Ford Focus Combi 1,8 TDCi vs. Peugeot 308 SW 1,6 HDi (80 kW) - Kombisouboj

Ford Focus Combi 1,8 TDCi vs. Peugeot 308 SW 1,6 HDi (80 kW) - Kombisouboj

 
 

Ač se na první pohled zdá, že mají mnoho společného, každý z nich je jiný. Spojuje je velikost zavazadlového prostoru, k tomu ostatnímu ale přistupují po svém. Je lepší klasika v podobě Fordu nebo dravost v případě Peugeotu?

Tento srovnávací test není tak docela obyčejným porovnáním dvou dieselových kombíků nižší střední třídy. Dnes půjde také o to, zda se v tomto segmentu stále vyplatí sázet na klasiku (Focus Combi) nebo je moudré dát přednost dravému a trochu excentrickému mládí (Peugeot 308 SW).

Stojí před námi dva bezpochyby výborné rodinné vozy, navíc ve velmi žádaných vznětových motorizacích. Než ale začneme hodnotit drobnosti typu místo na zadních sedadlech či objem zavazadelníku, zastavme se na chvíli a pomalu, pozorně oba vozy prozkoumejme zvenčí.

Již na první pohled je totiž vidět zřejmě nejzásadnější rozdíl mezi dnešními konkurenty - ten je v přístupu designérů k oběma vozům. Zatímco ti francouzští se nebáli expresivních linií, designéři Fordu se při faceliftu drželi spíše při zemi. Jistě, proč také měnit něco, co funguje. Při pohledu zepředu nás na první pohled zaujme velká, rozšklebená tlama , která je v posledních letech pro Peugeot typická. Na Focus přejedou naše oči až po instinktivním průzkumu jeho rivala a zde se jim dostane uklidňujícího, jakoby moudrého pohledu Fordových světlometů. V konzervatizmu Focus pokračuje i na zádi, kde ale není výsledek tak přesvědčivý. Pokud k sobě oba dva vozy postavíme záděmi, Ford nezapře své morální stáří a německý původ, který ctí v prvé řadě funkci.

obrázek [555 x 290]
 

Uvnitř vítězí francouzská škola

V podobném duchu se průzkum obou vozů ponese i v případě, že se vydáme do interiérů. Oba vozy se mohou pochlubit promyšleně navrženým vnitřním prostorem, kvalita materiálů je ale přeci jen o kus lepší u Peugeotu. Ten i zde útočí na dynamičtěji založené řidiče, palubní deska je členitější, živější a působí mladším dojmem. Subjektivní hodnocení ovlivnila jistě maximální výbava s níž „lev“ do souboje vstoupil, ale bez ohledu na pozlátko je Francouzovi třeba přiznat vzdušnější a místy až luxusní atmosféru, kterou tvoří vkusné detaily.

Oproti Focusu zde ovšem nalezneme drobné prohřešky v ergonomii, zejména ovládání audio soustavy by mohlo mít větší tlačítka. Jejich počet není u této konkrétní verze, vybavené satelitní navigací, také příliš optimální.

Co je u obou vozů příkladné je vnitřní šířka interiéru ve výši loktů vpředu i vzadu. U Fordu jsme naměřili 144 cm vpředu a 148 cm vzadu, Peugeot 308 SW je na tom dokonce ještě o něco lépe se svými 149, resp. 148 centimetry. Ani délka opěradel a sedáků se nedá označit jako podměrečná, a tak se v obou vozech pohodlně usadí i lidé větších postav v první i ve druhé řadě. V interiéru vyhrál Peugeot i díky posuvným sedadlům s polohovatelnými opěradly ve druhé řadě nebo díky výdechům klimatizace pro zadní cestující ze středové konzole.

Pod kapotou hučí...

