Ford Focus Combi 1,8 TDCi vs. Peugeot 308 SW 1,6 HDi (80 kW) - Kombisouboj

Ford Focus Combi 1,8 TDCi vs. Peugeot 308 SW 1,6 HDi (80 kW) - Kombisouboj

 
 
25.8. 2008 Aleš Jungmann Aleš Jungmann - aj.png Google+ profil

Ač se na první pohled zdá, že mají mnoho společného, každý z nich je jiný. Spojuje je velikost zavazadlového prostoru, k tomu ostatnímu ale přistupují po svém. Je lepší klasika v podobě Fordu nebo dravost v případě Peugeotu?

Tento srovnávací test není tak docela obyčejným porovnáním dvou dieselových kombíků nižší střední třídy. Dnes půjde také o to, zda se v tomto segmentu stále vyplatí sázet na klasiku (Focus Combi) nebo je moudré dát přednost dravému a trochu excentrickému mládí (Peugeot 308 SW).

Stojí před námi dva bezpochyby výborné rodinné vozy, navíc ve velmi žádaných vznětových motorizacích. Než ale začneme hodnotit drobnosti typu místo na zadních sedadlech či objem zavazadelníku, zastavme se na chvíli a pomalu, pozorně oba vozy prozkoumejme zvenčí.

Již na první pohled je totiž vidět zřejmě nejzásadnější rozdíl mezi dnešními konkurenty - ten je v přístupu designérů k oběma vozům. Zatímco ti francouzští se nebáli expresivních linií, designéři Fordu se při faceliftu drželi spíše při zemi. Jistě, proč také měnit něco, co funguje. Při pohledu zepředu nás na první pohled zaujme velká, rozšklebená tlama , která je v posledních letech pro Peugeot typická. Na Focus přejedou naše oči až po instinktivním průzkumu jeho rivala a zde se jim dostane uklidňujícího, jakoby moudrého pohledu Fordových světlometů. V konzervatizmu Focus pokračuje i na zádi, kde ale není výsledek tak přesvědčivý. Pokud k sobě oba dva vozy postavíme záděmi, Ford nezapře své morální stáří a německý původ, který ctí v prvé řadě funkci.

obrázek [555 x 290]
 

Uvnitř vítězí francouzská škola

V podobném duchu se průzkum obou vozů ponese i v případě, že se vydáme do interiérů. Oba vozy se mohou pochlubit promyšleně navrženým vnitřním prostorem, kvalita materiálů je ale přeci jen o kus lepší u Peugeotu. Ten i zde útočí na dynamičtěji založené řidiče, palubní deska je členitější, živější a působí mladším dojmem. Subjektivní hodnocení ovlivnila jistě maximální výbava s níž „lev“ do souboje vstoupil, ale bez ohledu na pozlátko je Francouzovi třeba přiznat vzdušnější a místy až luxusní atmosféru, kterou tvoří vkusné detaily.

Oproti Focusu zde ovšem nalezneme drobné prohřešky v ergonomii, zejména ovládání audio soustavy by mohlo mít větší tlačítka. Jejich počet není u této konkrétní verze, vybavené satelitní navigací, také příliš optimální.

Co je u obou vozů příkladné je vnitřní šířka interiéru ve výši loktů vpředu i vzadu. U Fordu jsme naměřili 144 cm vpředu a 148 cm vzadu, Peugeot 308 SW je na tom dokonce ještě o něco lépe se svými 149, resp. 148 centimetry. Ani délka opěradel a sedáků se nedá označit jako podměrečná, a tak se v obou vozech pohodlně usadí i lidé větších postav v první i ve druhé řadě. V interiéru vyhrál Peugeot i díky posuvným sedadlům s polohovatelnými opěradly ve druhé řadě nebo díky výdechům klimatizace pro zadní cestující ze středové konzole.

Pod kapotou hučí...

...nikoliv Niagára ale dvě čtyřválcové vznětové pohonné jednotky, každá ovšem s jiným objemem a výkonem. Ve Focusu hlasitě tluče srdce 1,8 TDCi o objemu 1753 cm3 a nejvyšším výkonu 85 kW, Peugeot jsme testovali s agregátem 1,6 HDI (1560 3) o výkonu 80 kW. Slabší z obou agregátů nás potěšil lineárnějším zátahem a to přes větší spektrum otáček. Výrazná výkonová špička Fordu zase na druhou stranu umožňuje, pokud s ní majitel vozu umí zacházet, rychleji vyrazit vpřed například při předjížděcím manévru. Že během něho budete nuceni vždy změnit převodový stupeň je druhou stranou mince. Ani při podřazování nemá řidič snadnou úlohu, ne vždy se nám povedlo strefit se do relativně úzkého pásma využitelných otáček. S ním je problém také při rozjezdu, kdy je potřeba výrazněji (nad 3000 ot./min) vytočit agregát, aby při se přeřazování z jedničky na dvojku motor nedusil. Pohonná jednotka Peugeotu těmito nešvary netrpí, navíc přidává ještě o něco kultivovanější chod.

