Fiat Palio: Nová generace po patnácti letech

Fiat Palio: Nová generace po patnácti letech

 
 

Fiat představuje novou generaci modelu Palio. První vydržela ve výrobě dnes jen těžko uvěřitelných patnáct let - od roku 1996.

Projekt světového auta s kódem 178 pro rozvojové trhy byl poměrně úspěšný, prvního Palia se dosud jen v Brazílii prodalo přes 2,5 milionu kusů. Vyrábělo se ale i v Turecku, Polsku, Číně, Maroku, Jižní Africe, Venezuele, Indii a v licenci také v Severní Koreji. Kombi Weekend se dostalo dokonce i k nám.

První Palio se dočkalo celkem tří výrazných modernizací, poslední před čtyřmi lety ve stylu Grande Punta.

Hezčí a modernější

Vývoj nové generace spolykal 824.000 hodin a 526 prototypů a předsériových aut najelo dohromady při testech 1,7 milionu kilometrů.

Představované Palio odpovídá spíše vzhledu modernizovaného Punta Evo, respektive třetí Pandy a částečně i 500. Nejedná se tedy o žádný facelift, ale skutečně o zcela nový vůz.

Punto Evo připomíná hlavně zadní nárazník. Koncová světla zůstala v C-sloupcích (tento trend zavedl už Giugiaro u prvního Punta), směrem dolů se ale rozšiřují do boků karoserie. Parkovací a brzdová svou optikou připomínají turbínu.

Zepředu je nejvíce patrný vodorovný chromovaný pás s velkým logem, který Fiat zavedl před čtyřmi lety u nejnovějšího vydání modelu 500. Sympaticky oblé tvary se svažující se střechou vznikaly v Itálii ve vlastní režii, tedy u Fiat Centro Stile.

Technika

Řadové čtyřválcové motory jsou na výběr tři: Fire 1,0 Evo, Fire 1,4 Evo a 1,6 16V E.torQ. Všechny jsou dvoupalivové, mohou tedy spalovat jak benzin, tak i ethanol (systém Flex).

Základní 1,0 l nabízí 54, respektive 55 kW, 1,4 l dává 63/65 kW a nejvýkonnější 1,6 l pak 85/86 kW, druhé číslo vždy znamená výkon na v Brazílii běžný biolíh. Kompletní technické údaje uvádíme v tabulce.

Fiat Palio (2012) – Technické údaje
Motor1,0 Fire Evo Economy1,4 Fire Evo Attractive
Převodovka5M5M
Zdvihový objem [cm3]9991368
Válce/ventily4/24/2
Největší výkon [kW/min-1]54 (55)/625063 (65)/5750
Největší toč. mom. [Nm/min-1]93 (97)/4500122 (123)/3500
Max. rychlost [km/h]156 (157)171 (173)
Zrychlení 0-100 km/h [s]15,8 (15,2)12,8 (12,2)
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]6,2 (8,6)6,6 (9,7)
Pohotovostní hmotnost [kg]920-9401007

Elektroniku dodala brazilská pobočka Magnetti Marelli. Největší šestnáctistovky jsou vybaveny kromě pětistupňového manuálu také robotizovanou převodovkou Dualogic, řidičova levá noha tak může zůstat v klidu.

Pro první dva agregáty je určen základní stupeň výbavy Attractive, 1,6 je k dispozici jako Essence a Sporting, vždy s oběma druhy rychlostních skříní.

Zavěšení obstarávají vpředu klasické vzpěry McPherson, vzadu jsou vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou. Komfort zajišťují vinuté pružiny a teleskopické tlumiče, kromě základní verze s motorem 1,0 l zvyšuje ovladatelnost i stabilizátor.

Brzdy jsou vpředu kotoučové s plovoucími třmeny, vzadu bubnové, řízení hřebenové s hydraulickým posilovačem.

Fiat Palio (2012) – Technické údaje
Motor1,6 16V E.torQ Essence1,6 16V E.torQ Essence Dualogic1,6 16V E.torQ Sporting1,6 16V E.torQ Sporting Dualogic
Převodovka5MMA5MMA
Zdvihový objem [cm3]1598159815981598
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]85 (86)/550085 (86)/550085 (86)/550085 (86)/5500
Největší toč. mom. [Nm/min-1]159 (165)/4500159 (165)/4500159 (165)/4500159 (165)/4500
Max. rychlost [km/h]190 (192)190 (192)191 (193)191 (193)
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,9 (9,8)9,9 (9,8)9,9 (9,8)9,9 (9,8)
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]7,2 (10,3)7,2 (10,5)7,3 (10,7)7,3 (10,7)
Pohotovostní hmotnost [kg]1062106910901097

Stále malé, ale vlastně větší auto

Druhé vydání se zvětšilo ve všech směrech: na délku má o 28 mm více, do šířky o 31 mm a je o 60 mm vyšší. Rozvor narostl o 47 mm. Fiat ovšem uvádí u různých verzí odlišné rozměry.

U Fire Economy 1,0 jsou oficiálně uváděny parametry 3827 x 1634 x 1433 mm a vzdálenost mezi nápravami 2373 mm (platí zřejmě pro třídveřové provedení, ale samozřejmě se může jednat o omyl).

