TEST Ford Galaxy 2.0 TDCi AWD vs. VW Sharan 2.0 TDI 4Motion – Praktičtí dinosauři
Dojem, cena a výbava
Podle počtu konkurentů zmíněných v samostatném bloku zabývajícím se cenou by se mohlo zdát, že je segment velkých velkoprostorových vozů těsně před zánikem. Řada automobilek jej opustila a vrhla se na módní crossovery. Naštěstí ve Fordu i Volkswagenu stále ještě vládne zdravý rozum a jejich stratégové si uvědomují důležitost plnohodnotných sedmimístných osobních aut. Proto se můžeme nadále těšit z jejich modelů Galaxy a Sharan. Doufáme, že oba vozy ještě nějakou dekádu vydrží. Pro aktuální srovnání jsme zvolili vrcholné verze s pohonem všech kol, protože se sychravým podzimním počasím a přibývajícím spadaným listím na silnicích tato koncepce zvyšuje bezpečnost jízdy. A o tu nám jde především, zejména pokud vezeme početnou rodinu.
DOJEM
Rozdíl pěti let
Přestože u velkých MPV většina zákazníků hledá a oceňuje jiné kvality, vzhled při výběru nestojí stranou. U vozidel vyznávajících hlavně maximální využití obestavěného prostoru není na výraznou kreativitu místo, což je vidět zejména v případě volkswagenu. Jeho jednoduchá silueta, rovné panely
nebo nevýrazné detaily příliš emocí nevzbuzují. Značně je z něj cítit rok narození 2010. Větší atraktivitě nepomohla ani loňská modernizace, která se zaměřila spíše na vylepšení techniky.
Ford aktuální galaxy představil teprve loni a vybavil ho atraktivnějším zevnějškem. Dynamicky stylizované přední části dominuje nyní již tradiční „astonovská“ maska a světlomety zasahující hluboko do boků. Originalitu zosobňují dvojité přední sloupky nebo protažení zadního okna až ke světlům a hraně nad registrační značkou.
Také uvnitř se nám více líbí ford. Vystouplý středový panel alespoň trochu rozbíjí obří palubní desku. Zvýšený tunel mezi sedadly dodává pocit bytelnosti i poctivosti a páka voliče automatické převodovky je blíže k volantu. Celkový prémiový dojem lehce srážejí některé obyčejně působící plastové panely či stříbrné rámečky.
Strohá kabina sharanu reflektuje designový směr značky před deseti lety. Je to starý Volkswagen, který si všichni ještě pamatujeme z předchozích golfů a passatů. Za vzhled musíme udělit dvojku.
Fordu naopak srážíme body za ovládací prvky. Například listování v palubním počítači není příliš intuitivní a ovládání multimediálního systému přes dotykovou obrazovku je za jízdy obtížné. Sharan ještě nedohnaly moderní technologie, ergonomicky mu proto není co vytknout.
CENA A VÝBAVA
Nákladná kombinace
Pokud chcete své početné rodině dopřát dostatek prostoru a pohodlné cestování, sobě komfort automatické převodovky a všem bezpečí pohonu všech kol, musíte sáhnout hluboko do peněženky. Konkurence je mizivá, obě velká MPV v testované konfiguraci navíc najdete na vrcholu modelové nabídky s cenovkou přesahující milion korun. Na Ford Galaxy v provedení Titanium si musíte připravit 1.076.990 Kč, na Sharan Highline dokonce 1 122.900 Kč. Jenže u volkswagenu počítání mincí nekončí. Na rozdíl od fordu nemá ve standardu třetí řadu sedadel. Za ni se u vyšší výbavy připlácí dalších 53.900 Kč, takže v jeho případě jsme se zastavili na 1.176.800 Kč, což je bez 190 Kč rozdíl rovných sto tisíc. Za vynaložené peníze naštěstí v obou případech dostanete všechny potřebné prvky výbavy. Nabídku považujeme za dostatečnou a víceméně rovnocennou – ford sice nemá v základu třízónovou klimatizaci, ale zase disponuje bezklíčkovým otevíráním a startováním. Ceny příplatků jsou přibližně shodné a jejich seznam hodně dlouhý, takže si můžete oba vozy poskládat přesně podle představ.
