Ford Focus ST: Kombi pro rychlé rodiny, hatch pro tatínky (video)
Ford namíchal frankfurtský koktejl hodně divoce. Na jedné straně výkonového spektra stojí nový tříválec 1,0 EcoBoost, na té druhé pak nový Focus ST v sériovém provedení.
Evropští zákazníci budou mít poprvé možnost zvolit Focus ST ve verzi kombi. Obě varianty se začnou prodávat v roce 2012.
Ford se chlubí tím, že Focus ST je prvním globálním hot-hatchem v historii. V praxi to začalo už když na vývoji pracovaly dvě součásti divize sportovních vozů – evropský Ford Team RS a Special Vehicles Team (SVT) ze Spojených států. Poznatky přispěli i další inženýři Fordu z regionů Asie a Afriky. Stejně má v budoucnu probíhat vývoj všech globálních sportovních modelů Ford.
Jako všechny budoucí příchozí modely ST zdobí nový Focus ST klíčové prvky: agresivně rozšířené nárazníky vpředu i vzadu, střešní přítlačné křídlo, nástavce prahů a spolu s nimi unikátní charakteristický barevný odstín.
Pětidveřový hatchback Focus ST je určen pro zákazníky z více než 40 zemí na šesti kontinentech. Změny na jednotlivých trzích budou minimální a jen kvůli tomu, aby vyhověly místním homologačním požadavkům.
Proč se pustil Ford do revíru rychlých kombi, podobně jako Škoda s Octavií RS? „Jsme si vědomi toho, že mnoho evropských zákazníků preferuje přepravní schopnosti kombi, ale zároveň touží po řidičských zážitcích a výkonech nabízených hatchbacky,“ vysvětluje Matthias Tonn, hlavní konstruktér programu Focus ST.
2,0 EcoBoost místo 2,5 T
Focus ST je poháněn zážehovým motorem Ford EcoBoost 2,0 l, který střídá pětiválec 2,5 Turbo z předchozí generace.
Vrchol čtyřválcové nabídky motorů Fordu využívá vysokotlaké přímé vstřikování benzinu, přeplňování turbodmychadlem s nízkou setrvačností a proměnné časování sacích i výfukových ventilů (Ti-VCT).
Agregát dosahuje nejvyššího výkonu 184 kW, plochá křivka točivého momentu nabízí široké pásmo, v němž je dostupné maximum 360 Nm. V porovnání s pětiválcovým zážehovým motorem 2,5 l pod kapotou předchozí generace Focusu ST nabízí nový čtyřválec vyšší výkon, ale současně je hospodárnější.
Předpokládá se, že EcoBoost 2,0 l sníží spotřebu paliva asi o 20 % na přibližně 7,0 l/100 km.
Zážehový dvoulitrový agregát bude dodáván s ručně řazenou šestistupňovou převodovkou.
Elektrický posilovač, tři režimy ESP
Klasické hydraulické posilovače ve Focusech skončily a týká se to i Focusu ST. Ford se dušuje, že na správnou funkci to nebude mít vliv. Navíc nyní mluví o "nové generaci sportovního řízení". Smyslem této techniky, využívající proměnného převodu řízení, má být zvýšení hbitosti v ostrých zatáčkách a zároveň zajištění stability ve vysokých rychlostech. Elektrický posilovač řízení spolupracuje se zdokonaleným systémem pro minimalizaci přenosu točivého momentu do řízení (Torque Steer Compensation, TSC).
Řidiči budou mít k dispozici tři režimy ESP, jejichž volba závisí na počasí, stavu povrchu, nebo ochotě řidiče nechat si vypomáhat elektronickými asistenty.
V prvním případě se ESP chová podobně jako běžném Focusu, i když ve verzi ST má za úkol ještě méně rušit v řízení. Volbou druhého režimu, který umožňuje větší míru smyku, se vypíná systém regulace prokluzu kol. Systém ESP může být taky zcela deaktivován. Aktivní zůstávají pouze pomocné podsystémy jako dynamické řízení průjezdu zatáčkami (EDCC).
Sportovnější tlumiče pérování a vinuté pružiny snižují světlou výšku modelu ST o 10 mm a spolu s ní i těžiště. Zadní zavěšení konstruktéři přepracovali s využitím mnoha nových komponentů, vyvinutých speciálně pro Focus ST. Mezi ty klíčové patří zesílené závěsy kol a zcela nová podoba stabilizátoru.
Pětidveřový hatchback a kombi se nicméně v konstrukci zadního zavěšení mírně odlišují. Tlumiče pérování kombi mají totiž stejně jako u standardního modelu poněkud jiný sklon, díky kterému zůstává zachována optimální kapacita zavazadlového prostoru.
Zákazníci ST si nově budou moci zvolit „Performance Pack“, který kombinuje černé ráfky s kontrastními červenými brzdovými třmeny.
Kola z lehkých slitin jsou obutá do pneumatik Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 235/40R18, které byly testovány mj. i na slavné Severní smyčce německého okruhu Nürburgring.