...nikoliv Niagára ale dvě čtyřválcové vznětové pohonné jednotky, každá ovšem s jiným objemem a výkonem. Ve Focusu hlasitě tluče srdce 1,8 TDCi o objemu 1753 cm3 a nejvyšším výkonu 85 kW, Peugeot jsme testovali s agregátem 1,6 HDI (1560 3) o výkonu 80 kW. Slabší z obou agregátů nás potěšil lineárnějším zátahem a to přes větší spektrum otáček. Výrazná výkonová špička Fordu zase na druhou stranu umožňuje, pokud s ní majitel vozu umí zacházet, rychleji vyrazit vpřed například při předjížděcím manévru. Že během něho budete nuceni vždy změnit převodový stupeň je druhou stranou mince. Ani při podřazování nemá řidič snadnou úlohu, ne vždy se nám povedlo strefit se do relativně úzkého pásma využitelných otáček. S ním je problém také při rozjezdu, kdy je potřeba výrazněji (nad 3000 ot./min) vytočit agregát, aby při se přeřazování z jedničky na dvojku motor nedusil. Pohonná jednotka Peugeotu těmito nešvary netrpí, navíc přidává ještě o něco kultivovanější chod.

Papírově se rozdíly ve výkonech obou vozů nezdají být markantní, při provozu je ale znatelně živější Focus. Důvodem je hmotnost, protože dle technického průkazu s sebou musí francouzský vůz tahat přes dva metráky navíc. Provozní hmotnost Fordu Focus Combi (1351 kg) mu dává více dynamiky než objemově menší a výkonově slabší motor 1570 kg těžkému Peugeotu 308 SW. To se pochopitelně musí projevit i na jízdních vlastnostech, kde Peugeot na tradičně perfektní Focus ztrácí. Větší náklony, menší jistotu v zatáčkách i rozpačitější překonávání příčných nerovností ze strany 308 SW jsme čekali, rozdíl mezi oběma vozy ovšem nebyl až tak propastný. Od komfortně naladěného podvozku Peugeotu to bylo velmi příjemné překvapení. Na sportovnější a preciznější Ford Focus to ovšem nestačilo.

obrázek [300 x 281] K našemu překvapení točí oba motory při reálné rychlosti 130 km/h shodně 2700 otáček za minutu. Překvapivé to je z důvodu chybějící šestky v převodovém ústrojí Focusu, jehož majitel se tak při dálničních přesunech musí spokojit s pátým převodovým stupněm. Předchozí zkušenost s velkými skoky mezi jednotlivými převody ale tuto vlastnost vysvětluje.

Při nejvyšší povolené dálniční rychlosti je o jednu desetinu střídmější agregát Peugeotu, který spotřebuje 6,4 litru nafty na 100 kilometrů. Ford se ovšem nenechal zahanbit a při reálné rychlosti 100 km/h ukázal, v čem je jeho síla. Při stovce se odběr pohonných hmot zmenšil na vynikající 4,8 litru nafty na 100 km, otáčky pátého převodového stupně se v tu chvíli pohybovaly na hodnotě 2100 ot./min. Peugeot, i když na svého konkurenta v tomto ohledu ztrácí, se za svých 5,2 l / 100 km rozhodně nemusí stydět. Otáčky motoru jsou v tomto případě rovny dvěma tisícům za minutu. Dlužno podotknout, že Ford stál na základních plechových kolech s pneumatikami o rozměru 205/55 R16, zatímco Peugeot využíval služeb příplatkových sedmnáctipalcových kol o rozměru pneu 225/45 R17.

Zavazadloví přeborníci

Kočárek, jízdní kola, velké tašky s věcmi...to všechno se do rodinného kombi prostě musí vejít a proto přikládáme několik čísel o velikosti a přístupnosti zavazadlového prostoru.

Ihned po otevření pátých dveří Peugeotu nás zaujala nízko položená nákladová hrana. Ta je ve výšce 55 centimetrů, což je o čtyři cm méně než u Fordu a patří k současné špičce. U Fordu Focus Combi se konec otevřených pátých dveří nachází v přijatelných 197 centimetrech, zatímco u Peugeotu by si měli dát vysocí lidé pozor – páté dveře se zastaví o sedm centimetrů níže nad vozovkou.

obrázek [300 x 452] Francouzský vůz má také o něco větší vstup do zavazadlového prostoru, v celkové délce interiéru (od čelního skla ke konci zavazadelníku) ovšem ztrácí na v tomto ohledu přesně třímetrový Ford Focus Combi sedm centimetrů. Velikost zavazadelníků vypadá na první pohled velmi nevyrovnaně: Focus udává základní velikost 482 litrů, jeho konkurent 573 litrů. Roletka je u Fordu umístěna 49 cm nad úrovní podlahy, u Peugeotu ovšem o osm centimetrů výše. Po sklopení zadních sedadel se situace opakuje: klasicky uspořádaný Focus dokáže většinu klientů uspokojit velikostí zavazadelníku 1525 l, zatímco Peugeot nabízí možnost vyjmutí sedadel z auta a vynikající objem až 1736 litrů.