Pořizovací náklady | Seat Alhambra 4WD 2.0 TDI/135 kW DSG 7 míst | Ford Galaxy AWD 2.0 TDCi/132 kW PowerShift 7 míst | Volkswagen Sharan 4Motion 2.0 TDI/135 kW DSG 7 míst |
Základní cena | 1 011 300 Kč (Style Adv.) | 1 076 990 Kč (Titanium) | 1 176 800 Kč (Highline) |
Cena verze Světa motorů | 1 022 300 Kč (Style Adv.)* | 1 076 990 Kč (Titanium) | 1 176 800 Kč (Highline) |
Výbava verze Světa motorů | Čelní, boční a hlavové airbagy, rádio s bluetooth handsfree, připojení USB nebo SD, výškově a podélně stavitelný volant, dálkově ovládané centrální zamykání, automatická klimatizace, elektrické ovládání předních a zadních oken a vnějších zrcátek, palubní počítač, parkovací čidla vpředu a vzadu, tempomat, automatická aktivace světel a stěračů, kola z lehkých slitin, multifunkční volant. | ||
VÝBAVA POŽADOVANÁ A NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ | |||
Třízónová klimatizace | Ano | 21 000 Kč | Ano |
Bixenony/světlomety LED | Ano*/Ne | Ne/30 700 Kč | 34 900 Kč/Ne |
Vyhřívání předních/zadních sedadel | 9000 Kč/Ne | Ano/Ne | Ano/Ne |
Zadní parkovací kamera | Ano* | 12 000 Kč | 10 000 Kč |
Aktivní parkovací asistent | 21 400 Kč | 8000 Kč | 6300 Kč |
Aktivní brzdění/hlídání mrtvého úhlu | Ne/11 900 Kč | 19 200 Kč** | Ano/24 800 Kč**** |
Litá kola | Ano | Ano | Ano |
Navigace | Ano* | 29 900 Kč | 20 705 Kč |
Bezklíčkové startování | 10 600 Kč | Ano | 11 800 Kč |
Adaptivní regulace podvozku | 25 400 Kč | 94 300 Kč*** | 27 900 Kč |
Metalíza | 14 900 Kč | 21 500 Kč | 17 300 Kč |
Porovnání cen | 1 022 300 Kč (100 %) | 1 076 990 Kč (o 5 % horší) | 1 176 800 Kč (o 15 % horší) |
POŘADÍ | 1. | 2. | |
* s paketem Copa Plus za 11 000 Kč, ** součástí sady Technology 1, *** součástí sady Technology Ultimate, **** součástí paketu Blind Spot Senzor + Lane Assist, |
Prostor
PROSTOR
Sedm možností
Velká MPV si však kupujeme hlavně kvůli prostoru, komfortu, přepravní kapacitě nebo variabilitě v podobě posuvných sedadel. Ford nabídne širší kabinu v přední části i třetí řadě. Cestující mají i více místa nad hlavou a v podélném směru. Figurantovi výšky 174 cm zbývá v druhé řadě před koleny ještě 20 cm. A když se posadí úplně dozadu, jeho nohy se nedotýkají předního opěradla. Pro ideální usazení sedmi cestujících stačí druhou řadu lehce posunout dopředu – nastavuje se v rozmezí 15 cm jako u sharanu – a všichni budou spokojeni. Ve volkswagenu s prostřední řadou ukotvenou v zadní pozici jsme se do třetí řady nevešli. Pro pohodlnou jízdu je zde nutné střední řadu odsunout.
Sedadla má vpředu lepší ford, jehož opěradla zajišťují výraznější boční vedení. V prostřední řadě jsou jednotlivá křesla prakticky stejně velká i pohodlná. Ve volkswagenu nám více vyhovovaly hlavové opěrky, které lze vysunout výše.
Ve třetí řadě je rozdíl mezi oběma vozy největší. Sedáky sharanu jsou ukotveny výš nad podlahou a dobře podepírají stehna. Opěradlo je více nakloněné, takže i zde si užíváme příjemnou pozici. V galaxy musíme sedět nepřirozeně skrčeně a opěrka hlavy je nízko. Nepomůžou ani větší zadní sedadla. Volkswagen těží ze složitější konstrukce třetí řady, která je však náročnější na manipulaci. Ve fordu zmáčkneme tlačítko a sedadla vyjedou, nebo se sklopí – vše přitom zvládnete z kufru. V sharanu musíte vytáhnout opěradlo z podlahy ručně a sedák je potřeba překlopit zvlášť – pro tento úkon se musíte přemístit do kabiny.
