Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Fiesta ST vs. Peugeot 208 GTi vs. Renault Clio R.S. vs. Škoda Fabia RS

Svět motorů
Diskuze (121)
Ostré malé hatchbacky zažívají renesanci. V hnízdě přibyly hned tři ambiciózní novinky a vystrkují žihadla na starousedlíky. Najde se nový král lačného roje?

Když se někdy v osmdesátých letech minulého století začala rýsovat kategorie sportovních derivátů malých aut, byla pravidla celkem jasná: třídveřová karoserie, silný atmosférický motor a manuální převodovka. Tu a tam někdo sáhl po přeplňování a nám budoucím tak zanechal odkaz v podobě skvostů jako Renault 5 Turbo.

Na lehoučká autíčka tenkrát stačilo kolem stovky koní, což je dnes standard pro rodinný diesel.

Doba je jiná. Nechme stranou, jestli lepší, nebo horší. Ale k malému ostrému vozu nyní patří přeplňování a čím dál častěji také dvouspojková samočinná převodovka. Navíc spoustu dravečků v současnosti koupíte také, nebo dokonce výhradně s pětidveřovou karoserií. Škodovka šla dokonce tak daleko, že logo RS přilepila i na kombík.

A právě domácí Fabii RS jsme se rozhodli oprášit v době, kdy na trh vypustily své sprintery v těsném časovém sledu Ford, Peugeot a Renault. Můžete namítat, že je každý z jiného těsta a nelze je přímo srovnávat. A máte trochu pravdu. Různé karoserie, různé převodovky i různé filozofie. Ale o to zajímavější test nás čeká. Vždyť jedno mají všichni zástupci společné: ambice pobavit řidiče.

Pořizovací náklady Volkswagen Polo GTI 1.4 TSI/132 kW (etalon) Ford Fiesta ST 1.6 EcoBoost/134 kW Peugeot 208 GTi 1.6 THP/147 kW Renault Clio R.S. 1.6 Turbo/147 kW Škoda Fabia RS 1.4 TSI/132 kW
Základní cena 427 900 Kč 429 990 Kč 510 000 Kč 564 900 Kč 504 900 Kč
Cena verze Světa motorů 427 900 Kč 429 990 Kč 510 000 Kč 564 900 Kč 504 900 Kč
Výbava verze Světa motorů ABS, čelní airbagy, posilovač řízení, příprava pro rádio, výškově stavitelný volant nebo sedadlo řidiče, centrální zamykání
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Airbagy hlavové/kolenní řidiče Ne/Ne Ano/Ano Ano/Ne Ne/Ne 7300/Ne
Rádio s CD/USB/AUX/SD Ano/Ne/4100 Kč/Ne Ano/Ano/Ano/Ne 2000 Kč/Ano/Ano/Ne Ne/Ano/Ano/Ne Ano/2700 Kč/2700 Kč/Ne
Palubní počítač Ano Ano Ano Ano Ano
Polokožené čalounění sedaček 32 100 Kč Ano* Ano 28 000 Kč Ne
Navigace 12 900 Kč 18 000 Kč 10 000 Kč Ano Ne
Automatická klimatizace 11 800 Kč Ano* Ano Ano Ano
Tempomat 10 100 Kč 4900 Kč Ano Ano Ano
Metalíza 12 500 Kč 10 500 Kč 11 000 Kč 12 500 Kč 10 100 Kč
Přední mlhovky Ano Ano Ano Ne 2800 Kč
Kola z lehkých slitin Ano Ano Ano Ano Ano
Porovnání cen 427 900 Kč 429 990 Kč (o 0,5 % horší) 510 000 Kč (o 19 % horší) 564 900 Kč (o 32 % horší) 504 900 Kč (o 18 % horší)
POŘADÍ   1. 2.-3. 4. 2.-3.
* Obsahuje výbava ST+ za 454 990 Kč,

DOJEM

Vzhled nejezdí, ale prodává

V případě designu sportovního auta narážíme na dva přístupy. Jeden typ majitelů považuje vzhled za nedílnou součást image svého vozu, druhý to absolutně neřeší a zajímá se jen o technickou stránku věci.

