TEST Ford Fiesta ST vs. Peugeot 208 GTi vs. Renault Clio R.S. vs. Škoda Fabia RS
Když se někdy v osmdesátých letech minulého století začala rýsovat kategorie sportovních derivátů malých aut, byla pravidla celkem jasná: třídveřová karoserie, silný atmosférický motor a manuální převodovka. Tu a tam někdo sáhl po přeplňování a nám budoucím tak zanechal odkaz v podobě skvostů jako Renault 5 Turbo.
Na lehoučká autíčka tenkrát stačilo kolem stovky koní, což je dnes standard pro rodinný diesel.
Doba je jiná. Nechme stranou, jestli lepší, nebo horší. Ale k malému ostrému vozu nyní patří přeplňování a čím dál častěji také dvouspojková samočinná převodovka. Navíc spoustu dravečků v současnosti koupíte také, nebo dokonce výhradně s pětidveřovou karoserií. Škodovka šla dokonce tak daleko, že logo RS přilepila i na kombík.
A právě domácí Fabii RS jsme se rozhodli oprášit v době, kdy na trh vypustily své sprintery v těsném časovém sledu Ford, Peugeot a Renault. Můžete namítat, že je každý z jiného těsta a nelze je přímo srovnávat. A máte trochu pravdu. Různé karoserie, různé převodovky i různé filozofie. Ale o to zajímavější test nás čeká. Vždyť jedno mají všichni zástupci společné: ambice pobavit řidiče.
Pořizovací náklady | Volkswagen Polo GTI 1.4 TSI/132 kW (etalon) | Ford Fiesta ST 1.6 EcoBoost/134 kW | Peugeot 208 GTi 1.6 THP/147 kW | Renault Clio R.S. 1.6 Turbo/147 kW | Škoda Fabia RS 1.4 TSI/132 kW |
Základní cena | 427 900 Kč | 429 990 Kč | 510 000 Kč | 564 900 Kč | 504 900 Kč |
Cena verze Světa motorů | 427 900 Kč | 429 990 Kč | 510 000 Kč | 564 900 Kč | 504 900 Kč |
Výbava verze Světa motorů | ABS, čelní airbagy, posilovač řízení, příprava pro rádio, výškově stavitelný volant nebo sedadlo řidiče, centrální zamykání | ||||
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ | |||||
Airbagy hlavové/kolenní řidiče | Ne/Ne | Ano/Ano | Ano/Ne | Ne/Ne | 7300/Ne |
Rádio s CD/USB/AUX/SD | Ano/Ne/4100 Kč/Ne | Ano/Ano/Ano/Ne | 2000 Kč/Ano/Ano/Ne | Ne/Ano/Ano/Ne | Ano/2700 Kč/2700 Kč/Ne |
Palubní počítač | Ano | Ano | Ano | Ano | Ano |
Polokožené čalounění sedaček | 32 100 Kč | Ano* | Ano | 28 000 Kč | Ne |
Navigace | 12 900 Kč | 18 000 Kč | 10 000 Kč | Ano | Ne |
Automatická klimatizace | 11 800 Kč | Ano* | Ano | Ano | Ano |
Tempomat | 10 100 Kč | 4900 Kč | Ano | Ano | Ano |
Metalíza | 12 500 Kč | 10 500 Kč | 11 000 Kč | 12 500 Kč | 10 100 Kč |
Přední mlhovky | Ano | Ano | Ano | Ne | 2800 Kč |
Kola z lehkých slitin | Ano | Ano | Ano | Ano | Ano |
Porovnání cen | 427 900 Kč | 429 990 Kč (o 0,5 % horší) | 510 000 Kč (o 19 % horší) | 564 900 Kč (o 32 % horší) | 504 900 Kč (o 18 % horší) |
POŘADÍ | 1. | 2.-3. | 4. | 2.-3. | |
* Obsahuje výbava ST+ za 454 990 Kč, |
DOJEM
Vzhled nejezdí, ale prodává
V případě designu sportovního auta narážíme na dva přístupy. Jeden typ majitelů považuje vzhled za nedílnou součást image svého vozu, druhý to absolutně neřeší a zajímá se jen o technickou stránku věci.
