Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat 500 – návrat italského národního pokladu

Ondřej Pavlůsek
Nový Fiat 500 je jedním z nejdůležitějších novinek letošního roku. Jeho představení bylo očekáváno s větším napětím než odhalení nejnovějšího modelu z Maranella a to nejen v Itálii, ale na celém světě. Všichni ti, kteří jej netrpělivě vyhlíželi se...

Světová premiéra „malého velkého“ vozu se odehrála přesně padesát let po představení původního Fiatu 500, které proběhlo 4. července 1957. Je těžké k tomuto novému Fiatu něco dodávat, protože o něm byly napsány již desítky článků, a tak se zde pokusíme shrnout ty nejdůležitější informace.

Mezi nejzásadnější zajímavosti pětistovky určitě patří způsob jeho vzniku, na němž se prostřednictvím webových stránek projektu „500 wants you“ podílely tři miliony amatérských „designérů“.

fiat predstavujeme fiat predstavujeme
 

Fiat 500 před padesáti lety

Pětistovka představená v červenci roku 1957 nahrazovala typ Topolino. Motor tohoto vozu byl uložen v zadní části vozu a poháněl kola zadní nápravy. Dvouválcový vzduchem chlazený motor měl nejdříve objem 479 cm³ a poskytoval výkon 9,6 kW (13 k). Vůz s hmotností 470 kg dosahoval nejvyšší rychlosti 85 km/h a spotřeboval 4,5 litru benzinu na 100 km. O rok později se představilo provedení Sport s motorem o objemu 499,5 cm³. Tato pohonná jednotka se později dostala i do ostatních verzí Fiatu 500 a byla naladěna na výkon 13,2 kW (18 k). Fiat 500 se vyráběl až do roku 1975 a brány automobilky opustilo 3 678 000 těchto oblíbených vozů.

Fiat 500 - srovnání dvou generací
Rozměr Fiat 500 II Fiat 500 I rozdíl
Délka [mm] 3546 2970 576
Šířka [mm] 1627 1320 307
Výška [mm] 1488 1335 153
Rozvor [mm] 2300 1840 460
Rozchod vpředu [mm] 1413 1121 292
Rozchod vzadu [mm] 1407 1135 272
Zavazadlový prostor [l] 185 - -

Fiat 500 v současnosti

Prodej nového Fiatu 500 se rozběhl ve vybraných státech ihned po jeho premiéře a automobil, který je navržen v Itálii, se vyrábí v polských Tychách. Karoserie je dlouhá 3546 mm, široká 1627 mm, vysoká 1488 mm a vůz má rozvor náprav 2300 mm. Pětistovka stojí na mírně upraveném podvozku Fiatu Panda. Třídveřová karoserie má design vycházející z původního vozu představeného před padesáti lety, ale na rozdíl od něj se nebude jednat o nejlevnější model v nabídce, ale spíše o stylový automobil směřující mezi Pandu a Punto. Cílem Fiatu bylo zahrát na strunu emocí a nabídnout i ve velkosériově vyráběném voze mnoho možností k individuálním úpravám.

Fiat 500 - srovnání s konkurencí
Rozměr Fiat 500 Mini One Renault Twingo Fiat Panda
Délka [mm] 3546 3699 3600 3538
Šířka [mm] 1627 1683 1654 1589
Výška [mm] 1488 1407 1470 1540
Rozvor [mm] 2300 2467 2367 2299
Rozchod vpředu [mm] 1413 1459 1414 1366
Rozchod vzadu [mm] 1407 1467 1400 1357
Zavazadlový prostor [l] 185 160/680 165/959 206/860

Co je pod karoserií nového Fiatu 500?

Model, který je předurčen k tomu, aby se stal pokračovatelem kultovního minifiatu, bude zpočátku poháněn jedním ze tří motorů. I ten nejslabší čtyřválec 1.2 8v Fire (51 kW/69 k) nabídne dostatek výkonu k urychlení vozu o hmotnosti 865 kg. Oficiální údaje automobilky uvádějí akceleraci z 0 na 100 km/h za 12,9 s, nejvyšší rychlost 160 km/h a kombinovanou spotřebu paliva 5,1 l na 100 km. V nabídce bude také motor 1.4 16v Fire (73,5 kW/100 k), s nímž má malý Fiat zrychlovat z 0 na 100 km/h za 10,5 s, uhánět nejvyšší rychlostí 182 km/h a spotřebovat v průměru 6,3 l paliva na 100 km. Třetí nabízenou pohonnou jednotkou je turbodiesel 1.3 16v Multijet (55 kW/75 k). S tímto motorem automobil zrychlí z 0 na 100 km/h za 12,5 s, dosáhne maximální rychlosti 165 km/h a bude mít kombinovanou spotřebu 4,2 l paliva na 100 km. Všechny tři pohonné jednotky jsou čtyřválce, splňující emisní limity Euro 4 a Fiat uvádí, že jsou navrženy tak, aby plnily i emisní limity Euro 5, které vstoupí v platnost v roce 2009.

