Fiat Stilo Racing 1.9 JTD - (ne)skromný sportovec

Fiat Stilo Racing 1.9 JTD - (ne)skromný sportovec

 
 

V roce 2001 Fiat nakreslil tlustou čáru za minulostí. Světu totiž představil zcela svébytný model, který v nabídce nahrazoval designově povedené, ale nepříliš kvalitní vozy Bravo a Brava. Stilo mělo automobilku vyvést z temného období poklesu prodejů...

V roce 2001 Fiat nakreslil tlustou čáru za minulostí. Světu totiž představil zcela svébytný model, který v nabídce nahrazoval designově povedené, ale nepříliš kvalitní vozy Bravo a Brava. Stilo mělo automobilku vyvést z temného období poklesu prodejů a nastolit nová měřítka kvality italských rodinných vozů. Plány byly velkolepé, ale realita se od představ manažerů poněkud lišila.

Stilo na trhu úplně nepropadlo, ale díru do světa také neudělalo. Skalní příznivci Fiatu nemohli dlouho strávit radikální proměnu tvarů, i dnes mnozí nostalgicky vzpomínají na období kulaťoučkých fiatů. Novým zákazníkům většinou učaroval třídveřový model, zatímco pětidveřová „hranatá“ varianta a kombi vyvolávaly rozporuplné pocity.

Jelikož živá voda v podobě faceliftu na stilo příliš neúčinkovala, odhlasovalo mu vedení automobilky i v stále dosti svízelné finanční situaci předčasný důchod a odstartovalo vývoj nástupce. Ten se má veřejnosti předvést možná už příští rok. Do té doby bude na trhu bojovat stilo současné. Proti moderní německé nebo francouzské konkurenci se bude muset Ital hodně snažit, což ovšem neznamená, že nemá co nabídnout.

Hlavním lákadlem následujících měsíců bude nepochybně cena, ale nejen ta. Stilo možná nebude v kronice Fiatu zapsáno jako nejkrásnější automobil historie, ale za technickou stránku se rozhodně stydět nemusí. Ani dnes. Abychom si připomněli, co italský hatchback dokáže, vyzvali jsme na souboj aktuální verzi v sportovní výbavě racing.

Bojovník

Třídveřové stilo vypadá sportovně od přírody, takže stylisté Fiatu neměli s přetvořením na „agresora“ mnoho práce. Vpředu oznamuje výbavu racing přední nárazník se zvětšenými vstupy vzduchu, z boku vyniknou především 17palcová kola z lehkých slitin a prahové nádstavce, vzadu se racing sada projevuje decentním spoilerem nad zadním sklem. Na sportovní prvky narazíte i v interiéru.

obrázek [300 x 223] Středová konzola dostala stříbrný podklad v imitaci hliníku, chodila doléhají na sportovní pedály a ruce svírají kůží potažený volant. Bylo příjemné zjistit, že palubní deska stila vypadá stále atraktivně a zachovává si dobrou úroveň zpracování. Vrchní část z měkčených plastů si nezadá s nejnovější konkurencí, pohledem kolem sebe zjistíte, že i racing výbava pamatuje na každodenní potřeby řidiče.

Velké množství různě tvarovaných a objemných odkládacích prostor bez problémů pohltí všechny důležité osobní věci, při nakládání zavazadel se musíte trochu krotit, neboť §tefist61 základní objem 305 litrů není žádná závratná hodnota. Záleží-li vám více na vnitřním prostoru, budete spokojeni, protože na zadních sedadlech v poměrně pohodlné pozici bez újmy na zdraví absolvujete i 500 km dlouhou jízdu.

Místo vzadu neschází u hlavy ani u kolen. Ergonomie se s novou generací automatické klimatizace umístěné v spodní části středové konzoly zlepšila, díky velkým kruhovým ovladačům i tlačítkům se s ní rychle skamarádíte a bude se vám dobře obsluhovat i za jízdy. Ostatní ovládací prvky prošly testem bez výhrad. Největší slabinou interiéru jsou kupodivu sedadla.

obrázek [300 x 230] Zatímco sedák poměrně dobře splňuje nároky na komfort, dostatečně podpírá stehna a udrží nohy v stabilní poloze v zatáčkách, podivně tvarované opěradlo může vústit jako v mém případě v pocity ztuhlosti. Sžít jsem se také nedokázal s hudebním systémem včetně subwooferu instalovaného v zavazadelníku. Hudbu jsem spíše cítil než slyšel (i při nejnižší hodnotě basů).