Papírově se rozdíly ve výkonech obou vozů nezdají být markantní, při provozu je ale znatelně živější Focus. Důvodem je hmotnost, protože dle technického průkazu s sebou musí francouzský vůz tahat přes dva metráky navíc. Provozní hmotnost Fordu Focus Combi (1351 kg) mu dává více dynamiky než objemově menší a výkonově slabší motor 1570 kg těžkému Peugeotu 308 SW. To se pochopitelně musí projevit i na jízdních vlastnostech, kde Peugeot na tradičně perfektní Focus ztrácí. Větší náklony, menší jistotu v zatáčkách i rozpačitější překonávání příčných nerovností ze strany 308 SW jsme čekali, rozdíl mezi oběma vozy ovšem nebyl až tak propastný. Od komfortně naladěného podvozku Peugeotu to bylo velmi příjemné překvapení. Na sportovnější a preciznější Ford Focus to ovšem nestačilo.

obrázek [300 x 281] K našemu překvapení točí oba motory při reálné rychlosti 130 km/h shodně 2700 otáček za minutu. Překvapivé to je z důvodu chybějící šestky v převodovém ústrojí Focusu, jehož majitel se tak při dálničních přesunech musí spokojit s pátým převodovým stupněm. Předchozí zkušenost s velkými skoky mezi jednotlivými převody ale tuto vlastnost vysvětluje.

Při nejvyšší povolené dálniční rychlosti je o jednu desetinu střídmější agregát Peugeotu, který spotřebuje 6,4 litru nafty na 100 kilometrů. Ford se ovšem nenechal zahanbit a při reálné rychlosti 100 km/h ukázal, v čem je jeho síla. Při stovce se odběr pohonných hmot zmenšil na vynikající 4,8 litru nafty na 100 km, otáčky pátého převodového stupně se v tu chvíli pohybovaly na hodnotě 2100 ot./min. Peugeot, i když na svého konkurenta v tomto ohledu ztrácí, se za svých 5,2 l / 100 km rozhodně nemusí stydět. Otáčky motoru jsou v tomto případě rovny dvěma tisícům za minutu. Dlužno podotknout, že Ford stál na základních plechových kolech s pneumatikami o rozměru 205/55 R16, zatímco Peugeot využíval služeb příplatkových sedmnáctipalcových kol o rozměru pneu 225/45 R17.

Zavazadloví přeborníci

Kočárek, jízdní kola, velké tašky s věcmi...to všechno se do rodinného kombi prostě musí vejít a proto přikládáme několik čísel o velikosti a přístupnosti zavazadlového prostoru.

Ihned po otevření pátých dveří Peugeotu nás zaujala nízko položená nákladová hrana. Ta je ve výšce 55 centimetrů, což je o čtyři cm méně než u Fordu a patří k současné špičce. U Fordu Focus Combi se konec otevřených pátých dveří nachází v přijatelných 197 centimetrech, zatímco u Peugeotu by si měli dát vysocí lidé pozor – páté dveře se zastaví o sedm centimetrů níže nad vozovkou.

obrázek [300 x 452] Francouzský vůz má také o něco větší vstup do zavazadlového prostoru, v celkové délce interiéru (od čelního skla ke konci zavazadelníku) ovšem ztrácí na v tomto ohledu přesně třímetrový Ford Focus Combi sedm centimetrů. Velikost zavazadelníků vypadá na první pohled velmi nevyrovnaně: Focus udává základní velikost 482 litrů, jeho konkurent 573 litrů. Roletka je u Fordu umístěna 49 cm nad úrovní podlahy, u Peugeotu ovšem o osm centimetrů výše. Po sklopení zadních sedadel se situace opakuje: klasicky uspořádaný Focus dokáže většinu klientů uspokojit velikostí zavazadelníku 1525 l, zatímco Peugeot nabízí možnost vyjmutí sedadel z auta a vynikající objem až 1736 litrů.

