posledními modely, které postihují původního ducha sportovních vozů bez kompromisů byly limitované série F50 a nyní majestátní Enzo. To jsou však vozy pouze pro pár vyvolených, na které se dostane z omezené série, ale co ostatní, kteří nemají to štěstí? Právě pro ty, kteří si chtějí užít maximum sportovních emocí za nepoměrně nižší cenu a hlavně v neomezeném počtu kusů byla vyvinuta Challenge Stradale.

Na první pohled se jedná o běžnou 360 Modena, ze které také vychází, ale změny pod kabátem dávají tomuto vozu zcela jinou kvalitu. Nejdůležitější zásahy se soustředily na optimalizaci aerodynamiky, radikální snížení hmotnosti, odladění charakteristiky podvozku a v neposlední řadě také na pohonnou soustavu. Vezmeme to tedy ve zmíněném pořadí a nejdříve se podíváme na úpravy aerodynamiky. Hlavním cílem všech prací bylo zajistit větší stabilitu při projíždění zatáček než dosažení maximální rychlosti. Na první pohled je vidět, že nepřibyla žádná křídla a tak je nasnadě, že práce se soustředily na spodní část vozu. Na přídi byl poněkud níže protažen spoiler aby se docílilo lepšího přítlaku přední nápravy, ale tak aby nebyl omezen prostup vzduchu do zadní části vozu. V zadní části byl zvýšen a tvarově upraven difuzor ve spodní části nárazníku a pod něj ještě přibyla podélná žebra usměrňující proudění vzduchu. Upraven byl také tvar prahů před zadními koly. Výsledkem celé úpravy je zvýšení přítlaku o 50 procent proti standardní Modeně. V absolutních číslech je to 40 kg při rychlosti 200 km/h, což je hodnota jaké se dosahuje pomocí křídla 15 cm širokého a 1,8 m dlouhého umístěného na povrchu karosérie. Na rozdíl od použití křídla tyto úpravy nijak nezměnily koeficient odporu vzduchu, který zůstává s hodnotou cx=0,335 na úrovni Modeny. Pozornosti aerodynamiků však neušly ani detaily jako jsou zpětná zrcátka, či design kol.

Možná ještě těžší úkol měli technici, kteří měli standardní Modenu maximálně odlehčit. Do jaké míry se jim výsledek podařil posuďte sami, ale ušetřit 110 kg je jistě pěkný výsledek. Této hodnoty bylo dosaženo jak použitím lehkých materiálů, tak i optimalizací stávající konstrukce. Nebylo to však tak jednoduché jak se zdá, neboť již standardní Modena používá hliníkovou karosérii a tak musely ke slovu přijít ještě exkluzivnější materiály jako titan a uhlíkový kompozit. Odlehčovalo se všude, titan již použitý na ojnice motoru se rozšířil i na podvozek, kde jsou z něj vyrobeny všechny čtyři pružiny odpružení a šrouby na kolech. Na doplňky karosérie a převážně interiér byl použit uhlíkový kompozit. Vyrobeny jsou z něj např. dveřní panely, kostra sedaček, středový tunel, přístrojová deska, zpětná zrcátka či víko sacího filtru motoru. Hlavním karbonovým prvkem však je podlaha karosérie, čímž se ušetřilo 50 procent proti původní. Prvkem významným pro úsporu hmotnosti, ale hlavně pro větší bezpečnost je použití kompozitních brzdových kotoučů s hliníkovými třmeny, technologie vyvinutá pro F1.