Kvůli odlišným koncepcím dveří jsme se zaměřili také na nastupování do vozu. Zadní posuvné dveře sharanu oceníte ve stísněných podmínkách, například když blízko zaparkuje jiný vůz. Jenže galaxy kontruje výrazně větším vstupním otvorem (116 mm na výšku a 84 mm na šířku proti 108 x 70 mm u VW) a velkým úhlem otevírání.
Litry a kila
Další důležitou vlastností velkých MPV je přepravní kapacita. Zavazadelník fordu pojme v sedmimístném uspořádání 300 litrů nákladu, se složenou třetí řadou 700 l a maximálně 2339 l. Volkswagen nabízí 300, 711 a 2297 litrů, takže v obou vozech odvezete prakticky stejné množství věcí. Sharan nás navíc potěšil nižší nákladovou hranou, vyšším vyklápěním pátých dveří a výrazně širším otvorem po otevření víka kufru. Jenže nakonec jsme mu museli dát horší známku než galaxy. Variabilitu kabiny volkswagenu totiž snižuje složitější manipulace s třetí řadou sedadel a nemile nás překvapilo malé užitečné zatížení. Sharan v testované konfiguraci zvládne jen 691 kg, což sedm dobře živených cestujících hravě překročí. Ve fordu se přetížení bát nemusíme, protože má nosnost 919 kg.
Naměřené hodnoty | Ford Galaxy | Volkswagen Sharan |
Místo podélné (cm) | 236 | 231 |
Před koleny cestujícího ve 2./3. řadě (cm) | 5-20/1-16 | 1-16/0-13 |
Výška interiéru nad sedákem 1./2./3. řada (cm) | 99-108/100/94 | 95-104/97/90 |
Místo nad hlavou cestujícícho 1./2./3. řada (cm) | 12-21/15/9 | 9-18/11/4 |
Šířka interiéru v loktech 1./2./3. řada (cm) | 157/161/138 | 151/160/126 |
Šířka interiéru v ramenou 1./2./3. řada (cm) | 146/151/132 | 141/151/120 |
Délka x šířka sedáku/opěradla řidiče (cm) | 49 x 49/64 x 50 | 50 x 50/63 x 48 |
Délka x šířka sedáku/opěradla ve 2. řadě (cm) | 45 x 45/55 x 44 | 44 x 44/58 x 44 |
Délka x šířka sedáku/opěradla ve 3. řadě (cm) | 44 x 50/48 x 50 | 42 x 45/55 x 44 |
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) | 95 x 114 | 92 x 123 |
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) | 68/183 | 66/189 |
Motor, jízdní vlastnosti
MOTOR
Síla i úspora
Pro velká a těžká MPV s pohonem všech kol je ideální vznětový motor. V kombinaci s automatickou převodovkou máte v obou případech jen jednu volbu: dvoulitrový čtyřválec. Ve fordu disponuje největším výkonem 132 kW a maximem točivého momentu 400 N.m, volkswagen nabídne 135 kW a 380 N.m. Tabulkově se vozy téměř shodují a také naše zkušenosti jsou podobné. Bezvadná je kultivovanost, výborné odhlučnění kabiny nebo plochá výkonová křivka. Mají dostatek síly prakticky od volnoběhu, výraznější zátah přichází po překročení zhruba 1600 otáček. Potom zajistí obří sílu, která uvadá až za ryskou označující číslici 4500 – vždyť musejí bez problémů utáhnout jízdní soupravu, která u sharanu může dosáhnout 4605 kg, v případě fordu dokonce 4685 kg. Motoricky jsou sice automobily vyrovnané, rozdílový faktor však představují dvouspojkové převodovky.