Devizou Focusu je pravidelný tvar zavazadlového prostoru, díky kterému byl převoz jízdního kola (odmontované přední kolo) naležato jednodušší než ve francouzském voze. V Peugeotu sice také vznikne po sklopení zadních sedadel rovná ložná plocha, v jejím povrchu jsou ale různé otvory a výstupky (sloužící systému posunu sedadel), které manipulaci s rozměrnějším nákladem mohou znepříjemnit.

Konečné účtování

Oba automobily uspokojí potřeby české rodiny do posledního detailu. Otázkou ovšem zůstává, za kolik peněz to tedy bude. Vzhledem k tomu, že testovaný Focus byl ve výbavovém stupni Trend, zatímco Peugeot nás ve stupni Premium Plus hýčkal v podstatě maximální možnou výbavou, nebylo srovnání těchto dvou konkrétních vozů úplně korektní.

Místo toho tedy vezměme nejlevnější Peugeot 308 SW s tímto agregátem a srovnejme vybrané prvky příplatkové a sériové výbavy v tabulce. V případě ceny Fordu Focus Combi 1,8 TDCi ve výbavě Trend se jedná o cenu akční, konkurenční Peugeot nabízí akční devadesátitisícovou slevu pouze na hatchback a to při koupi nejslabšího agregátu 1,4 VTi ve verzi Confort Pack.

Akční ceny a výbavaFord Focus Combi 1,8 TDCi TrendPeugeot 308 SW 1,6 HDi (80 kW) Confort Pack
Základní cena454.990,-503.976,-
Čelní airbagySS
Boční airbagySS
Hlavové airbagyS10.000,-
Tempomat12.000,-10.000,-
Stabilizační systémS15.000,-
Manuálně regulovaná klimatizaceSS
Automaticky regulovaná klimatizace10.800,-11.000,-
Autorádio s CDSS
Metalický lak13.900,-12.000,-
Výškově i podélně nastavitelný volantSS
Centrální zamykání s d.o.SS
Elektricky ovládaná okna vpředuSS
Elektricky ovládaná okna vzadu8.900,-8.000,-
Elektricky ovládaná zrcátkaSS
Elektricky ovládaná zrcátka s vyhřívánímSnelze
Kola z lehkých slitin (R16)24.000,-16.000,-
Kožený volant3.000,-nelze
Vyhřívání předních sedadel10.800,-5.000,-
Bi-xenonové světlomety32.900,-nelze
Parkovací senzory vzadu12.900,-nelze

Výsledek našeho srovnávacího testu je tak poměrně jednoznačný. Cenová výhodnost Fordu Focus Combi je natolik velká, že patrně překoná i výhrady proti méně kultivovanému motoru s úzkým spektrem využitelných otáček, pouze pětistupňové převodovce či strohému designu exteriéru i interiéru (oproti Peugeotu). Ford za to nabídne lepší svezení, bohatší bezpečnostní výbavu v základu a také nižší spotřebu paliva.

Ford Focus Combi 1,8 TDCi Trend

První cena vozu394.990,-Kč (1,4 16V (59 kW), Trend, akční cena)
První cena vozu s testovanou motorizací454.990,-Kč (1,8 TDCi (85 kW), Trend, akční cena)
Základní cena testovaného vozu454.990,-Kč (1,8 TDCi (85 kW), Trend, akční cena)
Cena testovaného vozu vč. příplatků481.390,-Kč (1,8 TDCi (85 kW), Trend, akční cena)

Plusy

  • kvalitně zpracovaný a prostorný interiér
  • velký a snadno přístupný zavazadlový prostor
  • sportovní jízdní vlastnosti
  • účinné a nevadnoucí brzdy
  • velmi nízká spotřeba paliva
  • velká sedadla a ergonomie ovládání
  • tuhá karoserie
  • všechny bezpečnostní prvky již v základní výbavě

Minusy

  • pouze pětistupňová převodovka, nevhodné zpřevodování
  • vysoké příplatky proti stejně výkonné benzinové verzi
  • úzké pracovní pásmo motoru, nelineární nástup

Peugeot 308 SW 1,6 HDi (80 kW) Premium Pack

První cena vozu439.900,-Kč (308 SW Confort, 1.4 16V VTi, 70 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací572.700,-Kč (308 SW Confort Pack, 1.6 HDi, 80 kW)
Základní cena testovaného vozu592.592,-Kč (308 SW Premium Pack, 1.6 HDi, 80 kW, akční cena)
Cena testovaného vozu vč. příplatků610.592,-Kč (308 SW Premium Pack, 1.6 HDi, 80 kW, akční cena)