V takto subjektivní disciplíně nehodláme zbytečně přešlapovat kolem horkých spoilerů a omezíme se na stručný rozbor invence designérů.

Ford Fiesta ST

Takhle si představujeme hot-hatch. Dynamická třídveřová silueta, maska jednoznačně vyčleňuje ST z civilní řady, spoilery jsou výrazné, přitom vkusné. Fiesta je sama o sobě dynamická zvenčí i uvnitř, což nyní jako když najde. Za nás ideál.

Peugeot 208 GTi

Peugeotu jsou vlastní komplikované tvary, různé příkrasy a kudrlinky, což z něj dělá trochu holčičí auto. Ani krásná maska nebo plastové lemy blatníků ve stylu modelu 205 toto vyznění zcela nepřehluší. Když si odmyslíme efektní pruhy, stojí před námi možná až moc obyčejný vůz. Navíc vzhledově roztříštěný interiér zkrátka nemusíme, i když se dvoubarevné lakování plastů a kontrastní prošití koženého obkladu vážně povedlo.

Renault Clio R.S.

Zvláštní paradox. Zatímco obyčejné clio se nám líbí, vyšlechtěné R.S. nám nějak nepadlo do noty. Mohutný předek s megalomanským logem a nevýrazným spoilerem moc dynamicky nepůsobí. Ale při pohledu zezadu musíme renaultu přiznat šmrnc. Velký difuzor s výfuky má grády. Interiér je však opět nuda, laciné barevné prvky to nespraví.

Škoda Fabia RS

U škodovky dělá hodně křiklavá barva a bílá kola. Nebýt toho, RS sotva poznáme. Je za každou cenu nenápadné, uvnitř najdete rozdílů ještě méně. Úzké a vysoké proporce se sportovním naturelem nehrají, z testované party je vzhled fabie nejslabším urychlovačem srdečního tepu.

Přešlapy

U vrcholných a často pěkně „mastných“ verzí by člověk čekal bezchybné zpracování. V případě škodovky a peugeotu je po všech stránkách poctivé.

Jinak bytelné fiestě ale vrzal spojkový pedál, páčka blinkrů působí, jako by se měla každou chvíli rozpadnout, pojistka loketní opěrky jakbysmet.

V renaultu jsme se potýkali s nejlacinějším vzhledem materiálů a některé mechanické části interiéru vypadaly vyloženě chatrně.

PROSTOR A POHODLÍ

I závodník ocení komfort

Pohodlí posádky není u sportovních vozů zdánlivě prioritou, nesmíme ale zapomínat, že málokdo plánuje drtit serpentiny nonstop v ostrém tempu.

Většina majitelů bude i těmito auty jezdit každý den do práce, na nákup nebo vozit děti do školy. Jaká úskalí očekávat?

Okamžitě nás napadá clio a jeho stísněný interiér. Krátký a uzoučký, v zatáčkách jsme se neustále bouchali loktem o dveře. Vůz má ale výhradně pět dveří, což znamená body k dobru. Sedačky jsou fajn, nijak přehnaně sportovní, takový rozumný kompromis.

Peugeot 208 GTi koupíte pouze jako třídveřový, což by nám nevadilo tolik jako fakt, že jsme se nemohli optimálně usadit. Netradiční řešení místa řidiče s malým volantem u kolen a přístroji vystrčenými nahoru vyhoví spíš menšině postav. Vzájemná pozice sedadla, pedálů a volantu nám přišla v testu nejslabší. Sedačky jsou pohodlné, při ostré jízdě však mají rezervy v držení těla.

Fabia má nejblíže k civilním modelům, a tak nelze než konstatovat stará známá fakta: hodně vysoký posaz s nízko umístěným voličem převodovky, obří volant, překážející roh navigace. Jinak velmi pohodlné posezení a intuitivní ergonomie, pětidveřová karoserie a možnost kombíku dělají z RS největší univerzál.

Fiesta má suverénně nejsportovnější sedačky. Zatímco redaktor vynášel jejich tvar do nebes, „namakaný“ fotograf se do nich jednoduše nevešel. Velmi efektní uspořádání středového tunelu jde ruku v ruce s nepřehlednou změtí malých tlačítek. Na ovládání rádia a navigace si zvyknete, do ideálu má ale daleko. S jinou než třídveřovou Fiestou ST se nepočítá.

MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ

Turbokoně

Ze staré nepřeplňované školy zbylo mezi sportovními prcky už jen Suzuki Swift. Jeho 100 kW překonávají testovaná turba až o polovinu. Vezměme to

od nejslabšího, i když vše je relativní.

Fabia RS: 132 kW, 250 N.m

Škodovka vstupovala do testu s hendikepem dvou deci objemu, díky kombinaci kompresoru a turbodmychadla ale rozdíl na startovní čáře smazává. Dvojité přeplňování stojí za plynulým zátahem od nejnižších otáček, motor je hezky pružný. Jenže po přesednutí do lehčích šestnáctistovkových konkurentů je jasné, že se musí fabia spokojit s rolí nejospalejšího hráče v dnešním zápase. Nejlépe to vyniklo na okruhu v Mostě při srovnání se shodně výkonným fordem – neuvěřitelný rozdíl. Jako by se fabii, na silnici jinak tak čiperné, ani nechtělo sbírat ze zatáček. Mdlý zvuk nestojí za řeč.

Sedmistupňový dvouspojkový automat DSG řadil v drtivé většině situací bleskově, opravdu ostré tempo ale nezvládá tak dobře jako třeba šestikvaltový bráška třeba v Golfu GTI. Svědčí mu precizní čistá jízda bez emotivních excesů.

Budete-li používat Fabii RS normálně, počítejte se spotřebou 7-7,5 l/100 km.

Fiesta ST: 134 kW, 240-290 N.m

Pocitově jede ještě lépe než ve skutečnosti. Nic to nemění na faktu, že za hranicí 4000 otáček čekají nevšední zážitky. Fiesta krásně tlačí do sedaček, turbo si odfukuje, na povely plynu reaguje nejochotněji ze všech a rychlosti tam padají lehkým pohybem zápěstí. Ford je správně zbrklý, v každém okamžiku zkrátka cítíte, že tam koně jsou. Intenzivní masáž smyslů přitom nestojí pytel peněz. Klidným tempem jsme jezdili do sedmi litrů,

bez potlačování choutek celkově za 8,2 l. Čtyřválec 1.6 EcoBoost je zde ve formě.

Renault Clio R.S.: 147 kW, 240 N.m

Ostrý alianční motor známe z Nissanu Juke. Parametrově je to divoch, realita však zaostává za očekáváním. V režimu Race je agregát živelnější, občas se dokonce nechá vyhecovat k efektnímu zasyčení a zadunění, ale čekali jsme víc. Hlavní vinu dáváme dvouspojkové převodovce EDC, která se výraznou měrou podílí na celkovém zklamání z auta, které v minulé generaci udávalo rytmus. V civilním módu automat občas znejistí a ve sportovním někdy nepříjemně drží motor v otáčkách. Nepřesvědčil ani v manuálním módu. Po stisknutí efektních pádel pod volantem následuje lehká prodleva. Zkrátka EDC nestíhá. Navíc každé přeřazení rapidně sníží otáčky a motoru chvíli trvá, než se sebere. Podobně jako u fabie platí, že když jsme chytili na okruhu správný rytmus, začal renault docela hezky fungovat. Dát mu ale lepší řazení, hraje jinou ligu. Navíc ta spotřeba – běžně kolem deseti litrů, spíš ale přes tuto hodnotu. Nejvíc v testu.

Peugeot 208 GTi: 147 kW, 275 N.m

Údaje slibují masakr, kultivovanost a tlumený zvuk motoru 1.6 THP ale prezentují francouzskou sílu klidněji. Až bez emocí, chce se nám říct. Peugeot je nesmírně pružný, návaly síly s otáčkami nekončí, objektivně jde o nejúdernější vůz v testu. Řidič fiesty zažívá pocity závodníka, ten v 208 GTi jede nenuceně. Fordu přitom dýchá na záda. GTi je pekelně rychlé, jen za volantem o tom ani nevíte. Akcelerace nám připomínala spíš vůz střední třídy než běsnící hot-hatch. A GTi by mohlo být ještě živější, nebýt dlouhého zpřevodování. Nepotěší také pověst motoru – s přibývajícími kilometry často dochází ke kolísání výkonu.

