Fiat 500 – návrat italského národního pokladu

Fiat 500 – návrat italského národního pokladu

 
 

Nový Fiat 500 je jedním z nejdůležitějších novinek letošního roku. Jeho představení bylo očekáváno s větším napětím než odhalení nejnovějšího modelu z Maranella a to nejen v Itálii, ale na celém světě. Všichni ti, kteří jej netrpělivě vyhlíželi se...

Světová premiéra „malého velkého“ vozu se odehrála přesně padesát let po představení původního Fiatu 500, které proběhlo 4. července 1957. Je těžké k tomuto novému Fiatu něco dodávat, protože o něm byly napsány již desítky článků, a tak se zde pokusíme shrnout ty nejdůležitější informace.

Mezi nejzásadnější zajímavosti pětistovky určitě patří způsob jeho vzniku, na němž se prostřednictvím webových stránek projektu „500 wants you“ podílely tři miliony amatérských „designérů“.

obrázek [555 x 300]
 

Fiat 500 před padesáti lety

Pětistovka představená v červenci roku 1957 nahrazovala typ Topolino. Motor tohoto vozu byl uložen v zadní části vozu a poháněl kola zadní nápravy. Dvouválcový vzduchem chlazený motor měl nejdříve objem 479 cm³ a poskytoval výkon 9,6 kW (13 k). Vůz s hmotností 470 kg dosahoval nejvyšší rychlosti 85 km/h a spotřeboval 4,5 litru benzinu na 100 km. O rok později se představilo provedení Sport s motorem o objemu 499,5 cm³. Tato pohonná jednotka se později dostala i do ostatních verzí Fiatu 500 a byla naladěna na výkon 13,2 kW (18 k). Fiat 500 se vyráběl až do roku 1975 a brány automobilky opustilo 3 678 000 těchto oblíbených vozů.

Fiat 500 - srovnání dvou generací
RozměrFiat 500 IIFiat 500 Irozdíl
Délka [mm]35462970576
Šířka [mm]16271320307
Výška [mm]14881335153
Rozvor [mm]23001840460
Rozchod vpředu [mm]14131121292
Rozchod vzadu [mm]14071135272
Zavazadlový prostor [l]185--

Fiat 500 v současnosti

Prodej nového Fiatu 500 se rozběhl ve vybraných státech ihned po jeho premiéře a automobil, který je navržen v Itálii, se vyrábí v polských Tychách. Karoserie je dlouhá 3546 mm, široká 1627 mm, vysoká 1488 mm a vůz má rozvor náprav 2300 mm. Pětistovka stojí na mírně upraveném podvozku Fiatu Panda. Třídveřová karoserie má design vycházející z původního vozu představeného před padesáti lety, ale na rozdíl od něj se nebude jednat o nejlevnější model v nabídce, ale spíše o stylový automobil směřující mezi Pandu a Punto. Cílem Fiatu bylo zahrát na strunu emocí a nabídnout i ve velkosériově vyráběném voze mnoho možností k individuálním úpravám.

Fiat 500 - srovnání s konkurencí
RozměrFiat 500Mini OneRenault TwingoFiat Panda
Délka [mm]3546369936003538
Šířka [mm]1627168316541589
Výška [mm]1488140714701540
Rozvor [mm]2300246723672299
Rozchod vpředu [mm]1413145914141366
Rozchod vzadu [mm]1407146714001357
Zavazadlový prostor [l]185160/680165/959206/860

Co je pod karoserií nového Fiatu 500?

Model, který je předurčen k tomu, aby se stal pokračovatelem kultovního minifiatu, bude zpočátku poháněn jedním ze tří motorů. I ten nejslabší čtyřválec 1.2 8v Fire (51 kW/69 k) nabídne dostatek výkonu k urychlení vozu o hmotnosti 865 kg. Oficiální údaje automobilky uvádějí akceleraci z 0 na 100 km/h za 12,9 s, nejvyšší rychlost 160 km/h a kombinovanou spotřebu paliva 5,1 l na 100 km. V nabídce bude také motor 1.4 16v Fire (73,5 kW/100 k), s nímž má malý Fiat zrychlovat z 0 na 100 km/h za 10,5 s, uhánět nejvyšší rychlostí 182 km/h a spotřebovat v průměru 6,3 l paliva na 100 km. Třetí nabízenou pohonnou jednotkou je turbodiesel 1.3 16v Multijet (55 kW/75 k). S tímto motorem automobil zrychlí z 0 na 100 km/h za 12,5 s, dosáhne maximální rychlosti 165 km/h a bude mít kombinovanou spotřebu 4,2 l paliva na 100 km. Všechny tři pohonné jednotky jsou čtyřválce, splňující emisní limity Euro 4 a Fiat uvádí, že jsou navrženy tak, aby plnily i emisní limity Euro 5, které vstoupí v platnost v roce 2009.

Kola přední nápravy jsou poháněna prostřednictvím pětistupňové manuální převodovky u slabšího benzinového motoru a dieselu, silnější benzinový motor spolupracuje s šestistupňovou manuální převodovkou. Pro benzinové motory bude na přání k dispozici převodovka Dualogic se sekvenčním i samočinným řazením.

obrázek [555 x 309]
 

Již notnou chvíli se mluví o příchodu přeplňovaného dvouválce se zdvihovým objemem 0,9 l, který by mohl disponovat výkonem až 70 kW (95 k) a pracovat se spotřebou výrazně nižší než v případě větších čtyřválcových jednotek, ale zatím není zcela jasné, kdy tato pohonná jednotka bude k dispozici.