Galaxy má jen šest stupňů a chybí mu možnost čistě manuálního řazení. Pádly pod volantem sice můžete podřazovat nebo volit vyšší stupeň, ale pouze dočasně. Elektronika řidiče stejně hlídá. Zasáhne, až když zjistí, že by něco udělala lépe. Změřit pružné zrychlení na určitý rychlostní stupeň je téměř nemožné, při výraznějším sešlápnutí plynového pedálu převodovka sama podřadí. Nakonec se nám podařilo nějaká čísla pro zajímavost získat. Sharan dostal sedm stupňů až při loňské modernizaci a manuální režim pracuje přesně tak, jak má. Porovnatelná je jen pružnost v automatickém režimu, v níž si volkswagen vedl lépe.
Úspěšnější byl také v naměřené spotřebě paliva. Oba vozy slibují 5,8 l/100 km a sharan se blýskl průměrem 6,2 l po ujetí 120 km v převážně dálničním provozu. A to je parádní výsledek. Podílejí se na něm nízké otáčky při rychlosti 130 km/h, kdy motor na sedmičku točí jen 2100 ot./min (galaxy na šestku ukazuje 2600) a také funkce plachtění, což je vlastně volnoběžka při sundání nohy z plynu. Při předvídavé jízdě takto můžete hodně ušetřit. Ale je pravda, že ani ford se nemá za co stydět. S ním jsme dokončili měřicí kolečko s průměrem 6,5 l/100 km, což je také velmi dobrá hodnota.
Údaje o testovaných vozidlech | Ford Galaxy AWD 2.0 TDCi/132 kW PowerShift | Volkswagen Sharan 4Motion 2.0 TDI/135 kW DSG |
Motor, ventilový rozvod | přeplňovaný naftový R4, DOHC | přeplňovaný naftový R4, DOHC |
Zdvihový objem (cm3) | 1997 | 1968 |
Největší výkon (kW/ot. za min) | 132/3500 | 135/3500-4000 |
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) | 400/2000-2500 | 380/1750-3250 |
Převodovka | 6° samočinná dvouspojková | 7° samočinná dvouspojková |
Délka x šířka x výška (mm) | 4848 x 1916 x 1747 | 4854 x 1904 x 1746 |
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) | 2849, 1606/1606 | 2920, 1571/1617 |
Standardní pneumatiky | 235/55 R17 | 225/50 R17 |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1841/919 | 1974/691 |
Nejvyšší hmotnost nebrzděného/brzděného přívěsu (kg) | 750/2000 | 750/2200 |
Objem zavazadlového prostoru základní/maximální (l) | 300/700/2339 | 300/711/2297 |
Objem nádrže paliva (l) | 64 | 70 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 203 | 211 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | 10,6 | 8,9 |
Emise CO2 (g/km) | 149 | 149 |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) | 6,4/5,4/5,8 | 6,7/5,2/5,8 |
NAMĚŘENÉ HODNOTY | ||
Pružnost na 4. rychlostní stupeň (60-100 km/h) (s) | 7,5 | 5,8 |
Pružnost na 5./6./7. rychlostní stupeň (80-120 km/h) (s) | 10,1/14,8/- | 8,4/10,5/14,7 |
Pružnost 60-100 km/h; 80-120 km/h na automat (s) | 5,6; 7,1 | 5,4; 6,7 |
Otáčky na nejvyšší rychl. st. při 130 km/h podle GPS (ot./min) | 2600 | 2100 |
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h (m) | 39,1 | 41,3 |
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) | 48,9/88,2/127,1 | 48,7/87,3/124,5 |
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) | 6,5 | 6,2 |
JÍZDA
Pohodlí především
Řada automobilek přesouvá zodpovědnost přepravy většího počtu cestujících na osobní verze užitkových modelů. Jenže jízdními vlastnostmi se podobné koncepce nemohou s klasickými MPV postavenými na základech sedanů střední třídy rovnat. A to je důvod, proč nás galaxy i sharan stále baví. Zejména pro komfort odpružení, kterému nemáme ani u jednoho vozu co vytknout. Oba podvozky dobře tlumí většinu nerovností a zajišťují posádce dostatečné cestovatelské pohodlí. Při jízdě na hladkém povrchu si uvnitř obou modelů připadáme jako ve vzducholodi vznášející se nad krajinou. Při tom musíme ocenit stabilitu nejen v přímém směru, ale také v táhlých i utažených zatáčkách. Kvality prokázaly oba vozy ve slalomu mezi kuželkami. I přes vysokou hmotnost a značný náklon karoserie sveřepě drží zvolenou stopu. Vyhýbací manévr zvládáme i v pětašedesátce – tedy ve stejné rychlosti, na kterou se nedostanou ani některé kompaktní hatch backy. Elektronika dává velký prostor pohonu 4x4 a posílá výkon motoru podle potřeby na jednotlivá kola. Stabilizace přijde ke slovu opravdu jen v krizových situacích, její zásah je jemný a téměř nepostřehnutelný. Hbitější chování zajišťuje volkswagenu lepší řízení. Je o něco tužší než ve fordu a přesnější.