Devizou Focusu je pravidelný tvar zavazadlového prostoru, díky kterému byl převoz jízdního kola (odmontované přední kolo) naležato jednodušší než ve francouzském voze. V Peugeotu sice také vznikne po sklopení zadních sedadel rovná ložná plocha, v jejím povrchu jsou ale různé otvory a výstupky (sloužící systému posunu sedadel), které manipulaci s rozměrnějším nákladem mohou znepříjemnit.

Konečné účtování

Oba automobily uspokojí potřeby české rodiny do posledního detailu. Otázkou ovšem zůstává, za kolik peněz to tedy bude. Vzhledem k tomu, že testovaný Focus byl ve výbavovém stupni Trend, zatímco Peugeot nás ve stupni Premium Plus hýčkal v podstatě maximální možnou výbavou, nebylo srovnání těchto dvou konkrétních vozů úplně korektní.

Místo toho tedy vezměme nejlevnější Peugeot 308 SW s tímto agregátem a srovnejme vybrané prvky příplatkové a sériové výbavy v tabulce. V případě ceny Fordu Focus Combi 1,8 TDCi ve výbavě Trend se jedná o cenu akční, konkurenční Peugeot nabízí akční devadesátitisícovou slevu pouze na hatchback a to při koupi nejslabšího agregátu 1,4 VTi ve verzi Confort Pack.

Akční ceny a výbavaFord Focus Combi 1,8 TDCi TrendPeugeot 308 SW 1,6 HDi (80 kW) Confort Pack
Základní cena454.990,-503.976,-
Čelní airbagySS
Boční airbagySS
Hlavové airbagyS10.000,-
Tempomat12.000,-10.000,-
Stabilizační systémS15.000,-
Manuálně regulovaná klimatizaceSS
Automaticky regulovaná klimatizace10.800,-11.000,-
Autorádio s CDSS
Metalický lak13.900,-12.000,-
Výškově i podélně nastavitelný volantSS
Centrální zamykání s d.o.SS
Elektricky ovládaná okna vpředuSS
Elektricky ovládaná okna vzadu8.900,-8.000,-
Elektricky ovládaná zrcátkaSS
Elektricky ovládaná zrcátka s vyhřívánímSnelze
Kola z lehkých slitin (R16)24.000,-16.000,-
Kožený volant3.000,-nelze
Vyhřívání předních sedadel10.800,-5.000,-
Bi-xenonové světlomety32.900,-nelze
Parkovací senzory vzadu12.900,-nelze

Výsledek našeho srovnávacího testu je tak poměrně jednoznačný. Cenová výhodnost Fordu Focus Combi je natolik velká, že patrně překoná i výhrady proti méně kultivovanému motoru s úzkým spektrem využitelných otáček, pouze pětistupňové převodovce či strohému designu exteriéru i interiéru (oproti Peugeotu). Ford za to nabídne lepší svezení, bohatší bezpečnostní výbavu v základu a také nižší spotřebu paliva.

Ford Focus Combi 1,8 TDCi Trend

První cena vozu394.990,-Kč (1,4 16V (59 kW), Trend, akční cena)
První cena vozu s testovanou motorizací454.990,-Kč (1,8 TDCi (85 kW), Trend, akční cena)
Základní cena testovaného vozu454.990,-Kč (1,8 TDCi (85 kW), Trend, akční cena)
Cena testovaného vozu vč. příplatků481.390,-Kč (1,8 TDCi (85 kW), Trend, akční cena)

Plusy

  • kvalitně zpracovaný a prostorný interiér
  • velký a snadno přístupný zavazadlový prostor
  • sportovní jízdní vlastnosti
  • účinné a nevadnoucí brzdy
  • velmi nízká spotřeba paliva
  • velká sedadla a ergonomie ovládání
  • tuhá karoserie
  • všechny bezpečnostní prvky již v základní výbavě

Minusy

  • pouze pětistupňová převodovka, nevhodné zpřevodování
  • vysoké příplatky proti stejně výkonné benzinové verzi
  • úzké pracovní pásmo motoru, nelineární nástup

