18.5. 2016 Michal Fokt

Ford Edge: První jízdní dojmy z Německa

 

V Bavorsku jsme poprvé vyzkoušeli velký americký crossover Ford Edge. Zvoní někomu od konkurence hrana?

Fordu v poslední době uvádění globálních modelů na evropské trhy trošku vázne. EcoSport vyvolal (slušně řečeno) rozpaky, Fiesta už má vousy jako ZZ Top, hodně netrpěliví jsme byli kvůli Mondeu a podobný průběh má i příchod dalšího nového modelu – SUV Edge. Jenže v tomto případě to asi nikoho jinak zvlášť netrápilo, jedná se totiž o vstup Fordu do úplně nového a zřejmě poněkud okrajového segmentu velkých SUV, takže rok sem, rok tam...

Mně se Edge líbil už v době, kdy se objevily jeho první snímky, dělá totiž čest svému jménu a je opravdu hodně hranatý. Díky tomu vypadá opravdu drsně a překvapivě k tomu nepotřebuje ani charakteristické rysy a proporce SUV. Na fotkách vypadá spíše jako kompaktní hatch a naživo pak zjišťuji, že je to… sakra velký hatch.

A co si od něj vlastně automobilka v Evropě slibuje? Věřte nebo ne, považuje ho za prémiový model a chce zatopit zejména německé "Velké trojce", nikoli však v segmentu velkých SUV, čemuž by napovídaly rozměry auta, ale středních v podobě Audi Q5 nebo BMW X3, čemuž odpovídá i cena bohatě vybaveného auta lehce nad základem u Němců.

Prostorný interiér nikdy neurazí, zvlášť pak u rodinného vozu a usednutí za volant potvrzuje předpoklady o velikosti kabiny. Přestože má Edge docela široký středový tunel, je tu spousta místa – v podélném směru, příčném i na výšku a totéž platí i vzadu, i tak je ale Edge spíše velkoryse dimenzované čtyřmístné auto než plnohodnotný pětimístný vůz. Takové je třeba i nadále hledat mezi MPV a minivany. Ovšem je tu jistý kompromis – spolujezdec nemá pro pravou nohu úplně nadbytek místa kvůli vystupujícím blatníku a z druhé strany z tunelu trčí výstupek se zásuvkou, s nímž jsem byl v kontaktu (mnohem) častěji, než by mi bylo příjemné.

Posaz za volantem je hodně vysoký, pro osoby s menším vzrůstem možná až moc, ale sloupek má velký rozsah seřízení a věnec dobrý průměr i tloušťku. Méně radosti už udělají sedadla standardní verze, jsou extrémně široká a nedrží tedy tělo v zatáčkách. Co se materiálů v kabině týče, je Edge takový… globální, povrchová úprava plastů víceméně odpovídá Mondeu, osobně moc nemusím matný materiál na středovém panelu ani jeho design, zbytku kabiny asi není co vytknout.

 [600×403]

Edge je přímo prošpikovaný různými odkládacími prostory, které jsou povětšinou dost hluboké, impozantní je pak „silážní jáma“ pod loketní opěrkou, ta sahá snad až někam ke kardanu. A k tomu kufr… Po (elektrickém) otevření pátých dveří se objeví opravdu velký zavazadlový prostor, hluboký a široký, ale spíše nižší. Ford říká, že má 602 litrů a to ještě pod podlahou zbylo místo na rezervu. Spolyká tedy opravdu velkou spoustu zavazadel. Nejprve se mi dostal do ruky model Edge Titanium se slabším z turbodieselů a šestistupňovým manuálem. V tomto případě by asi bylo výstižnější označení Ford Pillow a auto bude jasnou volbou každého, komu se zajídají současná velká za každou cenu sportovní SUV. Tento Edge je i na poměry velkých luxusních SUV extrémně dobře odhlučněný a velmi komfortní. Aerodynamický hluk je minimální, kola jsou lehce slyšet pouze na hodně hrubém povrchu a motor zní odněkud z velké dálky. Ford totiž nejen pečlivě odhlučňoval, ale auto vybavil také systémem aktivního potlačování hluku. Funguje to náramně.