Závěr
ZÁVĚR
Jedni z mála zástupců velkých MPV nám dokázali, že své řemeslo ovládají výborně. Výsledný rozdíl je minimální a jazýčky vah se nakonec přiklonily na stranu volkswagenu. Sharan sice nepatří mezi největší krasavce, není ani nejprostornější, ale boduje dynamikou, spotřebou, ideálním zpřevodováním, přesnějším řízením a lepším posezem ve třetí řadě. Odstup atraktivnějšího a mladšího galaxy není nijak zásadní. Ford osloví zákazníky preferující maximální využití kabiny i snazší manipulaci s třetí řadou sedadel.
Hodnocení | Za testované oblasti se uděluje známka od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům. | |
Ford Galaxy AWD 2.0 TDCi/132 kW PowerShift | Volkswagen Sharan 4Motion 2.0 TDI/135 kW DSG | |
DOJEM | ||
Design | 1,00 | 2,00 |
Dílenské zpracování | 1,50 | 1,00 |
PROSTOR A POHODLÍ | ||
Prostornost | 1,00 | 2,00 |
Sedadla | 1,50 | 1,00 |
Zavazadelník a variabilita | 1,00 | 1,50 |
Ovládací prvky | 1,50 | 1,00 |
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ | ||
Dynamika | 2,00 | 1,00 |
Pružnost | 1,50 | 1,00 |
Spotřeba | 1,50 | 1,00 |
JÍZDA | ||
Řazení | 1,50 | 1,00 |
Řízení | 1,50 | 1,00 |
Brzdy | 1,00 | 1,50 |
Ovladatelnost na silnici | 1,50 | 1,50 |
Jízdní komfort | 1,00 | 1,00 |
CELKEM | ||
Výsledná známka | 1,36 | 1,25 |
Závěrečné pořadí | 2. | 1. |
Pořadí | ||
1. Volkswagen Sharan 4Motion 2.0 TDI/135 kW DSG | 2. Ford Galaxy AWD 2.0 TDCi/132 kW PowerShift | |
Plusy | Síla a spotřeba motoru | Dynamický design |
Přesné řízení | Prostornost kabiny | |
Posez na zadních sedadlech | Přepravní kapacita | |
Jízní komfort | Účinné brzdy | |
Mínusy | Méně místa ve 3. řadě | Krátká opěradla ve 2. a 3. řadě |
Nevýrazný vzhled | Jen šestistupňová převodovka | |
Průměr celkem | 1,25 | 1,86 |
Jak známkujeme
Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra. Nově hodnotíme po půl stupních. Do 5 % ztráty přidělujeme ještě známku 1,00, dále je stupnice po 10 %. Za odstup 5 až 15 % dáváme 1,50, za 15 až 25 % 2,00 atd. Příklad: Nejlevnějším velkým sedmimístným MPV s pohonem všech kol, vznětovým motorem, automatickou převodovkou a požadovanou výbavou je Seat Alhambra 4WD 2.0 TDI/135 kW DSG za 1.022.300 Kč. Dostává tedy jedničku, stejně jako auta s cenou do 1.073.415 Kč. Za cenu od 1.073.416 Kč do 1.175.645 Kč udělíme známku 1,50 atd. Podobně postupujeme i při subjektivním hodnocení (vzhled, zpracování), vždy vyčíslujeme odstup od nejlepšího. Známku můžeme dále upravit, pokud chceme zohlednit například extrémně bohatou výbavu, nadstandardní záruku a podobně. Známka za oddíl Cena a výbava není součástí celkového hodnocení! Jedná se o samostatnou disciplínu.