Žádný spěch

V dnešní době zaslíbené vznětovým motorům dávno neplatí, že cokoliv s přídomkem sport, rs, gt či racing pohání benzínový motor. Nikoho proto nepřekvapí, že Stilo Racing pořídíte kromě zážehového i s vznětovým motorem 1.9 JTD. Vybrat si můžete vybrat ze dvou výkonových variant 74 a 103 kW. Testovaný model poháněla bohužel slabší a také starší verze vznětového čtyřválce.

Bohužel říkám proto, že tato jednotka neposkytuje vozu oslnivou dynamiku, o čemž se zmíním dále, a především postupně mizí z výrobního programu vytlačována silnější 1.9 Multijet 16V. Výkon 74 kW při 4000 ot./min. a točivý moment 200 Nm při 2000 ot/min. skutečně nejsou žádné závratné hodnoty, které vyvolávají respekt. Je tedy jasné, že stilo s tímto motorem nebude žádný drak.

A také není. Otáčky sice stoupají ochotně, ale efekt v podobě znatelného zátahu se dostavuje až za hranicí 2000 otáček. Na razantní „nakopnutí“ zapomeňte, místo prudké akcelerace následuje postupný nárůst výkonu a zvyšování rychlosti. To, že Stilo Racing není na závodění v pravém slova smyslu stavěno, poznáte velmi rychle, omezený potenciál se hodně projevuje např. na dálnici, při potřebě okamžitého zrychlení.

Na druhou stranu jakmile dosáhnete požadované rychlosti, budete si užívat celkem klidnou, rychlou (udržovat konstantní rychlost okolo 150 km/h nedělá agregátu problém) a samozřejmě úspornou jízdu. Opatrné zacházení s pedály nese sladké ovoce v podobě kombinované spotřeby okolo 5,5 litru, pokud ovšem budete se Stilem Racing zacházet jako s racing vozem, čekejte spotřebu kolem osmi litrů.

Na dálnici si jednotka řekne o sedm litrů, se spotřebou ještě o půl litru vyšší počítejte v městském provozu. Zvukový projev odpovídá standardům segmentu, studená zimní rána nedělají dobře motoru ani posádce, ale samotná jízda se už odehrává v pohodové atmosféře.

Dobrá forma

Jednou z disciplín, ve které stilo na moderní konkurenty trochu ztrácí, ale stále zarputile a docela úspěšně bojuje, jsou jízdní vlastnosti. Ač vystavěn na podvozku se zadními vlečenými rameny, dokáže hatchback výborně utlumit běžné nerovnosti na vozovce a poradí si dokonce i většími výtluky, o které není v tomto ročním období na českých silnicích nouze.

obrázek [300 x 200] Stilo Racing hladce překonává i příčné nerovnosti. V zatáčkách suverenita z jízdy v příčném směru trochu polevuje, auto se mírně naklání a pohupuje. V limitních situacích se alespoň zpočátku hůře rozeznává okamžik, kdy vrozenou nedotáčivost danou pohonem přední nápravy vystřídá mírná přetáčivost. Tu samozřejmě můžete účinně korigovat, ale musíte přitom počítat s těžkou přední částí i menší porcí výkonu.

U posilovače mohl Fiat více šetřit s účinností, režim City se hodí skutečně pouze na parkování. Dobrý dojem z brzd s rychlým nástupem a výbornými výsledky při opakovaném brzdění umocňuje hladké a docela přesné řazení. Fiat Stilo Racing není vrcholný sportovec, ale dobře trénovaný atlet, který dokáže zabavit a zároveň ušetřit nemalý peníz.

Za 449.900 Kč s bohatou výbavou včetně 17palcových litých kol, kompletní elektrické výbavy, manuální klimatizace a multifunkčního volantu stojí určitě za pozornost.

Plusy

  • prostorný interiér
  • dostatek odkládacích proch
  • příznivý poměr ceny a výbavy
  • komfortní podvozek a dobré jízdní vlastnosti

Minusy

  • příliš účinný posilovač řízení
  • nižší výkon a točivý moment motoru
  • nepohodlná přední sedadla
Spolupracujeme s TipCars.com

Fiat Stilo Racing 1.9 JTD

Cena v základní výbavě: 449 900 Kč Cena v testované výbavě: 459 900 Kč

Základní výbava:airbag řidiče a spolujezdce, ABS s EBD, mlhové světlomety integrované v předních svítilnách, sportovní pedály, boční prahové lišty, zadní spoiler, 17palcová litá kola, metalický lak, elektrický posilovač řízení Dualdrive, elektricky ovládaná přední okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, centrální zamykání, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, dělená s klopná zadní sedadla, manuální klimatizace, autorádio s CD přehrávačem, kůží potažený multifunkční volant

