Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat Fiorino Van 1.3 Multijet SX: Třináct tisíc (dlouhodobý test 5. část)

Ladislav Černý
Diskuze (2)
Během dlouhodobého testu jsme s Fiatem Fiorino ujeli 13.072 km. Co provázelo bezporuchový provoz?

Třináctitisícový nájezd je z pohledu užitkového automobilu drobnost, ale v případě ryze městského modelu je situace trochu jiná. Testované fiorino prošlo letními vedry s klimatizací zapnutou téměř neustále až po chladná rána. Provozní podmínky se většinou udály ve městě a blízkém okolí, nechybělo však ani několik dlouhých dálničních tras.

Během výše uvedené vzdálenosti spotřebovalo fiorino s malým turbodieselem 1.3 MJT celkem 698,35 l nafty. Průměrná spotřeba dosáhla pěkné hodnoty 5,34 l/100 km s tím, že přibližně při třetině ujeté vzdálenosti pracovala klimatizace. Náklady na kilometr se ustálily na hodnotě 1,22 Kč bez DPH.

FIAT FIORINO CARGO 1.3 MJT/70 KW - SERVISNÍ NÁKLADY
1. prohlídka 2360 Kč (35.000 km)
2. prohlídka 4350 Kč (70.000 km)
3. prohlídka 3280 Kč (105.000 km)
4. prohlídka 4350 Kč (140.000 km)
5. prohlídka 2360 Kč (175.000 km)

Fiorino Euro 6 nepotřebuje ke splnění emisního limitu techniku SCR, což mu ubírá na pohotovostní hmotnosti i výrobních nákladech. K omezení oxidů dusíku používá zachycovač LNT před filtrem pevných částic. K rozkladu nachytaných oxidů dusíku i sazí docházelo pro řidiče jen málo nápadným zvýšením teploty výfukových plynů. Regeneraci LNT i DPF prozrazoval pouze ukazatel okamžité spotřeby, který během regenerace přidával přibližně půl litru navíc proti běžnému provozu. Na celkové průměrné spotřebě se však regenerace podílely jen minimálně, protože jsme čas od času jeli delší vzdálenosti, během kterých docházelo k regeneraci zachycovačů oxidů dusíku i sazí spontánně bez nutnosti vstřikovat do válců vyšší množství paliva, které by se zapálilo v oxidačním katalyzátoru těsně před zachycovači škodlivin.

Bezproblémový provoz nejmenší dodávky Fiatu Professional si nevyžádal ani korunu navíc nad běžný rámec, do kterého spadají výdaje za předepsané servisní prohlídky. Výrobce sice nařizuje servisní prohlídky až po 35.000 km, nicméně pro životnost malého a silného turbodieselu s vrtáním válců 69,6 mm a čtyřventilovou technikou doporučujeme tuto vzdálenost zkrátit minimálně dvakrát. Toto doporučení se opírá mimo jiné o kapkovou zkoušku oleje a zkušenosti čtenářů.

NÁKLADY NA VLASTNICTVÍ (TCO) FIATU FIORINO BASE NA 100 000 KM (KČ BEZ DPH)
 1.4/51 kW 1.3 MJT/59 kW 1.3 MJT/70 kW 1.4 CNG/57 kW
Pořizovací cena 192 570 249 370 256 620 256 620
Průměrná spotřeba paliva l (kg)/100 km) 6,9 4,4 4,4 4,4
Cena paliva Kč/l (kg) 30,0 29,4 29,4 24,6
Cena za palivo na 100 000 km 207 000 129 360 129 360 108 240
Celkové náklady 399 570 378 730 385 980 364 860

Zájemci o model Fiorino mohou volit ze čtyř pohonů. Pro základní orientaci v pořizovacích a provozních nákladech jsme pro vás připravili přehlednou tabulku. Servisní náklady jsme záměrně vynechali, protože je na každém uživateli vozidla, zda doporučený interval zkrátí či nikoliv. Vozidla na leasing často jdou na co nejnižší náklady na například 100.000 km, majitelé automobilů naopak kvůli dosažení maximální životnosti mění olej mnohem častěji.

Ladislav Černý
Diskuze (2)
9. 4. 2018 19:02
Re: Má pak smysl něco jiného než benzín?
Po 100 ani 150 tisících km se nemůže ani vstřik, ani turbo, ani dvouhmota ozvat. To je tak maximálně dobře zajeto. A jinak dvouhmota na tento typ motoru stojí od Valea méně než 3,5 tisíce korun... To nestojí ani za zmínku.
9. 4. 2018 09:25
Má pak smysl něco jiného než benzín?
Mluvím ze zkušenosti. Sám jsem měl Pegeot Bipper - to samé. Měl jsem benzín, vyzkoušel jsem i v plynu a projel se v naftě.

Benzín - pakliže se nenaloží půl tunou krámů tak výkonově stačí. Velmi kultivovaný a na svou kategorii relativně tichý. Servis? Nula. Spotřebák jinak nic. Je to starý 8v motor.

Plyn (z výroby) - po pár tisích auto (nové) začalo házel chyby. Servis jednou trvdil že byl špatně seřízený plyn, pak zas přepínání a skončilo to tím že kluci stejně jezdili na benzín než aby auto stálo a furt se něco řešilo. Do většiny garáží nemůžete. Benzínky už realtivně jsou. Ale furt to není jedu a když potřebuju natankuju.
Problémy a starosti Vám levnější provoz nevynahradí. Spočítejte si Váš ztrátový čas a cenu oproti běžnému benzínu. A rozdíl bude tak zanedbatelný že budu jezdit benzínem s jistotou že objedu X-krát zeměkouli a neuvidím servis.

Nafta - výhodou je krouťák. Ale rozdíl je zrovna v této kategorii malý. Nejsou to dodávky pro težké náklady. A zase - čeká Vás min. filtr pevných části. Vstřiky, turbo, dvouhmota (jestli je) se po 100-150 000 asi taky začnou ozývat.

No a pak stačí aby auto pár dnů stálo , servis stál víc jak 10-15 tisíc a jsou si všechny verze rovny.

Takže co? Další auto zase jedině benzín. A nebo nafta s jasným intervalem 100 000 a prodat. Má to ale smysl?