V takto subjektivní disciplíně nehodláme zbytečně přešlapovat kolem horkých spoilerů a omezíme se na stručný rozbor invence designérů.
Ford Fiesta ST
Takhle si představujeme hot-hatch. Dynamická třídveřová silueta, maska jednoznačně vyčleňuje ST z civilní řady, spoilery jsou výrazné, přitom vkusné. Fiesta je sama o sobě dynamická zvenčí i uvnitř, což nyní jako když najde. Za nás ideál.
Peugeot 208 GTi
Peugeotu jsou vlastní komplikované tvary, různé příkrasy a kudrlinky, což z něj dělá trochu holčičí auto. Ani krásná maska nebo plastové lemy blatníků ve stylu modelu 205 toto vyznění zcela nepřehluší. Když si odmyslíme efektní pruhy, stojí před námi možná až moc obyčejný vůz. Navíc vzhledově roztříštěný interiér zkrátka nemusíme, i když se dvoubarevné lakování plastů a kontrastní prošití koženého obkladu vážně povedlo.
Renault Clio R.S.
Zvláštní paradox. Zatímco obyčejné clio se nám líbí, vyšlechtěné R.S. nám nějak nepadlo do noty. Mohutný předek s megalomanským logem a nevýrazným spoilerem moc dynamicky nepůsobí. Ale při pohledu zezadu musíme renaultu přiznat šmrnc. Velký difuzor s výfuky má grády. Interiér je však opět nuda, laciné barevné prvky to nespraví.
Škoda Fabia RS
U škodovky dělá hodně křiklavá barva a bílá kola. Nebýt toho, RS sotva poznáme. Je za každou cenu nenápadné, uvnitř najdete rozdílů ještě méně. Úzké a vysoké proporce se sportovním naturelem nehrají, z testované party je vzhled fabie nejslabším urychlovačem srdečního tepu.
Přešlapy
U vrcholných a často pěkně „mastných“ verzí by člověk čekal bezchybné zpracování. V případě škodovky a peugeotu je po všech stránkách poctivé.
Jinak bytelné fiestě ale vrzal spojkový pedál, páčka blinkrů působí, jako by se měla každou chvíli rozpadnout, pojistka loketní opěrky jakbysmet.
V renaultu jsme se potýkali s nejlacinějším vzhledem materiálů a některé mechanické části interiéru vypadaly vyloženě chatrně.
PROSTOR A POHODLÍ
I závodník ocení komfort
Pohodlí posádky není u sportovních vozů zdánlivě prioritou, nesmíme ale zapomínat, že málokdo plánuje drtit serpentiny nonstop v ostrém tempu.
Většina majitelů bude i těmito auty jezdit každý den do práce, na nákup nebo vozit děti do školy. Jaká úskalí očekávat?
Okamžitě nás napadá clio a jeho stísněný interiér. Krátký a uzoučký, v zatáčkách jsme se neustále bouchali loktem o dveře. Vůz má ale výhradně pět dveří, což znamená body k dobru. Sedačky jsou fajn, nijak přehnaně sportovní, takový rozumný kompromis.
Peugeot 208 GTi koupíte pouze jako třídveřový, což by nám nevadilo tolik jako fakt, že jsme se nemohli optimálně usadit. Netradiční řešení místa řidiče s malým volantem u kolen a přístroji vystrčenými nahoru vyhoví spíš menšině postav. Vzájemná pozice sedadla, pedálů a volantu nám přišla v testu nejslabší. Sedačky jsou pohodlné, při ostré jízdě však mají rezervy v držení těla.
Fabia má nejblíže k civilním modelům, a tak nelze než konstatovat stará známá fakta: hodně vysoký posaz s nízko umístěným voličem převodovky, obří volant, překážející roh navigace. Jinak velmi pohodlné posezení a intuitivní ergonomie, pětidveřová karoserie a možnost kombíku dělají z RS největší univerzál.
Fiesta má suverénně nejsportovnější sedačky. Zatímco redaktor vynášel jejich tvar do nebes, „namakaný“ fotograf se do nich jednoduše nevešel. Velmi efektní uspořádání středového tunelu jde ruku v ruce s nepřehlednou změtí malých tlačítek. Na ovládání rádia a navigace si zvyknete, do ideálu má ale daleko. S jinou než třídveřovou Fiestou ST se nepočítá.