Údaje o testovaných vozidlech Ford Fiesta ST Peugeot 208 GTi Renault Clio R.S. Škoda Fabia RS
Motor, počet válců, ventilový rozvod zážehový přeplňovaný, 4, DOHC
Zdvihový objem (cm3) 1596 1598 1618 1390
Největší výkon (kW/ot. za min) 134/5700 147/5800 147/6000 132/6200
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) 240 (290) /1600-5000 275/1750 240/1750 250/2000-4500
Převodovka 6° manuální 6° manuální 6° automatická 7° automatická
Délka x šířka x výška (mm) 3975 x 1709 x 1495 3962 x 1739 x 1471 4090 x 1732 x 1432 4029 x 1642 x 1492
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) 2489, 1492/1481 2538, 1481/1487 2589, 1504/1500 2464, 1423/1415
Rozměr pneumatik 205/40 R17 205/45 R17 205/40 R18 205/40 R17
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) 1196/454 1265/460 1278/508 1318/475
Objem zavazadelníku (l) 276 285 300 300
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) 42/711 50/849 45/714 45/725
Nejvyšší rychlost (km/h) 220 230 230 224
Emise CO2 (g/km) 138 139 144 148

JÍZDA

Prkno i polštář

Čtyři auta stejného zaměření a čtyři různé podvozky. Zajímavá sešlost…

Fiesta ST

Málokdo čekal, že bude Fiesta ST tak tvrdá. Na dálnici poskakuje a na dírách tluče, ale není to zase tak strašné, abychom ji kvůli tomu uvrhli v nemilost. Vše ostatní totiž dělá podvozek ukázkově. Zatáčky řeže až nepochopitelným způsobem, zcela klidně, s brutálním příčným přetížením, o ESP ani nevíte. Extrémně strmého řízení jsme se napoprvé až lekli, po pár obloucích jsme však byli kamarádi a vychutnávali si fakt, že vracečku vykroužíme v ostrém tempu bez přehmatávání. Tohle je vysoká škola jezdění, takhle má hot-hatch fungovat. Na okruhu je ford naprosto suverénní, tvrdé tlumiče v krátkém autě trochu znervózněly až při hodně rychlé jízdě po rozbitém asfaltu, kde fiesta mírně odskakovala.

Peugeot 208 GTi

Příjemné překvapení. Ač peugeot nevyvolává přílišné emoce, v zatáčkách i na okruhu si vede nad očekávání dobře. Na rozdíl od fiesty neví, co je tahání za volant, kola vede čistě a drží se stopy jako lev kořisti. Když už se začne záď tlačit ven ze zatáčky, pak čitelně a hravě. GTi je správně mrštné, malý volantík se točí zlehka, ale svou práci dělá přesně. Brzdy jsou o něco slabší než ve fordu, stále však velmi účinné. A ten komfort! Málem bychom nepoznali, že jedeme ve sportovní verzi. Opět platí: nenápadná rychlost na každý den.

Renault Clio R.S.

Podvozek clia je stejně jako zbytek vozu takovou nevyrýsovanou osobností. Překvapí, aby vzápětí zklamal. Dokonce i příplatková tužší verze Cup je až nepochopitelně pohodlná. Kde předchůdce skákal jako koza, nyní elegantně plaveme a houpeme se. Menší díra je v pohodě, na velké už kola nepříjemně kopnou a rozdrnčení vozu nebudí důvěru. Dokud jedeme čistě, zvládá odpružení držet zavalitou karoserii bez problémů. Na silnici i okruhu umí být clio velmi rychlé. Zkoušíme trochu agresivnější styl, který je třeba ve fiestě tolik zábavný. Renault se začíná kymácet ze strany

na stranu a záď má tendenci přehoupnout se do přetáčivého smyku. Když se to dobře naservíruje, může to být žádoucí a zábavné. U Clia R.S. to však vyznívá spíš jako nedostatek způsobený příliš velkou příbuzností s obyčejnými verzemi. To zamrzí, když minulá generace patřila k našim nejoblíbenějším sporťákům… Novinka jí nedokáže konkurovat ani řízením, které je měkké a nepřesné jako u spousty jiných nákupních tašek.

