Ferrari: Nové vidlicové motory dostanou patentovaný systém přeplňování

Ferrari: Nové vidlicové motory dostanou patentovaný systém přeplňování

 
 

Ferrari si nechalo patentovat vlastní konfiguraci přeplňování vidlicových motorů se dvěma turbodmychadly. Tyto pohonné jednotky budou nasazovány do všech budoucích modelů, v Maranellu se tak chystá největší motorářská revoluce v historii firmy.

Italský výrobce sportovních vozů za více než 60 let své existence sáhl k přeplňování jen dvakrát (nebudeme-li počítat monoposty Formule 1 z let 1981 až 1987). Prvním Ferrari s turbodmychadly bylo 288 GTO s vidlicovým osmiválcem 2,9 litru a dvěma IHI, tím druhým F40 s velmi odvozenou konfigurací pohonu.

Jedno turbo na jednu řadu válců…
Ferrari se po dvou desetiletích k této koncepci vrátí. Nová konstrukce má opět dvě turbodmychadla – pro každou řadu válců jedno – patent je ovšem univerzální pro různé počty válců (šest až dvanáct) a umožňuje různé způsoby uspořádání. Jako největší úskalí přeplňování vidlicového motoru vidí italští motoráři problém velikosti dmychadel. Teoreticky je samozřejmě možné použít pro každou řadu válců dvojici malého a velkého turba. První z nich s menším vnitřním odporem a rychlejším náběhem by plnilo válce v nízkých otáčkách a větší s vyšším tlakem ve vysokých otáčkách. Tato konfigurace ale znamená celkem čtyři turba pro celý motor. Pohonná jednotka by tak byla konstrukčně složitá, těžká a drahá na výrobu.

Automobilka proto hledala cesty, jak dosáhnout srovnatelné charakteristiky přeplňování (tedy co nejvyšší tlak s co nejnižší prodlevou) při použití dvojice turbodmychadel. Ty jsou podle patentových dokumentů pro obě řady válců shodné a skládají se z turbíny a kompresoru mechanicky spojených společnou hřídelí. Toto, alespoň podle základního popisu klasické uspořádání se ale liší novým způsobem vzájemného zapojení turbodmychadel. Ty se mimochodem mohou nacházet jak vně motoru, tak mezi řadami válců. Druhé řešení je s ohledem na uspořádání jednodušší, kompaktnější a vhodnější, Ferrari ale uvažuje o obou variantách.

…ale zapojení je nové.
Přívody spalin z výfukových svodů do turbín jsou vzájemně propojeny, taky aby výfukové plyny mohl roztáčet lopatky obou turbín nebo jen levého turbodmychadla. Druhé turbo se, pokud není potřeba, odpojí uzavřením přívodu čerstvého vzduchu a odvodu spalin. Naopak se otevře ventil na obtokovém okruhu, který udržuje kompresor nečinného turba v pohotovosti a zabraňuje stlačenému vzduchu z činného turba, aby roztočilo přes kompresor lopatky dmychadla opačným směrem.

Při nízkých otáčkách jsou tedy výfukové plyny ze všech válců vedeny do jednoho turbodmychadla. Stlačený vzduch je veden do dvou mezichladičů (pro každou řadu válců jeden) a přes škrtící klapky do válců.

Ve vyšších otáčkách je postupně zapojeno druhé turbo. Nejprve se otevřou ventily bránící odchodu výfukových plynů z turbíny a sání vzduchu do kompresoru. Výfukové plyny tak začnou roztáčet lopatky turbíny, obtokový okruh ale zůstává po krátkou dobu i nadále otevřen, aby otáčky turbíny co nejrychleji dosáhly stejné hodnoty jako u prvního turbodmychadla. Až poté je propojení mezi dmychadly uzavřeno, každá řada válců výfukovými plyny pohání vlastní turbo, které zajišťuje tlak pro její plnění. Tento postup předchází poklesu tlaku při necitlivém zapojení druhého turbodmychadla.

Po celou dobu, kdy je motor přeplňován jen jedním turbem, je část výfukových plynů přiváděna do katalyzátoru napojeného na nečinné turbo. Katalyzátor se tak udržuje blízko provozní teploty, jinak by při jízdě v nízkých otáčkách vychladl a ztratil účinnost.

Spolupracujeme s TipCars.com
Šéf komunistů prozradil, která zahraniční mise mu vadí. Jde mu o Estonsko u ruských hranic Šéf komunistů prozradil, která zahraniční mise mu vadí. Jde mu o Estonsko u ruských hranic

Strana žádá doplnit do programového prohlášení vlády…

Zisk skupiny PRE loni stoupl na téměř tři miliardy Zisk skupiny PRE loni stoupl na téměř tři miliardy

Skupině Pražská energetika (PRE), která je třetím…

Nezaměstnanost: Jak si vede Praha v porovnání se zbytkem Evropy? Nezaměstnanost: Jak si vede Praha v porovnání se zbytkem Evropy?

Praha je v rámci zemí Evropské unie a dalších zemí Evropy…

 

Štítky Ferrari Technika

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně

Aktuální vydání týdeníku Škodovácký odborář informovalo o…

Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii

I přes farmářské základy není tato přestavba z řady těch…

 





 
Kolik stojí omlazená Škoda Fabia? Cenové srovnání s předchůdcem ukazuje zdražení

Kolik stojí omlazená Fabia? Cenové srovnání s předchůdcem ukazuje zdražení

Dnes 14:30

Omlazená Fabia se veřejnosti ukázala na ženevském výstavišti, až nyní se ale dozvídáme české cenovky.




Blesk.cz

Patrasová a Slováček: Smíří je smrt rodinné lásky? Felix s ní do poslední chvíle nebyl...

Patrasová a Slováček: Smíří je smrt rodinné lásky?…

Dagmar Patrasová (62) si prošla během víkendu peklem, jaké pochopí jen pejskař. Herčka totiž musela nechat…

Komentář: Drama v ČSSD rozhodne o Babišovi. Pomůže vláda straně z „předpeklí“?

Komentář: Drama v ČSSD rozhodne o Babišovi. Pomůže…

Inspirovaná německými sociálními demokraty uchýlila se i ČSSD k referendu o vstupu do menšinové vlády s ANO,…

 

iSport.cz

Češi to budou mít blízko! Na MS 2019 půjdou do Bratislavy, Slováci do Košic

Češi to budou mít blízko! Na MS 2019 půjdou do…

Dobrá zpráva pro české fanoušky. Za zápasy svého týmu na MS 2019 nebudou muset cestovat daleko. Už je jisté, že…

Hamšík pryč z Neapole? Je to 60:40 pro Čínu, odhaduje jeho otec

Hamšík pryč z Neapole? Je to 60:40 pro Čínu,…

Nejlepší slovenský fotbalista posledních let Marek Hamšík by mohl odejít do Číny. Podle otce Richarda o…

 

Reflex.cz

Festival Trutnoff letos opět nebude. Je na čase si na férovku přiznat, že už nebude nikdy

Festival Trutnoff letos opět nebude. Je na čase si…

Hudební festival Trutnoff, který patřil mezi nejstarší akce svého druhu v Česku, se ani v letošním roce na…

Dánská vláda přiznala, že je lehčí integrovat křesťana než muslima. Chce proto dál zpřísnit zákony

Dánská vláda přiznala, že je lehčí integrovat…

Dánsko bylo dlouhou dobu považováno za velmi tolerantní společnost, která dokáže poměrně důmyslným systémem…