Ford F150 2013: Když to není rozbité, neopravujte to
Fordy řady F jsou nejprodávanějšími auty v USA napříč všemi kategoriemi. Nejmenší série F-150 se ve své dvanácté generaci prodává od roku 2008. Vzhled se nyní přiblížil větším modelům F Super Duty. Kromě toho přibyly do luxusnějších výbav HID světlomety, nová kola o 18 a 20 palcích a informační systém Sync s dotykovou obrazovkou MyFord Touch a hlasovým ovládáním. Ford se právě spíše než na radikální modernizaci soustřeďuje na multimédia. Co funguje, není třeba nijak radikálně měnit.
To ale neznamená, že by modrý ovál nechával vše při starém. Dvojice nových motorů V6 měla premiéru před rokem u modelu 2012, který také přinesl kosmetické změny vzhledu. A jednotka o objemu 3,7 l a dvakrát přeplňovaný EcoBoost 3,5 l se skutečně chytly, za poslední rok se jich prodala více než polovina. Výkonovou špičku pak tvoří vidlicový osmiválec 6,2 l.
A teď podrobněji: nejmenší čtyřventilový 3,7 Ti-VCT V6 nabídne 225 kW (306 k)/6500 min-1 a točivý moment 377 Nm/4000 min-1. Ve městě spotřebuje 13,8 a na dálnici 10,2 l/100 km. Přeplňovaný EcoBoost 3,5 l Ti-VCT poskytuje 272 kW (370 k)/5000 min-1 a 569 Nm/2500 min-1, přičemž 90 % točivého momentu je k dispozici v rozmezí od 1700 do 5000 otáček. Mastodont, jakým i nejmenší Ford série F je, si v městském provozu s tímto motorem řekne o 14,7 l, na dálnici pak spálí 10,7 l/100 km.
A osmiválce? Slabší dvouvačkový s válci do V (jak jinak?) objemu 5,0 l se může pochlubit o něco nižšími 268 kW (365 k)/5500 min-1. Ani u něj nelze čekat spotřebu minivozu (15,7/11,2 l/100 km). Agregát V8 6,2 l má sice jen jediný vačkový hřídel a navíc jen dvouventilový rozvod, ale také 302 kW/5500 min-1 a 588 Nm/4500 min-1.
Osmnáctilitrová spotřeba ve městě a třináctilitrová v dálničním provozu vypadají obludně, ale na takto motorizovaný vůz nejsou údaje nijak vysoké. Zvláště tehdy, když obr utáhne ještě přívěs o hmotnosti přes 5,1 tuny, stejně jako model s motorem EcoBoost. A na korbu s klidem naložíte dalších skoro 1,5 tuny. Všechny pohonné jednotky jsou spřaženy se šestistupňovou samočinnou převodovkou, v USA je také samozřejmostí volba pohonu mezi pouze zadní a oběma nápravami.
Špičková luxusní varianta Limited nabízí například elektronickou uzávěrku zadního diferenciálu a pomocníka při sjíždění prudkých kopců HDC. Další výbavy nesou názvy XLT, Lariat, King Ranch a Platinum. Nejvychytanější verze systému Sync má osmipalcový displej, dvě USB zdířky, slot na SD karty a vstupy pro audio. Stupeň Platinum obsahuje už kožené čalounění, možnosti individualizace jsou ale velmi široké. Tři nové barvy exteriéru představují modrá, hnědá a červená metalíza.
Doug Scott, marketingový šéf divize Ford Truck, řekl: „Full-size pickupy jsou čtvrtým největším segmentem trhu ve Spojených státech. Letos by se mělo prodat na 1,6 milionů nových aut této kategorie. Překonání dvoumilionové hranice je tedy jen otázkou času.“
Nový F-150 byl představen ve městě Bruceville v Texasu při oslavách 65 let spolupráce s organizací FFA (Future Farmers Of America). Právě farmáři jsou pochopitelně častými zákazníky a kupci těchto vozů.