reklama


Ferrari: Nové vidlicové motory dostanou patentovaný systém přeplňování

Ferrari: Nové vidlicové motory dostanou patentovaný systém přeplňování

 
 

Ferrari si nechalo patentovat vlastní konfiguraci přeplňování vidlicových motorů se dvěma turbodmychadly. Tyto pohonné jednotky budou nasazovány do všech budoucích modelů, v Maranellu se tak chystá největší motorářská revoluce v historii firmy.

Italský výrobce sportovních vozů za více než 60 let své existence sáhl k přeplňování jen dvakrát (nebudeme-li počítat monoposty Formule 1 z let 1981 až 1987). Prvním Ferrari s turbodmychadly bylo 288 GTO s vidlicovým osmiválcem 2,9 litru a dvěma IHI, tím druhým F40 s velmi odvozenou konfigurací pohonu.

Jedno turbo na jednu řadu válců…
Ferrari se po dvou desetiletích k této koncepci vrátí. Nová konstrukce má opět dvě turbodmychadla – pro každou řadu válců jedno – patent je ovšem univerzální pro různé počty válců (šest až dvanáct) a umožňuje různé způsoby uspořádání. Jako největší úskalí přeplňování vidlicového motoru vidí italští motoráři problém velikosti dmychadel. Teoreticky je samozřejmě možné použít pro každou řadu válců dvojici malého a velkého turba. První z nich s menším vnitřním odporem a rychlejším náběhem by plnilo válce v nízkých otáčkách a větší s vyšším tlakem ve vysokých otáčkách. Tato konfigurace ale znamená celkem čtyři turba pro celý motor. Pohonná jednotka by tak byla konstrukčně složitá, těžká a drahá na výrobu.

Automobilka proto hledala cesty, jak dosáhnout srovnatelné charakteristiky přeplňování (tedy co nejvyšší tlak s co nejnižší prodlevou) při použití dvojice turbodmychadel. Ty jsou podle patentových dokumentů pro obě řady válců shodné a skládají se z turbíny a kompresoru mechanicky spojených společnou hřídelí. Toto, alespoň podle základního popisu klasické uspořádání se ale liší novým způsobem vzájemného zapojení turbodmychadel. Ty se mimochodem mohou nacházet jak vně motoru, tak mezi řadami válců. Druhé řešení je s ohledem na uspořádání jednodušší, kompaktnější a vhodnější, Ferrari ale uvažuje o obou variantách.

…ale zapojení je nové.
Přívody spalin z výfukových svodů do turbín jsou vzájemně propojeny, taky aby výfukové plyny mohl roztáčet lopatky obou turbín nebo jen levého turbodmychadla. Druhé turbo se, pokud není potřeba, odpojí uzavřením přívodu čerstvého vzduchu a odvodu spalin. Naopak se otevře ventil na obtokovém okruhu, který udržuje kompresor nečinného turba v pohotovosti a zabraňuje stlačenému vzduchu z činného turba, aby roztočilo přes kompresor lopatky dmychadla opačným směrem.

Při nízkých otáčkách jsou tedy výfukové plyny ze všech válců vedeny do jednoho turbodmychadla. Stlačený vzduch je veden do dvou mezichladičů (pro každou řadu válců jeden) a přes škrtící klapky do válců.

Ve vyšších otáčkách je postupně zapojeno druhé turbo. Nejprve se otevřou ventily bránící odchodu výfukových plynů z turbíny a sání vzduchu do kompresoru. Výfukové plyny tak začnou roztáčet lopatky turbíny, obtokový okruh ale zůstává po krátkou dobu i nadále otevřen, aby otáčky turbíny co nejrychleji dosáhly stejné hodnoty jako u prvního turbodmychadla. Až poté je propojení mezi dmychadly uzavřeno, každá řada válců výfukovými plyny pohání vlastní turbo, které zajišťuje tlak pro její plnění. Tento postup předchází poklesu tlaku při necitlivém zapojení druhého turbodmychadla.

Po celou dobu, kdy je motor přeplňován jen jedním turbem, je část výfukových plynů přiváděna do katalyzátoru napojeného na nečinné turbo. Katalyzátor se tak udržuje blízko provozní teploty, jinak by při jízdě v nízkých otáčkách vychladl a ztratil účinnost.

Spolupracujeme s TipCars.com
Havrlantův Rockaway investuje do startu-upu Techloop. Chystá evropskou expanzi Havrlantův Rockaway investuje do startu-upu Techloop. Chystá evropskou expanzi

Počáteční kapitál pomůže Techloopu hlavně s expanzí do…

Do druhého kola primárek levice ve Francii jdou Hamon s Vallsem Do druhého kola primárek levice ve Francii jdou Hamon s Vallsem

Do druhého kola takzvaných primárek francouzské levice…

Pohledem Aleny Vitáskové: Kompetence v energetice Pohledem Aleny Vitáskové: Kompetence v energetice

Ministerstvo průmyslu a obchodu určuje energetickou…

Komentář Julie Urbišové: Zlatá rada Komentář Julie Urbišové: Zlatá rada

Zvykněme si na nové pořádky. Amerika teď bude vždy…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 






 
Podívejte se, jak budou vypadat náklaďáky budoucnosti!

Podívejte se, jak budou vypadat náklaďáky budoucnosti!

Dnes 08:00

Podobně jako u osobních automobilů i v případě nákladních vozidel řada světových výrobců pracuje na vývoji autonomních systémů řízení a velká pozornost je věnována i snižování provozních nákladů.




Blesk.cz

V Praze 4 odevzdali lidé dvě tuny baterií. Nejvíce nasbíraly děti

V Praze 4 odevzdali lidé dvě tuny baterií. Nejvíce…

Za rok 2016 se jenom na území Prahy 4 odevzdaly více než dvě tuny vybitých baterií. Obrovské číslo je velkou…

Po zřícení vrtulníku šest mrtvých. V Kamerunu zemřel i generál

Po zřícení vrtulníku šest mrtvých. V Kamerunu zemřel…

Šest osob včetně generála kamerunské armády zahynulo při pádu vrtulníku, který se zřítil na hranici Kamerunu s…

 

iSport.cz

Krejčí a Pastrňák neodvrátili nakládačku, Sedlákův gól pomohl

Krejčí a Pastrňák neodvrátili nakládačku, Sedlákův…

SOUHRN | V čím dál větší krizi se nachází hokejisté Bostonu. S Pittsburghem prohráli 1:5 a jejich čestný úspěch…

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

 

Reflex.cz

Okamura v objetí s vlivnými kritiky uprchlíků a Islámu – Le Penovou, Wildersem či Frauke Petryovou

Okamura v objetí s vlivnými kritiky uprchlíků a…

Poslanec Tomio Okamura se v těchto dnech ocitl v „objetí“ s významnými evropskými politiky, kteří stále více…

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

 
 
reklama