Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat v Ženevě 2006

Ladislav Čermák
Fiat se podle všeho dostává z nejhoršího a uvádí jednu velkou novinku za druhou.

Zatímco Frankfurt byl ve znamení Velkého Punta jako velké naděje, v Ženevě se dostalo pro změnu na „olympijský“ crossover Sedici, stejně jako Oltre Fiat představený již před čtvrtrokem v Bologni. Hned dvě vyšlechtěné verze Pandy sice také nejsou přílišnými novinkami, avšak s prodeji by pomoci mohly. Jedinou absolutní novinkou je tak studie MultiEco.

Sedici

je výsledkem spolupráce Fiatu a Suzuki. Oba budou nabízet příbuzné modely pod svými jmény a s vlastní identitou. Karosérii šestnáctky navrhl Giorgetto Giugiaro a jde o další derivát nového designérského tvarosloví Fiatu. Malé SUV měří 4,12 x 1,76 x 1,62 m, podobně jako Grande Punto. Obouvá 16“ kola s pneumatikami 205/60 R16. Ve výbavě nechybí čtyři airbagy, ABS, EBD i ESP, za příplatek jsou hlavové airbagy. Základní objem zavazadlového prostoru činí 270 l, po sklopení zadní lavice pak 670 l.

V nabídce jsou zpočátku dva motory. Zážehová 1.6 (78 kW) udělí Fiatu Sedici nejvyšší rychlost 170 km/h, vznětový Multijet o objemu 1910 cm3 dává výkon 88 kW a točivý moment 280 Nm při 2050 ot./min. Sedici se vznětovým agregátem je rychlejší (180 km/h) a samozřejmě také úspornější. Pohotovostní hmotnost činí 1250 kg u zážehové verze, diesel je cca o 100 kg těžší. Pohon všech kol je řízen elektronicky a řidiči nabízí 3 pracovní režimy. Pro běžné silnice je určen výhradní pohon přední nápravy, do lehčího terénu je možno zařadit plynulé rozdělování momentu v závislosti na prokluzu kol, v náročnějších situacích pak lze poměr přenášeného momentu uzamknout. Světlá výška činí 190 mm.

Panda Cross/Monster

se již prodává i v ČR, jedná se o stylisticky odlišenou verzi známé Pandy 4x4 Climbing. Hlavním rozdílem je přetvarovaná, bojovněji působící maska, a důkladné oplastování všech míst, ohrožených při jízdách terénem. Hlavním rozdílem proti modelu Climbing je standardní montáž elektronické uzávěrky diferenciálu ELD, působící při rychlostech do 30 km/h. Jedinou pohonnou jednotkou je turbodiesel 1,3 JTD. Seznam standardní výbavy také narostl a prodejní cena pochopitelně nezůstala pozadu.

Individualistům bude k dispozici nová limitovaná verze Monster, zaměřená na podobnou cílovou skupinu, jako stejnojmenný motocykl od Ducati. Hlavním rozdílem bude lesklá černá úprava některých částí karoserie, kontrastující s vlastním lakem. Stejnou barvu mají i zadní skla.

Panda MultiEco

demonstruje, jak je daleko Fiat s vývojem pohonu na alternativní paliva. Prostřednictvím širokého použití plastů odlehčená a aerodynamicky optimalizovaná Panda totiž umožňuje kombinovaný provoz na benzín a metan (CNG). K maximální úspornosti jí dopomáhá robotizovaná převodovka Dualogic a především systém BAS (Belt-driven Alternator-Starter), umožňující aplikaci systému, obdobného konkurenčnímu Stop & Start. Je další předzvěstí chystaného sériového modelu, poháněného metanem. Provoz je šetrný nejen k peněžence a světovým zásobám ropy, ale i k životnímu prostředí.

Oltre Fiat

Civilní verzi lehkého transportního automobilu Iveco MLV si vzali do parády stylisté Fiatu a vytvořili svou představu konkurenta amerického Hummeru. Ta se na rozdíl od drsného Iveca oblékla do slušivého bílého kabátku, který se velmi podobá oděvu amerických obrů. Délka 4870 mm, výška 2050 mm a rozvor 3230 mm odpovídá juniorovi H3. Automobilka chce demonstrovat své schopnosti v oblasti automobilů s pohonem všech kol a tím podpořit nové SUV Sedici, které se představí právě v Boloni. Bílému otesánkovi od Fiatu pomáhá překonávat překážky nejen sofistikovaný systém pohonu všech kol se třemi diferenciály, ale také velká světlá výška (50 cm). Čtyřválcový vznětový motor s objemem tři litry, výkonem 136 kW při 3700 ot. a točivým momentem 456 Nm při 1800 ot. je spojen s šestistupňovou automatickou převodovkou a 26“ koly. Maximální rychlost činí 130 km/h.


Ladislav Čermák