Ford Focus Combi 1,8 TDCi

Ford Focus Combi 1,8 TDCi

 
 

Ford Focus - světově nejprodávanější automobil v roce 2001, prošel faceliftem, který je poměrně nenápadný a z venku se změny odehrály jen v oblasti předních světel a nárazníku, který má zcela nový tvar. Blinkry, které byly dříve umístěny na krajích nárazníku se přesunuly do hlavních světel, které mají navíc zcela novou optiku. Facelift se prakticky nedotkl karosérie ani...

Ford Focus - světově nejprodávanější automobil v roce 2001, prošel faceliftem, který je poměrně nenápadný a z venku se změny odehrály jen v oblasti předních světel a nárazníku, který má zcela nový tvar. Blinkry, které byly dříve umístěny na krajích nárazníku se přesunuly do hlavních světel, které mají navíc zcela novou optiku. Facelift se prakticky nedotkl karosérie ani podvozku, který je znám svými špičkovými jízdními vlastnostmi. V interiéru se také žádná revoluce nekonala, viditelnými změnami prošly jen odkládací plochy, kterých je nyní více a jsou praktičtější.

Důkazem neustávajícího vývoje v oblasti vznětových motorů je nová pohonná jednotka 1,8 TDCi, kterou jsme měli možnost otestovat. Díky technologii Common-rail, která dokáže vytvořit tlak až 140 Mpa, dochází ke vstřikování paliva pod velkým tlakem, což způsobuje velmi dobré rozprášení paliva ve válci a tím jeho kvalitní vyhoření. Technologie snižování hlučnosti (NRT) využívá velmi přesné vstřikování, ovlivňující jak čas vstřiku, tak i objem vstřikovaného paliva. Mohou to být jen 3 milisekundy a jen jeden mililitr paliva. Problém tvrdého chodu motorů s přímým vstřikováním paliva je řešen takzvaným "předvstřikem" paliva těsně před vstříknutím hlavní dávky paliva. Tímto opatřením dochází ke zmírnění "třesku" i k omezení škodlivých zplodin. Ovšem hlavním přínosem těchto moderních technologií je velmi dobrý výkon a kultivovaný chod motoru 1,8 TDCi, který z objemu 1,8 l, podává nejvyšší výkon 85 kW/3800 ot/min a točivý moment vrcholí hodnotou 250 Nm při 1850 otáčkách. Funkce "overboost" dovoluje například při předjíždění, krátkodobě zvýšit hodnotu točivého momentu až na 280 Nm.

V praxi se motor ve fokusu projevoval velmi kultivovaným a překvapivě tichým chodem ihned po nastartování, který svým zvukem neměl daleko k motorům zážehovým. Velmi dobře byl také potlačen neduh některých vznětových motorů a to jejich "dunění" v určitých otáčkách. Tato vlastnost se u testovaného vozu téměř nevyskytovala. Zajímavé je zpřevodování, která má poměrně krátké první tři stupně a naopak "dlouhou" čtverku a pětku. V praxi je toto řešení chvályhodné, protože umožňuje velmi dobrou akceleraci na první tři stupně a naopak úspornou jízdu vyššími rychlostmi v nízkých otáčkách na poslední dvě rychlosti. Příklad: při rychlosti 130 km/h točí motor na pětku pouhých 2600 otáček a ve 160 km/h 3200 otáček za minutu. Mimochodem, řazení jednotlivých rychlostí je velmi přesné a řadicí páka klade minimální odpor. Spotřeba je jediným místem, kde motor zůstal mírně za očekáváním, protože v průměru si vzal 7,4 litru na 100 km, což o necelý litr překonává vyhlášené spořílky TDI z koncernu VW. Nepříjemným zjištěním při pohledu do ceníku je však skutečnost, že tento motor je zatím možno kombinovat jen s nejlepší výbavou Ghia, což jeho pořízení patřičně prodražuje. Bohužel i tak je TDCi přesně o padesát tisíc korun dražší (ve stejné výbavě Ghia), oproti slabší 66 kW verzi TDDi. Zde se nabízí otázka. Vyplatí se to?

Vnitřní prostor je zajímavý především netradičně tvarovanou přístrojovou deskou s velmi dobrou ergonomií, které vévodí volant s tlustým věncem obšitým kůží, který se velmi dobře drží. Posilovač řízení má přiměřený účinek, takže má řidič dobrý kontakt s vozovkou. Volant je seřiditelný v obou osách. Sedadla jsou tuhá, což pomáhá zádům při dlouhých cestách, postrádají však výraznější vedení. Posez vzadu je příjemný a vyvýšený, ale přesto zůstává dostatek místa nad hlavou. Pro nohy je místa tak akorát. Potěší dobré dílenské zpracování interiéru, ve kterém po celou dobu testu nic nezavrzalo.

Pozoruhodný je i zavazadlový prostor tohoto kombíku. První z předností jsou maximálně široké páté dveře, jejichž šířku nijak neomezují koncová světla. Díky tomu je možné při nakládání širokých předmětů plně využít vnitřní šířku vozu. Druhou předností jsou minimalizované podběhy kol, které jen velmi málo zasahují do zavazadlového prostoru a konečně třetí předností je samotná velikost, která je 520 litrů a po sklopení opěradel dokonce 1580 litrů(tímto vznikne zcela rovná plocha dlouhá 1,6 metru). Pod podlážkou se skrývá plnohodnotné rezervní kolo.

Jak jsem již zmínil, facelift se podvozku prakticky nedotkl, protože jízdní vlastnosti fokusu jsou vychvalovány již od testů prvních vyrobených kusů... V testované verzi kombi ve velmi rychle projížděných zatáčkách mírně uhýbala zadní část vozu (přetáčivost), ale ubrání plynu a mírná korekce volantem se vše vrátila do normálu. Brzdová soustava má dobrý účinek, ale pro aktivaci ABS v kritických situacích je nutné dosti silně zmáčknout brzdový pedál.

Závěrem bych chtěl zmínit velmi dobrou ochranu cestujících při nárazech zepředu i z boku, které byly nezávisle testovány v crashtestu Euro Ncap. Focus dosáhl ohodnocení čtyřmi hvězdičkami, což je velmi dobré (crashtest najdete zde). Bohužel s tímto velmi dobrým výsledkem dnes již příliš nekoresponduje výbava pouze dvěma airbagy ve výbavě Ghia (v základní výbavě Ambiente je dokonce jen jeden). Za boční airbagy se musí připlácet a hlavové airbagy v nabídce nejsou zatím vůbec. Zde automobilka ford, jak se zdá, trošku zaspala, protože již máme na trhu automobily stejné kategorie, které nabízejí v základní výbavě čtyři nebo dokonce šest airbagů.

Cena fokusu kombi začíná na přijatelných 455 tisících za verzi s motorem 1,4/55 kW, slabší turbodiesel TDDi vás v základní výbavě Ambiente přijde na 525 tisíc korun, ale pokud máte spadeno na nový motor TDCi, musíte sáhnout rovnou po nejvyšší výbavě Ghia, což vás přijde na nezanedbatelných 680 tisíc korun.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 680 000 Kč Cena v testované výbavě: 763 900 Kč

Základní výbava:nárazníky v barvě karoserie s ochrannými pryžovými lištami v černé barvě, kliky dveří a boční ochranné lišty v barvě karoserie, vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, ráfky z lehkých slitin 6 x 15", plnohodnotné ocelové náhradní kolo, ochranné lišty prahů předních dveří, přední a zadní zástěrky, přední mlhová světla, tónovaná skla, střešní lyžiny, airbag řidiče, airbag spolujezdce, ABS, posilovač řízení, imobilizer, SLG 12 - dálkově ovládané centrální zamykání + dálk. otevírání dveří zavazadlového prostoru + el. ovládaná přední okna (jednorázové stažení okna na straně řidiče), posuvné sedadlo řidiče s elektricky nastavitelnou výškou sedáku s loketní opěrkou a nastavitelnou bederní opěrkou, otáčkoměr, vnitřní cirkulace vzduchu s pylovým filtrem, kůží potažený volant a hlavice řadící páky, sloupek řízení nastavitelný ve 4 směrech, středový panel a vnitřní lemování dveří v imitaci titan/hliník, varovný signál rozsvícených světel a zpožděné zhasnutí vnitřního osvětlení, zrcátko ve sluneční cloně řidiče i spolujezdce - osvětlené, osvětlení zavazadlového prostoru, kryt zavazadlového prostoru, tři tříbodové bezpečnostní pásy na zadních sedadlech, třetí brzdové světlo a vyhřívané zadní sklo, stěrače čelního skla s nastavitelným cyklovačem, přední světla pro čtení map, příprava pro rádio + anténa + 4 reproduktory, rádio/přehrávač 5000 + dálkové ovládání na sloupku řízení, multifunkční displej

Výbava testovaného vozu:základní + metalíza (+13.000,-), parkovací senzory - zadní (+27.300,-), rádio/CD přehrávač 6006 + CD měnič pro 6 CD (+9.900,-), vyhřívané přední sklo a trysky ostřikovačů (+6.700,-), přídavné topení (+16.800,-), boční airbagy (+10.200,-)