Peugeot 308 SW 1,6 HDi (80 kW) Premium Pack

První cena vozu439.900,-Kč (308 SW Confort, 1.4 16V VTi, 70 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací572.700,-Kč (308 SW Confort Pack, 1.6 HDi, 80 kW)
Základní cena testovaného vozu592.592,-Kč (308 SW Premium Pack, 1.6 HDi, 80 kW, akční cena)
Cena testovaného vozu vč. příplatků610.592,-Kč (308 SW Premium Pack, 1.6 HDi, 80 kW, akční cena)

Plusy

  • kvalita použitých materiálů
  • prostor v interiéru
  • kultivovaný motor
  • komfortní sedadla
  • celkové odhlučnění vozu
  • komfortně naladěný podvozek
  • nízká spotřeba paliva
  • šestistupňová převodovka

Minusy

  • vysoké ceníkové ceny, nutnost platit za hlavové airbagy navíc
  • méně schopný podvozek při dynamické jízdě
  • velikost a rozměry tlačítek na palubní desce
Spolupracujeme s TipCars.com

Ford Focus Combi 1,8 TDCi

Cena v základní výbavě: 454 990 Kč Cena v testované výbavě: 481 390 Kč

Základní výbava:Elektronický stabilizační systém ESP (obsahuje ABS, protiprokluzový asistent TCS a bezpečnostní brzdový asistent EBA), přední, boční a hlavové airbagy, vnější zpětná zrcátka elektricky ovládaná a vyhřívaná, přední mlhová světla, světla denního svícení, manuální klimatizace, elektricky ovládaná přední okna s jednorázovým otvíráním na straně řidiče, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, klíč dálkového ovládání se sklopným dříkem, stereorádio / CD přehrávač 6000, 6 reproduktorů, dálkové ovládání na sloupku řízení, zásuvka pro připojení externího přehrávače, palubní počítač.

Výbava testovaného vozu:Sada Trend X - automatická duální klimatizace, prémiová středová konzola s posuvnou loketní opěrkou (+12.500,-Kč), metalický lak (+13.900,-Kč)

Peugeot 308 SW 1,6 HDi

Cena v základní výbavě: 592 592 Kč Cena v testované výbavě: 610 592 Kč

Základní výbava:ABS, brzdový asistent EVA, čelní a přední boční airbagy, samočinná aktivace výstražných světel, systém kontroly stability ESP + ASR, posilovač řízení, elektrické ovládání předních a zadních oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, výškově a podélně nastavitelný volant, automatické uzamčení vozu při jízdě, tři samostatná sedadla v druhé řadě, přední mlhové světlomety, zpětná zrcátka + kliky v barvě karoserie, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, kůží čalouněný volant, přední loketní opěrka, síťka v zavazadlovém prostoru, prosklená střecha Cielo s elektrickou clonou, rádio s CD (MP3), 16palcová litá kola SANTIAGUITO, hlavové airbagy, Pack VIDITELNOST 1 (Automatické stěrače + Automatické světlomety + Funkce doprovodného osvětlení), VIDITELNOST 2, Pack OSVĚTLENÍ, sdružený přístroj s maticí, dvouzónová automatická klimatizace, Pack ÚLOŽNÉ PROSTORY, vrstvené atermické a akustické čelní sklo

Výbava testovaného vozu:metalický lak (+ 12.000,-Kč), 17palcová litá kola RINJANI (+ 6.000,-Kč)

Glosa Vladana Gallistiho: Druhý pokus Číňanů Glosa Vladana Gallistiho: Druhý pokus Číňanů

Výrok filozofa Herakleita „Nevstoupíš dvakrát do téže…

Smíchovský Palác Anděl mění majitele, hodnota transakce se blíží půldruhé miliardě Smíchovský Palác Anděl mění majitele, hodnota transakce se blíží půldruhé miliardě