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ
Turbokoně
Ze staré nepřeplňované školy zbylo mezi sportovními prcky už jen Suzuki Swift. Jeho 100 kW překonávají testovaná turba až o polovinu. Vezměme to
od nejslabšího, i když vše je relativní.
Fabia RS: 132 kW, 250 N.m
Škodovka vstupovala do testu s hendikepem dvou deci objemu, díky kombinaci kompresoru a turbodmychadla ale rozdíl na startovní čáře smazává. Dvojité přeplňování stojí za plynulým zátahem od nejnižších otáček, motor je hezky pružný. Jenže po přesednutí do lehčích šestnáctistovkových konkurentů je jasné, že se musí fabia spokojit s rolí nejospalejšího hráče v dnešním zápase. Nejlépe to vyniklo na okruhu v Mostě při srovnání se shodně výkonným fordem – neuvěřitelný rozdíl. Jako by se fabii, na silnici jinak tak čiperné, ani nechtělo sbírat ze zatáček. Mdlý zvuk nestojí za řeč.
Sedmistupňový dvouspojkový automat DSG řadil v drtivé většině situací bleskově, opravdu ostré tempo ale nezvládá tak dobře jako třeba šestikvaltový bráška třeba v Golfu GTI. Svědčí mu precizní čistá jízda bez emotivních excesů.
Budete-li používat Fabii RS normálně, počítejte se spotřebou 7-7,5 l/100 km.
Fiesta ST: 134 kW, 240-290 N.m
Pocitově jede ještě lépe než ve skutečnosti. Nic to nemění na faktu, že za hranicí 4000 otáček čekají nevšední zážitky. Fiesta krásně tlačí do sedaček, turbo si odfukuje, na povely plynu reaguje nejochotněji ze všech a rychlosti tam padají lehkým pohybem zápěstí. Ford je správně zbrklý, v každém okamžiku zkrátka cítíte, že tam koně jsou. Intenzivní masáž smyslů přitom nestojí pytel peněz. Klidným tempem jsme jezdili do sedmi litrů,
bez potlačování choutek celkově za 8,2 l. Čtyřválec 1.6 EcoBoost je zde ve formě.
Renault Clio R.S.: 147 kW, 240 N.m
Ostrý alianční motor známe z Nissanu Juke. Parametrově je to divoch, realita však zaostává za očekáváním. V režimu Race je agregát živelnější, občas se dokonce nechá vyhecovat k efektnímu zasyčení a zadunění, ale čekali jsme víc. Hlavní vinu dáváme dvouspojkové převodovce EDC, která se výraznou měrou podílí na celkovém zklamání z auta, které v minulé generaci udávalo rytmus. V civilním módu automat občas znejistí a ve sportovním někdy nepříjemně drží motor v otáčkách. Nepřesvědčil ani v manuálním módu. Po stisknutí efektních pádel pod volantem následuje lehká prodleva. Zkrátka EDC nestíhá. Navíc každé přeřazení rapidně sníží otáčky a motoru chvíli trvá, než se sebere. Podobně jako u fabie platí, že když jsme chytili na okruhu správný rytmus, začal renault docela hezky fungovat. Dát mu ale lepší řazení, hraje jinou ligu. Navíc ta spotřeba – běžně kolem deseti litrů, spíš ale přes tuto hodnotu. Nejvíc v testu.
Peugeot 208 GTi: 147 kW, 275 N.m
Údaje slibují masakr, kultivovanost a tlumený zvuk motoru 1.6 THP ale prezentují francouzskou sílu klidněji. Až bez emocí, chce se nám říct. Peugeot je nesmírně pružný, návaly síly s otáčkami nekončí, objektivně jde o nejúdernější vůz v testu. Řidič fiesty zažívá pocity závodníka, ten v 208 GTi jede nenuceně. Fordu přitom dýchá na záda. GTi je pekelně rychlé, jen za volantem o tom ani nevíte. Akcelerace nám připomínala spíš vůz střední třídy než běsnící hot-hatch. A GTi by mohlo být ještě živější, nebýt dlouhého zpřevodování. Nepotěší také pověst motoru – s přibývajícími kilometry často dochází ke kolísání výkonu.