Na silnici je vůz příjemně plavný, většinu nerovností téměř neznatelně žehlí a něco jako ráz do kabiny proniká opravdu výjimečně. Jízdní vlastnosti tomu odpovídají. Zatáčet se Fordu Edge moc nechce a nepřidá mu ani pomalé řízení, takže auto na podněty reaguje s floridskou ležérností. K celkovém charakteru auta pak asi také ladí motor 2.0 TDCi s parametry 132 kW a 400 N.m. Ačkoli to jsou čísla vcelku slušná, má totiž s autem spoustu práce, předjíždění je potřeba dobře naplánovat a protože nějakou tu aktivitu projevuje až nad 2500 otáček, což je ale současně zbytečně moc po městě a na okreskách, je potřeba neustále řadit. A kulisa šestistupňového manuálu je trošku kostrbatá… Popravdě řečeno mi vůbec není jasné, proč auto s tímto nastavením má přímo řazenou převodovku, už s ohledem na avizované prémiové ambice. Přitom s automatem by „základní“ Edge dával úplně jiný smysl.

Jenže pak jsme přesedli do verze Edge Sport a ocitli jsme se v úplně jiném autě. Tato verze má mnohem lepší sedadla, což znamená, že už se objevuje náznak bočního vedení (úplně jiná liga je v tomto ohledu specifikace Vignale, kterou jsem oseděl alespoň staticky, tam mají sedadla velkorysé rozměry i příjemné bočnice současně) a místo „fofrklacku“ je volič šestistupňové dvouspojky.

 [600×324]

A to není všechno. Edge Sport má o palec větší kola (20“) s širšími pneumatikami, sportovnější naladění podvozku, aktivní řízení a také motor 2.0 TDCi s výkonem 154 kW a točivým momentem 450 N.m. A výsledkem je úplně jiné auto. Přestože je znát váha vozu (1875 kg, 1840 s MT), americký crossover za asistence strmějšího řízení s menším účinkem posilovače překvapivě ochotně zatáčí, nebrání se ani ostřejší jízdě na klikatějších okreskách a hlavně má opravdu spoustu mechanické přilnavosti, celý novinářský event nám propršel a neměli jsme za dva dny ani jediný problém s gripem. Motor je z pohledu dynamiky pro auto mnohem vhodnější, předjíždění už není problém a lepší sladění potvrdila i spotřeba. Přestože jsme jezdili svižněji, než první den s Edge Titanium, měli jsme spotřebu 9,2 l nafty oproti předešlým 9,6 litrům. Dvouspojková převodovka sice není úplně nejrychlejší ani s nejhladším řazením, ale jezdí se s ní příjemně.

Pár nevýhod ale Edge Sport má. Přišel o většinu plavnosti slabší verze, tlumení rázů je horší a auto výrazněji kopíruje povrch. Ač je to překvapivé, biturbo bylo také hůř odhlučněné a také hluk od kol byl výraznější. Je ovšem překvapivé, že kolegové z jiných aut zhoršení akustiky nepozorovali, je tedy klidně možné, že v našem autě (třeba) nefungovalo ANC… Ale bez ohledu na větší hlučnost a horší komfort bych asi bez váhání sáhl právě po Edge Sport, lepší dynamika, automat a agilnější podvozek zmíněná negativa v mých očích bez problémů vyváží. Negativa v uvozovkách, většina domnělé i skutečné konkurence je minimálně stejně hlučná a méně komfortní... Jen jsem měl trošku pocit, že s autem mají dost práce brzdy a to pochopitelně u obou motorizací, na pedál je nutné vynaložit dost síly a auta nezpomalují příliš ochotně. Teď ještě zbývá zodpovědět otázku, jak se bude tužší šasi chovat na našich špatných cestách, popřípadě vyzkoušet, jak dobrý je silnější motor ve verzi Titanium.

Jestli bude Edge konkurovat Audi a BMW? Nemyslím, že by klientela těchto značek odcházela k Fordu, na druhou stranu Edge (Sport) ty prémiové kvality bezpochyby má a mohl by zaujmout ty zákazníky mainstreamových značek, kteří by rádi velké SUV odjinud než z Koreje.

