Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Focus ST170 - Focus míří mezi sporťáky

Michal Fokt
Ford Focus vstupuje do elitní skupiny ostrých hatchbacků s modelem ST170, přičemž ST je zkratkou pro Sport Technologies a číslice znamená stádo koní pod kapotou.

Kategorie GTI v nižší střední třídě v posledních letech poněkud upadala. Zatímco drtivá většina kompaktních hatchbacků minulých generací navzájem soupeřila o každého koně a až na výjimky šlo vesměs o vyrovnané klání, vozy počátku 21. století se k výkonu stavěly dosud poměrně vlažně. Maximum představovaly vozy koncernu VW, a těm k nadvládě stačila přeplňovaná osmnáctistovka se 110 u golfu a 134 kW u leona. Průlom však vloni způsobila Honda Civic Type R se svým nepřeplňovaným dvoulitrem s pozoruhodným výkonem 147 kW, která odsunula konkurenci tak trochu do role komparsu. Vyvolala tím v nižší střední třídě horečné zbrojení, které donutilo Opel k tomu, aby se podělil o přeplňovaný dvoulitr se 141 kW z modelu Astra Coupe Turbo s 3D hatchbackem Astra a kombíkem, Volkswagenu Golf už najednou také nestačilo 110 kW, pouze francouzští výrobci poněkud otálejí se sportovní verzí svých modelů. Renault vyčkává do podzimu na novou generaci Méganu, Citroen také spoléhá zjevně na nástupce Xsary a Peugeotu 307 jako by se honba za výkony netýkala a model 306 S16 stále čeká na následovníka. Se svou troškou do mlýna přichází také Ford, který se ale rozhodl zaútočit hned na dvou frontách. Zatímco divoký model Focus RS (Rally Sport) se pokusí se svými 162 kW přeplňovaného dvoulitru srazit z trůnu dosud suverénní Civic Type R, model ST170 se bude rvát o přízeň zákazníků s "řadovými gé-té-íčky".

Focusu ST170 k tomu dopomůže nepřeplňovaný dvoulitr Duratec ST (konečně další auto bez turba...) s výkonem 125 kW při 7000/min, což napovídá, že půjde o motor s velkou chutí do otáček, točivý moment vrcholí hodnotou 196 N. m při 5500/min. Přitom už při 2200/min má řidič k dispozici 85 procent nejvyššího točivého momentu a v širokém rozmezí otáček 2500/min až 6000/min neklesá točivý moment pod 190 N. m. Červené pole otáčkoměru začíná až na 7200/min, elektronický omezovač otáček zasáhne o 150/min výše. Řadový čtyřválec má litinový blok, pouze hlava je z hliníkové slitiny, dvojice sacích ventilů každého válce disponuje proměnným časováním VVT a o správné dýchání se stará dvoustupňové sací potrubí spolu s filtrem se sníženým odporem. Převodovka je šestistupňová s přímým řazením, a přenáší točivý moment na přední sedmnáctipalcová litá kola, obutá do nízkoprofilových pneumatik o rozměru 215/45, který mají i ta zadní.

Ford Focus ST170 zrychlí z 0 na 100 km/h za 8,2 s a bude schopen uhánět rychlostí až 215 km/h. Kombinovaná spotřeba přitom bude činit 9,1 l, ve městě si ST řekne o 12,4 l a mimo město o 7,2 l benzinu s oktanovým číslem 95.

ST170 se bude nabízet nejen ve tří-, ale i v pětidveřovém provedení, 3D váží 1208 kg, 5D o 31 kg více, což se ovšem na dynamice nijak neprojeví. Temperament vozu budou krotit kotoučové brzdy, vpředu s vnitřním chlazením, které by měly vůz zastavit ze stokilometrové rychlosti již na dráze 36,3 m. Pomáhat jim při tom bude ABS, stabilitu v zatáčkách zase pohlídá ESP, které se bude montovat na přání. Podvozek využívá vpředu vzpěr McPherson, vzadu je čtyřprvkové nezávislé zavěšení, obojí však bylo ve srovnání s řadovým focusem patřičně modifikované. To spolu se sportovním nastavením pružin a tlumičů zajistí již tak znamenitému podvozku ještě lepší vlastnosti.

Ford Focus ST170 nedává své sportovní ambice moc najevo. Od sériových modelů se liší jen nepatrně modifikovaným předním nárazníkem s kulatými mlhovkami, zezadu je od sebe nerozeznáte vůbec. Ani v interiéru se žádná velká revoluce nestala, změny jsou vesměs kosmetické, mimo jiné mají číselníky přístrojů bílé podbarvení a červené osvětlení, lepší držení těla v zatáčkách zajistí sportovní sedadla. Standardem je také klimatizace a autorádio s CD měničem na 6 disků. Tento model je již v současnosti možné koupit i na českém trhu, a to za 865.000 korun. To je docela hodně, když uvážíme, že je to i s ohledem na bohatší výbavu nad divokou Hondou Civic Type R 2.0/147 kW za 809.000. Taková Toyota Corolla TS s motorem 1,8 l/141 kW totiž přijde na 734.900 Kč a korun a Volkswagen Golf GTI s motorem 2,3 V5/125 kW stojí 766.300 korun. Ovšem na druhou stranu třeba taková jubilejní, výbavou nabitá verze golfu 1,8 T/132 kW přijde na 964.900 Kč...

Motor2,0 Duratec ST
Druhzážehový
Zdvihový objem (cm3)1988
Válce/ventily4/4
Max. výkon (kW/ot)127/7000
Max. točivý moment (Nm/ot)196/5500
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost (km/h)215
Zrychlení 0-100 km/h (s)8,2
Spotřeba (93/116 EU)
Město (l/100 km)12,4
Mimo město (l/100 km)7,2
Kombinovaná (l/100 km)9,1
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4537
Šířka (mm)1784
Výška (mm)1682
Rozvor (mm)2620
Rozchod vpředu (mm)1494
Rozchod vzadu (mm)1490
Objem zav. prostoru (l)350
Pohotovostní hmotnost (kg)1208 (3D) /1239 (5D)
Rozměr pneu vpředu215/45 R17

Michal Fokt