Ford FX-Atmos (1954): Stíhačka na kolech s atomovým pohonem

 

Ford FX-Atmos byl jednou z demonstrací počátků kosmického a nukleárního věku. Z dnešního pohledu představuje fascinující pohled na vzdálenou budoucnost, která nepřišla...

Píšeme rok 2017. Podle amerických vizí z padesátých let minulého věku už jsme měli jezdit na atomový pohon, možná i létat. Doslova zběsilé koncepty z té doby si vzaly inspiraci z proudových letadel a počínajícího raketového věku... Ford FX-Atmos nebyl výjimkou, „dreamcar“ modrého oválu z tehdejších šílených vizí ani moc nevybočoval...

Spousta skla, joysticky a radar

Futuristická studie vyvolala na autosalonu v Chicagu 15. března 1954, kde a kdy byla poprvé vystavena, pořádný rozruch. Zkratka FX znamenala „future experimental“, jméno pak atmosféru... Vypadala jako dvě zmenšené a spojené stíhačky na čtyřech kolech i s ocasními ploutvemi. Panoramatická kabina, jakási prosklená kopule, kde seděla posádka, se dala otevřít, ostatně jinak se dovnitř cestující ani nedostali.

Řidič měl své místo uprostřed. K ovládání vozidla mu sloužily dvě dvojité rukojeti umístěné v úrovni loktů, předchůdci joysticků, klasický volant postrádalo. Dva spolujezdci (nebo spíše spolujezdkyně?) seděli za ním a výhled ven měli perfektní. Radarová obrazovka „Roadarscope“ (hezká hříčka, že?) měla poskytovat informace při jízdě po dálnici, hlásit polohu ostatních aut, ale i letadel a případných raket ve vzduchu. Další televize před zadními sedadly by mohla sloužit k zábavě... Uvažovalo se dokonce i o autonomním řízení, které obstaraly speciální vodicí desky instalované v silnici.

Dovnitř bez bot!

Ostré hroty ve stylu kopí, které vyčnívaly na přídi z blatníků, by dnes, v době, kdy se nová auta konstruují s ohledem na bezpečnost chodců, neprošly ani náhodou. Ve skutečnosti však šlo o antény rádiového a právě i radarového příjmu. Koncová světla také připomínala rakety, jak jinak. Podvozek měl rozvor 2667 mm, auto bylo „amerických“ 5600 mm dlouhé, extrémních 2025 mm široké a 1220 mm vysoké. Karoserie z perleťově bílého plastu byla doplněna stříbrnou, červenou a ledově modrou barvou, kola s bělobokými pneumatikami částečně zakryta. Stysité nepoužili aerodynamický tunel.

Zapomenuté koncepty: Citroën Karin (1980) - Třímístná pyramida se střechou velkou jako list papíru

Viceprezident Fordu Lewis. D. Crusoe oficiálně prohlásil: „Toto vozidlo není určeno pro výrobu a prodej. Z tohoto důvodu nebyly do vývoje začleněny žádné úvahy a návrhy inženýrů. Jeho cílem je je reprezentovat jednu z mnoha možností, jak stylizovat vozy do budoucnosti.“ Skutečně nahlíželo spíše do té vzdálenější, ne jako koncepty, které vídáme na autosalonech dnes. Při předpremiéře v návrhářském centru Fordu v Dearbornu, které vedl George H. Walker, musela být skleněná „bublina“ odšroubována a řidič do kokpitu vyzvednut, aby se křehký vůz nepoškodil. „Pilot“ si rovněž musel sundat boty... Firemní fotky zachycují uvnitř designéra Atmosu Richarda Arbiba a jeho přítelkyni Bettie Page.

Doba atomová

Pohonná jednotka? Ford v dobových tiskových materiálech mlčel. Pozemní stíhačka byla jen nefunkční slupkou, i když v životní velikosti. Počítalo se totiž s uprostřed umístěným jaderným reaktorem. Přirozeně malým, jenže pochopitelně nebylo (a stále není) technicky řešitelné jeho odstínění, aby do těl posádky nepronikala radiace. Kapsle paliva, která vydrží několik tisíc kilometrů, byla možná fajn a víme, jak se tenkrát štěpení atomů věřilo. Jenže zamezit postupnému umírání osob „na palubě“ lze u ledoborce či ponorky, nikoli u osobního auta, které váží několik set kilogramů. Tam betonový blok jaksi nenainstalujete...

