reklama


Fiat Stilo Racing 1.9 JTD - (ne)skromný sportovec

Fiat Stilo Racing 1.9 JTD - (ne)skromný sportovec

 
 

V roce 2001 Fiat nakreslil tlustou čáru za minulostí. Světu totiž představil zcela svébytný model, který v nabídce nahrazoval designově povedené, ale nepříliš kvalitní vozy Bravo a Brava. Stilo mělo automobilku vyvést z temného období poklesu prodejů...

V roce 2001 Fiat nakreslil tlustou čáru za minulostí. Světu totiž představil zcela svébytný model, který v nabídce nahrazoval designově povedené, ale nepříliš kvalitní vozy Bravo a Brava. Stilo mělo automobilku vyvést z temného období poklesu prodejů a nastolit nová měřítka kvality italských rodinných vozů. Plány byly velkolepé, ale realita se od představ manažerů poněkud lišila.

Stilo na trhu úplně nepropadlo, ale díru do světa také neudělalo. Skalní příznivci Fiatu nemohli dlouho strávit radikální proměnu tvarů, i dnes mnozí nostalgicky vzpomínají na období kulaťoučkých fiatů. Novým zákazníkům většinou učaroval třídveřový model, zatímco pětidveřová „hranatá“ varianta a kombi vyvolávaly rozporuplné pocity.

Jelikož živá voda v podobě faceliftu na stilo příliš neúčinkovala, odhlasovalo mu vedení automobilky i v stále dosti svízelné finanční situaci předčasný důchod a odstartovalo vývoj nástupce. Ten se má veřejnosti předvést možná už příští rok. Do té doby bude na trhu bojovat stilo současné. Proti moderní německé nebo francouzské konkurenci se bude muset Ital hodně snažit, což ovšem neznamená, že nemá co nabídnout.

Hlavním lákadlem následujících měsíců bude nepochybně cena, ale nejen ta. Stilo možná nebude v kronice Fiatu zapsáno jako nejkrásnější automobil historie, ale za technickou stránku se rozhodně stydět nemusí. Ani dnes. Abychom si připomněli, co italský hatchback dokáže, vyzvali jsme na souboj aktuální verzi v sportovní výbavě racing.

Bojovník

Třídveřové stilo vypadá sportovně od přírody, takže stylisté Fiatu neměli s přetvořením na „agresora“ mnoho práce. Vpředu oznamuje výbavu racing přední nárazník se zvětšenými vstupy vzduchu, z boku vyniknou především 17palcová kola z lehkých slitin a prahové nádstavce, vzadu se racing sada projevuje decentním spoilerem nad zadním sklem. Na sportovní prvky narazíte i v interiéru.

obrázek [300 x 223] Středová konzola dostala stříbrný podklad v imitaci hliníku, chodila doléhají na sportovní pedály a ruce svírají kůží potažený volant. Bylo příjemné zjistit, že palubní deska stila vypadá stále atraktivně a zachovává si dobrou úroveň zpracování. Vrchní část z měkčených plastů si nezadá s nejnovější konkurencí, pohledem kolem sebe zjistíte, že i racing výbava pamatuje na každodenní potřeby řidiče.

Velké množství různě tvarovaných a objemných odkládacích prostor bez problémů pohltí všechny důležité osobní věci, při nakládání zavazadel se musíte trochu krotit, neboť §tefist61 základní objem 305 litrů není žádná závratná hodnota. Záleží-li vám více na vnitřním prostoru, budete spokojeni, protože na zadních sedadlech v poměrně pohodlné pozici bez újmy na zdraví absolvujete i 500 km dlouhou jízdu.

Místo vzadu neschází u hlavy ani u kolen. Ergonomie se s novou generací automatické klimatizace umístěné v spodní části středové konzoly zlepšila, díky velkým kruhovým ovladačům i tlačítkům se s ní rychle skamarádíte a bude se vám dobře obsluhovat i za jízdy. Ostatní ovládací prvky prošly testem bez výhrad. Největší slabinou interiéru jsou kupodivu sedadla.

obrázek [300 x 230] Zatímco sedák poměrně dobře splňuje nároky na komfort, dostatečně podpírá stehna a udrží nohy v stabilní poloze v zatáčkách, podivně tvarované opěradlo může vústit jako v mém případě v pocity ztuhlosti. Sžít jsem se také nedokázal s hudebním systémem včetně subwooferu instalovaného v zavazadelníku. Hudbu jsem spíše cítil než slyšel (i při nejnižší hodnotě basů).

Žádný spěch

V dnešní době zaslíbené vznětovým motorům dávno neplatí, že cokoliv s přídomkem sport, rs, gt či racing pohání benzínový motor. Nikoho proto nepřekvapí, že Stilo Racing pořídíte kromě zážehového i s vznětovým motorem 1.9 JTD. Vybrat si můžete vybrat ze dvou výkonových variant 74 a 103 kW. Testovaný model poháněla bohužel slabší a také starší verze vznětového čtyřválce.

Bohužel říkám proto, že tato jednotka neposkytuje vozu oslnivou dynamiku, o čemž se zmíním dále, a především postupně mizí z výrobního programu vytlačována silnější 1.9 Multijet 16V. Výkon 74 kW při 4000 ot./min. a točivý moment 200 Nm při 2000 ot/min. skutečně nejsou žádné závratné hodnoty, které vyvolávají respekt. Je tedy jasné, že stilo s tímto motorem nebude žádný drak.

A také není. Otáčky sice stoupají ochotně, ale efekt v podobě znatelného zátahu se dostavuje až za hranicí 2000 otáček. Na razantní „nakopnutí“ zapomeňte, místo prudké akcelerace následuje postupný nárůst výkonu a zvyšování rychlosti. To, že Stilo Racing není na závodění v pravém slova smyslu stavěno, poznáte velmi rychle, omezený potenciál se hodně projevuje např. na dálnici, při potřebě okamžitého zrychlení.