Kola přední nápravy jsou poháněna prostřednictvím pětistupňové manuální převodovky u slabšího benzinového motoru a dieselu, silnější benzinový motor spolupracuje s šestistupňovou manuální převodovkou. Pro benzinové motory bude na přání k dispozici převodovka Dualogic se sekvenčním i samočinným řazením.

fiat predstavujeme fiat predstavujeme
 

Již notnou chvíli se mluví o příchodu přeplňovaného dvouválce se zdvihovým objemem 0,9 l, který by mohl disponovat výkonem až 70 kW (95 k) a pracovat se spotřebou výrazně nižší než v případě větších čtyřválcových jednotek, ale zatím není zcela jasné, kdy tato pohonná jednotka bude k dispozici.

Jistý je příchod sportovně laděné verze Abarth 500, která bude vybavena přeplňovaným motorem 1,4 Turbo ve dvou výkonových verzích. Slabší bude mít výkon 100 kW (136 k), silnější Abarth 500 SS (Super Sport) přijede až se 114 kW (155 k). První z nich by měl mít premiéru na nejbližším Tokyo Motor Show na podzim letošního roku.

Pětistovka bude mít v základním provedení kola obutá do pneumatik 175/65 R14 v kombinaci s motory 1.2 8v Fire a 1.3 16v Multijet, zatímco čtrnáctistovka se bude pohybovat na pneumatikách o rozměru 185/55 R15, které budou pro druhé dva motory k dispozici ve spojení s vyššími výbavami.

Válce/ventily 4/2 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 51/5500 73,5/6000 55/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 102/3000 131/4250 145/1500
rychlost [km/h] 160 182 165
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,9 10,5 12,5
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 5,1 6,3 4,2

Interiér a bezpečnost nového Fiatu 500

Palubní deska, výplně dveří i sedadla svým vzhledem připomínají interiér původní pětistovky z padesátých let. Svůj příbuzenský vztah s Pandou model 500 připomíná kromě podvozku a motorů také centrální konzolou v interiéru. Pětistovka má nabídnout dostatek prostoru čtyřem cestujícím a pro jejich zavazadla má k dispozici prostor o objemu 185 l.

fiat predstavujeme fiat predstavujeme
 

Podle italské automobilky je Fiat 500 prvním kompaktním vozem, který byl konstruován tak, aby si z nárazového testu Euro NCAP odvezl pět hvězdiček. Vůz je podle Fiatu připraven dokonce dosáhnout šesti hvězd, jakmile bude nové hodnocení připraveno. Bezpečnost je vůbec devizou, kterou se Fiat u tohoto modelu rád pyšní. Uvádí totiž nejen tuhost karoserie, ale také standardní výbavu obsahující 7 airbagů a ABS. Stabilizační systém ESP bude k dispozici se všemi typy motorů a standardem se stane u stokoňové benzinové čtrnáctistovky. Pro vozy vybavené ESP bude standardem také systém ASR, který brání prokluzování hnacích kol v případě jejich snížené přilnavosti k povrchu vozovky a MSR (Motor Schleppmoment Regelung), zasahující v případě podřazení, kdy zabrání nežádoucímu prokluzu hnacích kol. Malý Fiat může být také vybaven brzdovým asistentem HBA, který zvyšuje účinnost brzd při panickém brzdění a posledním systémem, ne právě obvyklým v této kategorii, je Hill Holder, pomáhající řidiči při rozjezdu do kopce.

fiat predstavujeme fiat predstavujeme
 

Vedle okouzlujícího vzhledu a bezpečnosti láká Fiat zákazníky také na zřejmě bezkonkurenční množství až 500 tisíc různých možností uprav vzhledu exteriéru a interiéru vozu. Pětistovka může být na základě velkého množství možných úprav stejně tak jednoduchým jako elektronikou napěchovaným strojem. Budete-li chtít, můžete vybavit např. druhou generací GSM rozhraní Blue&Me nebo připojit svůj iPod. Speciálně pro pětistovku bylo vyvinuto přenosné navigační zařízení, které se po připevnění na palubní desku připojí k ovládacímu rozhraní vozu.

Fiat na nový model poskytuje záruku v délce 5 let (či 500 tisíc km), kterou zákazník získá, když využije některou nabídku na financování vozu od Fiat Group Automobiles Financial Services. Automobilka by si s novinkou ráda zopakovala obchodní úspěchy starého modelu 500, který se ve výrobě udržel 18 let. V Polsku počítají s cílovou roční kapacitou 150 tisíc vozů ročně. Projekt vznikl ve spolupráci s Fordem, který uvede na trh novou generaci modelu Ka, sdílející s pětistovkou řadu komponent.

Ondřej Pavlůsek