Již jsme se dotkli nových prvků podvozku. Koncepčně zůstává zachován z Modeny, ale byl přitvrzen a snížen. Titanové pružiny jsou zhruba o 20 procent tužší a zadní zkrutný stabilizátor dostal větší průměr. Nastavitelné tlumiče byly sladěny s novými pružinami a celý vůz byl snížen o 15 mm. Nové karbonové brzdy vyvinuté ve spolupráci s firmou Brembo mají kotouče o rozměrech 380x34 mm a hliníkové třmeny se šesti pístky odlišného průměru vpředu a 350x34 a čtyři pístky ve třmenu vzadu. Jejich výkon je o 15 procent vyšší než v Modeně. Devatenáctipalcová kola mají design Challenge a jsou obuta do pneumatik Pirelli P Zero Corsa speciálně vyvinutých pro tento vůz. Jejich konstrukce a směs umožňuje dosáhnout v zatáčkách přetížení až 1,3 g. Rozměry pneumatik jsou 225/35 ZR 19 vpředu a 285/35 ZR 19 vzadu. Ke všem těmto změnám se nutně musí přidat také úpravy pohonné jednotky. Standardní osmiválec objemu 3,6 litru dostal upravený kompresní prostor, leštěné sací a výfukové kanály v hlavách, optimalizované sací potrubí, nové časovaní sacích ventilů, změněné umístění ventilových pružin a nové výfukové potrubí s menším odporem. Všechny tyto úpravy společně s tlakovým sáním ve vysokých rychlostech přinesly zvýšení výkonu na 312 kW při 8500 ot/min (standard je 294 kW při 8500 ot/min) a zachování točivého momentu 373 Nm při 4750 ot/min. Pro ideální využití tohoto potenciálu byla v Challenge Stradale použita elektro-hydraulicky ovládaná šestistupňová převodovka. Jejímu vývoji byla věnována největší pozornost a byla přesně sladěna s charakterem celého vozu. Nejedná se o žádnou automatiku, či poloautomat, ale je to přímý derivát od systému používaného v F1. Elektronika ovládá používání spojky, ale pokud nedá řidič impuls pomocí dvou pák pod volantem, převodovka neudělá vůbec nic. Pravá páka pro řazení „nahoru“ je delší, aby měl řidič možnost bleskově řadit na výjezdu ze zatáčky. Řazení probíhá během 150 milisekund a zpátečka se řadí speciálním tlačítkem na středovém tunelu. K dispozici jsou dva režimy jejího používání – Sport a Race. Rozdíl mezi těmito režimy však spočívá v tom, že když zvolíte Race, tak se odpojí protiprokluzový systém ASR a nastaví se tvrdší charakteristika tlumičů pérování.

Také interiér dostal více sportovního ducha. Prostoru před volantem jasně dominuje žlutý otáčkoměr, zatímco ostatní přístroje jsou opticky poněkud potlačeny. Na karbonovém středovém tunelu je mimo tlačítka řazení zpátečky také tlačítko spouštěče motoru a vypínač ASR, na které je snadný dosah z anatomických sedadel s kompozitní kostrou. Díky nové převodovce jsou k dispozici pouze dva hliníkové odvrtané pedály. Challenge Stradale je nabízeno ve dvou verzích. Zatímco první má ve dveřích běžná spouštěcí okna a sedadla se tříbodovými pásy, ještě ostřejší verze má skořepinová sedadla se čtyřbodovými pásy, pevná skla s posuvným komunikačním okénkem a hliníkový bezpečnostní rám.

Díky všem zmíněným úpravám bylo dosaženo nejen lepších vlastností v zatáčkách, ale snížení hmotnosti spolu s výkonnějším motorem a rychlejší převodovkou se podepsalo i na lepších dynamických vlastnostech. Akcelerace z 0-100 km/h nyní proběhne za 4,1 sekundy (-0,4 sekundy proti Modeně) a z 0-200 km/h dosprintuje za 13,9 sekundy. Maximální rychlost je nyní rovných 300 km/h. Co dodat více? Snad jen, že Porsche 911 GT3 (podrobný text najdete zde) stejného určení má o pořádného konkurenta více!