Fabia RS: 132 kW

Česká matadorka působí solidně tuhým dojmem, není ani moc tvrdá, ani měkká. Jeví se tak akorát. Náklonům vysoké karoserie by nezabránil sebetvrdší podvozek, takže proč jej neudělat dostatečně pohodlný, ale jen tolik, aby hravě zvládal svižné kličkování. V tom Fabii RS pomáhá XDS, jakási elektronická náhrada funkce samosvorného diferenciálu realizovaná přibrzďováním odlehčeného předního kola. Funguje to skvěle do doby, než začneme na okruhu topit pod kotlem. Dvě tři kola a máme problém nejtěžší z testovaných hatchbacků zpomalit. Takové vadnutí brzd soupeři neznají, zcela si nás nezískalo ani pomalé řízení s velkým volantem. Škodovka opět potvrdila, že je spíš rychlým cesťákem než sportovním náčiním. Do této role ji ostatně sám výrobce pasuje.

ZÁVĚR

Ford se zuby nehty drží hesla, že sportovní auto má být v první řadě rychlé a zábavné, teprve potom přichází na řadu otázka komfortu. Způsob, jakým Fiesta ST projíždí zatáčky, by měl být uzákoněný pro každou ostrou předokolku. Motor není papírově špičkou, reálným projevem a zvukem na ni ale patří. Navíc umí být vyloženě úsporný. Podvozek je tvrdší, než jsme čekali, ani jednou za týdenní soužití nás však nenapadlo, že by pro nás byl překážkou ke koupi. Rozumná cena podtrhuje vítězství Fiesty ST v testu a my tvrdíme, že i v celém sršním segmentu.

Peugeot postavil zase jednou skvělé auto. Nevtáhne vás tolik do děje, originální interiér má své mouchy a dlouhé převody dusí fantastický motor, ale jezdí skvěle. Navíc je neuvěřitelně pohodlný. Tolik, že skoro nevnímáte, jak rychlý a dobrý vůz řídíte.

Fabia udělá dojem na krátké klikaté okresce, nechtějte po ní ale vytrvalejší sportovní výkony. Brzdy rychle zvadnou, kymácení vysoké karoserie vás přestane bavit a rychlá převodovka DSG má také pihy. V testu je škodovka nejméně sportovní, ale nejuniverzálnější.

Clio R.S. je plné kontrastů. Štve nás zmatkující automat, lehké a nepřesné řízení, mdlý zvuk nebo dojem chatrnosti. Na druhou stranu na okruhu si renault nevede vůbec špatně, aby si vzápětí pokazil reputaci měkkým podvozkem, který přestane stíhat. Člověk si pak ani neužije výkonný motor.

POŘADÍ PLUSY MINUSY
1. Ford Fiesta ST Fantastická ovladatelnost Tvrdý podvozek
  Zvuk a síla motoru Ovládání infotainmentu
  Spotřeba, design Menší rejd
2. Peugeot 208 Gti Skvělý motor Dlouhé převody
  Velmi dobrá ovladatelnost Uspořádání místa řidiče
  Jízdní komfort Lehké řízení
3. Škoda Fabia RS Univerzálnost Slabší než konkurenti
  Prostornost Vadnoucí brzdy
  Lienární zátah motoru Náklony karoserie
4. Renault Clio R.S. Potenciál motoru Zmatkující a pomalá převodovka
  Volitelné jízdní režimy Na limitu měkký podvozek
  Pět dveří Vysoká spotřeba, stísněný interiér

Autoři: Jiří Baborský a Matouš Jelínek, Svět motorů

Svět motorů
Diskuze (121)
Avatar - Biest
25. 7. 2013 09:04
Re: tak ktore:
jazdis nim evidentne len preto, lebo musis ... a aky je ten tvoj celkom extremny HH? napis, nech som mudrejsi. ked to bude golf GTI budes na smiech (golf GTI nie je ziaden extremny HH ale lepsi ekvivalent fabie RS a pola GTI) a ked to bude clio RS budes masochysta, pretoze viem ako sa kazdodenne vozi v takomto aute - tak si vyber :-)

a nikde som fabiu RS nezrovnaval s plnokrvnými HH ... citaj poriadne. napisal som, ze to nie je cistokrvny hot hatch ale prakticke rychlejsie auto. a to neodskriepis a mozes sa aj na hlavu postavit...