Na druhou stranu jakmile dosáhnete požadované rychlosti, budete si užívat celkem klidnou, rychlou (udržovat konstantní rychlost okolo 150 km/h nedělá agregátu problém) a samozřejmě úspornou jízdu. Opatrné zacházení s pedály nese sladké ovoce v podobě kombinované spotřeby okolo 5,5 litru, pokud ovšem budete se Stilem Racing zacházet jako s racing vozem, čekejte spotřebu kolem osmi litrů.

Na dálnici si jednotka řekne o sedm litrů, se spotřebou ještě o půl litru vyšší počítejte v městském provozu. Zvukový projev odpovídá standardům segmentu, studená zimní rána nedělají dobře motoru ani posádce, ale samotná jízda se už odehrává v pohodové atmosféře.

Dobrá forma

Jednou z disciplín, ve které stilo na moderní konkurenty trochu ztrácí, ale stále zarputile a docela úspěšně bojuje, jsou jízdní vlastnosti. Ač vystavěn na podvozku se zadními vlečenými rameny, dokáže hatchback výborně utlumit běžné nerovnosti na vozovce a poradí si dokonce i většími výtluky, o které není v tomto ročním období na českých silnicích nouze.

obrázek [300 x 200] Stilo Racing hladce překonává i příčné nerovnosti. V zatáčkách suverenita z jízdy v příčném směru trochu polevuje, auto se mírně naklání a pohupuje. V limitních situacích se alespoň zpočátku hůře rozeznává okamžik, kdy vrozenou nedotáčivost danou pohonem přední nápravy vystřídá mírná přetáčivost. Tu samozřejmě můžete účinně korigovat, ale musíte přitom počítat s těžkou přední částí i menší porcí výkonu.

U posilovače mohl Fiat více šetřit s účinností, režim City se hodí skutečně pouze na parkování. Dobrý dojem z brzd s rychlým nástupem a výbornými výsledky při opakovaném brzdění umocňuje hladké a docela přesné řazení. Fiat Stilo Racing není vrcholný sportovec, ale dobře trénovaný atlet, který dokáže zabavit a zároveň ušetřit nemalý peníz.

Za 449.900 Kč s bohatou výbavou včetně 17palcových litých kol, kompletní elektrické výbavy, manuální klimatizace a multifunkčního volantu stojí určitě za pozornost.

Plusy

  • prostorný interiér
  • dostatek odkládacích proch
  • příznivý poměr ceny a výbavy
  • komfortní podvozek a dobré jízdní vlastnosti

Minusy

  • příliš účinný posilovač řízení
  • nižší výkon a točivý moment motoru
  • nepohodlná přední sedadla
Spolupracujeme s TipCars.com

Fiat Stilo Racing 1.9 JTD

Cena v základní výbavě: 449 900 Kč Cena v testované výbavě: 459 900 Kč

Základní výbava:airbag řidiče a spolujezdce, ABS s EBD, mlhové světlomety integrované v předních svítilnách, sportovní pedály, boční prahové lišty, zadní spoiler, 17palcová litá kola, metalický lak, elektrický posilovač řízení Dualdrive, elektricky ovládaná přední okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, centrální zamykání, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, dělená s klopná zadní sedadla, manuální klimatizace, autorádio s CD přehrávačem, kůží potažený multifunkční volant

Výbava testovaného vozu:automatická klimatizace (+10 000,-)

Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity

To, že pro úschovu peněz není vaše domácnost tím…

Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky

Celkem v deseti krajích Česka jsou zhoršené rozptylové…

Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků…

Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

 
Technické údaje
Motor Fiat Stilo Racing 1.9 JTD
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1910
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 74 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 183
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.6
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 7.2 / 4.2 / 5.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 305 / 1002
Objem nádrže (l):58
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1325 / 435
Rozměr pneu:215/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4182
b) šířka (mm): 1784
c) výška (mm): 1475
d) rozvor (mm): 2600
e) rozchod vpředu (mm): 1514
f) rozchod vzadu (mm): 1508
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 540 / 760
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 550
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 690
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Fiat Stilo Racing 1.9 JTD
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,73
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Bazar: Fiat Stilo 192 byl troubením na ústup Bazar: Fiat Stilo 192 byl troubením na ústup

Fiatem tam, autobusem zpět. Takovým vtipům měl učinit…

Fiat Stilo Flex: brazilský facelift italského hatchbacku Fiat Stilo Flex: brazilský facelift italského hatchbacku

Brazilská filiálka automobilky Fiat představila pro…

 



 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Včera

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Zpověď ochrnutého moderátora Michala Jančaříka (41): Věří, že bude znovu chodit?

Zpověď ochrnutého moderátora Michala Jančaříka (41):…

V poslední době se Michalu Jančaříkovi (41) lepí smůla na paty. Nejdřív ho zlobila ledvina, po transplantaci se…

Vlak nedaleko indické metropole vykolejil, nehodu nepřežilo 36 lidí

Vlak nedaleko indické metropole vykolejil, nehodu…

Nejméně 36 mrtvých a desítky zraněných si podle nejnovější bilance vyžádala nehoda vlaku, který v sobotu večer…

 

iSport.cz

Všichni nás kritizují, ale my jsme druzí, mrzelo třineckého Irgla

Všichni nás kritizují, ale my jsme druzí, mrzelo…

Sami dobře věděli, že se jim vstup do kalendářního roku 2017 nevydařil. Třinečtí Oceláři prohráli pět ze šesti…

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama