TEST Ford Focus Combi 1,8 TDCi
Ford Focus - světově nejprodávanější automobil v roce 2001, prošel faceliftem, který je poměrně nenápadný a z venku se změny odehrály jen v oblasti předních světel a nárazníku, který má zcela nový tvar. Blinkry, které byly dříve umístěny na krajích nárazníku se přesunuly do hlavních světel, které mají navíc zcela novou optiku. Facelift se prakticky nedotkl karosérie ani podvozku, který je znám svými špičkovými jízdními vlastnostmi. V interiéru se také žádná revoluce nekonala, viditelnými změnami prošly jen odkládací plochy, kterých je nyní více a jsou praktičtější.
Důkazem neustávajícího vývoje v oblasti vznětových motorů je nová pohonná jednotka 1,8 TDCi, kterou jsme měli možnost otestovat. Díky technologii Common-rail, která dokáže vytvořit tlak až 140 Mpa, dochází ke vstřikování paliva pod velkým tlakem, což způsobuje velmi dobré rozprášení paliva ve válci a tím jeho kvalitní vyhoření. Technologie snižování hlučnosti (NRT) využívá velmi přesné vstřikování, ovlivňující jak čas vstřiku, tak i objem vstřikovaného paliva. Mohou to být jen 3 milisekundy a jen jeden mililitr paliva. Problém tvrdého chodu motorů s přímým vstřikováním paliva je řešen takzvaným "předvstřikem" paliva těsně před vstříknutím hlavní dávky paliva. Tímto opatřením dochází ke zmírnění "třesku" i k omezení škodlivých zplodin. Ovšem hlavním přínosem těchto moderních technologií je velmi dobrý výkon a kultivovaný chod motoru 1,8 TDCi, který z objemu 1,8 l, podává nejvyšší výkon 85 kW/3800 ot/min a točivý moment vrcholí hodnotou 250 Nm při 1850 otáčkách. Funkce "overboost" dovoluje například při předjíždění, krátkodobě zvýšit hodnotu točivého momentu až na 280 Nm.
V praxi se motor ve fokusu projevoval velmi kultivovaným a překvapivě tichým chodem ihned po nastartování, který svým zvukem neměl daleko k motorům zážehovým. Velmi dobře byl také potlačen neduh některých vznětových motorů a to jejich "dunění" v určitých otáčkách. Tato vlastnost se u testovaného vozu téměř nevyskytovala. Zajímavé je zpřevodování, která má poměrně krátké první tři stupně a naopak "dlouhou" čtverku a pětku. V praxi je toto řešení chvályhodné, protože umožňuje velmi dobrou akceleraci na první tři stupně a naopak úspornou jízdu vyššími rychlostmi v nízkých otáčkách na poslední dvě rychlosti. Příklad: při rychlosti 130 km/h točí motor na pětku pouhých 2600 otáček a ve 160 km/h 3200 otáček za minutu. Mimochodem, řazení jednotlivých rychlostí je velmi přesné a řadicí páka klade minimální odpor. Spotřeba je jediným místem, kde motor zůstal mírně za očekáváním, protože v průměru si vzal 7,4 litru na 100 km, což o necelý litr překonává vyhlášené spořílky TDI z koncernu VW. Nepříjemným zjištěním při pohledu do ceníku je však skutečnost, že tento motor je zatím možno kombinovat jen s nejlepší výbavou Ghia, což jeho pořízení patřičně prodražuje. Bohužel i tak je TDCi přesně o padesát tisíc korun dražší (ve stejné výbavě Ghia), oproti slabší 66 kW verzi TDDi. Zde se nabízí otázka. Vyplatí se to?
Vnitřní prostor je zajímavý především netradičně tvarovanou přístrojovou deskou s velmi dobrou ergonomií, které vévodí volant s tlustým věncem obšitým kůží, který se velmi dobře drží. Posilovač řízení má přiměřený účinek, takže má řidič dobrý kontakt s vozovkou. Volant je seřiditelný v obou osách. Sedadla jsou tuhá, což pomáhá zádům při dlouhých cestách, postrádají však výraznější vedení. Posez vzadu je příjemný a vyvýšený, ale přesto zůstává dostatek místa nad hlavou. Pro nohy je místa tak akorát. Potěší dobré dílenské zpracování interiéru, ve kterém po celou dobu testu nic nezavrzalo.
Pozoruhodný je i zavazadlový prostor tohoto kombíku. První z předností jsou maximálně široké páté dveře, jejichž šířku nijak neomezují koncová světla. Díky tomu je možné při nakládání širokých předmětů plně využít vnitřní šířku vozu. Druhou předností jsou minimalizované podběhy kol, které jen velmi málo zasahují do zavazadlového prostoru a konečně třetí předností je samotná velikost, která je 520 litrů a po sklopení opěradel dokonce 1580 litrů(tímto vznikne zcela rovná plocha dlouhá 1,6 metru). Pod podlážkou se skrývá plnohodnotné rezervní kolo.
Jak jsem již zmínil, facelift se podvozku prakticky nedotkl, protože jízdní vlastnosti fokusu jsou vychvalovány již od testů prvních vyrobených kusů... V testované verzi kombi ve velmi rychle projížděných zatáčkách mírně uhýbala zadní část vozu (přetáčivost), ale ubrání plynu a mírná korekce volantem se vše vrátila do normálu. Brzdová soustava má dobrý účinek, ale pro aktivaci ABS v kritických situacích je nutné dosti silně zmáčknout brzdový pedál.
Závěrem bych chtěl zmínit velmi dobrou ochranu cestujících při nárazech zepředu i z boku, které byly nezávisle testovány v crashtestu Euro Ncap. Focus dosáhl ohodnocení čtyřmi hvězdičkami, což je velmi dobré (crashtest najdete CRASHTESTzde). Bohužel s tímto velmi dobrým výsledkem dnes již příliš nekoresponduje výbava pouze dvěma airbagy ve výbavě Ghia (v základní výbavě Ambiente je dokonce jen jeden). Za boční airbagy se musí připlácet a hlavové airbagy v nabídce nejsou zatím vůbec. Zde automobilka ford, jak se zdá, trošku zaspala, protože již máme na trhu automobily stejné kategorie, které nabízejí v základní výbavě čtyři nebo dokonce šest airbagů.
Cena fokusu kombi začíná na přijatelných 455 tisících za verzi s motorem 1,4/55 kW, slabší turbodiesel TDDi vás v základní výbavě Ambiente přijde na 525 tisíc korun, ale pokud máte spadeno na nový motor TDCi, musíte sáhnout rovnou po nejvyšší výbavě Ghia, což vás přijde na nezanedbatelných 680 tisíc korun.