Údaje o testovaných vozidlech | Ford Fiesta ST | Peugeot 208 GTi | Renault Clio R.S. | Škoda Fabia RS |
Motor, počet válců, ventilový rozvod | zážehový přeplňovaný, 4, DOHC | |||
Zdvihový objem (cm3) | 1596 | 1598 | 1618 | 1390 |
Největší výkon (kW/ot. za min) | 134/5700 | 147/5800 | 147/6000 | 132/6200 |
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) | 240 (290) /1600-5000 | 275/1750 | 240/1750 | 250/2000-4500 |
Převodovka | 6° manuální | 6° manuální | 6° automatická | 7° automatická |
Délka x šířka x výška (mm) | 3975 x 1709 x 1495 | 3962 x 1739 x 1471 | 4090 x 1732 x 1432 | 4029 x 1642 x 1492 |
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) | 2489, 1492/1481 | 2538, 1481/1487 | 2589, 1504/1500 | 2464, 1423/1415 |
Rozměr pneumatik | 205/40 R17 | 205/45 R17 | 205/40 R18 | 205/40 R17 |
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) | 1196/454 | 1265/460 | 1278/508 | 1318/475 |
Objem zavazadelníku (l) | 276 | 285 | 300 | 300 |
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) | 42/711 | 50/849 | 45/714 | 45/725 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 220 | 230 | 230 | 224 |
Emise CO2 (g/km) | 138 | 139 | 144 | 148 |
JÍZDA
Prkno i polštář
Čtyři auta stejného zaměření a čtyři různé podvozky. Zajímavá sešlost…
Fiesta ST
Málokdo čekal, že bude Fiesta ST tak tvrdá. Na dálnici poskakuje a na dírách tluče, ale není to zase tak strašné, abychom ji kvůli tomu uvrhli v nemilost. Vše ostatní totiž dělá podvozek ukázkově. Zatáčky řeže až nepochopitelným způsobem, zcela klidně, s brutálním příčným přetížením, o ESP ani nevíte. Extrémně strmého řízení jsme se napoprvé až lekli, po pár obloucích jsme však byli kamarádi a vychutnávali si fakt, že vracečku vykroužíme v ostrém tempu bez přehmatávání. Tohle je vysoká škola jezdění, takhle má hot-hatch fungovat. Na okruhu je ford naprosto suverénní, tvrdé tlumiče v krátkém autě trochu znervózněly až při hodně rychlé jízdě po rozbitém asfaltu, kde fiesta mírně odskakovala.
Peugeot 208 GTi
Příjemné překvapení. Ač peugeot nevyvolává přílišné emoce, v zatáčkách i na okruhu si vede nad očekávání dobře. Na rozdíl od fiesty neví, co je tahání za volant, kola vede čistě a drží se stopy jako lev kořisti. Když už se začne záď tlačit ven ze zatáčky, pak čitelně a hravě. GTi je správně mrštné, malý volantík se točí zlehka, ale svou práci dělá přesně. Brzdy jsou o něco slabší než ve fordu, stále však velmi účinné. A ten komfort! Málem bychom nepoznali, že jedeme ve sportovní verzi. Opět platí: nenápadná rychlost na každý den.
Renault Clio R.S.
Podvozek clia je stejně jako zbytek vozu takovou nevyrýsovanou osobností. Překvapí, aby vzápětí zklamal. Dokonce i příplatková tužší verze Cup je až nepochopitelně pohodlná. Kde předchůdce skákal jako koza, nyní elegantně plaveme a houpeme se. Menší díra je v pohodě, na velké už kola nepříjemně kopnou a rozdrnčení vozu nebudí důvěru. Dokud jedeme čistě, zvládá odpružení držet zavalitou karoserii bez problémů. Na silnici i okruhu umí být clio velmi rychlé. Zkoušíme trochu agresivnější styl, který je třeba ve fiestě tolik zábavný. Renault se začíná kymácet ze strany
na stranu a záď má tendenci přehoupnout se do přetáčivého smyku. Když se to dobře naservíruje, může to být žádoucí a zábavné. U Clia R.S. to však vyznívá spíš jako nedostatek způsobený příliš velkou příbuzností s obyčejnými verzemi. To zamrzí, když minulá generace patřila k našim nejoblíbenějším sporťákům… Novinka jí nedokáže konkurovat ani řízením, které je měkké a nepřesné jako u spousty jiných nákupních tašek.