Motor3,6 V8
Druhzážehový
Zdvihový objem (cm3)3586
Válce/ventily na válec8/5
Max. výkon (kW/k/ot)312/425/8500
Max. točivý moment (Nm/ot)373/4750
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost (km/h)300
Zrychlení 0-100 km/h (s)4,1
Zrychlení 0-200 km/h (s)13,9
Spotřeba (93/116 EU)
Kombinovaná (l/100 km)neudána
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4477
Šířka (mm)1922
Výška (mm)1199
Rozvor (mm)2600
Rozchod vpředu (mm)1669
Rozchod vzadu (mm)1617
Pohotovostní hmotnost (kg)1280
Objem nádrže (l)95
Rozměr pneu vpředu225/35 ZR 19
Rozměr pneu vzadu285/35 ZR 20
Majoritní podíl ve výrobě letounů CSeries firmy Bombardier získal evropský Airbus Majoritní podíl ve výrobě letounů CSeries firmy Bombardier získal evropský Airbus

Evropský výrobce letadel Airbus získal kontrolní podíl v…

Zápisník Jana Pavce: Starý dobrý hotel Zápisník Jana Pavce: Starý dobrý hotel

Některé kultury vidí čas spíše jako kruh než přímku.…

Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

 

Štítky Design Pneu Ferrari

 

Tapety

Ferrari Challenge Stradale Ferrari Challenge Stradale
Ferrari Challenge Stradale Ferrari Challenge Stradale
Ferrari Challenge Stradale Ferrari Challenge Stradale
Ferrari Challenge Stradale Ferrari Challenge Stradale
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 



Kolik stojí ročně provoz ojetého supersportu? Tolik byste asi nečekali... Kolik stojí ročně provoz ojetého supersportu? Tolik byste asi nečekali...

Chcete koupí ojetiny ušetřit? U Ferrari na to zapomeňte.…

Ferrari 360 Spider v japonském stylu Ferrari 360 Spider v japonském stylu

Tuningová společnost Liberty Walk má v oblibě vozy…

 



 
Wankelův rotační motor: Nepoháněl pouze Mazdy. Kde všude se objevil?

Wankelův rotační motor: Nepoháněl pouze Mazdy. Kde všude se objevil?

Dnes 08:00

S rotačním motorem dle patentu Felixe Wankela je nejvíce spojována japonská Mazda. Jenže přednosti tohoto agregátu okouzlily i tvůrce v jiných odvětvích strojírenství a dopravy.




Blesk.cz

Krajtí tuk, výtažky z želvy nebo antilopy. Češi vozí z dovolených mnohé „bizáry“

Krajtí tuk, výtažky z želvy nebo antilopy. Češi vozí…

Letiště Václava Havla eviduje během hlavního období letošních dovolených u moře nárůst dovozu nelegálních…

Autorka Příběhu služebnice v Česku: Atwoodová převezme Cenu Franze Kafky

Autorka Příběhu služebnice v Česku: Atwoodová…

Cenu Franze Kafky v úterý v Praze převezme kanadská spisovatelka Margaret Atwoodová. Porota jediné mezinárodní…

 

iSport.cz

Pokleknutí hráčů Herthy? Ohlas po světě, doma zazněla také kritika

Pokleknutí hráčů Herthy? Ohlas po světě, doma…

Bundesligový zápas ještě nezačal a už z něj byla celosvětová událost. Fotbalisté Herthy Berlín se rozhodli před…

Komise stojí za sudím: Krev není kritérium, u Bakoše není jasný úmysl

Komise stojí za sudím: Krev není kritérium, u Bakoše…

Rozhodčí si vedli dobře a neudělali žádnou hrubou chybu. Tak hodnotí výkon Radka Příhody a jeho kolegů…

 

Reflex.cz

Goodbye Prague: Slavný skladatel Ennio Morricone se velkolepě rozloučil s pražským publikem

Goodbye Prague: Slavný skladatel Ennio Morricone se…

Slavný italský filmový hudební skladatel Ennio Morricone dnes popáté za doprovodu Českého národního symfonického…

Výprava do nitra Nové Guiney: Za lidojedy do korun stromů

Výprava do nitra Nové Guiney: Za lidojedy do korun stromů

Dusno, bláto až po pás, prodírání se pralesem zalitým vodou a těžké mraky, které vypouštějí provazy deště. Tak…