Plusy

  • kvalita použitých materiálů
  • prostor v interiéru
  • kultivovaný motor
  • komfortní sedadla
  • celkové odhlučnění vozu
  • komfortně naladěný podvozek
  • nízká spotřeba paliva
  • šestistupňová převodovka

Minusy

  • vysoké ceníkové ceny, nutnost platit za hlavové airbagy navíc
  • méně schopný podvozek při dynamické jízdě
  • velikost a rozměry tlačítek na palubní desce
Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com

Ford Focus Combi 1,8 TDCi

Cena v základní výbavě: 454 990 Kč Cena v testované výbavě: 481 390 Kč

Základní výbava:Elektronický stabilizační systém ESP (obsahuje ABS, protiprokluzový asistent TCS a bezpečnostní brzdový asistent EBA), přední, boční a hlavové airbagy, vnější zpětná zrcátka elektricky ovládaná a vyhřívaná, přední mlhová světla, světla denního svícení, manuální klimatizace, elektricky ovládaná přední okna s jednorázovým otvíráním na straně řidiče, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, klíč dálkového ovládání se sklopným dříkem, stereorádio / CD přehrávač 6000, 6 reproduktorů, dálkové ovládání na sloupku řízení, zásuvka pro připojení externího přehrávače, palubní počítač.

Výbava testovaného vozu:Sada Trend X - automatická duální klimatizace, prémiová středová konzola s posuvnou loketní opěrkou (+12.500,-Kč), metalický lak (+13.900,-Kč)

Peugeot 308 SW 1,6 HDi

Cena v základní výbavě: 592 592 Kč Cena v testované výbavě: 610 592 Kč

Základní výbava:ABS, brzdový asistent EVA, čelní a přední boční airbagy, samočinná aktivace výstražných světel, systém kontroly stability ESP + ASR, posilovač řízení, elektrické ovládání předních a zadních oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, výškově a podélně nastavitelný volant, automatické uzamčení vozu při jízdě, tři samostatná sedadla v druhé řadě, přední mlhové světlomety, zpětná zrcátka + kliky v barvě karoserie, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, kůží čalouněný volant, přední loketní opěrka, síťka v zavazadlovém prostoru, prosklená střecha Cielo s elektrickou clonou, rádio s CD (MP3), 16palcová litá kola SANTIAGUITO, hlavové airbagy, Pack VIDITELNOST 1 (Automatické stěrače + Automatické světlomety + Funkce doprovodného osvětlení), VIDITELNOST 2, Pack OSVĚTLENÍ, sdružený přístroj s maticí, dvouzónová automatická klimatizace, Pack ÚLOŽNÉ PROSTORY, vrstvené atermické a akustické čelní sklo

Výbava testovaného vozu:metalický lak (+ 12.000,-Kč), 17palcová litá kola RINJANI (+ 6.000,-Kč)

Belgický premiér po krizi kvůli migračnímu paktu oznámil demisi Belgický premiér po krizi kvůli migračnímu paktu oznámil demisi

Belgický premiér Charles Michel před poslanci oznámil…

E15 pokřtila magazín Elita byznysu. Na oslavu dorazili špičkoví podnikatelé i designéři E15 pokřtila magazín Elita byznysu. Na oslavu dorazili špičkoví podnikatelé i designéři

Elita byznysu, exkluzivní magazín deníku E15 pod značkou…

Konečné stanice metra B se stanou dopravními uzly Konečné stanice metra B se stanou dopravními uzly

Ačkoli se Praha 13 a Praha 14 nacházejí na opačných…

Na varování před Huawei a ZTE reaguje i část bank, Moneta prověřuje své systémy Na varování před Huawei a ZTE reaguje i část bank, Moneta prověřuje své systémy