Estonsko je stále bez prezidenta, nepomohlo ani zvláštní grémium Estonsko je stále bez prezidenta, nepomohlo ani zvláštní grémium

Nového estonského prezidenta se po marných pokusech…

Postavme na pobřeží Libye velký tábor pro uprchlíky, navrhl Orbán Postavme na pobřeží Libye velký tábor pro uprchlíky, navrhl Orbán

Maďarský premiér Viktor Orbán chce, aby Evropská unie…

Nákupy tureckých dluhopisů jsou spekulace, tvrdí agentura Moody's Nákupy tureckých dluhopisů jsou spekulace, tvrdí agentura Moody's

Mezinárodní ratingová agentura Moody's Investors…

ČSA se bojí vybuchujícího Galaxy Note. Do zavazadlového prostoru nesmí ČSA se bojí vybuchujícího Galaxy Note. Do zavazadlového prostoru nesmí

Problém vybuchujících baterií mobilního telefonu Samsung…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1753
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1850
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 196
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 7.2 / 4.4 / 5.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 520 / 1580
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1347 / 463
Rozměr pneu:195/60 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4454
b) šířka (mm): 1702
c) výška (mm): 1447
d) rozvor (mm): 2615
e) rozchod vpředu (mm): 1494
f) rozchod vzadu (mm): 1487
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 7
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,42
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Renault Scénic a Grand Scénic: MPV s příchutí crossoveru [první jízdní dojmy] Renault Scénic a Grand Scénic: MPV s příchutí crossoveru [první jízdní dojmy]

Renault v první polovině letošního roku představil novou…

Seat Ateca bude ještě terénnější. V Paříži se ukáže verze X-perience Seat Ateca bude ještě terénnější. V Paříži se ukáže verze X-perience

Už ve standardní verzi na tom není Seat Ateca…

 




Evropské Automobily roku: Ford Focus (1999) Evropské Automobily roku: Ford Focus (1999)

Ford Focus vystřídal velmi úspěšný Escort v roce 1998.…

Rozšíří se u sériových přeplňovaných motorů vstřikování vody? Rozšíří se u sériových přeplňovaných motorů vstřikování vody?

Zvýšení výkonu motorů je možné mnoha způsoby, například…

 



 
Dieselgate na vlastní kůži: Jak (ne)funguje Škoda Superb 2.0 TDI 4x4 po emisní opravě?

Dieselgate na vlastní kůži: Jak (ne)funguje Škoda Superb 2.0 TDI 4x4 po emisní opravě?

Dnes 08:00

I majitelům škodovek chodí dopisy, které je zvou na servisní akci ke snížení emisí oxidů dusíku. Váhají, jak reagovat. Poradíme!




Blesk.cz

Přežil peklo v 5 koncentračních táborech. Český rodák zemřel v 96 letech

Přežil peklo v 5 koncentračních táborech. Český…

Ve věku 96 let zemřel v pátek večer v Německu pamětník holokaustu Max Mannheimer, známý svým bojem proti…

Recenze: Kniha Harry Potter a prokleté dítě dorazila do Čech. Okouzlí čtenáře?

Recenze: Kniha Harry Potter a prokleté dítě dorazila…

Jedna z nejočekávanějších knih tohoto roku vychází v Česku. Na pulty knihkupectví dorazila v sobotu a fanoušci…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Neporažený Zlín dál vede ligu, dařilo se Boleslavi i Plzni

SESTŘIHY: Neporažený Zlín dál vede ligu, dařilo se…

Mladá Boleslav zůstala po výhře 2:1 v Jablonci v čele fotbalové ePojisteni.cz ligy jen do sobotního podvečera.…

ANKETA: Vyberte TÝM SNŮ! Hlasujte pro sestavu z hvězd Sparty a Slavie

ANKETA: Vyberte TÝM SNŮ! Hlasujte pro sestavu z…

V neděli vypukne největší souboj v rámci české ePojisteni.cz ligy, v pořadí 286. derby mezi Spartou a Slavií.…

 

Reflex.cz

Zemřel Max Mannheimer, přeživší pěti koncentračních táborů

Zemřel Max Mannheimer, přeživší pěti koncentračních táborů

Zemřel muž, který zprvu o hrůzách holocaustu, jež zažil jako přímý účastník, vlastně téměř nemluvil. Pak se však…

Šéf britských labouristů Corbyn zůstává, vyhrál stranické volby

Šéf britských labouristů Corbyn zůstává, vyhrál…

Lídrem britských labouristů zůstává jejich dosavadní šéf Jeremy Corbyn. Ve stranickém hlasování získal téměř 62…