navyse milujem ked vsetci hovoria, ze golf GTI je kazdodenne pouzitelny HH ale na fabiu RS povedia, ze je len univerzalna. pritom GOLF GTI je (sice omnoho lepsie) ale urcite nie ostrejsie vozenie ako na fabii RS, cize rovnaky "HH" ako fabia RS ... hawk

Avatar - Ham.
23. 7. 2013 00:37
Re: Peleton dorazil....
S tím už se dá souhlasit. Snad ještě s malou poznámkou, že silnic s rozbitým povrchem je u nás daleko víc než těch hezkých a navíc v našich krajích přistupuje faktor "počasí", tedy často slizko nebo přímo mokro, občas i sněžmo a tudíž okruhový setup HH bude vyhledáván daleko méně než setup univerzální nebo dokonce varianta 4x4, protože jezdit na okruh nebo vyhledávat ty správné okresky jen proto, že mám super hatch nastavený na okruh je asi zábava jen úzké skupinky lidí, protože pokud někdo už obětuje čas a prostředky na nějaké pravidelnější návštěvy okruhů tak je asi daleko lepší pronájem nějakého okruhového speciálu. Lepší jak jezdecky, předohrab na okruhu zůstane předohrabem i kdyby se předními koly dokázal prohrabat až k protinožcům :-) , ale i finančně.
Avatar - Enthusiastic.driver
22. 7. 2013 12:05
Re: Peleton dorazil....
viz. můj příspěvek níže - pokud se budeme bavit o okreskách s hladkým asfaltem, budou časy na okruhu (samozřejmě s podobným profilem zatáček) relevantní času na té okresce - to mi nikdo nevyvrátí a za tím si skálopevně stojím. :-)

Pak k tomu Golfu R a vracečkách. O lepší trakci VW nelze pochybovat a je pravda, že může být tím rozhodujícím faktorem. Ale skládat do pomalých vracáků poměrně těžké Rko s obyčejnou 4x4 nebude žádný med - auto bude nejsilnější v kramflecích na zcela rozdílném typu trati s rychlými zatáčkami. Pak tu máme brzdy - ty na RS Renaultech bývají obecně skvělé a neutahatelné, navíc se nemusí vypořádat s tak velkou hmotností. Pokud by došlo na nějaký ostřejší downhill, dám krk za to, že VW by shořel o kus dřív.

Ale ono to je všechno jedno, protože v konečném praktickém důsledku jsou těmi rozhodujícími faktory ty, které žádné auto neovlivní - řidič, znalost trati a do značné míry i absence pudu sebezáchovy. Takže se tu s tebou "hádám" úplně zbytečně :-)
Avatar - Enthusiastic.driver
22. 7. 2013 10:42
Re: Peleton dorazil....
Oukej, ten předchozí příspěvek jsem napsal rychleji, než myšlenka doputovala tam, kam měla >:D

Ale abych se vrátil k jádru a tomu, co jsem chtěl říct. Myslím, že typický kupec HH bude primárně vyhledávat ty netypické ( i když já jich mám v nejbližších horách spoustu) kusy okresek s hezkým asfaltem (šířká 7m nutnost není), přece jenom, drtit hot hatch na krev po záplatách, hupech a příčných spárách bolí auto i majitele a neznám nikoho, kdo by to dělal (krom těch vyznavačů JDM čtyřkolek) - a tím se opět dostávám k závodům do vrchu, nastavení podvozku a funkčnosti na okruhu a okreskách. V případě běžných aut bych ve většině případů dal mezi rychlost na okruhu a rychlost na HEZKÉ okresce rovnítko, respektive pokud něco funguje na okruhu, bude to fungovat i na té nerozbité okresce.

Samozřejmě, pokud se bavíme o nejrychlejším přesunu mezi body A a B v běžných podmínkách po rozbitých okreskách, nemá o okruhovém setupu vůbec cenu mluvit ;-)
Avatar - woody-alien
22. 7. 2013 07:43
Re: Peugeot 208 GTi
OK, vyzkoušíme, zhodnotíme.... ;-)