K technologiím čínských firem Huawei a ZTE se po varování…

 
Technické údaje
Motor Ford Focus Combi 1,8 TDCiPeugeot 308 SW 1,6 HDi
Typ motoru: 44
Válce / ventily: 4 / 24 / 4
Zdvihový objem (ccm): 17531560
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 400080 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280 / 1900240 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190185
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.912.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.8 / 4.4 / 5.36.8 / 4.4 / 5.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 482 / 1525573 / 1736
Objem nádrže (l):5360
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1351 / 5991570 / 580
Rozměr pneu:205/55 R16225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 44684500
b) šířka (mm): 18391815
c) výška (mm): 15031566
d) rozvor (mm): 26402708
e) rozchod vpředu (mm): 15351536
f) rozchod vzadu (mm): 15311531
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1100880 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 900710 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 10601010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950970
k) šířka vpředu (mm): 14401490
l) šířka vzadu (mm): 14801480
délka sedáku vpředu (mm): 500490
délka sedáku vzadu (mm): 470470
výška opěradla vpředu (mm): 660620
výška opěradla vzadu (mm): 580580
místo vzadu pod předním sedadlem: anoano
Hodnocení Ford Focus Combi 1,8 TDCi Peugeot 308 SW 1,6 HDi
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8 9
Odkládací plochy: 7 8
Dojem z řízení: 9 7
Výhled vpřed: 8 8
Výhled vzad: 7 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 6 9
Tah v nižších otáčkách: 5 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 7 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7 8
Spotřeba: 8 7
Odstupňování převodovky: 4 8
Snadnost řazení: 7 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 10 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7 8
Přenos hnací síly na vozovku: 7 9
Účinnost brzd: 9 7
Velikost zavazadlového prostoru: 8 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 9 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8 6
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,54 7,88
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Octavia G-Tec 1.5 TSI má české ceny. Zdražení se dalo čekat Škoda Octavia G-Tec 1.5 TSI má české ceny. Zdražení se dalo čekat

Octavia spalující stlačený zemní plyn i benzin na podzim…

Lincoln vrací do hry sebevražedné dveře. Oslavuje výročí Continentalu Lincoln vrací do hry sebevražedné dveře. Oslavuje výročí Continentalu

Lincoln se po letech rozhodl svou limuzínu Continental…

 



Peugeot 308 1.5 BlueHDi vs. VW Golf 1.5 TSI – Diesely v troskách? Nevypadá to... Peugeot 308 1.5 BlueHDi vs. VW Golf 1.5 TSI – Diesely v troskách? Nevypadá to...

Golf 1.5 TSI zastupuje benzinové revolucionáře. Vypíná…

Další oběť striktních emisních norem: Peugeot stopnul výrobu 308 GTi Další oběť striktních emisních norem: Peugeot stopnul výrobu 308 GTi

Kvůli homologačnímu emisnímu testu WLTP pozastaví…

 



 
Škodu Octavii opět pořídíte na CNG. Na kolik přijde nový motor 1.5 TSI?

Škodu Octavii opět pořídíte na CNG. Na kolik přijde nový motor 1.5 TSI?

Včera

Škoda Octavia G-Tec letos prodělala více změn než před dvěma lety v rámci faceliftu. Nový motor je jen jednou z provedených úprav.




Blesk.cz

Strach o Zemanovo zdraví: Ovčáček o dovolené prolomil mlčení o prezidentovi

Strach o Zemanovo zdraví: Ovčáček o dovolené…

Na Hradě si na konec roku naplánovali dovolenou a s jedinou výjimkou chtěli tiše odpočívat. Dlouho jim to ale…

Módní policie: Kolotoč, provinčnost, minimalismus! Všichni se snaží a málokdo vyhrává

Módní policie: Kolotoč, provinčnost, minimalismus!…

Spousta party, komerčních prezentací, tiskovek. Také filmové a divadelní premiéry. Občas velkého gala hodný…

 

iSport.cz

SESTŘIH: Chomutov - Kometa 6:4. Piráti se odlepili od dna, Plekanec bodoval

SESTŘIH: Chomutov - Kometa 6:4. Piráti se odlepili…

V předehrávce 27. kola Tipsport extraligy mezi Chomutovem a obhájcem titulu Brna se děly věci! Chomutovští vedli…

Slavia hlásí posily: Jistí už jsou Masopust a Ševčík, blízko je Král

Slavia hlásí posily: Jistí už jsou Masopust a…

První dvě zimní posily fotbalistů Slavie Lukáš Masopust a Petr Ševčík podepsali v Edenu smlouvy na tři a půl…

 

Reflex.cz

Mejdany, večírky a zahradní slavnosti. I tak žil prezident Václav Havel

Mejdany, večírky a zahradní slavnosti. I tak žil…

Žádný jiný fotograf neznal Václava Havla tak dobře jako Oldřich Škácha. Od 70. let zvěčnil prvního…

Europranýřování Babiše je lákavé, ale neprozíravé

Europranýřování Babiše je lákavé, ale neprozíravé

Andrej Babiš se nikdy neměl stát ministrem financí, natož premiérem. Jak kvůli svému byznysu, který je nezdravě…