Ford Focus vs. Volkswagen Jetta: Designový duel
Dnes v designovém duelu porovnáme sedany, které pojí shodná karosářská varianta a rozměrový segment. Z hlediska estetického ztvárnění však automobily představují dvě zcela odlišná pojetí designu, každý tedy zaujímá pozornost rozdílných typů potenciálních zákazníků.
Nová generace sedanu Jetta již přímo nevychází z designu hatchbacku Golf. Tvarově se jedná o zcela svébytný model, který ovšem nevybočuje z modelové linie současné nabídky vozidel Volkswagen. Vůz respektuje aktuální designový trend, který je založen na pozvolné evoluci tvarů předešlých generací. Proto výrobce neusiluje o prosazení odvážných stylistických prvků, namísto toho preferuje uhlazené a pravidelné tvary, od nichž lze očekávat zdatnost v odolávání zubu času. Předmětem tohoto směru je horizontální maska chladiče, která je v porovnání s předchozím provedením nižší a štíhlejší. V případě vyšších verzí modelu ji lze ozvláštnit chromovými detaily v podobě linek, jako je tomu u vyobrazeného modelu.
Ford Focus Sedan zvolil sportovní tvary, jimiž jakoby chtěl navázat na hravý styl New Edge, jehož průkopníkem a patrně nejznámějším modelem v sériové výrobě byla první generace Fordu Ka. Ve srovnání s předchozí generací Focusu je příď nového vydání modelu členitější a odvážnější. Otvory pro přívod vzduchu do motoru jsou děleny na několik částí, přičemž ty boční jsou vyvedeny ve tvaru trojúhelníku, což automobilu dodává na vizuální dravosti.
Odlišnost obou vozidel dobře vyniká při bočním pohledu na automobily. U Jetty spatříme hladký a nepříliš komplikovaný profil, který plně koresponduje s designovým zaměřením celého vozidla.
Focus jde na to jinak a sice formou několika linek, které zpestřují celek. Nejvýraznější z nich je vidět pouze na profilu, kde začíná a zároveň končí. Další přesně kopíruje tvar předního blatníku, po čemž se volně ztrácí ve volném prostoru. Třetí vychází z horní linky zadních svítilen a pozvolna splývá se zadními bočními dveřmi. Tomu sekunduje zářez, nepřímo připomínající tvar čepele, jež protíná dolní partie předních dveří.
Zádě přesně zapadají do filosofie designu toho kterého modelu. V souladu s abecedním pořadím začněme Fordem, v jehož zádi lze vypozorovat, podobně jako u Focusu Combi, návaznost na o třídu vyšší Mondeo. Ta je dána nejen výraznými svítilnami nekonvenčního tvaru, ale také bohatě tvarovaným víkem zavazadlového prostoru.
Volkswagen se i v zadních partiích vydává cestou plynulých a konformních tvarů. Optika zadních svítilen odpovídá současnému trendu značky, kdy jsou jednotlivé světelné segmenty viditelně členěny na samostatné části.
Interiéry vozidel plně odpovídají stylistickému zaměření vnějšku. U Fordu hrají prim opět sportovní tvary s velmi členitým uspořádáním ovládacích a designových prvků. Přístrojovou desku jako celek nepojí s tou u předchůdce příliš viditelných paralel, tmavé barvy kabiny místy doplňují světlé doplňky a některé díly na středovém panelu dostaly lesklý povrch.
Volkswagen vybavil Jettu interiérem, kterým model harmonicky navazuje na své tovární soukmenovce. Hlavní roli na palubě hraje ergonomie pracoviště řidiče, vše je maximálně přehledné. Přístrojová deska, jejíž dominantou je široký středový panel, působí fortelně, čemuž napomáhá masivní lišta před sedadlem spolujezdce, zhotovena v chromovém provedení.