Investiční společnost LaSalle koupila prostřednictvím…

 
Technické údaje
Motor Ford Focus Combi 1,8 TDCiPeugeot 308 SW 1,6 HDi
Typ motoru: 44
Válce / ventily: 4 / 24 / 4
Zdvihový objem (ccm): 17531560
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 400080 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280 / 1900240 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190185
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.912.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.8 / 4.4 / 5.36.8 / 4.4 / 5.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 482 / 1525573 / 1736
Objem nádrže (l):5360
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1351 / 5991570 / 580
Rozměr pneu:205/55 R16225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 44684500
b) šířka (mm): 18391815
c) výška (mm): 15031566
d) rozvor (mm): 26402708
e) rozchod vpředu (mm): 15351536
f) rozchod vzadu (mm): 15311531
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1100880 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 900710 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 10601010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950970
k) šířka vpředu (mm): 14401490
l) šířka vzadu (mm): 14801480
délka sedáku vpředu (mm): 500490
délka sedáku vzadu (mm): 470470
výška opěradla vpředu (mm): 660620
výška opěradla vzadu (mm): 580580
místo vzadu pod předním sedadlem: anoano
Hodnocení Ford Focus Combi 1,8 TDCi Peugeot 308 SW 1,6 HDi
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8 9
Odkládací plochy: 7 8
Dojem z řízení: 9 7
Výhled vpřed: 8 8
Výhled vzad: 7 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 6 9
Tah v nižších otáčkách: 5 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 7 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7 8
Spotřeba: 8 7
Odstupňování převodovky: 4 8
Snadnost řazení: 7 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 10 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7 8
Přenos hnací síly na vozovku: 7 9
Účinnost brzd: 9 7
Velikost zavazadlového prostoru: 8 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 9 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8 6
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,54 7,88
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad

Na základě výsledků aut prověřovaných v Německu na…

Nový Mercedes-Benz G odhalil interiér. Téměř nic nebude jako dřív… Nový Mercedes-Benz G odhalil interiér. Téměř nic nebude jako dřív…

Nová generace legendárního „géčka“ bude oficiálně…

 



Peugeot 308 SW vs. Škoda Octavia Combi – Duel obřích kufrů Peugeot 308 SW vs. Škoda Octavia Combi – Duel obřích kufrů

Kombíky nižší střední třídy jsou nejprodávanějšími auty…

Za volantem závodního Peugeotu 308 Racing Cup: Zážitek na celý život! (+videa) Za volantem závodního Peugeotu 308 Racing Cup: Zážitek na celý život! (+videa)

Nestává se tak často, abychom si na vlastní kůži okusili…

 



 
Ford Mustang má české ceny. Kolik si připlatíte za pětilitrový osmiválec? Není to moc!

Ford Mustang má české ceny. Kolik si připlatíte za pětilitrový osmiválec? Není to moc!

Dnes 11:56

Nejnovější Ford Mustang dorazí na český trh v prvním čtvrtletí příštího roku, ceník nám ale Modrý ovál prozradil již nyní.




Blesk.cz

Nový Firefox Quantum slibuje ďábelskou rychlost a malou spotřebu RAM

Nový Firefox Quantum slibuje ďábelskou rychlost a…

V září se Mozilla pochlubila betaverzí a nyní už vypustila hotovou podobu svého nového Firefoxu. Mozilla se…

Ráchel z Mise nový domov: Popsala nenávistné setkání s krkavčí matkou!

Ráchel z Mise nový domov: Popsala nenávistné setkání…

Mladí sourozenci Ráchel a Gabriel (16 a 17 let) si za svůj krátký život zkusili už mnohé, nejtěžší období života…

 

iSport.cz

Kdo nahradí Peltu? O post předsedy FAČR usilují Malík i Fousek

Kdo nahradí Peltu? O post předsedy FAČR usilují…

Dvacet tři osob, mezi nimi jedna žena, se uchází o jedenáct míst ve Výkonném výboru FAČR. O to nejdůležitější…

Hrdina Vaclík vychytal hvězdy United, Mourinho nechápal: Měli jsme vést 5:0!

Hrdina Vaclík vychytal hvězdy United, Mourinho…

Zázračný večer v Basileji přineslo utkání Ligy mistrů proti Manchesteru United, v němž domácí senzačně zvítězili…

 

Reflex.cz

Babiš byl Bureš a spolupracoval s StB vědomě, tvrdí slovenský badatel Sivoš

Babiš byl Bureš a spolupracoval s StB vědomě, tvrdí…

Vojak, Oko, Ekron nebo Mosten. To jsou názvy některých svazků a spisů československé StB, v nichž figuruje…

Nový konkurent svařáku na Staromáku. Dostihne Česko trend vyhřívaných iglú?

Nový konkurent svařáku na Staromáku. Dostihne Česko…

Svařák na Staromáku, trhy v Drážďanech nebo ve Vídni, Louskáček v Národním divadle? Jestli právě takto vypadá…