Fabia RS: 132 kW
Česká matadorka působí solidně tuhým dojmem, není ani moc tvrdá, ani měkká. Jeví se tak akorát. Náklonům vysoké karoserie by nezabránil sebetvrdší podvozek, takže proč jej neudělat dostatečně pohodlný, ale jen tolik, aby hravě zvládal svižné kličkování. V tom Fabii RS pomáhá XDS, jakási elektronická náhrada funkce samosvorného diferenciálu realizovaná přibrzďováním odlehčeného předního kola. Funguje to skvěle do doby, než začneme na okruhu topit pod kotlem. Dvě tři kola a máme problém nejtěžší z testovaných hatchbacků zpomalit. Takové vadnutí brzd soupeři neznají, zcela si nás nezískalo ani pomalé řízení s velkým volantem. Škodovka opět potvrdila, že je spíš rychlým cesťákem než sportovním náčiním. Do této role ji ostatně sám výrobce pasuje.
ZÁVĚR
Ford se zuby nehty drží hesla, že sportovní auto má být v první řadě rychlé a zábavné, teprve potom přichází na řadu otázka komfortu. Způsob, jakým Fiesta ST projíždí zatáčky, by měl být uzákoněný pro každou ostrou předokolku. Motor není papírově špičkou, reálným projevem a zvukem na ni ale patří. Navíc umí být vyloženě úsporný. Podvozek je tvrdší, než jsme čekali, ani jednou za týdenní soužití nás však nenapadlo, že by pro nás byl překážkou ke koupi. Rozumná cena podtrhuje vítězství Fiesty ST v testu a my tvrdíme, že i v celém sršním segmentu.
Peugeot postavil zase jednou skvělé auto. Nevtáhne vás tolik do děje, originální interiér má své mouchy a dlouhé převody dusí fantastický motor, ale jezdí skvěle. Navíc je neuvěřitelně pohodlný. Tolik, že skoro nevnímáte, jak rychlý a dobrý vůz řídíte.
Fabia udělá dojem na krátké klikaté okresce, nechtějte po ní ale vytrvalejší sportovní výkony. Brzdy rychle zvadnou, kymácení vysoké karoserie vás přestane bavit a rychlá převodovka DSG má také pihy. V testu je škodovka nejméně sportovní, ale nejuniverzálnější.
Clio R.S. je plné kontrastů. Štve nás zmatkující automat, lehké a nepřesné řízení, mdlý zvuk nebo dojem chatrnosti. Na druhou stranu na okruhu si renault nevede vůbec špatně, aby si vzápětí pokazil reputaci měkkým podvozkem, který přestane stíhat. Člověk si pak ani neužije výkonný motor.
POŘADÍ | PLUSY | MINUSY |
1. Ford Fiesta ST | Fantastická ovladatelnost | Tvrdý podvozek |
Zvuk a síla motoru | Ovládání infotainmentu | |
Spotřeba, design | Menší rejd | |
2. Peugeot 208 Gti | Skvělý motor | Dlouhé převody |
Velmi dobrá ovladatelnost | Uspořádání místa řidiče | |
Jízdní komfort | Lehké řízení | |
3. Škoda Fabia RS | Univerzálnost | Slabší než konkurenti |
Prostornost | Vadnoucí brzdy | |
Lienární zátah motoru | Náklony karoserie | |
4. Renault Clio R.S. | Potenciál motoru | Zmatkující a pomalá převodovka |
Volitelné jízdní režimy | Na limitu měkký podvozek | |
Pět dveří | Vysoká spotřeba, stísněný interiér |
Autoři: Jiří Baborský a Matouš Jelínek, Svět motorů