FX-Atmos se nedochoval. Zhruba rok od premiéry byl ještě prezentován hlavně médii a v reklamních kampaních, poté nějakou dobu odpočíval v muzeu Henryho Forda. Nakonec byl jako nepotřebný nejspíše zničen, vždyť šlo jen o zhmotnělé designové cvičení, které se nedokázalo pohybovat vlastní silou...

Jsme dále, i když bez jádra

Auty dnes nelétáme, i když taková existují, ale to není nic nového, v USA se jedno prohánělo už po druhé světové válce. Nesledujeme ani závody hyperformulí, které by dosáhly alespoň poloviční hodnoty absolutního světového rekordu. Přesto svět pokročil, navigace nás dovede k cíli, při jízdě asistenty, leckdy sice otravují, ale existují situace, kdy je oceníme. Některá auta už jezdí po dálnicích prakticky sama a přitom v asfaltu ani pod ním nepotřebují vodiče. Bohužel se začínají spíše naplňovat vize sci-fi románů Vladimíra Párala, který už před 35 lety věštil elektrickou budoucnost a zákazy vozidel na fosilní paliva. Jádro se každopádně pohonnou alternativou nestane...

Spolupracujeme s TipCars.com
Nominace v anketě Křišťálová Lupa 2017 už jen do neděle Nominace v anketě Křišťálová Lupa 2017 už jen do neděle

Co vás za poslední rok na české internetové scéně nejvíce…

Fincentrum možná znovu změní majitele. Kolem majority ve firmě krouží Italové Fincentrum možná znovu změní majitele. Kolem majority ve firmě krouží Italové

Fondy kontrolující poradenskou firmu by prodaly podle…

 
Zdroj: Carstyling.ru, Motor Trend

Štítky Ford

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo

Škoda Octavia RS byla po dlouhých letech první Škodovkou…

Znáte nějaká bulharská auta? Co třeba Bulgaralpine z roku 1967... Znáte nějaká bulharská auta? Co třeba Bulgaralpine z roku 1967...

Před padesáti lety se odehrál pokus o vybudování…

 





 
48 voltů: K čemu slouží tahle palubní síť? A nahradí stávajících 12 voltů?

48 voltů: K čemu slouží tahle palubní síť? A nahradí 12 voltů?

Včera

Budoucnost automobilové elektroinstalace patří 48voltové palubní síti, hlásají do světa automobilky. Co přinese čtyřnásobné zvýšení palubního napětí? A bude se i nadále používat 12voltová sít?




Blesk.cz

Patrasovou u Slováčka drží peníze: Co vydělám, jde na jeho účet! Tíží mě to

Patrasovou u Slováčka drží peníze: Co vydělám, jde…

Jen málokterá žena by si nechala líbit tolik ponížení, co Dagmar Patrasová (61). Její manžel Felix Slováček (74)…

Poslední foto před smrtí: Mladík vzal expřítelkyni (†18) na útes, aby ji střelil a skopl dolů

Poslední foto před smrtí: Mladík vzal expřítelkyni…

Chtěl se jí nadobro zbavit, a tak ji pod záminkou procházky vylákal na útes. Loren Bunner počkal, až jeho…

 

iSport.cz

Diskuze pod dohledem policie. Na kouče Habance si počkali fanoušci

Diskuze pod dohledem policie. Na kouče Habance si…

Z očí do očí se brněnští fanoušci rozhodli vyříkat si s trenérem Svatoplukem Habancem situaci, v níž se…

Plíšková zůstala jedničkou, Halepová ve finále dostala výprask

Plíšková zůstala jedničkou, Halepová ve finále…

Karolína Plíšková zůstala světovou tenisovou jedničkou. Rumunka Simona Halepová, která ji mohla na prvním místě…

 

Reflex.cz

Ženy měly za komunismu lepší sex, tvrdí unikátní studie

Ženy měly za komunismu lepší sex, tvrdí unikátní studie

Ačkoli se lidé v komunistických režimech ve východní Evropě určitě měli ve většině aspektů hůř než jejich…

Tvrdý kritik Erdogana byl zatčen v Granadě. Důvody jsou politické, zní z Německa

Tvrdý kritik Erdogana byl zatčen v Granadě. Důvody…

Kritik tureckého prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana byl podle informací agentury Reuters zatčen včera odpoledne…