Palio Attractive 1,4 má pro změnu 3875 x 1670 x 1504 mm a rozvor 2420 mm. Šestnáctistovková Palia Essence jsou na tom stejně, pouze výška je 1513 mm. Sporting je pak 1704 mm široký a 1508 mm vysoký. Karoserie je tužší, lehčí a boční ochrana byla zesílena.

V základu chudá výbava

Výbava Attractive s motorem 1,0 l je poměrně chudá. Auto sice nemá černé nárazníky, kliky ani zrcátka, ale v základu chybí byť jeden airbag, volant je pevný a ocelové třináctipalcové disky vypadají chudě. Na druhou stranu nepřišlo o palubní počítač, stěrač zadního okna s ostřikovačem, digitální hodiny, všemožné odkládací prostory, ani sklopnou zadní lavici. Vnější zpětná zrcátka se ovšem ovládají manuálně, stejně jako okna.

Za příplatek je všechno ostatní: řidičův i spolujezdcův airbag, ABS a EBD, klimatizace, kožený volant s ovladači, dva druhy rádií (jen CD a CD/MP3 se vstupy pro externí přehrávače a šesti reproduktory), elektrické ovládání oken, zrcátek i zavazadelníku, centrální zamykání, dešťový senzor, čtrnáctipalcová litá kola a mlhovky.

Attractive 1,4 přidává k výše jmenovanému výškově stavitelný volant a v extras lité patnáctky.

V Essence dostanou Brazilci chromované doplňky interiéru, výškově stavitelné sedadlo řidiče, bodové lampičky na čtení a ukazatel venkovní teploty. Peníze navíc mohou vydat za boční vaky. S převodovkou Dualogic se pojí standardní nabídka tempomatu.

Sporting se odlišuje už i navenek spoilery, nástavci, chromovanou koncovkou výfuku a o další palec většími koly. Na patřičnou notu hraje rovněž interiér včetně větších číselníků přístrojů, sportovních krytů pedálů, bezpečnostních pásů, čalounění, řadicí páky a koberečků v odpovídajícím designu.

Nová Palia mohou mít vyhřívané čelní sklo. Zájemci si budou vybírat z celkem 14 odstínů laků karoserie a řady dalších doplňků - bederní opěrky, dvoubarevné palubní desky nebo vnějších polepů. Za již zmíněné ABS se ale připlácí vždy! Odkládacích schránek je uvnitř až sedmnáct. Zadní lavice má dvě polohy, lze jí také sklopit, čímž se zavazadelník o základním objemu 290 l rozšíří až na 750 l.

V Argentině a v Brazílii

Nové Palio se v tuto chvíli vyrábí v brazilském Betimu a argentinské Cordobě. Evropana by určitě nepotěšila pouze roční záruka. Zato servisní intervaly jsou logické: 15.000 km nebo jeden rok. Na starém kontinentu se jej s největší pravděpodobností beztak nedočkáme.

JAKE.AUTO.CZ: Fiat Palio (přehled článků)

JAKE.AUTO.CZ: Fiat Grande Punto/Punto Evo (všechny testy a další články)

JAKE.AUTO.CZ: Fiat 500 (přehled všech článků)

Anketa

Ohodnoťte design Fiatu Palio jako ve škole.
Spolupracujeme s TipCars.com
Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů

Britský hráč hodlá do konce roku zdvojnásobit počet svých…

Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví

Americký výrobce elektromobilů Tesla bude vyrábět v Číně,…

Akcie, měny & názory Jaroslava Bukovského: Podbradky vábí kapitál Akcie, měny & názory Jaroslava Bukovského: Podbradky vábí kapitál

Nelichotivý podbradek či dvacetipalcová pneumatika kolem…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před…

Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron? Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron?

Čekání je skoro u konce. Vážný soupeř pro superauto…

 



Brazilský Fiat Palio po drobné modernizaci, Uno skončilo Brazilský Fiat Palio po drobné modernizaci, Uno skončilo

Brazilský Fiat Palio první generace se podrobil drobným…

Fiat Palio završí modelovou ofenzivu v Mexiku Fiat Palio završí modelovou ofenzivu v Mexiku

Fiat uvádí pod taktovkou Chrysleru na mexický trh během…

 



 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Dnes 18:50

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Strasti Jandové nekončí: Bouračka, zlomenina, vši a teď nemoc jater!

Strasti Jandové nekončí: Bouračka, zlomenina, vši a…

Jedna pohroma na druhou se valí na zpěvačku Martu Jandovou (43). Poté, co si v létě zlomila nohu, pak měl její…

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest sdílí na internetu: Své vypracované tělo ukázal i v Praze

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest…

Matt Olesiak (28) je nejen úspěšný doktor, ale také miláček internetu. Matt, který pochází z Varšavy, ale…

 

iSport.cz

Brankář Koubek vychytal v Rennes první nulu. Učím se tu bránit, říká

Brankář Koubek vychytal v Rennes první nulu. Učím se…

Po turbulentním začátku to vypadá, že sezona Tomáše Koubka se začíná v dobrém slova smyslu ustalovat.…

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude chybět několik týdnů

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude…

Fotbalisté Sparty se budou muset v nejbližších zápasech obejít bez útočníka Václava Kadlece, který si v úvodu…

 

Reflex.cz

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…