Ford Edge – ceny na českém trhu
Motor2.0 TDCi 4x42.0 TDCi 4x4
Zdvihový objem [cm3]19971997
Válce/ventily4/44/4
Největší výkon [kW]132154
Točivý moment [N.m]400450
Převodovka6M6DS
Max. rychlost [km/h]200210
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,99,4
Komb. spotřeba [l/100 km]5,95,9
Cena Trend [Kč]1.119.900-
Cena Titanium [Kč]1.224.9901.316.990
Cena Sport [Kč]-1.353.990

Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Martina Čabana: Visegrádský šprajc Glosa Martina Čabana: Visegrádský šprajc

Česko je o krok blíž k řízení před Soudním dvorem EU…

Česko je rekordně zadlužené, dluh ale není žádný Otesánek Česko je rekordně zadlužené, dluh ale není žádný Otesánek

Státní dluh České republiky ke konci června dosahoval…

Výroba aut v Česku v pololetí prudce stoupla, růst táhla Škoda Auto Výroba aut v Česku v pololetí prudce stoupla, růst táhla Škoda Auto

V Česku se v letošním prvním pololetí vyrobilo rekordních…

Innogy rozšiřuje v Německu síť dobíječek pro elektromobily, dotace na ně ale nezabírají Innogy rozšiřuje v Německu síť dobíječek pro elektromobily, dotace na ně ale nezabírají

V Německu by už za čtyři roky měl podle představ vlády…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ford Edge: První jízdní dojmy z Německa







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 



Akcelerace na sněhu: O kolik se prodlouží čas oproti zrychlení na asfaltu? Akcelerace na sněhu: O kolik se prodlouží čas oproti zrychlení na asfaltu?

Napadlo vás někdy, o kolik se prodlouží akcelerace vozu z…

Euro NCAP 2016: Ford Edge – Americké hrany získaly pět hvězd Euro NCAP 2016: Ford Edge – Americké hrany získaly pět hvězd

Ford Edge byl původně určen pro severoamerický trh, ale…

 



 
SMZ: I v Sovětském svazu měli Velorex. Vypadal ještě podivněji

SMZ: I v Sovětském svazu mělo Velorex. Vypadal ještě podivněji

Dnes 08:00

Tříkolky a čtyřkolky SMZ byly určeny invalidům. Vyráběly se až do druhé poloviny 90. let v desetitisícových sériích, na západ od hranic bývalého SSSR na ně ale narazíte vzácně.




Blesk.cz

Krach hereckého páru: Žilková řeší nečekaný rozchod!

Krach hereckého páru: Žilková řeší nečekaný rozchod!

Nejdřív ji nechtěl a odháněl ji, pak se nechal sbalit, a teď mu zlomila srdce! Syn Veroniky Žilkové (55) Vincent…

Takhle hlídá děda Petr Novotný. 7 dětí a on si v klidu čte!

Takhle hlídá děda Petr Novotný. 7 dětí a on si v klidu čte!

Bavič Petr Novotný (69) na začátku roku doslova utekl hrobníkovi z lopaty. Po několika operacích, kdy mu selhalo…

 

iSport.cz

Hráči a data: Danny je neuvěřitelný, Sparta mohla koupit líp, tvrdí Dobiáš

Hráči a data: Danny je neuvěřitelný, Sparta mohla…

Rozmarné, či spíše rozmařilé přestupové léto trhá rekordy českého fotbalu a přivádí zajímavé zahraniční hráče.…

Stramaccioni: Posila z Neapole? Věřím, že to dotáhneme tenhle týden

Stramaccioni: Posila z Neapole? Věřím, že to…

PŘÍMO Z BĚLEHRADU | Už deset posil přivedla do svého kádru před startem nové sezony Sparta. A tohle číslo v…

 

Reflex.cz

Zřícenina plná tajemných legend. To je hrad Starý Jičín v severním podhůří Beskyd

Zřícenina plná tajemných legend. To je hrad Starý…

„Bílá paní na starojickém hradě byla prý manželkou posledního majitele rodu pánů z Kravař. Poprvé ji lidé uzřeli…

Jaroslav Kubera: Zeman si v kampani ukojí ego, ale pak prezidentství položí

Jaroslav Kubera: Zeman si v kampani ukojí ego, ale…

Když děláte rozhovor se senátorem a možným prezidentským kandidátem Jaroslavem Kuberou (70), máte pocit, že…