Ferrari: Nové vidlicové motory dostanou patentovaný systém přeplňování

Ferrari: Nové vidlicové motory dostanou patentovaný systém přeplňování

 
 

Ferrari si nechalo patentovat vlastní konfiguraci přeplňování vidlicových motorů se dvěma turbodmychadly. Tyto pohonné jednotky budou nasazovány do všech budoucích modelů, v Maranellu se tak chystá největší motorářská revoluce v historii firmy.

Italský výrobce sportovních vozů za více než 60 let své existence sáhl k přeplňování jen dvakrát (nebudeme-li počítat monoposty Formule 1 z let 1981 až 1987). Prvním Ferrari s turbodmychadly bylo 288 GTO s vidlicovým osmiválcem 2,9 litru a dvěma IHI, tím druhým F40 s velmi odvozenou konfigurací pohonu.

Jedno turbo na jednu řadu válců…
Ferrari se po dvou desetiletích k této koncepci vrátí. Nová konstrukce má opět dvě turbodmychadla – pro každou řadu válců jedno – patent je ovšem univerzální pro různé počty válců (šest až dvanáct) a umožňuje různé způsoby uspořádání. Jako největší úskalí přeplňování vidlicového motoru vidí italští motoráři problém velikosti dmychadel. Teoreticky je samozřejmě možné použít pro každou řadu válců dvojici malého a velkého turba. První z nich s menším vnitřním odporem a rychlejším náběhem by plnilo válce v nízkých otáčkách a větší s vyšším tlakem ve vysokých otáčkách. Tato konfigurace ale znamená celkem čtyři turba pro celý motor. Pohonná jednotka by tak byla konstrukčně složitá, těžká a drahá na výrobu.

Automobilka proto hledala cesty, jak dosáhnout srovnatelné charakteristiky přeplňování (tedy co nejvyšší tlak s co nejnižší prodlevou) při použití dvojice turbodmychadel. Ty jsou podle patentových dokumentů pro obě řady válců shodné a skládají se z turbíny a kompresoru mechanicky spojených společnou hřídelí. Toto, alespoň podle základního popisu klasické uspořádání se ale liší novým způsobem vzájemného zapojení turbodmychadel. Ty se mimochodem mohou nacházet jak vně motoru, tak mezi řadami válců. Druhé řešení je s ohledem na uspořádání jednodušší, kompaktnější a vhodnější, Ferrari ale uvažuje o obou variantách.

…ale zapojení je nové.
Přívody spalin z výfukových svodů do turbín jsou vzájemně propojeny, taky aby výfukové plyny mohl roztáčet lopatky obou turbín nebo jen levého turbodmychadla. Druhé turbo se, pokud není potřeba, odpojí uzavřením přívodu čerstvého vzduchu a odvodu spalin. Naopak se otevře ventil na obtokovém okruhu, který udržuje kompresor nečinného turba v pohotovosti a zabraňuje stlačenému vzduchu z činného turba, aby roztočilo přes kompresor lopatky dmychadla opačným směrem.

Při nízkých otáčkách jsou tedy výfukové plyny ze všech válců vedeny do jednoho turbodmychadla. Stlačený vzduch je veden do dvou mezichladičů (pro každou řadu válců jeden) a přes škrtící klapky do válců.

Ve vyšších otáčkách je postupně zapojeno druhé turbo. Nejprve se otevřou ventily bránící odchodu výfukových plynů z turbíny a sání vzduchu do kompresoru. Výfukové plyny tak začnou roztáčet lopatky turbíny, obtokový okruh ale zůstává po krátkou dobu i nadále otevřen, aby otáčky turbíny co nejrychleji dosáhly stejné hodnoty jako u prvního turbodmychadla. Až poté je propojení mezi dmychadly uzavřeno, každá řada válců výfukovými plyny pohání vlastní turbo, které zajišťuje tlak pro její plnění. Tento postup předchází poklesu tlaku při necitlivém zapojení druhého turbodmychadla.

Po celou dobu, kdy je motor přeplňován jen jedním turbem, je část výfukových plynů přiváděna do katalyzátoru napojeného na nečinné turbo. Katalyzátor se tak udržuje blízko provozní teploty, jinak by při jízdě v nízkých otáčkách vychladl a ztratil účinnost.

Spolupracujeme s TipCars.com
Palestina hrozí přerušením vztahů se Spojenými státy, vadí jí nový zákon Palestina hrozí přerušením vztahů se Spojenými státy, vadí jí nový zákon

Palestinské vedení přeruší veškerou komunikaci se…

Česko má problém s extremismem, tvrdí německý Spiegel Česko má problém s extremismem, tvrdí německý Spiegel

Zatímco v 90. letech reagovalo Česko na rasismus a štvaní…

V Německu pokračují jednání o vládě. Pokud zkrachují, dojde k předčasným volbám V Německu pokračují jednání o vládě. Pokud zkrachují, dojde k předčasným volbám

V Berlíně dnes pokračuje dlouhá série jednání o nové…

 

Štítky Ferrari Technika

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout

Automobilovému průmyslu v České i Slovenské republice se…

Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění! Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění!

Evropská komise se bude zabývat návrhy parlamentního…

 





 
Renault odhalil nový Duster. Od Dacie se neliší jen svým znakem!

Renault odhalil nový Duster. Od Dacie se neliší jen svým znakem!

Včera

Druhé generace se dočkal také bratr Dacie Duster se znaky mateřského Renaultu. Od rumunského sourozence se liší v několika ohledech.




Blesk.cz

Manželka Miloše Formana přiznala: Naše děti se stydí za češtinu!

Manželka Miloše Formana přiznala: Naše děti se stydí…

Oscarový režisér Miloš Forman (85) žije již léta s rodinou v Americe a do Čech se už zřejmě nikdy nevrátí. Jeho…

iPhone X už nebude výjimečný. Podívejte se na koncepty většího X Plus a menšího iPhonu SE

iPhone X už nebude výjimečný. Podívejte se na…

Snad jste si nemysleli, že to iPhonem X končí. Naopak, pro Apple je to nový začátek. Jedinou otázkou je, jak to…

 

iSport.cz

Plzeň není o jednom hráči, těší Vrbu. Kvalita byla vyšší než v poháru

Plzeň není o jednom hráči, těší Vrbu. Kvalita byla…

Příliš sdílný nebyl, v očích se mu ale zračila spokojenost. Trenér Plzně Pavel Vrba mohl kvitovat, jak jeho tým…

Dojemné loučení Poláků: Přivítejte Jakuba Jandu, jako by byl náš!

Dojemné loučení Poláků: Přivítejte Jakuba Jandu,…

PŘÍMO Z POLSKA | Jako by se loučil doma a před vlastními fanoušky. Jakub Janda se ve svém posledním závodě…

 

Reflex.cz

Staletí starý příběh má pořád grády!

Staletí starý příběh má pořád grády!

Rónin je samuraj bez pána a příběh, který právě vyšel zpracovaný do komiksové podoby v nakladatelství Crew,…

Tuzemské banky holí své klienty jako ovce. Když ale mají zvýšit úroky u vkladů, mají hromadu výmluv, proč to nejde

Tuzemské banky holí své klienty jako ovce. Když ale…

Růst české ekonomiky trhá rekordy a centrální bankéři již nahlas varují, že nastává čas zchladit pádící…