Výbava testovaného vozu:automatická klimatizace (+10 000,-)

Počet podílových fondů roste. Soustředí se především na bohaté Počet podílových fondů roste. Soustředí se především na bohaté

Cílovou skupinou správců majetku jsou letos především…

Češi otevřou v Tanzanii polikliniku, provoz zahájí v srpnu Češi otevřou v Tanzanii polikliniku, provoz zahájí v srpnu

Poliklinika pro střední a vyšší vrstvy se stala jednou…

Polskému majiteli Unipetrolu PKN Orlen klesl čtvrtletní zisk Polskému majiteli Unipetrolu PKN Orlen klesl čtvrtletní zisk

Čistý zisk největší polské rafinérské společnosti PKN…

Dlouholetý šéf azylové a migrační politiky Tomáš Haišman končí ve funkci, bude diplomatem Dlouholetý šéf azylové a migrační politiky Tomáš Haišman končí ve funkci, bude diplomatem

Vysoký úředník ministerstva vnitra Tomáš Haišman, který…

 
Technické údaje
Motor Fiat Stilo Racing 1.9 JTD
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1910
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 74 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 183
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.2 / 4.2 / 5.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 305 / 1002
Objem nádrže (l):58
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1325 / 435
Rozměr pneu:215/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4182
b) šířka (mm): 1784
c) výška (mm): 1475
d) rozvor (mm): 2600
e) rozchod vpředu (mm): 1514
f) rozchod vzadu (mm): 1508
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 540 / 760
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 550
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 690
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Fiat Stilo Racing 1.9 JTD
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,73
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112 Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112

Poslední várka vozidel z Kopřivnice bude armádě sloužit…

 



Bazar: Fiat Stilo 192 byl troubením na ústup Bazar: Fiat Stilo 192 byl troubením na ústup

Fiatem tam, autobusem zpět. Takovým vtipům měl učinit…

Fiat Stilo Flex: brazilský facelift italského hatchbacku Fiat Stilo Flex: brazilský facelift italského hatchbacku

Brazilská filiálka automobilky Fiat představila pro…

 



 
Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel Q4 vs. Mercedes-Benz GLC 250 d 4Matic – Nečekaná shoda

Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel Q4 vs. Mercedes-Benz GLC 250 d 4Matic – Nečekaná shoda

Dnes 08:00

Dvě SUV, jedno elegantnější než druhé. Obě sázejí na efekt a obě mají plnit roli sportovní alternativy v této dnes tolik oblíbené třídě. Co mají stejné a čím se naopak liší? A co se ukrývá pod číslem 2143?




Blesk.cz

Turisté „mizí“ v Brdech, zraněného cyklistu hledali hodiny. Chybí značení cest

Turisté „mizí“ v Brdech, zraněného cyklistu hledali…

Cyklista (65) utrpěl v úterý v brdských lesích vážná zranění. Jel po jedné z lesních cest, pravděpodobně přepadl…

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu. Pak přijdou hromy a blesky

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu.…

O víkendu se vyšplhají teploty na 30 °C. Počítat ale musíme i s bouřkami, které budou v některých částech…

 

iSport.cz

Invaze z ciziny do fotbalové ligy. Velké téma v pátečním Sport Magazínu

Invaze z ciziny do fotbalové ligy. Velké téma v…

Italský trenér se svým početným mezinárodním štábem na Letné, kam se postupně sletěly drahé posily z Izraele,…

Jak si vedly posily Sparty? Velká voda Plavšič, Kaya nepřesvědčil

Jak si vedly posily Sparty? Velká voda Plavšič, Kaya…

Sparta do generálky proti Vitesse (1:1) nasadila šest nových posil včetně debutanta Semiha Kayi. Jak si v…

 

Reflex.cz

Zpěvák kapely Linkin Park spáchal sebevraždu

Zpěvák kapely Linkin Park spáchal sebevraždu

Zpěvák kapely Linkin Park Chester Bennington zemřel v pouhých 41 letech. V den narozenin svého kamaráda z kapely…

Neopakovatelná atmosféra ostravského festivalu zachycená objektivem Martina Straky

Neopakovatelná atmosféra ostravského festivalu…

Druhý den festivalu Colours of Ostrava byl plný zvučných jmen a desetitisíce lidí se i ve čtvrtek vlnily…