Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat Doblo: Italský pracant s tureckým pasem je milionářem

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Fiat Doblò má důvod k oslavě: továrnu v turecké Burse opustil exemplář s pořadovým číslem 1.000.000.

K tomuto kulatému číslu mu stačilo necelých devět let výroby a dvě generace k tomu. První Doblò bylo představeno v roce 2000 a jeho výroba byla spuštěna o rok později. Spočívalo na upravené platformě světového modelu Palio alias projektu 178. Vývoj ještě probíhal v Itálii u Fiat Centro Stile, výroba ale běžela stejně jako dnes u Tofasu v turecké Burse.

Populární byla zejména prosklená varianta s pěti a sedmi sedadly Panorama, ale Doblò bylo k mání i jako oplastované pseudoterénní Adventure, ovšem jen v daleké Brazílii. Značnou část objemu produkce tvořily také dodávky Cargo, které existovaly i jako prosklené. Původně se do vozů montovaly zážehové motory o objemu 1,2 litru a vznětové 1,9 včetně moderních turbodieselů JTD.

Na podzim roku 2005 přišla modernizace, která změnila poněkud kontroverzní příď. Světlomety ztratily rozdělení plastovým pásem na dvě části, vůz se od té doby místo tváře zamračeného buldoka usmíval. Nový byl i přední nárazník a maska, změny v zadní části se omezily na světla, retuše proběhly také v interiéru.

Faceliftované Doblò bylo k mání s benzinovou čtrnáctistovkou a šestnáctiventilovými turbodiesely Multijet objemů 1,3 a 1,9 litru, varianta Natural Power, spalující krom benzinu i zemní plyn (metan), měla pak pod kapotou šestnáctiventilový motor objemu 1,6 litru. Modernizované provedení získalo prestižní titul Van of The Year, tedy Dodávka roku 2006.

Druhá generace (projekt 263) absolvovala svou premiéru v listopadu 2009 a její výroba se rozběhla v únoru letošního roku, provedení Natural Power nechybí ani zde. Novinka vypadá více jako osobní auto, podle některých ale ztratila na originalitě, ať už zvenčí, nebo uvnitř. Jejím kladem je ale bezesporu obří interiér včetně nákladového prostoru. Více než sedmdesát procent všech vozů se exportuje do osmi desítek zemí světa.

Jubilejní auto je nalakováno barvou turecké kávy a je určeno pro místní trh. Tato událost si vyžádala malou oslavu, které se pochopitelně zúčastnili generální ředitel Tofasu Pandarus Ali, turecký ministr průmyslu a obchodu Nihat Ergün a Mustafa V. Koç, který reprezentoval spoluvlastníka závodu, společnost Koç Holding. Na závěr dlužno dodat, že Doblò nevzniká jen v Turecku, ale například i v brazilském Betimu.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)