Jistý je příchod sportovně laděné verze Abarth 500, která bude vybavena přeplňovaným motorem 1,4 Turbo ve dvou výkonových verzích. Slabší bude mít výkon 100 kW (136 k), silnější Abarth 500 SS (Super Sport) přijede až se 114 kW (155 k). První z nich by měl mít premiéru na nejbližším Tokyo Motor Show na podzim letošního roku.

Pětistovka bude mít v základním provedení kola obutá do pneumatik 175/65 R14 v kombinaci s motory 1.2 8v Fire a 1.3 16v Multijet, zatímco čtrnáctistovka se bude pohybovat na pneumatikách o rozměru 185/55 R15, které budou pro druhé dva motory k dispozici ve spojení s vyššími výbavami.

Válce/ventily4/24/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]51/550073,5/600055/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]102/3000131/4250145/1500
rychlost [km/h]160182165
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,910,512,5
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]5,16,34,2

Interiér a bezpečnost nového Fiatu 500

Palubní deska, výplně dveří i sedadla svým vzhledem připomínají interiér původní pětistovky z padesátých let. Svůj příbuzenský vztah s Pandou model 500 připomíná kromě podvozku a motorů také centrální konzolou v interiéru. Pětistovka má nabídnout dostatek prostoru čtyřem cestujícím a pro jejich zavazadla má k dispozici prostor o objemu 185 l.

obrázek [555 x 319]
 

Podle italské automobilky je Fiat 500 prvním kompaktním vozem, který byl konstruován tak, aby si z nárazového testu Euro NCAP odvezl pět hvězdiček. Vůz je podle Fiatu připraven dokonce dosáhnout šesti hvězd, jakmile bude nové hodnocení připraveno. Bezpečnost je vůbec devizou, kterou se Fiat u tohoto modelu rád pyšní. Uvádí totiž nejen tuhost karoserie, ale také standardní výbavu obsahující 7 airbagů a ABS. Stabilizační systém ESP bude k dispozici se všemi typy motorů a standardem se stane u stokoňové benzinové čtrnáctistovky. Pro vozy vybavené ESP bude standardem také systém ASR, který brání prokluzování hnacích kol v případě jejich snížené přilnavosti k povrchu vozovky a MSR (Motor Schleppmoment Regelung), zasahující v případě podřazení, kdy zabrání nežádoucímu prokluzu hnacích kol. Malý Fiat může být také vybaven brzdovým asistentem HBA, který zvyšuje účinnost brzd při panickém brzdění a posledním systémem, ne právě obvyklým v této kategorii, je Hill Holder, pomáhající řidiči při rozjezdu do kopce.

obrázek [555 x 325]
 

Vedle okouzlujícího vzhledu a bezpečnosti láká Fiat zákazníky také na zřejmě bezkonkurenční množství až 500 tisíc různých možností uprav vzhledu exteriéru a interiéru vozu. Pětistovka může být na základě velkého množství možných úprav stejně tak jednoduchým jako elektronikou napěchovaným strojem. Budete-li chtít, můžete vybavit např. druhou generací GSM rozhraní Blue&Me nebo připojit svůj iPod. Speciálně pro pětistovku bylo vyvinuto přenosné navigační zařízení, které se po připevnění na palubní desku připojí k ovládacímu rozhraní vozu.

Fiat na nový model poskytuje záruku v délce 5 let (či 500 tisíc km), kterou zákazník získá, když využije některou nabídku na financování vozu od Fiat Group Automobiles Financial Services. Automobilka by si s novinkou ráda zopakovala obchodní úspěchy starého modelu 500, který se ve výrobě udržel 18 let. V Polsku počítají s cílovou roční kapacitou 150 tisíc vozů ročně. Projekt vznikl ve spolupráci s Fordem, který uvede na trh novou generaci modelu Ka, sdílející s pětistovkou řadu komponent.

Spolupracujeme s TipCars.com
G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ

Pionýr na trhu vzájemného pojištění na svou chvíli teprve čeká.

Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují

Srbské úřady, navzdory protestu muslimů, zbouraly mešitu…

 

Štítky Fiat Představujeme

 

Tapety








Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Amerika má nové nejlevnější auto. Měsíčně stojí jako značkové tenisky Amerika má nové nejlevnější auto. Měsíčně stojí jako značkové tenisky

Co může být lepší než pořízení drahého elektromobilu?…

Euro NCAP 2017: Fiat 500 – Ministylovce se hodně nedařilo Euro NCAP 2017: Fiat 500 – Ministylovce se hodně nedařilo

Fiat 500 v roce 2007 získal plný počet pěti hvězd a o…

 



 
Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Včera

Jaguar posouvá laťku sportovních sedanů střední třídy na úplně jinou úroveň, tohle auto od divize SVO má 600 koní!




Blesk.cz

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Vyzkoušeli jste už všechno možné a pořád se vám s kouřením nedaří skoncovat? Možná budete potřebovat nějakou…

Slivovice na dovolené nestačí, ví lékař. Hrozí vám komáři, žloutenka i průjem

Slivovice na dovolené nestačí, ví lékař. Hrozí vám…

Češi se letos chystají na dovolenou hlavně do Chorvatska, ale mezi tradiční destinace už patří Itálie, Řecko,…

 

iSport.cz

Komplikace v boji o MS! Čeští volejbalisté poprvé padli, nestačili na Španěly

Komplikace v boji o MS! Čeští volejbalisté poprvé…

Čeští volejbalisté po dvou hladkých výhrách poprvé na domácím kvalifikačním turnaji o postup na mistrovství…

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu dalších 53 milionů

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu…

4,5 milionu eur utržila Sparta prodejem Patrika Schicka do Sampdorie Janov minulé léto. Teď, kdy má…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v Manchesteru zazpívali společně dojemnou píseň

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v…

Nehněvej se v myšlenkách na minulost. Tak by se dal volně přeložit název písně Don’t Look Back in Anger od…